Isät, oppikaa tästä ajoissa. Isä, äiti ja pikkulapsi syömässä ulkona
Isä kantaa oman ruokatarjottimensa, kun äiti valitsee lapselle ruokaa toiselle tarjottimelle hoitotaukku olkapäällään. Kävelemään oppinut lapsi roikkuu hameenhelmasta kädellään ja äiti kantaa tarjotinta. Lapsi saa itkuisen väsymys-nälkä raivarin, kun ovat pöydässä. Isä alkaa syömään omaa ruokaansa ja sanoo, että toiset ruokailijat eivät varmasti pidä lapsen itkusta. Äiti sanoo, että hän itsekään ei ole syönyt sitten aamupalan ja käskee isää vahtimaan lasta, jotta hänkin saisi ruokaa. Äiti tulee takaisin oman ruokansa kanssa. Äiti syö itse ja saa lapsen syömään JA ÄITI ON VARMASTI JO EHTINYT AJATTELEMAAN, ETTÄ KUN LAPSI ON VÄHÄN ISOMPI, NIIN HÄN EROAA ITSEKKÄÄSTÄ ISÄSTÄ, JOKA EI OSAA REAGOIDA LAPSENSA TARPEISIIN OMA-ALOITTEISESTI, EIKÄ HUOMIOI VAIMOAAN.
Kommentit (398)
Lasteni isä osallistuu vain kun pakotan. Ei muka tajua itse. Esimerkiksi hotelliaamupalalla meillä kävisi juuri noin että minä hoidan yksin lapsen, lapsen ruoat ja omat ruokani. Mies hakisi yksin itselleen omat ruokansa, söisi ne kännykkäänsä tuijottaen puhumatta meille mitään ja sen jälkeen valittaisi kun minulla kestää. Joudun siis tekemään niin, että kun saavumme hotelliaamupalalle niin työnnän miehen yhteen tuoliin, lapsen hänen viereen toiseen tuoliin ja käsken tiukasti, että te olette nyt tässä kunnes annan luvan muuhun. Ja haen itselleni ja lapselle ruoat, sen jälkeen käsken miehen hakea itselleen. Autan kyllä lasta syömisessä, mutta kun mies on syönyt ja lapsi niin käsken miehen mennä lapsen kanssa leikkipaikalle niin saan syödä ihan rauhassa yksin. Mitään näistä hän ei koskaan tee ilman käskemistä ja sitä että hänet käytännössä pakottaa tähän. Tympii niin paljon että erohan tässä tulee.
Äidin päätehtävä on huolehtia lapsista. Isällä on muita vastuualueita.
Vierailija kirjoitti:
Isä on ihan kuule vanhempi ja huoltaja. Katsopa vaikka laista.
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä?
Vierailija kirjoitti:
Lasteni isä osallistuu vain kun pakotan. Ei muka tajua itse. Esimerkiksi hotelliaamupalalla meillä kävisi juuri noin että minä hoidan yksin lapsen, lapsen ruoat ja omat ruokani. Mies hakisi yksin itselleen omat ruokansa, söisi ne kännykkäänsä tuijottaen puhumatta meille mitään ja sen jälkeen valittaisi kun minulla kestää. Joudun siis tekemään niin, että kun saavumme hotelliaamupalalle niin työnnän miehen yhteen tuoliin, lapsen hänen viereen toiseen tuoliin ja käsken tiukasti, että te olette nyt tässä kunnes annan luvan muuhun. Ja haen itselleni ja lapselle ruoat, sen jälkeen käsken miehen hakea itselleen. Autan kyllä lasta syömisessä, mutta kun mies on syönyt ja lapsi niin käsken miehen mennä lapsen kanssa leikkipaikalle niin saan syödä ihan rauhassa yksin. Mitään näistä hän ei koskaan tee ilman käskemistä ja sitä että hänet käytännössä pakottaa tähän. Tympii niin paljon että erohan tässä tulee.
Juu, minua tympi jo lukea niin paljon, että en olisi tuollaista "miestä" katsellut päivääkään. Jos olisi esikoisen kohdalla käynyt ilmi, että MINUN pitää ohjeistaa aikuista miestä, niin olisin todennut, etten tarvitse toista lasta tähän, joten bye, katsotaan lastenvalvojalla loput.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan jälkeen äiti lähti vaihtamaan taaperolle vaippaa. Hoitolaukussa on yleensä vaihtovaatteita, vaippoja yms. Isot pointsit siitä, että eivät ottaneet rattaita sisälle, vaan äiti koki olevansa riittävän vahva liikkumaan lapsen kanssa ilman niitä.
ap
Vaihtoiko ne paskavaipat siinä ruokapöydässä?
"lähti vaihtamaan...."
Kävin viikonloppuna vesipuisto Serenan parkkipaikalla, joka kuhisi lapsiperheitä.
Äidit (ja mukana kulkevat mummot) raahasivat kädet täynnä lasten kasseja, uimapatjoja ja -renkaita, isät kantoi auton avaimia.
Yhden auton luona äiti pumppasi lasten kanssa hiki hatussa uimarenkaita, isä istui autossa kännykkänsä kanssa.
HUOH.
Ketjua luettuani voin taas kerran todeta, että täytyy muistaa kehua miestäni kotiin töistä päästyäni. Onneksi en saanut lapsiani aloitekyvyttömän puupään kanssa.
Isä, äiti ja 1 vuotias lentokoneessa.
Ruokatarjoilu, äiti syö oman annoksen, 1 v. on isän sylissä, isä yrittää yhdellä kädellä syödä.
Kun äiti on syönyt hän alkaa selaamaan kännykkää, lapsi on edelleen isän sylissä.
Viereisellä penkkirivillä istuva mummo on jo syönyt, hän ottaa lapsen syliinsä jotta isäkin saa syödä.
Tämä vain yksi esimerkki ko. perheestä, nykyään vanhemmat jo eronneet ja lapsi on onnellinen yksinhuoltajaisänsä kanssa.
Mun mies laittaa muun perheen etsimään pöydän ja menee itse hakemaan noutopöydästä ruoat kaikille neljälle. On ravintola-alalla, joten pystyy kantamaan useamman lautasen kerralla. Syömisessä me aikuiset vuorotellaan. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Mieheni ei ole ollut vanhempana tasataitoinen kanssani hänkään, mutta ei aivan aloitukseni isän kaltainenkaan. Pojistamme 14 v ja 15 v ja tytöistämme (20 v kaksoset, asuvat omillaan) on kasvanut toisten ihmisten kuormittuneisuutta paremmin huomioon ottavia ja päättelykykyisiä nuoria. He osaavat huolehtia siisteydestään, pestä ja huoltaa vaatteensa, pakata kassinsa, tehdä ruokaostokset ja laittaa ruokaa itse. Mies vain siivoaa auttavasti ja kalsarit löytyvät pyykkikorista.
Isojen poikien äitinä saan ruuat työpäivän jälkeen usein valmiina. He ehtivät ensin laittamaan. Vastaavasti pesen heidän vaatteistaan osan (täysiä koneita, niin siksi). Mies ei edelleenkään tee näitä ja siitä pojat häntä huomauttelevat. Mies huomauttelee, että minä olen nykyisin itsekäs, mutta olen sitä ihan aiheesta ja koska vihdoikin on mahdollista saada tasa-arvoisesti vapaa-aikaa, kun sen vain ottaa. Pojat ovat tyytyväisiä itsenäisyydestään ja taidoistaan.
Pienten lasten kanssa oli vain venyttävä jopa univajeessa. En passaa aikuista miestä, kun se ei ole koskaan vain sujunut siinä sivussa muiden kotitöiden ohella, vaan kaikki ottaa aina aikansa. Eikä ole minun vikani, jos miehen vaatteet viipyvät likapyykkikorissa kauemmin kuin hän toivoisi. Pojat ovat ratkaisseet tämänkin pulman itse. Olen opetellut tekemään myös perinteiset miestentyöt, joita meillä on vain vähän, joten mies ei kuormitu niistäkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokatarjoilu, äiti syö oman annoksen, 1 v. on isän sylissä, isä yrittää yhdellä kädellä syödä.
Kun äiti on syönyt hän alkaa selaamaan kännykkää, lapsi on edelleen isän sylissä.
Viereisellä penkkirivillä istuva mummo on jo syönyt, hän ottaa lapsen syliinsä jotta isäkin saa syödä.
Tämä vain yksi esimerkki ko. perheestä, nykyään vanhemmat jo eronneet ja lapsi on onnellinen yksinhuoltajaisänsä kanssa.
Siinä vaiheessa se äiti on kuitenkin ollut ensin 9 kuukautta raskaana ja sen jälkeen imettänyt kuukausitolkulla eli ollut todella kiinni siinä lapsessa iät ajat.
Olen ihmetellyt, kun näen pyöräileviä perheitä, että miksi ne pienet lapset on yleensä äidin pyörässä: joko istuu äidin takana isuimessa tarakalla tai on kärryssä äidin pyörän perässä. Miksi ei isä isompine lihasvoimineen voi kuskata lapsia, miksi äidin pitää?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hoitolaukku ja miksi se pitää olla mukana ruokaa hakiessa?
Tätä kummastelee mummoikäinen, jonka kaikki omat lapset ovat jo aikuisia, mutta lapsenlapsia ei ole. Eikä minulla ollut kovin usein hametta vaan farkkuihin pukeuduin, kun lapset olivat pieniä. Ei roikkuneet lapset hameenhelmassa.
Hoitolaukku on sellainen laukku, jossa kanniskellaan esimerkiksi lapsen varavaippoja, vesipulloa ja muuta tarviketta, joille voi tulla tarvetta kun ollaan poissa kotoa.
Oliko liian vaikea päätellä ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, kun näen pyöräileviä perheitä, että miksi ne pienet lapset on yleensä äidin pyörässä: joko istuu äidin takana isuimessa tarakalla tai on kärryssä äidin pyörän perässä. Miksi ei isä isompine lihasvoimineen voi kuskata lapsia, miksi äidin pitää?
Tai miksi se on se äiti, joka aina työntää vaunut ja rattaat?
Vierailija kirjoitti:
Niin? Äiti toimi, kuten hyvin moni mies? Ei yhtään sen hyväksyttävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein tällaisten perheiden äiti ajaa sähköpyörällä ja isä tavallisella polkupyörällä.
Mummo isän äiti, jolle tallukka ei ole saanut sanottua, ettei häntä haluta reissuun mukaan?
Eihän sitä tiedä jos isä vaikka maksaa 100% perheen kuluista. Tai jopa 150% niin että nainenkin saa jotain voittoa! No tuo vaimolle vittuilu on kyllä varma merkki siitä, että ero tulee heti kun on sopiva hetki
Ei maksa Suomessa. Eikä rahalla voi kuitata törkeää käytöstä.