HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Joku sanoikin, että mitä te paukutatte kotona. No, ne on vaan niitä työttömän liiluntavälineitä. Minulla välillä hulavanne tippuu lattiaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoikin, että mitä te paukutatte kotona. No, ne on vaan niitä työttömän liiluntavälineitä. Minulla välillä hulavanne tippuu lattiaan.
Sain naapurilta hulavanteen. Vähän painava, tulee välillä mustelmiakin.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia elämisen ääniä saa kuulua päiväsaikaan. Liikunta on sellaista. Naapurin motkotuksilla ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia elämisen ääniä saa kuulua päiväsaikaan. Liikunta on sellaista. Naapurin motkotuksilla ei ole väliä.
Nuo yövuoroa tekevät aina valittaa.
Työttömillä ei ole rahaa salikorttiin. Niin pitää kotona hyppiä ja kuntoilla, jos kuntoilee.
No, jos työpaikan miehet kehuvat kesämökeillä ja ulkomaan reissuilla niin en määräaikaisuuksia tekevänä oikein kehtaisi sanoa, että en osaa uida ja en viitsisi sanoa, että saunailta on huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo yövuoroa tekevät aina valittaa.
Se on heidän ongelmansa. Taloyhtiöissä on yleensä hiljaisuus klo 22-07. Muina aikoina saa kuulua ääniä. Yövuorolaiset käyttäköön korvatulppia.
Vierailija kirjoitti:
No, jos työpaikan miehet kehuvat kesämökeillä ja ulkomaan reissuilla niin en määräaikaisuuksia tekevänä oikein kehtaisi sanoa, että en osaa uida ja en viitsisi sanoa, että saunailta on huono idea.
Saunailta paikassa, missä on uima-allas.
Keskustelu näytti menneen jollain trollilla tunteisiin
Piti ihan spämmimällä pilata 🤔
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu näytti menneen jollain trollilla tunteisiin
Piti ihan spämmimällä pilata 🤔
Ei ole spämmejä. Mene sinä spämmiesi kanssa muualle. Ei kaikilla ole mahdollista harjoitella uimista jne.
Bussilla voin kahdesti viikossa matkustaa neljä tuntia suuntaansa. Pitää ottaa pyörä matkaan, että pääsee loput 26km perille, suuntaansa.
Onneksi tämä ei mitenkään vaikuta kykyyni tehdä töitä ja maksaa veroja.
Itse asun vuokrakasarmissa ja vanhemmillani on iso omakotitalo. Hehän sitä tukea siksi tarvitsevat.
Ostaisiko ne työttömät 595 työmarkkinatuella bussikortin vanhempien luo, kun linja-auto kulkee muutaman kerran päivässä. Se on lapsen ruokarahasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, me joilla on lapsia ollaan hoidettu niitä illat ja viikonloput, kun te lapsettomat olette lusmunneet ja harrastaneet omia juttuja.
Ostakaa itse palvelunne. Ette vaikka matkusta, rahat säästöön.
Tämä. Ja kyllä omien lasten hoito, silloin kun ne ovat lapsia, menee kaiken muun ohi. Pieni lapsi tarvitsee jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa.
Yleensä isovanhemmat on tuolloin vielä hyväkuntoisia, kun omat lapset on pieniä, elleivät ole sitten keski-ikäisenä saaneet lapsia.
Tai isovanhemmat asuvat kaukana, syitä on monia, mutta yleisesti ei voida olettaa kaikkien saavan lapsensa 20-vuotiaina ja asuvan kotikylällä koko elämänsä.
Ymmärsinkö oikein keskustelun, minun pitäisi maksaa vanhempieni vanhuuden hoito laitoksessa ja sen lisäksi osallistua verojen kautta tuntemattomien vanhusten hoitoon omien lasten huolehtimisen lisäksi? Osa taas joutuu maksamaan verojen kautta vain osan vanhuten hoidoista, jos ei lapsia eikä omia vanhempia enää elossa.
Luulen, että tämä maa on tuomittu tuhoon, kaikki veronmaksajat, jotka vain pystyvät, karkaavat ja hyötyjät vain jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lähes mikä tahansa tähän aikaan vuodesta käännetään työttömien laiskuuteen ja mustikkametsään?
Johtajilla on perse levinnyt, kun istuvat vaan kokouksissa puhumassa paskaa ja syömässä viinereitä.
Nykyajan johtajat on aika hyväkuntoisia. Monet juoksee maratoneja tai harrastaa triathlonia. Esimerkkinä vaikka pressamme Stubb.
Moni työtön ei harrasta mitään liikuntaa nyt kun tuet leikattiin. Pitää säästää kenkiä.
Kuuluu Hallitus politiikkaan, ei urheilua Suomessa.
Välillä mietin onko tämä trollausta, vai onko täällä oikeasti noin saamatonta porukkaa. Prsmasta/Tokmannista/Halpahallista/Lidlistä saa kenkiä alle 20 € hintaan jos vähänkään seuraa tarjouksia, ja niillä pärjää vuoden kerrallaan. Ja jos sekään ei onnistu niin tilatkaa vaikka Temusta. En tiedä kelle kuvittelette kostavanne jättämällä liikkumisen ja kaiken muunkin pois, mutta aiheutatte hallaa enimmäkseen itsellenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lähes mikä tahansa tähän aikaan vuodesta käännetään työttömien laiskuuteen ja mustikkametsään?
Johtajilla on perse levinnyt, kun istuvat vaan kokouksissa puhumassa paskaa ja syömässä viinereitä.
Nykyajan johtajat on aika hyväkuntoisia. Monet juoksee maratoneja tai harrastaa triathlonia. Esimerkkinä vaikka pressamme Stubb.
Moni työtön ei harrasta mitään liikuntaa nyt kun tuet leikattiin. Pitää säästää kenkiä.
Välillä mietin onko tämä trollausta, vai onko täällä oikeasti no
Mä en reuman vuoksi pysty mitään Tokmannin kenkiä käyttämään.
Työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä mietin onko tämä trollausta, vai onko täällä oikeasti no
Se 20 euroa on liian kallis.. Opit tietämään, kun potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja saa irtisanoa vaikka, jos sulla on reuma.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kun haet toimeentulotukea niin sun pitää näyttää Kelalle koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta, myös puolison ja lasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, me joilla on lapsia ollaan hoidettu niitä illat ja viikonloput, kun te lapsettomat olette lusmunneet ja harrastaneet omia juttuja.
Ostakaa itse palvelunne. Ette vaikka matkusta, rahat säästöön.
Tämä. Ja kyllä omien lasten hoito, silloin kun ne ovat lapsia, menee kaiken muun ohi. Pieni lapsi tarvitsee jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa.
Yleensä isovanhemmat on tuolloin vielä hyväkuntoisia, kun omat lapset on pieniä, elleivät ole sitten keski-ikäisenä saaneet lapsia.
Lähemmäs nelikymppisenähän tehdään 20 prosenttia lapsista. Omat vanhempani ovat vanhoja ja raihnaisia ja ovat sitten varmaan heitteillä, koska minulla ei ole mahdollisuutta hoitaa lasten ja työn lisäksi vielä niitäkin. Kunnalta ei juuri apua heru.
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Jatkossa kaikki ne ihmiset joilla on joku sairaus saa irtisanoa myös julkisella.
Jos naapurisi hyppii yläpuolella niin se johtuu vain työttömille tehdyistä leikkauksista, ei ole kenkiä. Harrastaa liikuntaa kotona.