Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
761/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajelen autolla kesämökille ja paasaan naapurin Reinolle, että on se kumma, kun nuoret ei käy mustikassa. 

Vierailija
762/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajelen autolla kesämökille ja paasaan naapurin Reinolle, että on se kumma, kun nuoret ei käy mustikassa. 

Pelaavat kotona pleikkaa. Mikseivät osta kesämökkiä 595 työmarkkinatuella?

On se kumma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, me joilla on lapsia ollaan hoidettu niitä illat ja viikonloput, kun te lapsettomat olette lusmunneet ja harrastaneet omia juttuja. 

Ostakaa itse palvelunne. Ette vaikka matkusta, rahat säästöön. 

Tämä. Ja kyllä omien lasten hoito, silloin kun ne ovat lapsia, menee kaiken muun ohi. Pieni lapsi tarvitsee jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa.

Vierailija
764/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelaavat kotona pleikkaa. Mikseivät osta kesämökkiä 595 työmarkkinatuella?

On se kumma. 

No, eipä tarvitse tehdä klapeja ja pihatöitä. 

Vierailija
765/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite nuori ja en omista kesämökkiä. Autoa ei ole. Asun vuokralla kaupungin asunnossa ja pakastin on ollu täynnä itse kerättyjä mustikoita. Mitäs tähän sanot?

Vierailija
766/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lähes mikä tahansa tähän aikaan vuodesta käännetään työttömien laiskuuteen ja mustikkametsään? 

Vierailija
767/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ite nuori ja en omista kesämökkiä. Autoa ei ole. Asun vuokralla kaupungin asunnossa ja pakastin on ollu täynnä itse kerättyjä mustikoita. Mitäs tähän sanot?

Että sulla on pakastin ja metsä lähellä. 

Vierailija
768/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan muistaa, että esim. nykyisillä 40-vuotiailla eläkeikä on n. 70v. Jo heidän vanhempansa saivat monet lapsia lähempänä 30v, eli nuo vanhemmat olisi 100v, kun lapsi jää pois työelämästä. Toki jotain auttelua voi tehdä iltaisin ja viikonloppuisin, muttei ne lapset mitään monta kertaa päivässä tapahtuvaa hoitoa voi itse tehdä, kun ovat töissä.

Tietysti voi olla kyse myös rahasta, että jos vanhuksen tilit on tyhjillään, niin mennäänkin lapsen pussille, eikä makseta julkisista varoista. 

Vierailija
769/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lähes mikä tahansa tähän aikaan vuodesta käännetään työttömien laiskuuteen ja mustikkametsään? 

Johtajilla on perse levinnyt, kun istuvat vaan kokouksissa puhumassa paskaa ja syömässä viinereitä. 

Vierailija
770/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän se sellainen kaupunki Suomessa on, jossa ei metsään pääse ilman autoa?

Vierailija
771/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No asun Helsingissä, joten en tiedä, voiko tän kauempana metsästä asua Suomessa.

Vierailija
772/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No asun Helsingissä, joten en tiedä, voiko tän kauempana metsästä asua Suomessa.

Voi. 

Vierailija
773/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä olisi valtion syytä sitten alkaa ajattelemaan asiaa pidemmälle, että mihin me veroja maksetaan ja miten niitä käytetään. Vähemmän maailmalle ja enemmän kotimaahan. Jotkut itseaiheutetut elintasosairaudet saisi jossain määrin kustantaa itse, jos ei edes yritä parantaa tilannettaan (esim. lihavuus jonka kustannukset järkyttävät). Tukikikkailijat kuriin ja syyniin sekä pimeän työn tekijät.

"Yhteensä Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."

https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…

Se on aika syvältä että esim. pahasti ylipainoinen saa kyllä verenpaine, diabetes mitkä lie lääkkeet halvalla samaan aikaan kun ei itse edes yritä elintavoilla muuttaa tilannetta. Näissä asioissa tulisi olla kunnon ennaltaehkäisy ja heti alkuun kunnon apu/valmennus, seuranta ja sitä myöten syy-seuraus suhde. Vaikeita asioita mutta on näin pienelle maalle kestämätöntä, että esim. lihavuuden hoidon kustannukset on jotain järkyttävää. Samaan aikaan popsitaan ne lääkkeet ja ei saada apua tai edes itse viitsitä tehdä sen terveyden eteen mitään, kun sehän on liian vaikeaa. Johonkin tulisi vetää raja ja ihmisen omakin vastuu asioistaan. Apua tulee saada, mutta johonkin pitäisi vetää rajaa että kuinka paljon sen yksilön apu voi maksaa yhteiskunnalle, jos voidaan näyttää ettei hän itse tee asioita parantaakseen tilannettaan. Tuolla on paljon ihmisiä joilla on kaikki lääkkeet, mutta ne ei viitsi tehdä oikeasti yhtään mitään itsensä eteen. Ihmisten tulisi ottaa enemmän vastuuta myös itsestään, hyvinvoinnistaan ja taloudestaan, silloin ainakin kun on siihen missään määrin kykenevä. Jokainen kuitenkin itse vastaa siitä, mitä sinne suuhun laittaa tai paljonko polttaa / juo tms. Tietysti apua tulee saada jos sitä haluaa, mutta se edellyttäisi sitoutumista myös kansalaiselta. Jokaisen tulisi kantaa kortensa kekoon jos kykenee tämän yhteiskunnan eteen, eikä vain ottaa ja ottaa antamatta itse mitään loputtomiin.

Vierailija
774/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri vain vanhukset on jo nyt se ryhmä, jolta evätään tarvitsemansa palvelut ja tulevaisuudessa siis vielä enemmän? Mitään muuta ryhmää ei jätetä heitteille kutem vanhuksia jo nyt. Miksi Murto ei ehdota samalla lailla esim. että vanhempien tulisi hoitaa aikuiset, vammaiset lapsensa? Puretaan sitten koko hyvinvointivaltio kukin hoitakoon perheensä jäsenet itse.

Vierailija
775/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitää pyytää autokyyti ja käydä poimimassa mustikat ensi vuonna jo raakoina mökkien läheltä olevista metsistä.

Vierailija
776/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa. 

Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.

Jep. Muutenkin aika erikoista, että asutaan satojen kilometrien päässä läheisistä. Entisaikoina eri sukupolvet asui kaikki samalla paikkakunnalla lähekkäin. Silloin oli paljon enemmän yhteisöllisyyttä. Lähi-idässä ja Etelä-Euroopassa on vielä tällaista meininkiä, että v

Ja pitää sieltä muutenkin jonkun lähteä, ettei kaikki ole serkun kanssa kimpassa. 

Vierailija
777/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, me joilla on lapsia ollaan hoidettu niitä illat ja viikonloput, kun te lapsettomat olette lusmunneet ja harrastaneet omia juttuja. 

Ostakaa itse palvelunne. Ette vaikka matkusta, rahat säästöön. 

Tämä. Ja kyllä omien lasten hoito, silloin kun ne ovat lapsia, menee kaiken muun ohi. Pieni lapsi tarvitsee jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa.

Yleensä isovanhemmat on tuolloin vielä hyväkuntoisia, kun omat lapset on pieniä, elleivät ole sitten keski-ikäisenä saaneet lapsia.

Vierailija
778/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Eikös työkyvyttömällän nimenomaan ole aikaa? Mulla on ainakin äitini asioissa niin paljon organisoimista, että hermo menee. 

Työkyvytön on sen verran huonossa kunnossa että ei ole hoitajaksi nostelemaan, pesemään siivoamaan. Hyvä kun saa itsensä hoidettua.

Vierailija
779/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä olisi valtion syytä sitten alkaa ajattelemaan asiaa pidemmälle, että mihin me veroja maksetaan ja miten niitä käytetään. Vähemmän maailmalle ja enemmän kotimaahan. Jotkut itseaiheutetut elintasosairaudet saisi jossain määrin kustantaa itse, jos ei edes yritä parantaa tilannettaan (esim. lihavuus jonka kustannukset järkyttävät). Tukikikkailijat kuriin ja syyniin sekä pimeän työn tekijät.

"Yhteensä Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."

https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…

Minulla ei ole diabetesta. Sitä on myös hoikilla.. Just kävin verikokeissa. 

Vierailija
780/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toinen vanhempi kuollut. 

Miksi minun pitäisi anoppia hoitaa?

En hoida. 

Mikset voi puolison kanssa yhdessä hoitaa? On se anoppi sinunkin sukulaisesi, kun kerran halusit hänen lapsensa kanssa mennä yhteen.

Kuka hoitaa, jos tulee ero?