Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla ihan lähisuvun kautta aatelinen tausta? Mulla on. Isovanhempi syntyi aatelikseksi. Aion ottaa tuon sukunimen itselleni.

Vierailija
24.07.2025 |

Muita?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Luuletko olevasi hienompi ja parempi ihminen jos nimessäsi on von tai af, tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen parempi ihminen kuin typerät tavalliset suomenruotslaiset. t.ap

Vierailija
4/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, isoäidin isä oli aatelisen lehtolapsi.

Vierailija
5/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sukunimi ennen aatelointia ollut suvussa jo satoja vuosia. Vanha hieno suku siis. t.ap

Vierailija
6/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat aatelisnimen, niin ota ihmeessä se. Saat helpommin työpaikkoja. Muistan yhden, joka palkattiin nimenomaan nimensä takia. Sain johtajan paikkoja, vaikka oli hyvin nuori. Ehkä pidettiin hienona olla aatelisen kollega. Siinä pääsee ikäänkuin siivellä aatelisten joukkoon.

Vierailija
7/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa, isoäidin isä oli aatelisen lehtolapsi.

Laulun sanoja mukaillen "aatelinen siis lähes itsekin"

Vierailija
8/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  vanhaa sukua, mutta meitä edustaa ainut poika (velipuoli isäni kautta). Ritarihuoneella on meidän komea vaakuna. Muistan, kun kun olin siellä kokouksessa ja olin juuri ihaillut ritarimerkkiämme. Viereeni istahti silloinen ympäristöministeri  JansErik Enestam. Hän oli yksi viehättävävämpiä ihmisiä, joita olen tavannut. 

Vierailija
9/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on puhunut jostain aatelisesta suvussa, mutta tarkkaa tietoa ei ole hänestä. Yksi merkkihenkilö suvusta löytyy, muttei ollut aatelinen.

Vierailija
10/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis aatelinen itsekin. Aatelissukua. Vaikkei ole virallista nimikettä.

Vierailija
11/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei. 

Vierailija
12/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle tiedoksi: Kaikki suvut, joiden nimessä on von -etuliite, eivät ole aatelissukuja. (Esim. von Hertzen ei ole aatelissuku) Eikä kaikissa aatelissukujen nimissä ole mitään etuliitteitä. Suomessa on myös sukunimiä, joiden käyttäjistä vain osa on ollut aatelisia.

Se, että otat aatelisen esivanhempasi sukunimen käyttöön, ei tee sinusta aatelista. Eikä aatelisilla ole Suomen Tasavallassa minkäänlaisia perinnöllisiä oikeuksia eikä vapauksia.

Ensiksikin kannattaa selvittää, kuuluuko kyseinen sukunimi aatelissukuihin. Toiseksi sinun pitää selvittää, kuuluiko isovanhempasi sellaiseen sukuhaaraan, jolla aatelisoikeus oli. (Ja niitä oikeuksiahan ei enää ole kuitenkaan.)

Vierailija
13/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma lienee se, että nimeä ei noin vain oteta.

Vierailija
14/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan me täällä ollaan aatelisia, suurin osa on kuninkaallisia.

Vierailija
15/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lle tiedoksi: Kaikki suvut, joiden nimessä on von -etuliite, eivät ole aatelissukuja. (Esim. von Hertzen ei ole aatelissuku) Eikä kaikissa aatelissukujen nimissä ole mitään etuliitteitä. Suomessa on myös sukunimiä, joiden käyttäjistä vain osa on ollut aatelisia.

Se, että otat aatelisen esivanhempasi sukunimen käyttöön, ei tee sinusta aatelista. Eikä aatelisilla ole Suomen Tasavallassa minkäänlaisia perinnöllisiä oikeuksia eikä vapauksia.

Ensiksikin kannattaa selvittää, kuuluuko kyseinen sukunimi aatelissukuihin. Toiseksi sinun pitää selvittää, kuuluiko isovanhempasi sellaiseen sukuhaaraan, jolla aatelisoikeus oli. (Ja niitä oikeuksiahan ei enää ole kuitenkaan.)

Hyviä neuvoja. Halusiko ketjun aloittaja ryhtyä aateliseksi vai ottaa aatelisnimen. Ne ovat kaksi eri asiaa. Ehkä sitä voi keksiä aateliselta kuulostavan nimen. 

Vierailija
16/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sukunimi ennen aatelointia ollut suvussa jo satoja vuosia. Vanha hieno suku siis. t.ap

Niin, mitä sitten?

Vierailija
17/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on montakin aatelissukua . 

Olen siniverinen ja ylpeä siitä . 

Löytyy sukunimi aateloitujen listalta. 

Silti olen köyhä ja kipeä ja laiska. 

Olen maaherra vuonna 2025 .. ei minusta ole likaamaan käsiä tai raatamaan . Olen taiteilija sielu ja siniverisyydestä johtuen olen liian älykäs orjaksi . 

Palvelija? Hovineito voisitko tuoda minulle teetä.

Vierailija
18/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukua Alankomaiden kuninkaalle.

Vierailija
19/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Von Mcwundebaumius

Vierailija
20/23 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta sukupuusta löytyy aatelinen sukuhaara 1600 luvulle saakka. Siinä on monta aatelissukua suoraan ylenevässä polvessa useampi sata vuotta ja sitten tietenkin lisää jos ottaa heidän sisarukset mukaan. Luulisin että näin on monella suomalaisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi