HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelen autolla kesämökille ja paasaan naapurin Reinolle, että on se kumma, kun nuoret ei käy mustikassa.
Oon ite nuori ja en omista kesämökkiä. Autoa ei ole. Asun vuokralla kaupungin asunnossa ja pakastin on ollu täynnä itse kerättyjä mustikoita. Mitäs tähän sanot?
Että sulla on pakastin ja metsä lähellä.
No asun Helsingissä, joten en tiedä, voiko tän kauempana metsästä asua Suomessa.
Helsingissä tosiaan on pinta-alasta( 213.8 neliö km) 22% metsää eli 47,04 neliökilometriä. Tämä on 4704 hehtaaria ihan kaupungin rajojen sisällä. Lentokoneesta katsoen ihan ydinkeskustaa lukuunottamatta Helsinki näyttää olevan metsän keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta toki Orpo, Juuso ja Purra voivat nuo vanhusten hoidon rahat käyttää rikkaiden veronkevennyksiinkin.
Hoitavat varmaan eläkeläisiä eivätkä käy iltaisin ja viikonloppuisin missään tapahtumissa eikä harrastuksissa eikä mökeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelen autolla kesämökille ja paasaan naapurin Reinolle, että on se kumma, kun nuoret ei käy mustikassa.
Oon ite nuori ja en omista kesämökkiä. Autoa ei ole. Asun vuokralla kaupungin asunnossa ja pakastin on ollu täynnä itse kerättyjä mustikoita. Mitäs tähän sanot?
Että sulla on pakastin ja metsä lähellä.
No asun Helsingissä, joten en tiedä, voiko tän kauempana metsästä asua Suomessa.
Helsingissä tosiaan on pinta-alasta( 213.8 neliö km) 22% metsää eli 47,04 neliökilometriä. Tämä on 4704 hehtaaria ihan kaupungin rajojen sisällä. Lentokoneesta katsoen ihan ydinkeskustaa lukuunottamatta He
Kaikki ei asu Helsingissä eikä kyllä matkusta myöskään lentokoneella koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lähes mikä tahansa tähän aikaan vuodesta käännetään työttömien laiskuuteen ja mustikkametsään?
Johtajilla on perse levinnyt, kun istuvat vaan kokouksissa puhumassa paskaa ja syömässä viinereitä.
Nykyajan johtajat on aika hyväkuntoisia. Monet juoksee maratoneja tai harrastaa triathlonia. Esimerkkinä vaikka pressamme Stubb.
Moni työtön ei harrasta mitään liikuntaa nyt kun tuet leikattiin. Pitää säästää kenkiä.
Kuuluu Hallitus politiikkaan, ei urheilua Suomessa.
Välillä mietin onko tämä trollausta, vai onko täällä oikeasti no
No on, keskustelun aihe vaihdettiin sekavaan mössöön, tuutattu nopeasti täyteen omituista höpinää.
"Mä en reuman vuoksi pysty mitään Tokmannin kenkiä käyttämään.
Työtön"
Ja varmaan persettäkään ei voi pyyhkiä kuin kalleimmalla kostealla wc-paperilla ja ilkeä hallitus vei tämän sinulta? Ei teille kannata edes yrittää ehdottaa ratkaisuja kun olette niin ehdollistuneet kotona valittamiseen. Ette edes oikeasti halua parempaa elämää, vaan vain maata kotona valittamassa miten ei taaskaan tuotu kaikkea haluamaanne tarjottimella nenän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toki Orpo, Juuso ja Purra voivat nuo vanhusten hoidon rahat käyttää rikkaiden veronkevennyksiinkin.
Hoitavat varmaan eläkeläisiä eivätkä käy iltaisin ja viikonloppuisin missään tapahtumissa eikä harrastuksissa eikä mökeillä.
Luultavasti he tarvitsisivat eläkeläisiä hoitamaan asioitaan. Ainakin Purra.
Ja sitten alkoi taas potkulakijankkaus. Eikö tuota ääliötä voisi vain bannata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lähes mikä tahansa tähän aikaan vuodesta käännetään työttömien laiskuuteen ja mustikkametsään?
Johtajilla on perse levinnyt, kun istuvat vaan kokouksissa puhumassa paskaa ja syömässä viinereitä.
Nykyajan johtajat on aika hyväkuntoisia. Monet juoksee maratoneja tai harrastaa triathlonia. Esimerkkinä vaikka pressamme Stubb.
Moni työtön ei harrasta mitään liikuntaa nyt kun tuet leikattiin. Pitää säästää kenkiä.
Kuuluu Hallitus politiikkaan, ei urheilua Suomessa.
Välillä mietin on
Ei ole. Miksi köyhempien pitäisi hoitaa parempi tuloisia ilmaiseksi? Missä on meidän palkka, ulkomaanmatkat ja kesämökit?
Miksi eläkeläiset saisi nyt matkustaa ja me hoidettaisiin heitä ilmaiseksi, kun itse ei voida koskaan matkustaa mihinkään?
Eläkeläiset porskuttaisivat, mutta monella niillä on jossain vaiheessa kuitenkin muistisairaus. Siitä koituu isot tulonmenetykset jos aikuiset lapset vahtivat vanhuksia ja jättävät päivätyönsä.
Lentokentälle eläkeläisille matkustuskielto. Rahat omaan hoitoon.
Osa eläkeläisistä asuu Espanjassa.
En ota. Minut ulkoistettiin tukien varaan ja apuja en saanut. Tuetkin ottivat itselleen vaikka opiskelijana olisin tarvinnut niitä enemmän.
Panostivat maksamaan palkan muuttoavusta.
Omille vanhemmille muuttoapurahaa....
Saavat muutenkin pärjätä omillaan. Aina heillä vieraillessa mussuttivat että jääkaapista ei saa ottaa sitä ja sitä... Omasta lapsuden kodista. Sairas perhe. Olen biologinen lapsi.
Millä rahalla minä matkustan, jos en saa palkkaa eläkeläisten hoidosta?
Hanki hyvä koulutus ja mene töihin. Hanki lapsia ja kouluta heidät. Hoida vanhenevat vanhempasi. Pidä huolta omasta kunnostasi. Minulla on yksi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla minä matkustan, jos en saa palkkaa eläkeläisten hoidosta?
Ja millä kerrytän omaa eläkettä?
Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä.
No eivät kyllä hoida eikä ota vastuuta.Ihan sama mitä kirjoitellaan.
Ei tule toimimaan. Vain harvalla on niin suuri palkka, että pystyisi oman elämisensä lisäksi vielä maksamaan vanhempiensa hoivakotipaikan. Työn ohessa hoitaminen itse ei onnistu enää siinä vaiheessa, kun vanhus tarvitsee 24/7 hoivaa. Moni pystyy olemaan jollain tavalla avuksi (esimerkiksi hoitaa vanhuksen raha-asiat, tilaa vanhuksen ostokset kotiinkuljetuksella jne), mutta tuossa kunnossa oleva vanhus ei nytkään pääse vielä edes jonottamaan hoivakotipaikkaa. Ei vaikka kotihoito kävisi 1-3 kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
"Mä en reuman vuoksi pysty mitään Tokmannin kenkiä käyttämään.
Työtön"
Ja varmaan persettäkään ei voi pyyhkiä kuin kalleimmalla kostealla wc-paperilla ja ilkeä hallitus vei tämän sinulta? Ei teille kannata edes yrittää ehdottaa ratkaisuja kun olette niin ehdollistuneet kotona valittamiseen. Ette edes oikeasti halua parempaa elämää, vaan vain maata kotona valittamassa miten ei taaskaan tuotu kaikkea haluamaanne tarjottimella nenän eteen.
Poloveeen ottaa vällllä niin kovaa etten ulkohuussille piäse. Niin pitää ämpäriin tehdä tarpeet ja ei ole vessapaperia lähettyvillä. Äitee on niin sairas sairaampi kuin polovi on, kun sen selekääkin koskoo ja ei piäse ylös, niin kyllä tuet on LIIAN MATALIA!
Ei kulje linjatkaan kylälle tarpeeksi usein. Minä en sotaan tule taistelemaan jos rahoja ei näy tilillä. Perseeni jätän pyyhkimättä tai pyyhin ihan itse, joskus äitee auttaa, mutta itse yleensä pyyhin ja molempia autellaan.
Nyt on liikaa leikattu ja minä menen lakkoon jos leikellään lisää. Äiteen eläkkeellä elellään.
Murto on vieraantunut todellisuudesta. Kuvittelee, että kaikissa kotitalouksissa palkat on 15 000 - 20 000 €/kk ja siitä näppärästi maksetaan oman perheen asumisen ja elämisen lisäksi niin omien vanhempien kuin appivanhempienkin hoivakotimaksuja. Suomessa nykypäivänä monella vanhuksella eläke on suurempi kuin lapsillaan palkka.