HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Miksi minun pätkätyötä tekevänä vuokralla asuvana pitäisi hoitaa ilmaiseksi ihmistä jolla on omistusasunto ja kesämökki ja matkustellut joka vuosi?
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Mutta jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet. Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.
Aika paljon saa olla rahaa kun pitää maksaa rakennuksen kulut, työntekijöiden palkat jne
ei se nyt välttämättä niin kauhean kallis ole mut veikkaan että suomessa tulisi byrokratiaviidakko vastaan ja torppaisi systeemin. Periaatteessa tohonhan ei tarvitsisi kun vähän isomman omakotitalon ja 1-2 ympärivuorokautista työntekijää/yrittäjää hoitamaan valvonnan. Lääkitykset ja ruokahuolto olisi toki oma ongelmansa.
Olen lukenut artikkelin, jossa esiteltiin tämäntyyppinen ratkaisu. Asuivat kaikki samassa talossa ja heillä oli yksi hoitaja, joka taisi olla itsekin eläkeiässä tai eläkeikää lähellä oleva lähihoitaja. Se oli vähän niin kuin vanhusten perhekoti, eipä siinä paljon mitään byrokratiaa ole, jos vanhusten hoitaja on tavallisessa palkkasuhteessa ja vanhukset maksavat hänen palkkansa.
Tämänkaltainen järjestely toimii silloin, kun vanhuksilla on vielä toimintakykyä eikä ole ongelmaa muistisairaudesta. Toimintakykyä tietenkin voi ylläpitää jumppaamalla yhdessä ja tuollaisessa kuviossa varmaan sitä ruuanlaittoakin voidaan tehdä yhdessä.
Toivoisin, että muistisairaille olisi ympäristöjä, joissa he pääsisivät ulkoilemaan. Jos olisi joku talo isolla tontilla, missä aidat ympäriinsä, niin voisi päästää mummot kuopsuttamaan puutarhaa ja miehet nikkaroimaan. Joku kissa ja koirakin voisi siellä pyöriä, tuomassa vähän hellyyttä ja sympatiaa.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Asiat ovat järjestelykysymyksiä. On moraalisesti väärin hylätä omat lapsensa tai vanhempansa ja jättää heidät heitteille. Olemme tilanteessa, jossa Suomen julkisesta kassasta on rahat loppu. Eikä tilanteeseen ole näkyvissä parannusta. Koettakaa järjestää asianne ja hoitaa läheisenne itse. Muutakaan vaihtoehtoa ei jatkossa ole.
Miksi minun pätkätyötä tekevänä vuokralla asuvana pitäisi hoitaa ilmaiseksi ihmistä jolla on omistusasunto ja kesämökki ja matkustellut joka vuosi?
Ei tarvitsekaan, mutta sitten kun he eivät enää kykene itse huolehtimaan itsestään. Vuosittain matkusteleva tuskin apua tarvitsee. Miksi sinun pitäisi? Koska he ovat sinun lähisukulaisiasi. Varmaan siksi. Kaiken ulkoistaminen valtiolle on mennyttä aikaa, mikä on todella valitettavaa. Maailma on muuttunut pysyvästi, ja jatkossa jokainen on omillaan. Sota Euroopassa ja tekoälyn vaikutukset työmarkkinoihin 10 vuoden kuluessa ovat viimeinen niitti hyvinvointiyhteiskunnalle ja sosiaaliturvalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää! Just luin jonkun mamman valitusta facessa, kun äitinsä asunnossa on kuuma ja jonkun pitäisi viedä roskat. Mitään hoidollista apua äiti ei tarvinnut.
Mut Suomessahan kaikki hoitohan on ulkoistettu valtiolle vauvasta vaariin. Omaa vastuuta ei ole.
Hölynpölyä. Ota oma erityistarpeinen vanhempasi hoitoon luoksesi. Katsotaan sitten.
Äitini muutti omasta tahdostaan kauemmas. Olen miettinyt, pitääkö minunkin muuttaa sinne päin muutamaksi vuodeksi, mm. katsomaan perään viimeiset vuodet. Pelkään vain, että minusta tehdään väkisin omaishoitaja.
En pysty siihen, koska hänellä on omat nepsy-ym. ongelmansa. Pelkkä minun apuni ei riitä.
Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki
"Vuoden 2024 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai yli 200 000 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Minulla on toinen vanhempi kuollut.
Miksi minun pitäisi anoppia hoitaa?
En hoida.
Yleistä asumistukea ei saa omistusasuntoon.
Että jos nyt ensin poistetaan myös eläkeläisiltä tuo asumistuki omistusasuntoon.
Ei tarvitsekaan, mutta sitten kun he eivät enää kykene itse huolehtimaan itsestään. Vuosittain matkusteleva tuskin apua tarvitsee. Miksi sinun pitäisi? Koska he ovat sinun lähisukulaisiasi. Varmaan siksi. Kaiken ulkoistaminen valtiolle on mennyttä aikaa, mikä on todella valitettavaa. Maailma on muuttunut pysyvästi, ja jatkossa jokainen on omillaan. Sota Euroopassa ja tekoälyn vaikutukset työmarkkinoihin 10 vuoden kuluessa ovat viimeinen niitti hyvinvointiyhteiskunnalle ja sosiaaliturvalle.
olen eri, mutta sitä mieltä että jos on hyvinä vuosina ollut aikaa ja rahaa käyttää itseensä ja matkusteluun, saa käyttää aikaa ja rahaa itseensä myös niinä huonompina vuosina. Ei se, että valtio ei enää auta, tarkoita sitä että omaisten pitää jättää kaikki omassa elämässään ja alkaa hoivata.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toinen vanhempi kuollut.
Miksi minun pitäisi anoppia hoitaa?
En hoida.
Tuskin Hallitus tekee lakia anopin hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se vain on aika raskasta alkaa hoitaa ihmistä, jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä vuosikymmeniin. Tai omalla kohdallani henkisesti epävakaata ja henkisesti väkivaltaista äitiäni, joka asuu 200 km:n päässä. Isäni joi itsensä hengiltä, joten ei tarvitse hänestä enää kantaa huolta.
Harmillinen tilanne, mutta pakko heitäkin on jonkun hoitaa sitten, kun eivät enää itse pysty huolehtimaan itsestään. Jos valtio ei siihen pysty, niin jäljelle jää läheiset. Entisaikoina oli pakko huolehtia myös niistä ikävistä vanhemmista, kun ei ollut mitään vanhainkoteja.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi ja äkkiä. Minua ei ainakaan lapset hoida, jos tähän mennään niin kuolinapteekkiin turvaudun.
Häkämyrkytys on näppärä ja näyttää helposti vahingolta.
Vierailija kirjoitti:
olen eri, mutta sitä mieltä että jos on hyvinä vuosina ollut aikaa ja rahaa käyttää itseensä ja matkusteluun, saa käyttää aikaa ja rahaa itseensä myös niinä huonompina vuosina. Ei se, että valtio ei enää auta, tarkoita sitä että omaisten pitää jättää kaikki omassa elämässään ja alkaa hoivata.
Vanhusten oma vika, jos rahat on tuhlattu matkusteluun eikä ole rahaa ostaa palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama juttu. Vanhemmillani on mittava omaisuus ja toisaalta eivät ole varautuneet mitenkään vanhuuden vaivojen varalle. Miten minä pienituloisena voisin heitä tulevaisuudessa auttaa? Kyllä jokaisen pitäisi tietää kuolevansa joskus ja sitä ennen ehkä menevänsä huonoon kuntoon ja niin varautua sitä varten esim muuttamalla esteettömään asuntoon.
#568 Vanhempi matkustelee tilinsä tyhjiksi, ja pienituloinen lapsi hoitaa kulut? Ei ikinä! Tällainen systeemi voidaan järjestää vain, kun lisäapua on saatavilla ja hoidosta maksetaan tarpeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille koteihin vietäviä palveluja voitaisiin hyvin keventää. Moni vanhus ei tarvitse välttämättä päivittäin hoitoalan koulutuksen saaneiden palvelua vaan vanhus pärjäisi kotonaan enimmäkseen ihan hyvin ja kenties paremminkin kotiapulaispalvelun turvin.
Ongelma on siinä, että kun ihminen elää vanhemmaksi, myös sairastavuus lisääntyy. Ideaalia olisi, että jokainen meistä kuolisi ilman sairauksia 84,2 vuotiaina ns. saappaat jalassa. Mutta kun näin se ei lähtökohtaisesti mene. Kotihoidossa kohdataan kirjo erilaisia sairauksia ja kodissa asioivalla pitää olla tuntemusta näistä. Esim. höperö ja kiltti muistisairas voi muuttua yllättäen todella aggressiivikseksi. Tämä voi jopa lisätä tarvetta työparityöskentelyyn, mikä kuluttaa resursseja entistä enemmän.