Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
21/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää! Just luin jonkun mamman valitusta facessa, kun äitinsä asunnossa on kuuma ja jonkun pitäisi viedä roskat. Mitään hoidollista apua äiti ei tarvinnut.

Mut Suomessahan kaikki hoitohan on ulkoistettu valtiolle vauvasta vaariin. Omaa vastuuta ei ole. 

Käytkö itse töissä? Hoidatko itse lapsesi? Asutko äitisi kanssa samalla paikkakunnalla? Moni ei asu. 

Vierailija
22/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset lapset ovat töissä. He asuvat satojen kilometrien päässä lapsuuden paikkakunnillaan, koska ovat muuttaneet pois opiskeluiden ja töiden perässä. Hoitavat omia kanssaan ilman tukiverkkoja. 

Jo tällä hetkellä on kodeissa vanhuksia, joiden pitäisi olla 24h hoitokodissa. Se on kyllä mielenkiintoista miten verotuksella elävä valtio heikenetää kansalaistensa asemaa yhä uudelleen ja uudelleen. 

Irtisanomisuojaa heikennetään, eläkeputki on poistettu, ansiosidonnainen rajoitettu. Eläkkeen superkertymä poistettu.

Monet kunnat ovat lopettaneet omat vanhainkotinsa. Säästetään muiden selkänahasta, kiitos kuntapäättäjät.

Miksi olettaa että kaikkien vanhemmat asuvat kaukana syrjäkylillä? Ei mun vanhempien sukupolvi enää pääsääntöisesti sellaisilla paikkakunnilla ole asunut, ja suurissakin ikäluokissa on paljon kaupungeissa eläviä. Sitä vanhempia ei tulevaisuudessa enää ole niin paljon jäljellä, että kannattaisia sitä nyt miettiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas suunnitellaan eikä muisteta faktoja. Juuri on poistettu työssäkäyvien kaikki mahdollisuudet tauottaa uraansa perhesyistä tai mistä tahansa syistä. Lapsia pitäisi tehdä, mutta sekin on tehty niin kalliiksi, ettei kukaan ehdi, pysty tai saa. Töissä pitäisi käydä kunnes kuolee vanhuuteen. Vanhuksia pitäisi hoitaa. Muistettiinko ollenkaan, että 1970-luvulta lähtien perheiden keskimääräinen lapsiluku on 1-2 eli sisaruskatrasta ei ole vuorottelemassa hoidosta kuten entisaikoina.

Halvimmaksi tulisi keräillä vanhukset joukkueiksi ja viedä jonnekin saareen selviytymiskisailuun. Formaattejakin on olemassa jo. Selviytyjät, farmi, Battle royale, Squid game niistä sitten vain rakentelemaan. Pääpalkintona on kunnialliset hautajaiset. Häviäjät kaivavat itse oman hautansa. Saadaan samalla viihteellinen tv-sarja ja kaikki säästää.

Vierailija
24/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Eikös työkyvyttömällän nimenomaan ole aikaa? Mulla on ainakin äitini asioissa niin paljon organisoimista, että hermo menee. 

Työkyvytön onkin siis yhtäkkiä hoivaajakykyinen? 

Vierailija
25/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin oli aiemmin. Se vaan tulee takaisin. 

1960-luvulla vastuu vanhempien hoitamisesta poistettiin. 

Vierailija
26/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset lapset ovat töissä. He asuvat satojen kilometrien päässä lapsuuden paikkakunnillaan, koska ovat muuttaneet pois opiskeluiden ja töiden perässä. Hoitavat omia kanssaan ilman tukiverkkoja. 

Jo tällä hetkellä on kodeissa vanhuksia, joiden pitäisi olla 24h hoitokodissa. Se on kyllä mielenkiintoista miten verotuksella elävä valtio heikenetää kansalaistensa asemaa yhä uudelleen ja uudelleen. 

Irtisanomisuojaa heikennetään, eläkeputki on poistettu, ansiosidonnainen rajoitettu. Eläkkeen superkertymä poistettu.

Monet kunnat ovat lopettaneet omat vanhainkotinsa. Säästetään muiden selkänahasta, kiitos kuntapäättäjät.

Miksi olettaa että kaikkien vanhemmat asuvat kaukana syrjäkylillä? Ei mun vanhempien sukupolvi enää pääsääntöisesti sellaisilla paikkakunnilla ole asunut, ja suurissakin ikäluokissa on paljon kaupungeissa eläviä.

Mistä sinä syrjäkylän keksit? Riittää ihan, että on töiden ja opiskeluiden perässä muuttanut pois. Vanhempien asuinkaupungin koko on 30 000 asukasta, ei siellä ollut yliopistoa eikä töitä minulle.  

Vierailija
27/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois pitänyt miettiä tätä siellä,päättäjäporukassa kun  nostitte  nykyisten työikäisten eläkeikää korkeammalle.Ei kykene iäkkäitä vanhuksia hoitamaan kun joutunut työn perässä muuttaman satojen kilometrien päähän ja eläkkeeelle pääsee aikaisintaan 65- vuotiaana.

Vierailija
28/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olettaa että kaikkien vanhemmat asuvat kaukana syrjäkylillä? Ei mun vanhempien sukupolvi enää pääsääntöisesti sellaisilla paikkakunnilla ole asunut, ja suurissakin ikäluokissa on paljon kaupungeissa eläviä.

No mun äiti ainakin muutti itse kotikonnuilleen takaisin kun jäi eläkkeelle. Mulla taas elämä täällä 600 km, en ole ikinä äidin kotiseuduilla asunut niin miten minä sinne sitten muuttaisin äitiä hoivaamaan kun täällä on työ ja elämä? Entä sitten kun vanhempani on eronneet jo 80-luvulla, jakaannunko jotenkin kahtia heitä molempia hoivaamaan? Viis siitä ettei isä ole edes elatusmaksuvelvollisuuttaan itse hoitanut?

Vierailija
29/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jälleen tehdä paljon lapsia vanhuudenturvaksi.

Minä minä aika on ohi. 

Vierailija
30/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat epämääräisissä olosuhteissa tapahtuneet kuolemat lisääntyä jos tuota edellytetään.

Vierailija
31/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet.  Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.

Aika paljon saa olla rahaa kun pitää maksaa rakennuksen kulut, työntekijöiden palkat jne 

ei se nyt välttämättä niin kauhean kallis ole mut veikkaan että suomessa tulisi byrokratiaviidakko vastaan ja torppaisi systeemin. Periaatteessa tohonhan ei tarvitsisi kun vähän isomman omakotitalon ja 1-2 ympärivuorokautista työntekijää/yrittäjää hoitamaan valvonnan. Lääkitykset ja ruokahuolto olisi toki oma ongelmansa.

Vierailija
32/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin suomenruotsalaisten oma vastuu maan pääkielen oppimisesta kasvaa niin, että ei tarvitsisi kuluttaa miljardeja keinotekoisen kaksikielisyyden ylläpitoon?

Vierailija
33/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei kiva. Eka elänyt paskan lapsuuden, käynyt aikuisena omakustanteisesti terapiassa hoitamassa lapsuuden traumat ja sit pitäisi vielä alkaa näiden hulttioiden perseistä pyyhkimään. 😂(😭)

Vierailija
34/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa ihmisistä kuitenkin rakastaa omia vanhempiaan ja haluaa mahdollisuuksien mukaan auttaa näitä vanhuuden päivinä. Eri asia on se, onko siihen realistisia mahdollisuuksia. Työssäkäyvä ihminen ei voi olla kokopäiväinen omaishoitaja ja totuushan on se, että suurin vastuu kaatuu lähes aina tyttärien niskaan. Eli naiset halutaan saada tekemään ilmaiseksi hoivotyötä, jota naiset nyt tekevät (ali)palkattuina.

Vierailija
35/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olettaa että kaikkien vanhemmat asuvat kaukana syrjäkylillä? Ei mun vanhempien sukupolvi enää pääsääntöisesti sellaisilla paikkakunnilla ole asunut, ja suuri

En sinusta tiedä, mutta tuossahan puhuttiin yleisesti.

Vierailija
36/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku laskea minkä verran maahanmuuttoon käytetään tällä hetkellä rahaa? 

Vierailija
37/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkö se työvoimapula helpottaa ja talouskasvu alkaa kun ihmiset jäävät töistä pois ja hoitamaan vanhuksia? Työnantajathan eivät tule joustamaan pätkääkään työn tehokkuusvaatikuksissa. 

Vierailija
38/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilman maahanmuuttajia meillä ei kohta ole ketään maksamassa veroja eikä ketään hoitamassa vanhuksia.

Vierailija
39/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei kiva. Eka elänyt paskan lapsuuden, käynyt aikuisena omakustanteisesti terapiassa hoitamassa lapsuuden traumat ja sit pitäisi vielä alkaa näiden hulttioiden perseistä pyyhkimään. 😂(😭)

Näinpä. Maksan jo melkoisia eläkemaksuja ja äänestän puolueita jotka kannattavat kattavaa terveydenhuoltoa, ei siitä leikkaamista ja yksityistämistä. Maksakoot pullamössösukupolvi oman hoitonsa. 

Vierailija
40/894 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon suuren ikäluokan vanhempien lapsi ja olen nyt 57v. Ehkä osa on nuorempia, mutta minusta ei työkyvyttömänä ole kenellekään mitään apua. Saatika 10 vuoden päästä, hahhah. Vanhemmat asuu lisäksi kaukana. En ymmärrä mihin noi hoitofantasiat perustuu? 

Kyllä se ennenkin onnistui. Mun isän isoäiti siirtyi vuodeksi kerrallaan lastensa koteihin. 

Liperistä Helsinkiin, Mynämäkeen Keravalle jne. Ja tämä 1920-luvulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän