Miten te 40v+ ihmiset pystytte pitämään itsenne normaalipainoisena?
Itsekkin olin nuorena solakka ja normaalipainoinen mutta nyt keski-ikäistyttyäni painoa vaan on kertynyt ihan liikaa.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin haravoinut isoa pihaa jo tunnin ja kohta pääsen ajamaan ruohoa työnnettävällä leikkurilla ylämäkeen. Käy salitreenistä mutta on hyödyllistä samalla.
Hieno juttu, mutta ei tuo silti ole sama kuin salitreeni. Kokeile kyykätä, vetää tai penkata oma painosi useita kertoja. Se on kovaa salitreeniä.
No ihan 70kg en nosta en kantele aikoinaan murtuneella selällä ja nivelrikkoisilla polvilla mutta jos nyt vertailukohtaa haluat niin lecaharkko painaa 18kg, kantelin noita muutama vuosi sitten 1800kpl ylämäkeen kun viimeksi taloa rakensimme.
Plus tietty betonisaavit, kakkosneloset, kattotiilet yms. Tai nyt viimeisintä projektia kun kärräsimme 40cm tiiliä, maata, mursketta yms talon alapohjasta ensin lapioituamme sen kottikärryyn. Talon ala 100m2 joten n 40m3
Ilman painoja kipeillä polvillakin teen syväkyykkyjä yhä 56/min.
Itse arvostan enemmän työllä saatuja lihaksia. Kaikki myös tietävät että 3x 70kg repäisystä on vähemmän hyötyä kropalle kuin 10 x 20kg:)
Ei tarvitse nappeja, protskujauheita tms mömmöjä, ei muiden hienhajua tunkkaisissa saleissa, jonotusta ja paskanjauhantaa mihin useimmilla menee 90% saliajasta
Mä syön tosi vähän. En esim hiilihydraatteja juuri koskaan, lähinnä salaattia ja proteiinia.
Jos syön välillä kunnolla, esim ravintola-annoksen, olen pari päivää miltei syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin haravoinut isoa pihaa jo tunnin ja kohta pääsen ajamaan ruohoa työnnettävällä leikkurilla ylämäkeen. Käy salitreenistä mutta on hyödyllistä samalla.
Hieno juttu, mutta ei tuo silti ole sama kuin salitreeni. Kokeile kyykätä, vetää tai penkata oma painosi useita kertoja. Se on kovaa salitreeniä.No ihan 70kg en nosta en kantele aikoinaan murtuneella selällä ja nivelrikkoisilla polvilla mutta jos nyt vertailukohtaa haluat niin lecaharkko painaa 18kg, kantelin noita muutama vuosi sitten 1800kpl ylämäkeen kun viimeksi taloa rakensimme.
Plus tietty betonisaavit, kakkosneloset, kattotiilet yms. Tai nyt viimeisintä projektia kun kärräsimme 40cm tiiliä, maata, mursketta yms talon alapohjasta ensin lapioituamme sen kottikärryyn. Talon ala 100m2 joten n 40m3
Ilman painoja kipeillä polvillakin teen syväkyykkyjä yhä 56/min.
Todella harvalle hyötyliikunta tarkoittaa tuota vaan jotain marjastamista. Eikä sinullakaan viikosta ja vuodesta toiseen.
Tarvitsee vain välttää sokerittomia ja rasvattomia kevyttuotteita. Vain lihavat syövät kevyttuotteita.
Ikäviä uutisia niille 45 vuotiaille, jotka kehuskelevat pysyneensä nuoruuden mitoissa. Sen jälkeen vasta tulevat ne vaikeat vuodet. Jos onnistuu pysymään niissä mitoissa myös vuodet 45-60, niin sitten ehkä pysyy loppuun asti. Tosin sille ei oikeastaan ole tarvetta, koska pisimpään elävät vähän ylipainoiset (bmi 25-29).
Kun jättää hiilarit syömättä, niin no problem
Olen 47v, 170 vm ja 56 kg. Syön terveellisesti, pidän herkkupäivät ja liikun joka päivä pari tuntia.
Syön vähemmän kunnollista ruokaa. En syö koskaan mitään hyvää. En käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 47v, 170 vm ja 56 kg. Syön terveellisesti, pidän herkkupäivät ja liikun joka päivä pari tuntia.
Täällä 48 v ja 169 cm + 52 kg. Pihahommia teen ja syön normaalia kotiruokaa.
Samalla lailla kuin 1970-luvullakin. Ei silloin ollut ylipainoisia kuin muutama hassu tapaus.
En tiedä, nytkin lomalla maha ihan turvonnu vaikka syön pelkkiä hedelmiä, ruisleipää, kasviksia... 10kg sais tiputtaa. Ikää pian 40 ja ikinä en ennen oo painosta joitunu ressaamaan
Mulla paino pysyi vuosikausia aivan vaivatta 62-63kg ( pituus 172cm). Nyt on nelikymppisenä hiipinyt parissa vuodessa 66kg.
Olen varmaan puoli vuotta yrittänyt laihduttaa ja olen nyt niukin naukin 64-65kg.
Haluaisin takaisin omiin mittoihin, mutta jos päivänkin repsahdan syömään edes normaalisti, kuten yhden kunnon aterian tai esim hotelliaamiaisen, paino nousee välittömästi pari kiloa. Pitää olla todella tarkkana.
No, miltei kaikki ikäiseni ovat vieläkin paksumpia..
N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sitten jotain huonoutta? Minulla ainakin iän myötä nivelet ovat muuttuneet jäykemmiksi, nivelrikkoa epäilemättä. Liikun kyllä, mutta usein kipua vastaan. Talvet ovat pahimpia, lämpimällä on helpompaa ja kesäisin yleensä vähän hoikistunkin.
Ylipaino lisää nivelrikkoa. Siihen auttaa normaalipaino, kuntosali ja liikkuvuusharjoitukset. Ja HRT jota edelleen monet naiset karttavat.
Mikä.hrt?
Hormone replacement therapy eli suomeksi hormonikorvaushoito.
Vierailija kirjoitti:
Ikäviä uutisia niille 45 vuotiaille, jotka kehuskelevat pysyneensä nuoruuden mitoissa. Sen jälkeen vasta tulevat ne vaikeat vuodet. Jos onnistuu pysymään niissä mitoissa myös vuodet 45-60, niin sitten ehkä pysyy loppuun asti. Tosin sille ei oikeastaan ole tarvetta, koska pisimpään elävät vähän ylipainoiset (bmi 25-29).
Yli 60-vuitiaanakin voi vielä pudottaa painoa ja niin täytyykin tehdä jos ylipainosta alkaa aiheutua terveydellisiä ongelmia joista yleisimpinä ovat rasvamaksa ja 2-tyypin diabetes. Minun tuntemani liki 100-vuotiaaksi eläneet ovat kyllä olleet kaikki hoikkia.
Säännöllinen kulutuksen mukaan syöminen ja säännöllinen liikunta + arkiaktiivisuus. Lihaskuntoa tulee harjoittaa nimittäin alkavat kadota iän myötä ja se laittaa myös lihoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön tosi vähän. En esim hiilihydraatteja juuri koskaan, lähinnä salaattia ja proteiinia.
Jos syön välillä kunnolla, esim ravintola-annoksen, olen pari päivää miltei syömättä.
Sama. Tai en ole syömättä, mutta kotitoimistopäivinä ja usein viikonloppuisinkin syön kevyemmin. Toimistopäivinä syön ison proteiinisalaattilounaan, mutta harvoin kunnon illallista. Punnitsen itseni joka aamu ja elän päivän sen mukaan. Silloin kun juhlin, en mieti kaloreita. Mutta en silti vedä kokonaista lomaa mässäilyksi.
Vierailija kirjoitti:
Se vaatii tarkkuutta. Syömiseen tarkkailua ja liikuntaa. Ja nythän ulkomailla tarjotaan vaihdevuosi-ikäisille naisille jo pieniä annoksia laihdutuslääkkeitä painon ylläpitoon. Ehkä Suomessakin jossain vaiheessa.
Tuo pieni ylipaino on usein hyväksi vanhuksille, koska se suojaa luita kaatuessa. Parempi olisi tietenkin huolehtia luiden ja lihasten kunnosta jo monta vuosikymmentä aikaisemmin.
Mä olen lukujen valossa ihan hoikka (170/57) mutta pienikin lipsuminen hyvin tarkasta ruokavaliosta näkyy heti vyötäröllä ihan kohtuuttoman selvästi.
Pitää vaan reagoida heti. Minkäänlainen hyvän syömisen putki ei saa jäädä päälle päivää, paria pidempään.
1 syö mitä vaan mitä tekee mieli, vältä kaikkia tuotteita joissa lukee "kevyt", sisältävät lisäaineita enemmän kuin mikään normaalirasvainen ruoka
2 uni:todennäköisesti vuorotöitä tekevällä unet jäävät vähiin, joten nuku/ torkahtele silloin kun voit ( siis vapailla )
3 liikunta: realiteetteja tässäkin kehiin, harvoin jaksaa/ ehtii liikkua 8-10 tuhatta askelta töiden lisäksi
Säännölliset ruoka-ajat kotiruokaa, paljon kasvista, joka päivä liikuntaa ja liikunnan pitää olla oikeasti myös kaloreita kuluttavaa eikä mitään käden heiluttelua. Toki väliin kevyempiä päiviä jolloin voi kevyesti hölkätä, kävellä reippaasti tai vaikka sauvakävellä. Lisäksi hyötyliikuntaa! Nykyään ihmisten ongelmana tuntuu olevan se, että liikunta (tai ylipäätään mikään ) ei saa tuntua epämiellyttävältä. Itse vedän 10-20 km juoksulenkkejä, teen pari rankkaa lihaskuntotreeniä per vko ja pyöräilen 50-100 km lenkkejä. Välillä tennistä tai uintia, kehonhuoltoa ja lepopäivänä noita ekana mainitsemiani kevyitä lajeja. Jokaisen pitäisi löytää ne omat lajit ja tehdä niitä kunnolla ja pitkäkestoisesti niin että kropassa tuntuu, silloin kalorit palaa ja saa myös syödä paljon. Turha ihmetellä painon kertymistä jos vaan makaa sohvalla ja syö sipsiä ja välttelee kunnon hikiliikuntaa.