Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te 40v+ ihmiset pystytte pitämään itsenne normaalipainoisena?

Vierailija
26.07.2025 |

Itsekkin olin nuorena solakka ja normaalipainoinen mutta nyt keski-ikäistyttyäni painoa vaan on kertynyt ihan liikaa.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45 ja mahdun samoihin farkkuihin kuin parikymppisenä. Olin tässä välissä vuosia ylipainoinen mutta tein korjausliikkeen nelikymppisenä ja olen siitä saakka pysynyt normaalipainossa.

Syön 2 ateriaa klo 12 ja 20 välisenä aikana, joinain päivinä syömisikkuna on lyhyempikin. Ainoan poikkeuksen tähän rytmiin tekee aamutreenit, silloin saatan ottaa esim. Skyrin ja marjoja ennen treeniä. Mutta Skyreistä kelpuutan vain ne joissa hh alle 5g per 100g ja proteiiniä pitää olla hiilihydraattiin nähden tuplaten.

En syö viljaa kuin hyvin harkiten joten leivonnaiset, keksit tmv. loistaa poissaolollaan. Sen vähäisen leivän mitä syön teen itse manteli ja pähkinäjauhoista. Hapankorppuja syön joskus mutta max. 2 kpl viikossa. Spelttipastaa syön tyyliin kerran viikossa mutta silloinkin treenipäivänä. Pizzaa muutaman kerran vuodessa.

Sokeria välttelen kaikissa muodoissa, en syö hedelmiäkään paitsi kesällä jossain salaatissa. Marj

Ilmeisesti työsi on kevyttä istumatyötä?

Itse syön aamupalan kuudelta ja kolmen tunnin päästä jo kurnii vatsa, kun aamupalan energia on jo töissä kulutettu. Siinä vaiheessa pieni välipala, joka on joku hedelmä tai pala leipää, joka siirtää nälkää lounaaseen, joka on kello 11. Kevyt lounas, ettei työtehot tipu. Pieni välipala taas kello 14, että jaksaa kotiin saakka ja päivällisen tekoon. Jos en syö iltapalaa, herään yöllä nälkään. 

Tällaista on elämä, kun työ on fyysisesti raskasta. 

Vierailija
62/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ilmeisesti työsi on kevyttä istumatyötä?"

Yhdentekevää. Sopiva ateriarytmitys on ennenkaikkea yksilökysymys ja tottumuskysymys. Toki sitten kun energiantarve alkaa olla paljon yli 3000kcal niin sitten saattaa olla vain parin aterian syöminen hankalaa ihan sen ruuan määrän takia. 

Eikä tuo sinunkaan työsi kovin raskaalta kuulosta kun korostat kevyttä lounasta ja pieniä välipaloja. Aamiainenkaan ei selvästi kovin raskas ole jos vain muutaman tunnin nälkää pitää.   Paljonko on kulutus, alle 2500kcal varmastikin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noina 3000 kcal kulutuspäivinä olen esim. kiivennyt n. 1200 metrin korkuisen matkan vuorelle ja takaisin alas ja toisena päivänä käynyt ensin tunnin salilla ja puolitoista tuntia suppailemassa. Salitreeni kuluttaa mulla 400 - 500 kcal, keskisykkeeni salilla on 125 - 135 paikkeilla. Jos en tee mitään liikunnallista (eli teen toimistotöitä, pakolliset kotityöt ja askelmäärä n. 3000), on kulutukseni 1600 - 1700 kcal.

Keskisyke 125 - 135 salilla on korkea jos kyseessä on perinteinen salitreeni, jossa tehdään sarjoja ja pidetään taukoja välissä.

Mutta tietysti mahdollinen jos peruskunto ei ole kovin hyvä tai mukaan lasketaan alkulämmittely tai tehdään pitkiä sarjoja matalammilla painoilla tai tehdään jotain kieroharjoittelutyyppistä lyhyillä tauoilla.

Vierailija
64/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen, melko lailla ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio.

Ei ahmimista, hyvin vähän alkoholia ja karkkeja, sipsejä, ranskiksia. 

Ei dieettejä, mutta ei porsastelua ruuan kanssa.

Laatu korvaa määrän ja lisään mielelläni kasviksia ruokalautaselle ja eri aterioihin.

Käytän samaa farkkukokoa kuin 10 vuotta sitten ja jos alkaa kiristää, niin teen asialle jotain. 

Miksi sinulla alkaa koskaan farkut kiristää, jos kerran elät jo täydellisesti?

Vaikka eläisi muuten terveellisesti, tulee joskus hetkiä jolloin on hyvä tehdä pieni korjausliike ennen kuin mahdolliset ongelmat ehtivät kasvaa. Esimerkiksi loma, jonka aikana on tullut syötyä enemmän hiilihydraatteja kuin normaalisti, voi vaikuttaa kehon aineenvaihduntaan yllättävän paljon.

Jos syö sokeripitoista tai runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ruokaa (kuten vaikkapa leivonnaisen tai jälkiruoan), verensokeri nousee nopeasti ja keho erittää insuliinia. Insuliini auttaa siirtämään sokerin soluihin, mutta samalla se estää tehokkaasti rasvanpolton. Niin kauan kuin insuliinitaso on koholla, keho käyttää ensisijaisesti glukoosia energiaksi eikä pääse käsiksi rasvavarastoihin.

Terveellä ihmisellä insuliinitaso palautuu normaaliksi yleensä muutamassa tunnissa, mutta jos hiilihydraattipitoista ruokaa tulee jatkuvasti, tai jos on jo taustalla lievää insuliiniresistenssiä, insuliinitaso voi pysyä koholla pitkäänkin jolloin rasvanpoltto voi olla blokattu jopa päiviä.

Siksi lomien tai herkuttelun jälkeen voi olla hyödyllistä palata kevyempään hiilihydraattimäärään ja huolehtia liikunnasta, jotta keho pääsee takaisin tasapainoon ja rasvanpoltto käynnistyy taas normaalisti. Pienillä muutoksilla voi ennaltaehkäistä isommat haasteet pitkällä aikavälillä.

- eri

Vierailija
65/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hkh auttoi tiputtamaan painoa.

Vierailija
66/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes päivittäin täällä törmää tähän "faktaan" että jotenkin automaattisesti vaan lihoo kun täyttää X vuotta, ja naiset viimeistään vaihdevuosissa. No ei kyllä liho. Omat elintavat ei ole muuttuneet millään lailla ja ihan saman kokoinen olen kuin kakskymppisenä. Enkä siis ole mikään terveysruokailija ja kuntoilija.

Vierailija
67/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on kokonaisuus, joten tässä Rouva 48v:n keinot pitää oma kroppa kunnossa ja mieli virkeänä:

- monipuolista hikiliikuntaa 3-6krt/vko

- lounaaksi yleensä aina salaattia, päivälliseksi proteiinipitoisempi lämmin ruoka, joka on ihan tavallista arkiruokaa mutta kasviksia mukana reilusti

- aamu- ja iltapalat tärkeitä (eikä ylimääräistä iltanapostelua)

- nestettä riittävästi pitkin päivää

- alkoholia juon nykyään todella vähän, lähinnä hyvän ruuan kanssa viiniä 1-2 lasillista

- herkkujakin syön mutta vain vähän, esim. iltapäiväkahvin kanssa joku pieni makea herkku

- unta riittävästi (itselleni sopiva määrä on 7h/yö)

- parisuhdeaikaa riittävästi (yhdessä tekemistä ja liikkumista sekä tietysti seksiä)

- Illalla kännykkä pois viimeistään tunti ennen nukkumaan menoa. Sen korvaan lukemisella, äänikirjan kuuntelulla tai laatuajalla miehen kanssa.

- omat harrastukset tuovat hyvinvointia: minulle ne ovat liikunnan lisäksi teatterit, konsertit, taidenäyttelyt ym. tapahtumat

- työstä palautuminen tärkeää! Vanhassa työssäni en kyennyt palautumaan kunnolla, joten opiskelin vähän lisää ja vaihdoin toiseen työhön. Palkka on huonompi mutta hyvinvointini parani huomattavasti. 

Näillä minä jaksan ja pysyn normaalipainoisena. Kun edellisessä työssäni kuormituin, en jaksanut oikein mitään muutakaan, ja paino alkoi heti nousta. Onneksi tajusin ajoissa hypätä pois oravanpyörästä. 

Vierailija
68/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ruokamelua, tunnesyömistä tai ahmintaa, se on aika yksinkertaista. Vaatii silti jatkuvaa tarkkailua, sillä nykymaailmassa kaikkea on tarjolla liikaa.

Tiedän, että peruskulutukseni on joku 1,300 kaloria ja syön sen mukaan. Syön paljon proteiinia ja kuitua. Teen asiat itselleni helpoksi: arjessa valmiita kanasalaatteja, juotavaa jugurttia, proteiinijuomia jne. En syö samaa ruokaa kuin lapset. Asun kaupungissa, ei autoa, saan 10k askelta perusarjesta. Viikonloppuisin käyn kävelylenkeillä. Nostan raskaita painoja salilla viidesti viikossa. Nukun tarpeeksi. Juon alkoholia vain töihin liittyvissä tilaisuuksissa. Punnitsen itseni joka päivä. Syön herkkuja, mutta vain muutaman palan suklaata, pitsaa jne. 

Lähitulevaisuudessa aloitan hormoonikorvaushoidon, yhtenä syynä mahdollisen vaidevuosivatsan minimointi.

Olen tiputtanut painoa normaalipainon sisällä kolmesti elämässä, kolmella eri vuosikymmenellä. Joka kerta samat ohjeet ovat auttaneet. Kaksi- ja kolmekymppisenä kymmeneen kiloon meni kolme kuukautta, nelikymppisenä lähemmäs puoli vuotta. Mutta periaatteessa yhtä helppoa kuin aina.  

Vierailija
69/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noina 3000 kcal kulutuspäivinä olen esim. kiivennyt n. 1200 metrin korkuisen matkan vuorelle ja takaisin alas ja toisena päivänä käynyt ensin tunnin salilla ja puolitoista tuntia suppailemassa. Salitreeni kuluttaa mulla 400 - 500 kcal, keskisykkeeni salilla on 125 - 135 paikkeilla. Jos en tee mitään liikunnallista (eli teen toimistotöitä, pakolliset kotityöt ja askelmäärä n. 3000), on kulutukseni 1600 - 1700 kcal.

Keskisyke 125 - 135 salilla on korkea jos kyseessä on perinteinen salitreeni, jossa tehdään sarjoja ja pidetään taukoja välissä.

Mutta tietysti mahdollinen jos peruskunto ei ole kovin hyvä tai mukaan lasketaan alkulämmittely tai tehdään pitkiä sarjoja matalammilla painoilla tai tehdään jotain kieroharjoittelutyyppistä lyhyillä tauoilla.

Teen perinteistä salitreeniä parin minuutin palautuksilla ja tuossa on mukana alkulämmittely. Sykkeeni nousee helposti korkealle raskaissa liikkeissä, mutta yleensäkin liikunnassa. En ole kovin hyväkuntoinen aerobisesti. Leposykkeeni on toisaalta alle 50. Ehkä mun keho lähtee jotenkin herkemmin polttamaankin kaloreita, kun syke nousee nopeasti?

Vierailija
70/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä laihuuskeskustelua käydään täällä kymmeniä ketjuja joka jumalan päivä.

Luonnollisuutta vaaditaan eteenkin naisilta (silti vanheta ei tietenkään saisi) joka tilanteessa. Kysynpä vaan: onko se loputon laihuus luonnollista.

70- ja 80-luvuilla oltiin joo laihoja. Mutta koko identiteetti ja elämä meni tuon asian vouhottamiseen. Kaikki tunteet, sallitut ja kielletyt menivät ruoan kautta. Toki tupakilla sitten vielä buustattiin koska se vei nälkää. Todella luonnollista? Ei minusta.

Ja ei, en puolusta mitään tuhotonta ylipainoa. Mutta kyllä on raskasta kun tämä asia, jota vastaan jokainen nainen joutuu taistelemaan, on joku elämän ehdoton vaatimus. Luonnottomampaa se läski miehissä on, mutta se on silti jotenkin hyväksyttävämpää.

En ymmärrä. 

Vierailija
71/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa (FatSecret). En ole päästänyt koskaan tulemaan ylipainoa, koska se on huono tie. Syön herkkuja vähintään kerran viikossa, mutta maltillisesti. Keskimääräinen kalorikulutukseni on n. 2000/vrk. N45, 63 kg.

Aikamoinen kulutus, vaikka teen ruumiillistä työtä ja liikun paljon mun absoluuttinen maximi on 1500kcal päivässä. Ja pidän myös kirjaa ettei lipsu. 

Näin lomalla on tullut syötyä vähän yli 1500kcal  ja 2 viikossa tullut 2kg. Parikin ravintolasyömistä viikossa nostaa heti

Miten noin pieni kulutus on mahdollinen edes? Oletko laihduttanut niin usein, ettei lihaksia ole enää yhtään? 

Kai otit huomioon sen, että nyt on ollut hellettä viikkoja, ja keho kerää silloin nestettä joka tapauksessa? Totta kai vaikka ravintolaru

Mun koomakulutus on 1270kcal, mitattu vuosien mittaan lääkärissä 5x. Olen aina ollut pieniruokainen ja 58v saakka hoikka/normaalipainoinen, sitten lääkkeet nosti painoa muutaman kilon. Nyt vasta yli 60v joutunut lsihduttamaan, yritän yhä saada noita 8 ylikiloa pois. 

Syön todella hyvin ja monipuolisesti, herkuttelenkin. Annoskoot on pieniä. yleensä mun ateriat on 200-350kcal per kerta riippuen siitä mitä syön. 

Ja teen ruumiillista työtä huhti-marraskuu päivittäin useita tunteja. Tänäänkin haravoinut isoa pihaa jo tunnin ja kohta pääsen ajamaan ruohoa työnnettävällä leikkurilla ylämäkeen. Käy salitreenistä mutta on hyödyllistä samalla. 

Veden juominen kyllä nostaa tosi paljon painoa näin kesällä mutta nyt olen vähentänyt senkin normaaliin, inhoan vesipöhöä. 

Vierailija
72/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni lääkitys, jumalattomasti kävelyä venyttelyä, joogaa, uintia yms. Pelkkää hyvää proteiinia, kasviksia, tummia viljoja, marjoja, vihanneksia yms ruuaksi ja niitäkin masentavan vähän. Ja jos elämässä on mitään stressitekijöitä ja huonot unenlahjat joille ei voi mitään niin joku lääkehoito, esim ozempic. Ja olen tosissani.

Vierailija
73/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomioida se sykkeistä puhuttaessa, että toisella maksimisyke voi olla 210 ja toisella 165. Silloin puhutaan ihan eri tasolla olevasta rasituksesta 130 sykkeissä.

Vierailija
74/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

juon vettä syön kohtuu annoksia ja herkkujakin välillä ja liikuntaa sopivasti

Vierailija
75/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes päivittäin täällä törmää tähän "faktaan" että jotenkin automaattisesti vaan lihoo kun täyttää X vuotta, ja naiset viimeistään vaihdevuosissa. No ei kyllä liho. Omat elintavat ei ole muuttuneet millään lailla ja ihan saman kokoinen olen kuin kakskymppisenä. Enkä siis ole mikään terveysruokailija ja kuntoilija.

Jos ei treenaa niin lihasmassa hupenee iän myötä, siksi samoilla ruokamäärillä alkaakin monilla paino kertymään.

Vierailija
76/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumalla mulla pysyy paino normaalina, vaikka muuten lihonkin suhteellisen helposti. Keskimäärin 6 kertaa viikossa 1h - 2,5h lenkki viikossa, joista puolet kerroista reipasta kävelyä ja puolet juoksua/hölkkää.

Vierailija
77/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa (FatSecret). En ole päästänyt koskaan tulemaan ylipainoa, koska se on huono tie. Syön herkkuja vähintään kerran viikossa, mutta maltillisesti. Keskimääräinen kalorikulutukseni on n. 2000/vrk. N45, 63 kg.

Aikamoinen kulutus, vaikka teen ruumiillistä työtä ja liikun paljon mun absoluuttinen maximi on 1500kcal päivässä. Ja pidän myös kirjaa ettei lipsu. 

Näin lomalla on tullut syötyä vähän yli 1500kcal  ja 2 viikossa tullut 2kg. Parikin ravintolasyömistä viikossa nostaa heti

Ei 2000 kcl ole paljon liikkuvalle ihmiselle. Olen jos yli viisikymppinen nainen, mutta minulle päivittäiseksi kulutukseksi mitattiin 2600 kcl. Harrastan juoksua eli viikossa yleensä 4 lenkkiä ja 2 salikertaa. Jos kulutuksesi on noin pieni, niin yliarvioit liikuntamä

Kyllä esim hiekan kärräämien kottinärryillä, ruohonleikkuu rinteessä työnnettävällä koneella, halonhakkuu, rakennustyöt, ison trimmerin kannattelu 4h yms pikkuhommat tällaiselle mummolle ihan käypää työtä! Enemmän ja monipuolisemmin tämä tuntuu lihaksissa kuin sali ikinä (kyllä, kävin vuosia ja inhosin). Lihaksia löytyy. 

Meillä on 2 taloa ja pihaa joten hommaa riittää. Tälläkin viikolla tuli joka päivä 8000-12000 askelta, jyrkkiä pitkiä portaita, vuorenrinnettä, kilometrejä ihan kiitettävästi yli 30 asteessa.

Silti kaikki mitä söin yli 1500 kcal näkyy vaa'alla, nyt täytyy vaan pudottaa nopeasti pois

Vierailija
78/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen, melko lailla ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio.

Ei ahmimista, hyvin vähän alkoholia ja karkkeja, sipsejä, ranskiksia. 

Ei dieettejä, mutta ei porsastelua ruuan kanssa.

Laatu korvaa määrän ja lisään mielelläni kasviksia ruokalautaselle ja eri aterioihin.

Käytän samaa farkkukokoa kuin 10 vuotta sitten ja jos alkaa kiristää, niin teen asialle jotain. 

Miksi sinulla alkaa koskaan farkut kiristää, jos kerran elät jo täydellisesti?

Olen eri mutta jo 1 tukevampi ateria kiristää ja farkut on ensimmäinen mistä sen huomaa.

4 lapsen jälkeen - vaikka on lihaksikas ja treenaa yhä - vatsa pullahtaa heti aterian jälkeen.

Aamulla litteä vatsa ja farkut sopii, lounaan jälkeen pitää vaihtaa mekkoon. Sama seutaavana päivänä. 

Vierailija
79/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Valitettavasti keski-iässä ihmiset valitsevat mukavuutta (=autolla huristetaan joka paikkaan), juhlapäivien nautintoja (=älytön määrä ruokaa viineineen ym) ja harrastuksena toimii lähinnä kuntosalilla oleilu. Passiivinen elintapa ja liikaa kaloreita, siinäpä syy kiteytettynä lihomiseen.

Neuvoisin liikkumaan 10 000 askelta päivässä, nukkumaan tarpeeksi, palautumaan töistä tarpeeksi (ei tarvitse suorittaa jokaista hetkeä!) sekä syömään terveellisesti kuunnellen oman kropan rytmiä. Ei tarvitse puputtaa 6 ateriaa, jos oma rytmi on vaikkapa kolme ateriaa. Ei jälkiruokia, ei alkoholia. Pätkäpaasto on myös hyvä lisä (12-14 tuntia).  Painonhallinta alkaa ruokakaupasta. Kannattaa miettiä mitä sieltä ostaa.

Vierailija
80/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin haravoinut isoa pihaa jo tunnin ja kohta pääsen ajamaan ruohoa työnnettävällä leikkurilla ylämäkeen. Käy salitreenistä mutta on hyödyllistä samalla. 

Hieno juttu, mutta ei tuo silti ole sama kuin salitreeni. Kokeile kyykätä, vetää tai penkata oma painosi useita kertoja. Se on kovaa salitreeniä.