Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te 40v+ ihmiset pystytte pitämään itsenne normaalipainoisena?

Vierailija
26.07.2025 |

Itsekkin olin nuorena solakka ja normaalipainoinen mutta nyt keski-ikäistyttyäni painoa vaan on kertynyt ihan liikaa.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi pitkä niin ei kerry kiloja. 180/64

Vierailija
42/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39 ja edelleen yhtä hoikka kuin parikymppisenä (172/54). Ehkä siksi, koska en ikinä syö muulloin kuin silloin kun on nälkä, en huvikseni. En myöskään käytä alkoholia enkä tupakoi. Aika paljon tulee liikuttuakin kävellen. Ehkä geenitkin vaikuttavat osaltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja mahdun samoihin farkkuihin kuin parikymppisenä. Olin tässä välissä vuosia ylipainoinen mutta tein korjausliikkeen nelikymppisenä ja olen siitä saakka pysynyt normaalipainossa.

Syön 2 ateriaa klo 12 ja 20 välisenä aikana, joinain päivinä syömisikkuna on lyhyempikin. Ainoan poikkeuksen tähän rytmiin tekee aamutreenit, silloin saatan ottaa esim. Skyrin ja marjoja ennen treeniä. Mutta Skyreistä kelpuutan vain ne joissa hh alle 5g per 100g ja proteiiniä pitää olla hiilihydraattiin nähden tuplaten.

En syö viljaa kuin hyvin harkiten joten leivonnaiset, keksit tmv. loistaa poissaolollaan. Sen vähäisen leivän mitä syön teen itse manteli ja pähkinäjauhoista. Hapankorppuja syön joskus mutta max. 2 kpl viikossa. Spelttipastaa syön tyyliin kerran viikossa mutta silloinkin treenipäivänä. Pizzaa muutaman kerran vuodessa.

Sokeria välttelen kaikissa muodoissa, en syö hedelmiäkään paitsi kesällä jossain salaatissa. Marjoja sen sijaan menee päivittäin. Maitotuotteista kelpuutan voin, juustot ja hapanmaitotuotteet kuten kreikkalaisen jogurtin. Ostan luomuna kaiken minkä pystyy ja mahdollisimman prosessoimatonta.

Olin sellainen lenkkeilijä, kotijumppaaja, käytin crosstraineria muutaman kerran viikossa ja kävin välillä uimahallissa. Mutta lihasmassa kun alkaa hupenemaan jo 35 ikävuoden jälkeen niin nämä toimet oli täysin riittämättömiä. Aloitin säännöllisen treenaamisen viime vuonna ja käyn salilla 2 krt viikossa ja teen aerobista 2 tuntia viikossa. Lisäksi kävelylenkkejä mielen virkistämiseen, pyöräilyä sekä melomista. Arkiaktiivisuutta sen verran että askelia tulee vähintään 7500 päivässä.

Nukun 7-8 tuntia yössä ja herään joka päivä samaan aikaan siinä kuuden pintaan. Heti herättyä venyttelen hetken ja punnitsen myös itseni joka aamu. En käytä alkoholia enää ollenkaan joten mitään yömyöhään kukkumista elämään ei kuulu.

Olen terve ja lääkkeetön, myös kaikkien verikokeiden tulokset vuosittain on olleet priimaa joten tiedän tekeväni asioita oikein!

Vierailija
44/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa (FatSecret). En ole päästänyt koskaan tulemaan ylipainoa, koska se on huono tie. Syön herkkuja vähintään kerran viikossa, mutta maltillisesti. Keskimääräinen kalorikulutukseni on n. 2000/vrk. N45, 63 kg.

Aikamoinen kulutus, vaikka teen ruumiillistä työtä ja liikun paljon mun absoluuttinen maximi on 1500kcal päivässä. Ja pidän myös kirjaa ettei lipsu. 

Näin lomalla on tullut syötyä vähän yli 1500kcal  ja 2 viikossa tullut 2kg. Parikin ravintolasyömistä viikossa nostaa heti

Niin, siis keskimääräinen _kulutukseni_ on n. 2000 kcal/vrk. Nyt heinäkuussa ollut 2200 älykellon mukaan. Parina päivänä heinäkuussa kulutus on ollut jopa yli 3000 kcal. En minä toki syö niin paljon, jos haluan laihtua. Jos tarvitsee muutama kilo laihduttaa tal

Mä en luota noihin kelloihin yhtään! Tuttu mies kuluttaa tunnin saunomisellakin 1000kcal ja kaveri jonka kanssa käyn lenkillä saa aina tupla askeleet kasaan!

Itse en noteeraa liikkumisen kaloreita yhtään, syön aina saman max 1500. Nyt kun pudotan nämä kesäkilot joudun tekemään sen n1000kcal päivässä. Silloin laihdun 200-300g viikossa. Lihakset ei katoa mihinnään kun jatkan normaalia liikkumista ja työntekoa. 

Vierailija
45/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa (FatSecret). En ole päästänyt koskaan tulemaan ylipainoa, koska se on huono tie. Syön herkkuja vähintään kerran viikossa, mutta maltillisesti. Keskimääräinen kalorikulutukseni on n. 2000/vrk. N45, 63 kg.

Aikamoinen kulutus, vaikka teen ruumiillistä työtä ja liikun paljon mun absoluuttinen maximi on 1500kcal päivässä. Ja pidän myös kirjaa ettei lipsu. 

Näin lomalla on tullut syötyä vähän yli 1500kcal  ja 2 viikossa tullut 2kg. Parikin ravintolasyömistä viikossa nostaa heti

Niin, siis keskimääräinen _kulutukseni_ on n. 2000 kcal/vrk. Nyt heinäkuussa ollut 2200 älykellon mukaan. Parina päivänä heinäkuussa kulutus on ollut jopa yli 3000 kcal. En minä toki syö niin paljon, jos haluan laihtua. Jos tarvitsee muutama kilo laihduttaa tal

Minuakin ihmetyttää nuo sun kulutuslukemat, olen samanikäinen ja peruskulutukseni on vähän alta 1400 kcal. Kävely ja salitreeni ei paljoa kuluta, korkean intensiteetin cardiolla saan menemään yli 400 kcal tunnissa.

Vierailija
46/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka päivä puntarissa. Pitää reagoida jos paino nousee yht äkkiä yli kilon tai kaksi.

Vierailija
47/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 5 kertaa päivässä, riittävästi proteiinia joka aterialla ja myös paljon kasviksia. Kuljen työmatkat pyörällä ympäri vuoden, lisäksi kolme kertaa viikossa lihaskuntotreeniä joko kotona tai jollain halvalla salilla. Viikonloppuisin paljon ulkoilua kuten retkeilyä, sienestystä ja marjastusta. Roskaruokaa ja alkoholia en käytä.

Vierailija
48/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaaa joka päivä ja en yö sokeria.

Vierailija
49/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu 80/20 oikein. 20 prosenttiin mahtuu jäätelöä, viiniä, pitsaa jne. Suurimmalta osin kuitenkin syön terveellisesti. Vaikuttaa tai ei, mutta kokkaan lähes aina kaiken itse enkä juurikaan syö eineksiä, kun ne tuntuu pahalta vatsassa. Kasviksia syön paljon, proteiinia pyrin syömään samoin riittävästi.

Liikun. Noin 1h /päivä tulee jotain liikuntaa. Kävelen ja joogaan, pyrin myös viikoittain käymään juoksemassa ja pari kertaa salilla. Liikunta toimii itselläni hyvin myös ravinnon säätelyyn, jostain syystä liikkuneena ei tee niin paljon mieli herkkuja.

Vartioin yöunta. Pimennyverhot ja tulpat on, vaikka tykkään viinistä niin en juo  paljon kerralla ja mieluiten en ihan viimeisenä ennen unta enää lainkaan. En juo 15 jälkeen kofeiinipitoista. Nukun min 8h yössä, vaikka hormonit selvästi alkaa vaikuttaa unenlaatuun.

Otan aika rennosti, mutta seuraan kuitenkin painoa. Välillä se on pitkään samoissa luvuissa. Välillä jostain tulee pari kiloa, silloin heti seuraavaan järkevään ajankohtaan (en esim pilaisi dieetillä jouluani) otan tarkemman jakson, ja tiputtelen tulleet pois. Laihduttaminen alkaa kieltämättä vaatia jo melkoista tarkkuutta, silloin ei herkkuja ole, vaan harkitut ateriat ainoastaan. Pidän vajeen pienenä, jottei lihas häviä, jolloin tasaamiseen menee 1-2kk. Toki kasviksia silloinkin syön ihan niin paljon kuin tekee mieli. 

Vierailija
50/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkut vähemmälle ja iltasyöpöttelyyn kuria. Lounas aina isompi kuin päivällinen.

Vierailija
51/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin pieni kulutus on mahdollinen edes? Oletko laihduttanut niin usein, ettei lihaksia ole enää yhtään? 

Kai otit huomioon sen, että nyt on ollut hellettä viikkoja, ja keho kerää silloin nestettä joka tapauksessa? Totta kai vaikka ravintolaruoka nostaa suolan vuoksi hetkeksi painoa, mitä siitä, se on vettä eikä läskiä.

N42, 160 cm 59 kg, 1700 ckal laihduttaa jo

Vierailija
52/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen näkökulma: jos haluan seksiä, on mentävä baariin tai vastaavaan paikkaan ja juotava alkoholia. Jos en juo alkoholia, niin mistäpä sitä seksiäkään enää saa muuta kuin maksullisilta?"

Toisen miehen näkökulma: paremmin käy flaksi kun ei  juo ja touhukin on kivempaa. Muutenkin jos et viimeistään puoleen yöhön mennessä ole jo  panemassa niin kannattaa lähteä kotiin kun tarjolla ei sen jälkeen enää ole mitään käteen vetämistä kummempaa. Ei tosin kannata tehdä siitä holittomuudesta mitään erityistä mumeroa, vaan muina miehinä siemailla vaikka jotain alkoholitonta olutta. 

M44

Vierailija
53/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noina 3000 kcal kulutuspäivinä olen esim. kiivennyt n. 1200 metrin korkuisen matkan vuorelle ja takaisin alas ja toisena päivänä käynyt ensin tunnin salilla ja puolitoista tuntia suppailemassa. Salitreeni kuluttaa mulla 400 - 500 kcal, keskisykkeeni salilla on 125 - 135 paikkeilla. Jos en tee mitään liikunnallista (eli teen toimistotöitä, pakolliset kotityöt ja askelmäärä n. 3000), on kulutukseni 1600 - 1700 kcal.

Vierailija
54/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alkoholi tähän liittyy?? Oma mieheni täysin raitis. Ei ensimmäistäkään olutta ole koskaan juonut

Vierailija
55/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 2000 kcl ole paljon liikkuvalle ihmiselle. Olen jos yli viisikymppinen nainen, mutta minulle päivittäiseksi kulutukseksi mitattiin 2600 kcl. Harrastan juoksua eli viikossa yleensä 4 lenkkiä ja 2 salikertaa. Jos kulutuksesi on noin pieni, niin yliarvioit liikuntamääräsi. Ruumiillinen työ ei sinänsä paljon kulutusta lisää, sillä enää ei juuri ole ammatteja, joissa todella kulutus nousisi. 

Vierailija
56/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2kg rasvaa on 18 000 kcal eli tuo "vähän yl 1500kcal" on siis noin 2800kcal, mikäli tosissasi olet kerännyt viikossa 2kg lisää rasvaa kroppaan. Tuskin kuitenkaan olet.

Todennäköisesti kyse on  nesteestä. Ravintolaruuassa on usein ihan naurettavan paljon suolaa ja varsinkin näin helteillä se näkyy kyllä niin puntarilla kuin naamassakin. Itse olen käynyt päivittäin vaaalla viimeiset viitisen vuotta (pl. lomareissut) ja pystyn käytännössä pelkästä painokäyrästä osoittamaan ne päivät kun olen käynyt ravintolassa syömässä.  Varsikin tuo lempparinepalilaiseni on niin suolaista kamaa että seuraavana aamuna on aina pussit silmien alla ja paino nousee reilulla parilla kilolla muutamaksi päiväksi.

Vierailija
57/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainossa pysyminen yli 40-vuotiaana vaatii usein hieman eri lähestymistapaa kuin nuorempana. Estrogeenitason laskulla on merkittävä vaikutus glukoosiaineenvaihduntaan, mikä voi altistaa painonnousulle, vaikka elämäntavat eivät olisi muuttuneet. Siksi hiilihydraattien määrän vähentäminen ruokavaliossa auttaa tasapainottamaan verensokeria. Lisäksi lihaskuntoharjoittelu on erityisen tärkeää - se kasvattaa lihasmassaa, mikä parantaa glukoosin käyttöä elimistössä ja tukee painonhallintaa pitkällä aikavälillä.

Vierailija
58/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen, melko lailla ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio.

Ei ahmimista, hyvin vähän alkoholia ja karkkeja, sipsejä, ranskiksia. 

Ei dieettejä, mutta ei porsastelua ruuan kanssa.

Laatu korvaa määrän ja lisään mielelläni kasviksia ruokalautaselle ja eri aterioihin.

Käytän samaa farkkukokoa kuin 10 vuotta sitten ja jos alkaa kiristää, niin teen asialle jotain. 

Miksi sinulla alkaa koskaan farkut kiristää, jos kerran elät jo täydellisesti?

Vierailija
59/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat hoikat, eli jokin geneettinen perimä on saatu. Työmatkat pyöräillen. Voimaharjoittelua 4-6 x viikko. Yksi herkkupäivä viikossa. Pullaa ja leivonnaisia pari kertaa vuodessa. Ei alkoholia. 

Vierailija
60/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tahdo millään pysyä paino suosituksissa. Kova lihasmassan kasvu ongelmana.