Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te 40v+ ihmiset pystytte pitämään itsenne normaalipainoisena?

Vierailija
26.07.2025 |

Itsekkin olin nuorena solakka ja normaalipainoinen mutta nyt keski-ikäistyttyäni painoa vaan on kertynyt ihan liikaa.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes päivittäin täällä törmää tähän "faktaan" että jotenkin automaattisesti vaan lihoo kun täyttää X vuotta, ja naiset viimeistään vaihdevuosissa. No ei kyllä liho. Omat elintavat ei ole muuttuneet millään lailla ja ihan saman kokoinen olen kuin kakskymppisenä. Enkä siis ole mikään terveysruokailija ja kuntoilija.

Tämä on totta. Valitettavasti keski-iässä ihmiset valitsevat mukavuutta (=autolla huristetaan joka paikkaan), juhlapäivien nautintoja (=älytön määrä ruokaa viineineen ym) ja harrastuksena toimii lähinnä kuntosalilla oleilu. Passiivinen elintapa ja liikaa kaloreita, siinäpä syy kiteytettynä lihomiseen.

Neuvoisin liikkumaan 10 000 askelta päivässä, nukkumaan tarpeeksi, palautumaan töistä tarpeeksi (ei tarvitse suorittaa jokaista hetkeä!) sekä syömään terveellisesti kuunnellen oman kropan rytmiä. Ei tarvitse puputtaa 6 ateriaa, jos oma rytm

Onko tämä sitten jotain huonoutta? Minulla ainakin iän myötä nivelet ovat muuttuneet jäykemmiksi, nivelrikkoa epäilemättä. Liikun kyllä, mutta usein kipua vastaan. Talvet ovat pahimpia, lämpimällä on helpompaa ja kesäisin yleensä vähän hoikistunkin.

Vierailija
82/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäänkin haravoinut isoa pihaa jo tunnin ja kohta pääsen ajamaan ruohoa työnnettävällä leikkurilla ylämäkeen. Käy salitreenistä mutta on hyödyllistä samalla. 

Hieno juttu, mutta ei tuo silti ole sama kuin salitreeni. Kokeile kyykätä, vetää tai penkata oma painosi useita kertoja. Se on kovaa salitreeniä. 

Ei naisen (oletan olevan kyseessä) kuulu penkata tai kyykätä oman painon verran. Täysin luonnottomia nämä nykyajan vaatimukset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka olis se juttu, maha toimii ja vie nälän.

Polttelin muutaman päivän. Tyhjentyi suoli eikä tarve napostella.

Ranskassa ja Tanskassa naiset tupakoi posket lommolla

Vierailija
84/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä punaista lihaa

treenaamalla

juoksemalla

Ei tekosyitä.

ylös ja ulos.

Syömällä kalaa, kalkkunaa tai broileria.

Jos haluaa sepelvaltimot tukkoon ja juosta jatkuvaan lenkillä niin sitten punaista lihaa.

Vierailija
85/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä sopivasti ja liikkumalla. Annoskokoni on huomattavasti pienempiä kuin monella muulla. Syön vain 1 lämpimän aterian päivässä ja muuten 3 muuta ateriaa. Juon vettä ja kahvia. Syön harvoin makeaa. Liikun muutaman kerran viikossa ja sen lisäksi hoidan omakotitalon ja mökin.

Ennen olin alipainoinen, vaikka söin mitä vaan. Jouduin muuttamaan ruokatapojani 46 vuotiaani, kun jouduin ottamaan yhden lääkkeen käyttöön ja muutenkin alkoi esivaihdevuosioireet. Nykyisin olen normaalipainoinen (168/58). N50

Vierailija
86/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitää puoleni markettien roskiksia dyykatessa. Toistaiseksi en ole paljoa laihtunut. Mutta mikäli helteet jatkuvat niin poisheitetty ruoka roskiksissa pilaantuu tosinopeasti ja se saattaa pudottaa painoni huomattavasti normaalia alemmas.

Vierailija
87/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä normaalipainoinen ja ikää 51v. Ja kyllä, mahassa on silti tavaraa, vaikka kokonaisuus on hyvä ja BMI selvästi alle 25. Tämä maha ilmestyi vaihdevuosien myötä. Ei se iso ole, mutta selvästi pönäköitynyt verrattuna muuhun kroppaan. Olen huomannut, että keski-ikäinen nainen saa mahan pois vain olemalla erittäin laiha. 

Ja mitä teen:

- kävelen. Teen istumatyötä, mutta käytän askellaskuria koko ajan ja viikkotasolla pitää tulla 70 000 askelta. Jos sunnuntaina alkuillasta huomaan, että vain 60 000 on kasassa, niin nostan sen vaikka vielä viimeisenä illalla yli 65 000 askeleen. Eli alle 65 000 katastrofi, tavoite 70 000 tai yli. Päivätasolla en seuraa niin tiukasti vaan minulla on viikkotavoite. Jos vaikka tulee sadepäivä väliin, voin hyvin jättää iltalenkin väliin. Kauniilla säällä kävelen 8-10km intoutuessani. Lisäksi hulailen 2-3 krt/vko. 

- syön 2-3 krt/pv. Jatkuva puputtaminen piti lopettaa, koska paino alkoi nousta väkisinkin. Tässä tyypillisiä syömisiä:

Aamupala: kahvia 2-3 kuppia rasvattomalla maidolla ja riippuen, onko muuten nälkä, niin otan kaveriksi esim. proteiinivanukkaan tai raejuustoa ananaksella. Useimmiten en tarvitse mitään.

Lounas: Tonnikalasalaattia, kanasalaattia yms. Ja taas kahvia, jota nyt muutenkin juon aika paljon.

Päivällinen: Esimerkiksi pienehkö broilerileike ja yksi peruna tai pieni kauhallinen riisiä, kasviksia. Jälkkäriksi (jos tekee mieli) mehujää tai puolikas suklaista proteiinipatukkaa. 

Iltapala: Joskus iskee vielä nälkä iltaa kohden, kun periaatteessa en syö enää klo 17-18 jälkeen. Nälkää en suostu näkemään vaan sitten jääkaapista esim. 5-10 ohuen ohutta kalkkunaleikettä suuhun tai yksi ruoisleivän viipale ilman rasvaa, runsaalla kurkulla ja tomaatilla sekä pari viipaletta kalkkunaa päälle. 

Itselläni suurin heikkous oli aiemmin jäätelö. Ihanaa Ainoa kupissa, Geisha-tuuttia ja mitä milloinkin. Pehmistä. Erityisesti kesällä jäätelöä meni hirveästi. Sitten tehtiin miehen kanssa päätös, että tämä saa loppua ja ostetaan vain mehujäitä tai jotain Twistereitä, joiden kalorimäärä on pieni ja niistäkin saa sen nautinnon. Ja kun tottui, että syö jonkun mini-twisterin tai mehujään tmv. sen tuutin sijaan, niin sekin tuntuu kivalta nykyään ja nyt helteillä on voinut ottaa parikin päivässä jälkkäriksi. 

Vierailija
88/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoiston jälkeen jäi römppämaha.

Kai siinä jotain hermoja tai lihaksia särkyi.

Vierailija
89/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänäänkin haravoinut isoa pihaa jo tunnin ja kohta pääsen ajamaan ruohoa työnnettävällä leikkurilla ylämäkeen. Käy salitreenistä mutta on hyödyllistä samalla. 

Hieno juttu, mutta ei tuo silti ole sama kuin salitreeni. Kokeile kyykätä, vetää tai penkata oma painosi useita kertoja. Se on kovaa salitreeniä. 

Ei naisen (oletan olevan kyseessä) kuulu penkata tai kyykätä oman painon verran. Täysin luonnottomia nämä nykyajan vaatimukset. 

Kuulu? Ei tarvitse, mutta se on merkki hyvästä lihaskunnosta. Hyvä lihaskunto on oikotie terveeseen vanhuuteen. Etenkin takapuolen lihakset ovat tärkeät. Toinen testi on roikkua tangosta 90 sekuntia.

Vierailija
90/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä sitten jotain huonoutta? Minulla ainakin iän myötä nivelet ovat muuttuneet jäykemmiksi, nivelrikkoa epäilemättä. Liikun kyllä, mutta usein kipua vastaan. Talvet ovat pahimpia, lämpimällä on helpompaa ja kesäisin yleensä vähän hoikistunkin.

Ylipaino lisää nivelrikkoa. Siihen auttaa normaalipaino, kuntosali ja liikkuvuusharjoitukset. Ja HRT jota edelleen monet naiset karttavat. 

Vierailija
91/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sietämällä nälkää.

Vierailija
92/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystykkään mitenkään, vaikka syön ihan normaalisti ja liikuntaakin harrastan. En tykkää ihan vihanneskuurille ruveta. Leipä, pasta ja peruna lihottaa. Tuollahan sitä lyllerrän niinkuin monet muutkin ikäiseni.

Vierailija
93/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, joilla ei nyt ole motivaatiota eikä kenties aikaakaan ryhtyä taistelemaan niitä keski-ikäiselle helposti kertyviä kiloja vastaan voin kertoa lohdutukseksi, että jos ette päästä itseänne ihan valtaviin mittoihin, niin niistä liikakiloista voi päästä eroon vielä eläkeiässäkin jolloin on itselle ja itsensä hoitamisella enemmän aikaa. Sen verran omasta kropasta kuitenkin kannattaa pitää huoli etteivät liikakilot aiheuta mitään sairauksia. Itse pudotin ensimmäisenä eläkevuotenani 20 kg painostani muuttamalla ruokailutottumukset pysyvästi ravintosuositusten mukaisiksi ja aloittamalla säännöllisen liikunnan ja liikakilot karisivat melko helposti. 

Vierailija
94/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino lisää nivelrikkoa. Siihen auttaa normaalipaino, kuntosali ja liikkuvuusharjoitukset. Ja HRT jota edelleen monet naiset karttavat. 

Mikä.hrt?

Vierailija
95/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän safkaa enemmän treeniä. Yksinkertaista

Vierailija
96/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö naisena oman painon kyykkääminen ei edes ole mikään suuri saavutus, jos painaa ihan normaalin määrän. Kun aloin käymään salilla niin ei montaa viikkoa mennyt, kun oman painon verran oli jo kyykyssä tangossa. Penkkaaminen sitten jo onkin eri juttu ja vaatii jo vähän tekemistä.

Vierailija
97/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, oletko kuullut sellaisesta? Oma liikunta on ihan tylsästi hyötyliikuntaa (kävelen kaikkialle), lenkkeilyä ja kotona kahvakuulailua, kun ei kiinnosta mennä katsomaan pyllynsä kuvaajia kuntosalille. Kaupassa jätän sokerilla kyllästetyt tuotteet kauppaan, mutta kyllä viikkoon yksi herkkupäivä mahtuu. Herkkupäivänä ei kuitenkaan syödä paketillista glukoosisiirappi jäätelöä.

Vierailija
98/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä.hrt?

Hormone replacement therapy. Eli estrogeeni ja keltarauhashormoni. Suositeltavaa monesta syystä, mutta moni nainen kärsii turhaan tai aloittaa vasta pakon edessä viisikymppisenä kuumiin aaltoihin. 

Vierailija
99/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä.hrt?

Hormone replacement therapy. Eli estrogeeni ja keltarauhashormoni. Suositeltavaa monesta syystä, mutta moni nainen kärsii turhaan tai aloittaa vasta pakon edessä viisikymppisenä kuumiin aaltoihin. 

Olen itse lähestynyt painonhallintaa ja vaihdevuosiin valmistautumista ennen kaikkea elämäntapojen kautta, enkä käytä synteettisiä hormoneja edes ehkäisyyn. Ymmärrän, että hkh voi olla hyvä vaihtoehto joillekin, mutta minusta on tärkeää ettei sitä pidetä ainoana ratkaisuna.

On olemassa tutkimustietoa jossa on havaittu että mm. ylipaino, insuliiniresistenssi ja korkea verensokeri voivat pahentaa vaihdevuosioireita kuten kuumia aaltoja, mielialan vaihteluita ja väsymystä.

Luuston terveyttä ja lihasmassaa ylläpitämään tarvitaan liikuntaa - erityisesti lihaskuntoharjoittelua. Liikunta sitten tukee sekä painonhallintaa erityisesti glukoosiaineenvaihduntaa parantamalla että hormonitasapainoa.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on itselleni ollut iso apu: se pitää energiatasot tasaisina ja helpottaa painonhallintaa ilman jatkuvaa näläntunnetta.

Eli vaikka hkh voi auttaa joissain tilanteissa, ajattelen itse että vaihdevuodet ovat luonnollinen elämänvaihe - ei sairaus, joka vaatii automaattisesti lääkehoitoa. Mutta jokainen tekee tietenkin omat valintansa.

Vierailija
100/125 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä.hrt?

Olen itse lähestynyt painonhallintaa ja vaihdevuosiin valmistautumista ennen kaikkea elämäntapojen kautta, enkä

Ei sairaus. Mutta normaalit hormonitasot laskevat. Elämäntavat auttavat, mutta eivät poista sitä. Hormoneja saa myös bioidenttisinä. Ne ehkäisevät osteoporoosin lisäksi esimerkiksi dementiaa.

Estrogeenirasva on varsinkin suositeltava ja turvallinen kaikille. Ei vain seksielämän vaan virtsatuleshdusten ehkäisyn takia. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä helpommin siihen kuolee.