Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te 40v+ ihmiset pystytte pitämään itsenne normaalipainoisena?

Vierailija
26.07.2025 |

Itsekkin olin nuorena solakka ja normaalipainoinen mutta nyt keski-ikäistyttyäni painoa vaan on kertynyt ihan liikaa.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiinnitä asiaan huomiota, ruoka ei herätä minussa mitään tunteita. Syön kun ennätän ja/tai on nälkä, suht terveellisesti. Arjessa olen liikkeessä jatkuvasti, työni on sellaista. Se pitää aineenvaihdunnan vilkkaana. Lisäksi kyllä treenaankin mutta en ryppyotsaisesti. Jos olo yhtään turpoaa ei vaan tee mieli syödä ja asia tasoittuu nopeasti. Olen 43-vuotias ja käytän vaatekokoa 164cm tai XS.

Vierailija
22/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä punaista lihaa

treenaamalla

juoksemalla

Ei tekosyitä.

ylös ja ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä liikuntaa, vatsalihasliikkeitä 100 x päivä, lisäksi kyykkyjä jne. Ruoasta voi ottaa n. 1100 kcal, ettei lähde lihomaan. Tätä se nyt on, ikää 47 v.

Vierailija
24/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa (FatSecret). En ole päästänyt koskaan tulemaan ylipainoa, koska se on huono tie. Syön herkkuja vähintään kerran viikossa, mutta maltillisesti. Keskimääräinen kalorikulutukseni on n. 2000/vrk. N45, 63 kg.

Aikamoinen kulutus, vaikka teen ruumiillistä työtä ja liikun paljon mun absoluuttinen maximi on 1500kcal päivässä. Ja pidän myös kirjaa ettei lipsu. 

Näin lomalla on tullut syötyä vähän yli 1500kcal  ja 2 viikossa tullut 2kg. Parikin ravintolasyömistä viikossa nostaa heti

Vierailija
25/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä alkoholia, liikun säännöllisesti, syön terveellisesti joka tarkoittaa myös kohtuullisia annoskokoja. Ja tuo vaatii elämänmittaisen päätöksen, ei riitä että elää pari vuotta noin ja repsahtaa takaisin sohvalle ja ottaa kilot kaksinkertaisena takaisin.

Väitän, että alkoholin lopettaminen oli kaikista ratkaisevin minulle, sen terveysvaikutukset olivat positiivisia kokonaisvaltaisesti, lähtien ihan jo jaksamisesta ja paremmasta mielenterveydestä. Alkoholi on niin salakavala myrkky joka pikkuhiljaa tuhoaa terveyden, minulla rupesi olemaan loppuvaiheessa pahoja paniikkihäiriökohtauksia, koska aivot oli niin sekaisin juomisesta. Jos on masennusta, ahdistusta ja jopa paniikkihäiriöitä, ei silloin tee mieli uloskaan lähteä ja pitää huolta terveydestä, kaikki nuo olivat perusarkea minulla kun käytin alkoholia.

Miehen näkökulma: jos haluan seksiä, on mentävä baar

Minä olen löytänyt mieheni töistä, monet ystäväni opiskeluporukoista myös.

Kumpaankaan ei ole tarvittu alkoholia. 

Ehkä pelkän seksin perässä on eri juttu?

Vierailija
26/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä punaista lihaa

treenaamalla

juoksemalla

Ei tekosyitä.

ylös ja ulos.

Lähtisinkin ulos juoksemaan mutta en lähde kun siellä on tuollainen kaamea helle 😔

Vierailija
27/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysykään, lihasmassaa tulee vaikka treenaan vain viittä sarjaa per lihasryhmä. Ylipainoraja on ylitetty jo ajat sitten. Vyötärö on ihanteita kapeampi mittaisekseni, 185cm/88cm/96kg. En käy edes salilla, treenaan ulkona puistossa. 

Vierailija
28/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömällä punaista lihaa

treenaamalla

juoksemalla

Ei tekosyitä.

ylös ja ulos.

Lähtisinkin ulos juoksemaan mutta en lähde kun siellä on tuollainen kaamea helle 😔

Kävely riittää.

Tämä mummo (65v) kävelee 8000-12000 askelta päivässä maassa missä nyt on 28-37 lämmintä. Ja minä olen huonokuntoinen ja nivelrikkoinen. Täällä 80-90v:t vetää kevyesti ohi, hävettää ihan kun ei pysy mukana. Tänään juuri ihmettelimme vuoristossa reippaasti yli 70v fillaroitsijoita jotka painelivat 7km ylämäkeen (ja sitä jäljellä 4km huipulle). Eikä ollut sähköpyöriä! 

Vierailija
29/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa mutta mä syön mitä mieleni tekee ja se on yleensä hyvin epäterveellistä, pitsaa, ranskalaisia, karkkia, suklaata jne. En syö kasviksia enkä harrasta liikuntaa. 

Kuulostat ns. laihaläskiltä.

Onko tämä sinulle jotenkin ongelma?

Vierailija
30/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

GLP-1. Mikään, ei niin mikään muu ole tähän auttanut.

Vierailija
31/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä paino noussut normaalipainosta lievään ylipainoon. En tavoittele sitä, että pääsisin missin mittoihin mutta en haluaisi painoni nousevan enää. Nyt iän myötä ruokailutottumuksiin lienee parasta kiinnittää huomiota. Alkoholia juon enää harvoin ja epäterveellisiä herkkuja olen vähentynyt. Lisäksi mietin että pitää varmaan tehdä vähemmän hyvän makuista ruokaa niin saa annoskokoa pienennettyä kotiruoassa.

Vierailija
32/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä se helppo tilanne, että olen tosi pieniruokainen. En vaan jaksa syödä usein enkä paljoa. En myöskään tykkää pullista, leivonnaisista, hamppareista, jne. Karkkia tosin menee ja alkoholia välillä aivan liikaa. Nyt meneillään alkoton jakso. 

Aamulla en saa alas kuin kahvin punaisella maidolla tai kermalla. Voita tai kermaa en säästele ruuanlaitossa enkä kaloireita katso ollenkaan. 

En ole kuitenkaan laiha, vaan aika laihaläski. Nyt tarkoitus saada vyötäröä pienemmäksi (siksi tuo alkotonkin), mutta eihän näillä helteillä nyt jaksa mitään tehdä, joten siirtyy syksymmälle. Eipä mulla tosin kiire olekaan.

N 53, 171/55-56

Vierailija
33/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä oikean määrä oikealla ruokailurytmillä ravintosuositusten mukaista ruokaa ja harrastamalla säännöllisesti jotain kaloreita polttavaa että myös lihaskuntoa parantavaa ja ylläpitävää liikuntaa. Oikean ruokamäärän saa selville  painonpudotuslaskurista (netissä) joka kertoo myös millä kalorimäärällä säilytät nykyisen painosi ottaen huomioon liikuntatottumuksesi. Kun oma kroppa ja paino on hallinnassa ja syö pääosin terveellisesti voi silloin tällöin kohtuudella nauttia vaikka jotain herkkuakin. Kaloreitakaan ei tarvitse laskea ikuisesti, sillä ihminen oppii melko nooeasti vähän aikaa kaloreita laskettuaan arvioimaan kuinka paljon voi lihomatta syödä.

Vierailija
34/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteellisen helposti: tarkkailemalla, mitä syö. Mutta kun täytin 50 v, niin se ei enää auta.

Vierailija
35/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan suunnilleen saman verran kuin 20-vuotiaana, mutta kroppa näyttää pyylevämmältä. En tiedä, johtuuko vain hormoneista, koska en ole ollut raskaana ikinä. N49

Vierailija
36/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto ja kävelylenkki noin 5-6 km päivässä. Tosin nämä helteet ja loma ovat vähentäneet tuossa rytmissä pysymistä, mutta kun arki alkaa niin palataan takaisin.

Vierailija
37/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtämällä, että on PALJON helpompi jättää surkea moska, alkoholi ymv kauppaan. Kerätä kärryyn kasviket, vähärasvaiset proteiinit (esim.kana), maitorahka etc. 

Kun kotiin ei tuo mitään turhaa skeidaa, ei sitä tule syötyäkään. 

Itse urheilen, koska rakastan lajiani. Mutta se vain tuo kuntoa ja lihasta, ei sinänsä pidä hoikkana / leanina. 

Vierailija
38/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan liikuntaa ja pidän ruokapäiväkirjaa (FatSecret). En ole päästänyt koskaan tulemaan ylipainoa, koska se on huono tie. Syön herkkuja vähintään kerran viikossa, mutta maltillisesti. Keskimääräinen kalorikulutukseni on n. 2000/vrk. N45, 63 kg.

Aikamoinen kulutus, vaikka teen ruumiillistä työtä ja liikun paljon mun absoluuttinen maximi on 1500kcal päivässä. Ja pidän myös kirjaa ettei lipsu. 

Näin lomalla on tullut syötyä vähän yli 1500kcal  ja 2 viikossa tullut 2kg. Parikin ravintolasyömistä viikossa nostaa heti

Niin, siis keskimääräinen _kulutukseni_ on n. 2000 kcal/vrk. Nyt heinäkuussa ollut 2200 älykellon mukaan. Parina päivänä heinäkuussa kulutus on ollut jopa yli 3000 kcal. En minä toki syö niin paljon, jos haluan laihtua. Jos tarvitsee muutama kilo laihduttaa talven jälkeen, niin siirryn 1600 - 1700 kalorin kuurille. Käyn 4 krt/vko salilla ja sitten hyötyliikuntaa ja ehkä kerran viikossa lenkki tai muu liikunnallinen aktiviteetti. Salitreenin vuoksi ei kannata olla miinuskaloreilla, kun ei lihas silloin kasva.

Vierailija
39/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis keskimääräinen _kulutukseni_ on n. 2000 kcal/vrk. Nyt heinäkuussa ollut 2200 älykellon mukaan. Parina päivänä heinäkuussa kulutus on ollut jopa yli 3000 kcal. En minä toki syö niin paljon, jos haluan laihtua. Jos tarvitsee muutama kilo laihduttaa tal

Salitreeni jaetaan mesojaksoihin, jolloin hypertrofia/massa-jaksolla syödään plussalla, mutta vastaavasti toisella jaksolla nostetaan volyymeita ja tiputetaan bulkit pois. Siinä menee aina myös vähän lihasta tietysti, mutta ilman sitä, treeni ei vuosien yli tarkastellen kehitä - ainakaan muuta kuin bulkkia. 

Vierailija
40/125 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn 3 kertaa salilla viikossa. Kävelen aina rappuset en käytä hissejä. Syön normaalisti.