Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on autismikirjolla. Eniten ärsyttää itsekeskeisyys.

Vierailija
26.07.2025 |

Siis muuten fiksu ja taiteellisesti lahjakas 18 vuotias tyyppi, mutta aina vain ensin ajattelee itseään. Esim.lomareissulla pitäisi mennä hänen mieltymystrn mukaan, sisarusten mielipiteillä ei hänelle mitään arvoa.

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on äiti joka ei ole koskaan ajatellut muita kuin itseään.

Minulla myös. Paljastui että on autisti. Tyyliin 30v liian myöhässä. Olen itsekin ja lapset. Heitä en olisi hommannut jos olisin tiennyt.

Vierailija
62/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt täysi-ikäinen nuori autistiaikuinen, joka ihan todellakin inhoaa minua syvästi. En usko että asia tulee muuttumaan. Meillä yritettiin myös tuota ulkopuolista apua, mutta se oli täysin turhaa. Pahimmillaan kuulin, kuinka hän kertoi minun olevan täysin säälittävä teenäisine rakkaudentunnustuksineni; hänen mielestään verisukulaisuudella ei ole mitään merkitystä - olen kuulema jotenkin heikkolahjainen. Ilmoitti aina nuorempana, että kun 18 täyttää lähtee sinä päivänä eikä koskaan katso taaksensa. Näin teki. Opiskelee - ainakin toivon niin - yliopistolla fysiikkaa yhä, ja asuu solussa. On kertonut, että tekee minusta rikosilmoituksen jos yritän ottaa yhteyttä. Olen jotenkin luovuttanut. 

Otan osaa - meillä lähes identtinen historia. Silti melkein hymyilytti. Minäkin olen kuullut, että ajatusmaailmani on apukoulutasoista biojätettä, ja jos maailma ymmä

Ikävää tässä on se, että autisti ei jotenkin pääse yli ikävistä muistoista ja kokemistaan loukkauksista. Ei, vaikka niitä kuinka anteeksi pyytäisi. Hänelle olen ikuisesti demoni, vihollinen, ja joku, joka syvimmiltään ei hyväksy häntä, ja haluaa muuttaa jonkinlaiseksi toiseksi. Yritin vaikka kuinka moneen otteeseen kertoa, että nämä olivat kriisitilanteita perheessä, eikä kukaan halunnut silloinkaan mitään pahaa hänelle. Hänen mielestään olen alusta saakka halunnut hänelle vain huonoa oloa, ja läsnäoloni edes samalla telluksella tuottaa pahaa karmaa tms. Aivan tekemätön paikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nenttinormot keskenään perhehaaveineen ja autistit keskenään ilman lapsia.

Tämä lienee melko fiksu ratkaisu.

Itselläni yli kaksi ja puoli vuotta jatkunut etäsuhde eurooppalaiseen medikaalialan Asperger-mieheen, joka ei halua lapsia.

Hän ymmärtää rajoitukseni, ei hiillosta eikä painosta.

Olet syvästi viisas, upea persoona. Tasapainoinen, rauhaa huokuva nainen. 

Toivon sinulle vain parasta, parisuhde sekä uusi koti- rintamilla. Olet tehnyt minuun syvän vaikutuksen tavalla jolla olet.💓

Vierailija
64/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osallistu tähän.

Aurinkoista lauantaita +

voimia kirjolaisille ja

heidän vanhemmilleen.

Minun lapsuudessani ei nepsydiagnooseista tietoakaan. Vaadittiin paljon, hyvin paljon.

Olen hyvin varhain kantanut suurta aikuisenkaltaista vastuuta kotonamme,

sillä äitini halvaantui synnytyskomplikaation johdosta lääkärin vakavan hoitovirheen seurauksena.

Hän ei vastoin odotuksia kuitenkaan jäänyt pyörätuoliin, vaan oppi/opetteli intensiivikuntoutuksen ja loputtoman sinnikkään luonteensa avittamana uudelleen puhumaan ja kävelemään.

Kuitenkin hän kantoi 100% invaliditeetin statusta. Meillä ei käynyt siivousapua, ei mitään sellaista. Minä siivosin yhdessä äitini kanssa, kokkasin, leivoin; koko ajan äitiäni hoivaten ja kyllä - terapioiden. Suunnittelin kauppalistat. Kävin usein jalkaisin kaupassa 3 kertaa peräkkäin 

😥

Vierailija
65/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi on AIVOJEN tila. Autistista voi ympäristö auttaa kehittämään parempia tapoja pärjätä elämässä ja muiden kanssa, itsensäkin. Mutta lähtökohta on tämä, poikkeavat aivot. Lapsella(joka toimii tunnepohjalta koska otsalohkon kehityskäyrä on pitkä) aivoalueiden kehitys jatkuu aina 25 -26- vuotiaaksi asti joten hyvällä toiminnalla ja tuella tulee autetuksi ja ihminen voi elää täysipainoisen elämän. 

Vierailija
66/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt täysi-ikäinen nuori autistiaikuinen, joka ihan todellakin inhoaa minua syvästi. En usko että asia tulee muuttumaan. Meillä yritettiin myös tuota ulkopuolista apua, mutta se oli täysin turhaa. Pahimmillaan kuulin, kuinka hän kertoi minun olevan täysin säälittävä teenäisine rakkaudentunnustuksineni; hänen mielestään verisukulaisuudella ei ole mitään merkitystä - olen kuulema jotenkin heikkolahjainen. Ilmoitti aina nuorempana, että kun 18 täyttää lähtee sinä päivänä eikä koskaan katso taaksensa. Näin teki. Opiskelee - ainakin toivon niin - yliopistolla fysiikkaa yhä, ja asuu solussa. On kertonut, että tekee minusta rikosilmoituksen jos yritän ottaa yhteyttä. Olen jotenkin luovuttanut. 

Otan osaa - meillä lähes identtinen historia. Silti melkein hymyilytti. Minäkin olen kuullut, että ajatusmaailmani on apukoulutasoista biojätettä, ja jos maailma ymmärtäisi tyhmyyteni todellisen syvyyden, suljettaisiin minut laitokseen. Ei sitten ihan nuo kompromissit toimineet.

Se joka toista haukkuu tyhmäksi on itse tyhmä. En ole psykologi, mutta kummasti kyllä näillä henkilöillä on vahvasti sekoittuneet faktat ja mielipiteet, kun on tarve solvata muita, jos/kun on eriävä mielipide/näkemys.

Vaikka minulla ei mitään nokankoputtamista teidän asioihin ole, suosittelen silti, että jättäisit lapsesi perinnön ulkopuolelle. Kyllä näille usein se laki-osa kelpaa, vaikka eläessään olisi väittänyt ettei halua yhtään mitään

Vierailija
67/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa - meillä lähes identtinen historia. Silti melkein hymyilytti. Minäkin olen kuullut, että ajatusmaailmani on

*sanaton*

Vierailija
68/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nenttinormot keskenään perhehaaveineen ja autistit keskenään ilman lapsia.

Tämä lienee melko fiksu ratkaisu.

Itselläni yli kaksi ja puoli vuotta jatkunut etäsuhde eurooppalaiseen medikaalialan Asperger-mieheen, joka ei halua lapsia.

Hän ymmärtää rajoitukseni, ei hiillosta eikä painosta.

Olet syvästi viisas, upea persoona. Tasapainoinen, rauhaa huokuva nainen. 

Toivon sinulle vain parasta, parisuhde sekä uusi koti- rintamilla. Olet tehnyt minuun syvän vaikutuksen tavalla jolla olet.💓

Vauvan naiset ovat niin ilkeitä että alapeukuttavat jopa kannustukset. -eri

Vierailija
69/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun jaoit. Meillä vastaava tilanne. En usko minäkään että mitään on enää tehtävissä. Vihan määrä on suuri. Tavallaan omaa syytäni koska ulkopuolinen apu oli todella traumaattista jopa muille perheessä ja minä sitä alkujaan hain.

Vierailija
70/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollausta tämä oli tietysti, emmeköhän me kaikki sivun metkut jo tunne. -sama eri

Vierailija
71/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain se periytyy. Itseltä tai puolisolta. Tätä moni ei ajattele pariutuessaan. 

Onneksi sinulla on 2 muuta lasta, jotka eivät ole itsekeskeisiä. Ei tuo itsekeskeinenkään voi asialleen mitään. Voiko hänellä olla myös psykopatia. Tällaista ei lapselta helposti diagnosoida. 

Ohis "jostain tuo periytyy". Suurimmalla osalla nepsyistä ei ole tutkimusten mukaan kyse geeneistä. Tosin taitaa ihmisen geenipooli olla vielä kaikilta osin tutkimatta.

Tavallinen ihminen ei voi lasta hankkiessaan mututuntuntumalla lähteä miettimään kaikkia sukulaisiaan läpi, että onkohan tässä nyt nepsyraskausriski olemassa.

Allekirjoitan tuon. Nepsyteinin kanssa tuo itsekkyys tulee esiin monta kertaa päivässä. 

Vierailija
72/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö autisti voisi mennä omin päin katsomaan paikkojaan? Iso mies.

Vierailija
73/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä kasvatuksella tuosta olisi päässyt.

Ei olisi. Minulla oli todellakin hyvä kasvatus ja kova kuri. Aivan saman ajatusmaailman omaan nykyisinkin kuin nuorena. Erotuksena on se, etten edes yritä tulla toimeen/toimia muiden ihmisten kanssa. Loppui se sanominen.

No hyvä!

Kaikki ovat näin varmasti tyytyväisempiä elämäänsä.

Vierailija
74/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen autisti:

Huom 30-v Muumimaailmassa

Vierailija
75/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistit pitäisi viedä järveen tai metsään jo lapsena.

Kyllä, juuri näin. Opin uimaan varhain, samoin ymmärtämään karttaa ja kompassia.  Järvessä ja metsässä olo antavat mulle edelleenkin voimaa pärjätä nenttien kanssa.

Toki minut tuotiin lapsena myös kotiin takaisin. 

Vierailija
76/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä hymyilyttää nämä trållaukset. Mutta hyvähän se on, että (ystävättömillä?) nenteillä on joku läyhäämisalusta aikuisen itkupotkuraivareilleen. Kun ei oma mieskään jaksa, vain vaaviraatin mammat..

Tuulettakaa ihmeessä, mammat, niin jaksatte huomenna taas uuden viikon alkaessa. 

*vanhan muinaissielun empatiaherutus*

P.s. Laittakaa autistipainajaisenne myyntiin Toriin, ostaisko joku femmalla?🤔 No, okei, 50 centillä. Ja tämä oli humööriä.

Peace, bitches, all good.

Vierailija
77/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin sinä aloittaisit keskustelun jonkun kanssa jos jo ennakolta tiedät ettei vuorovaikutus toimi. 

Vierailija
78/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos alapeukuista, röökaavat itälähärit.

En mä teitä millään tavalla

vihaa, mä en vaan noteeraa

niljakkaita juoruämmiä.🙂

Teidän koteihinne ei muuten ole tainnut

savolainen rnkkari tulla

hiippailemaan, vai onko? 

Minun on. Ettei vain kukaan miehistänne?

Vierailija
79/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin ydinoireisiin kuuluu kehittymätön mielenteoria. Se tarkoittaa sitä, että autisti ei hahmota että kaikilla on omat ajatukset ja tunteet, vaan hän olettaa kaikkien kokevan asiat samoin kuin hän itse. Vaikka tämä asia voidaan hänelle opettaa, niin usein kuitenkin se todellinen ymmärrys jää vaillinaiseksi, kun kyky samaistua toisen tunnetilaan puuttuu. Autisti voi siis tietoisella tasolla tietää, että toinen ajattelee eri tavoin kuin hän, mutta hän ei kuitenkaan ymmärrä asiaa tunnetasolla, joten asialla ei hänen näkökulmastaan ole juurikaan merkitystä.

Vierailija
80/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismin ydinoireisiin kuuluu kehittymätön mielenteoria. Se tarkoittaa sitä, että autisti ei hahmota että kaikilla on omat ajatukset ja tunteet, vaan hän olettaa kaikkien kokevan asiat samoin kuin hän itse. Vaikka tämä asia voidaan hänelle opettaa, niin usein kuitenkin se todellinen ymmärrys jää vaillinaiseksi, kun kyky samaistua toisen tunnetilaan puuttuu. Autisti voi siis tietoisella tasolla tietää, että toinen ajattelee eri tavoin kuin hän, mutta hän ei kuitenkaan ymmärrä asiaa tunnetasolla, joten asialla ei hänen näkökulmastaan ole juurikaan merkitystä.

Peilisolut eivät toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän