Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on autismikirjolla. Eniten ärsyttää itsekeskeisyys.

Vierailija
26.07.2025 |

Siis muuten fiksu ja taiteellisesti lahjakas 18 vuotias tyyppi, mutta aina vain ensin ajattelee itseään. Esim.lomareissulla pitäisi mennä hänen mieltymystrn mukaan, sisarusten mielipiteillä ei hänelle mitään arvoa.

Kommentit (215)

Vierailija
201/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko lopettaa tuon typerän nentti-sanan viljelyn? Ei ole mitään "nentti"elefantteja vaan normaaleja ihmisiä. Autistit ovat autisteja. Samanlaista sanakikkailua ja normaaleiden häivyttämistä kuin transhyypiöillä, tavalliset normaalisukupuoliset ihmiset ovatkin jotain "cissejä". 

Nimitysten onntarkoitus saada määrällisesti suurin enemmistö tajuamaan, että "ne muut" eivät ole sairaita, vammaisia tai perserssejä, vaan osa laajaa ihmiskirjoa. Ihan samanarvoisia ja yhdenvertaisia kaikki.

Käsite "normaali" ei myöskään ole sovelias, koska se määrittelee jokaisen "epänormaaliksi, jos et kuulu enemmistöön.

Toisaalta normaali on normaali. Jokaisessa asiassa on normaaliuden määritelmä ja raja. Jos henkilöllä on ongelmia ei hän kuulu "normaaleiden" joukkoon eikä siinä ole mitään hävettävää. Siinä taas on hävettävää paljonkin että nykyaikana moni autistikin tekee tilastaan koko persoonallisuutensa samalla tavalla kun nuorisohomot nykyään. Törmäsin netissä ihme autisti-ryhmiin jossa meno oli aika villiä.

Itselläni on useampia koko elämään vaikuttavia kroonisia sairauksia eikä tulisi mieleenkään huudella niistä kaikille, tehdä itsestäni pelkkää kävelevää"kirjavaa sairautta" tai pakottaa muita leikkimään epäterveitä kanssani. Minua voi reilusti kutsua sairaaksi henkilöksi koska sellainen olen. 

Vierailija
202/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko lopettaa tuon typerän nentti-sanan viljelyn? Ei ole mitään "nentti"elefantteja vaan normaaleja ihmisiä. Autistit ovat autisteja. Samanlaista sanakikkailua ja normaaleiden häivyttämistä kuin transhyypiöillä, tavalliset normaalisukupuoliset ihmiset ovatkin jotain "cissejä". 

Ei kaikki neurotyypilliset suinkaan ole "normaaleja". 

Vielä pahempi tuo "neurotyypillinen" Voi ihanuus näitä kaikkia nimikkeitä mitä on väännetty hiki otsalla jossain jenkkilän yliopistoilla että erilaiset ja/sekä käytöshäiriöiset eivät tuntisi itseään huonommaksi. En ymmärrä miksi esim autisteista ei voi puhua vaan autisteina, ei se määritelmä ja kehityksen kuva siitä muuksi muutu. Ihan turha alapeukuttaa tätä. Samat autisti-soturit varmaan asialla jotka julistavat aina kuinka helkkarin viisaita ov

Mitä ihmettä nyt? Kyllä autisteista puhutaan ihan autisteina. Neurotyypillinen viittaa ihmisten enemmistöön ja enemmistön neurotyyppiin, siinä missä esim. Ja autismin kirjo ja ADHD on harvinaisempia neurotyyppejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tuo yksi urpo lopettaa viestien alapeukuttelun mitkä eivät hänen autistista(?) mieltään kiinnosta? Ota ne silmät käteen ja lue ne viestit ennen kuin kieli pitkällä olet alapeukuttamassa kuin joku teinitrolli. Ällöttävää käytöstä. 

Vierailija
204/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tuo yksi urpo lopettaa viestien alapeukuttelun mitkä eivät hänen autistista(?) mieltään kiinnosta? Ota ne silmät käteen ja lue ne viestit ennen kuin kieli pitkällä olet alapeukuttamassa kuin joku teinitrolli. Ällöttävää käytöstä. 

Eikös tuo ole tämän palstan vakiotoiminto? Jos on eri mieltä viestistä, alapeukuttaa, ja jos samaa mieltä, yläpeukuttaa? 

Vierailija
205/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan samat säännöt hänelle kuin muillekin. Jos osoittaa mieltään niin voi voi. Parhaiten toimii tilanteiden valmistelu ja ennakointi etukäteen.

Vierailija
206/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt täysi-ikäinen nuori autistiaikuinen, joka ihan todellakin inhoaa minua syvästi. En usko että asia tulee muuttumaan. Meillä yritettiin myös tuota ulkopuolista apua, mutta se oli täysin turhaa. Pahimmillaan kuulin, kuinka hän kertoi minun olevan täysin säälittävä teenäisine rakkaudentunnustuksineni; hänen mielestään verisukulaisuudella ei ole mitään merkitystä - olen kuulema jotenkin heikkolahjainen. Ilmoitti aina nuorempana, että kun 18 täyttää lähtee sinä päivänä eikä koskaan katso taaksensa. Näin teki. Opiskelee - ainakin toivon niin - yliopistolla fysiikkaa yhä, ja asuu solussa. On kertonut, että tekee minusta rikosilmoituksen jos yritän ottaa yhteyttä. Olen jotenkin luovuttanut. 

Autistit usein kuvittelee olevansa huippuälykkäitä, kun heidän osaamisprofiili on niin epätasainen. Eivät vain itse ymmärrä ja osaa. Kuka tahansa oppisi huippuhyväk

Käsittääkseni autistiMIEHET kuvittelevat olevansa huippuälykkäitä, luulevathan normaalitkin miehet usein olevansa jotain neroja. Tuota ylivertaisuusharhaa ei varmasti mitenkään helpota se, että normot jatkuvasti nostavat autistien "älykkyyttä" jalustalle. Autistit ovat tälläkin palstalla jokin pyhä lehmä. Kehitysvammaisia kyllä saa haukkua, mutta autisteja ei. Itse olen autistinainen, mutta en todellakaan kuvittele olevani mitenkään erityisen älykäs.

Vierailija
207/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin ihanan aikuisen naisen, jonka yksi lapsi oli kirjolla. Kestin sitä puolitoista vuotta. Kun lasten isä vielä oli erittäin hankala stalkkeri, jutusta oli pakko lähteä.

Vierailija
208/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun joku sanoo tämän ääneen! Autistin kirjolla olevien lähipiirin oletetaan joustavan ja ottavan huomioon loputtomiin autistin mieltymykset. Keskustella saisi vain hänen mielenkiinnonkohteistaan.

Myös hoitopuolella näkyy tämä sama, eli muu perhe ramppaa kuntoutuksissa ja ties missä autistin takia. Meidät olisi haluttu viideksi viikoksi jonnekin tutkimusjaksolle, pienen vauvan kanssa. Olisi pitänyt yöpyä siellä eikä töissäkään olisi saanut käydä. Kun kysyin, kuka maksaa vuokran ja juoksevat kulut, miettivät että "ehkä sosiaalitoimi..?". Kuvasti hyvin tilanteen absurdia luonnetta. 

Niin ja itse muuten olisin voinut lyödä diagnoosin jo lapsen ollessa taapero. Kaikki merkit olivat ilmassa jo silloin. 

Tuo nyt ei mitenkään liity autismiin. Oli lapsella mikä sairaus tai poikkeama tahansa, hoitohenkilökunta vaatii perhettä kuntoutuksiin ja hoitojaksoille. Ei se ole autistin vika. Vai tarkoititko sanoa, että hoitohenkilökunta on autisteja?

Vierailija
209/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että joustaminen on vaikeaa. Itse sen opin, koska sitä naisilta edellytetään, mutta vietän paljon aikaa yksin, koska joustaminen on uuvuttavaa. Omat tavat ja rutiinit on mulle tärkeitä. 

Kerro, miten käytännössä ilmenee se, että naisilta edellytetään joustamista.

Vierailija
210/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö itsekeskeisyyden syy tässä tapauksessa autismin vai onko ihan vaan muuten sellainen. 

Eikö rajat ole aika helppo asettaa tässä tapauksessa. Sanot sille että saat päättää näin monta kertaa missä syödään ja mitä tehdään, loput päätöksistä kuuluu muille reissuun lähteville. Jos ei käy, ei pääse mukaan reissulle ollenkaan. Ja jos alkaa valittamaan reissulla muiden päätöksistä, saa jäädä hotelliin yksin mököttämään ja muut menee. Sanot että sitten saa päättää aivan kaikesta kun maksaa koko reissun itse ja lähtee sinne aivan yksin. 

Vierailija
211/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimitysten onntarkoitus saada määrällisesti suurin enemmistö tajuamaan, että "ne muut" eivät ole sairaita, vammaisia tai perserssejä, vaan osa laajaa ihmiskirjoa. Ihan samanarvoisia ja yhdenvertaisia kaikki.

Käsite "normaali" ei myöskään ole sovelias, koska se määrittelee jokaisen "epänormaaliksi, jos et kuulu enemmistöön.

Suurin enemmistö pyyhkii takalistoaan noilla termeillä. Lopeta selittely, koska se ei ainakaan hyväksyntää tuo lisää pisaran vertaa.  Normaali ihminen tajuaa toise

Ja sinä varmaankin luet itsesi normaalien joukkoon :D No nämä ovat lähinnä naisten ongelma muutenkin. Mies saa olla autistina tai "normaalina" täysin kusipää sosiaalinen pökkelö ihan rauhassa.

Vierailija
212/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on äiti joka ei ole koskaan ajatellut muita kuin itseään.

Ja varmaan myös kokee muut itsekkäinä ;)

Vierailija
213/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki neurotyypilliset suinkaan ole "normaaleja". 

Vielä pahempi tuo "neurotyypillinen" Voi ihanuus näitä kaikkia nimikkeitä mitä on väännetty hiki otsalla jossain jenkkilän yliopistoilla että erilaiset ja/sekä käytöshäiriöiset eivät tuntisi itseään huonommaksi. En ymmärrä miksi esim autisteista ei voi puhua vaan autisteina, ei se määritelmä ja kehityksen kuva siitä muuksi muutu. Ihan turha alapeukuttaa tätä. Samat autisti-soturit varmaan asialla jotka julistavat aina kuinka helkkarin viisaita ov

Osittain olen samaa mieltä kanssasi, mutta tuo ylimilisyys ja vihasi näyttäytyy pelkona ettet olekaan "normaali" vaan erilainen, käytöshäiriöinen. Ja mitä enemmän mesoat, sitä enemmän vaikutat käyöshäiriöiseltä.

Sitä en minäkän ymmärrä miksi autistia ei voisi autistiksi sanoa, me autistit kun itsekin käytmme tuota. Olen myös sitä mieltä että pitäisi olla ne tarkennukset virallisessa käytössä, pda-autisti tarvitsee ihan erilaista kohtelua kuin add-autisti, AuDHD on myös hyvin omanlaisensa, ja sitten on vanha tuttu asperger, joilla myös on omat metkunsa. Eihän sekään kerro mitään, jos mainitaan jollain olevan ruokarajoite, ei sillä määritelmällä pysty arvaamaan mitä voi tarjota ja mitä ei. Mutta kun kerrotaan jollain olevan keliakia, pystytään katsomaan tarjottavat siten että hänkin saa syödäkseen. Kaikkea ei tarvitse gluteenittomana vääntää, eikä loppujen sadan tarvitse vältellä yhden takia gluteenia, kukaan ei ole kusipää ja kaikki on huomioitu.

Mitä tuhon että sanomme olevamme helkkarin viisaita. En ymmärrä. Moni matemaattisesti älykäs toki kertoo olevansa juuri sitä mitä on. Heille se on samanlainen ominaisuus kuin pituuden kertominen. Jos matemaattisesti älykästä lasta sanotaan älykkääksi, lapsi voi sanoa olevansa älykäs, mutta ei tiedä että älykkyys ei tarkoita pelkästään matemaattista älykkyyttä, eihän kukaan ole hänelle siitä maininnut. 

Voisin jatkaa tätä luennointipohdiskeluani enemmänkin, mutta ihme jos joku on jaksanut edes tätä lukea. 

Vierailija
214/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukuisat läheiseni ja tuttavani voisi itsekkyytensä takia lukea kirjolle. Pitävät itsekkyyttään jopa trendikkäänä, jota en ihmettele. Lukuisissa tv-sarjoissa luonteenpiirre kuvataan ihailtavana vahvan ihmisen piirteenä.

Ei itsekkyys ole mikään autismin kirjon piirre. 

Sitähän juuri kirjoitin. Itsekkyyttä on monilla, eivätkä ole autisteja. Itsekkyyttä löytyy monista

Vierailija
215/215 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien diagnoosien pohjalla on ihminen ja persoonallisuus. On turhan suoraviivaista selittää, jonkun "itsekästä" käyttäytymistä vain autismista käsin. Mielenkiintoista olisi myös havainnoida perheen ryhmädynamiikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän