10 -vuotias hukkui Lahdessa.
Hän ehti olla 20 minuuttia upoksissa. Lämpimässä vedessä se on aivoille ihan liian pitkä aika.
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla syntyneenä en ymmärrä tätä uimataidottomuutta ja hukkumisia. Meidän naapuruston lapset alkaen 7 vuodesta ylöspäin kävimme porukalla uimassa, kukaan ei hukkunut koskaan. Kenen vanhempi oli töissä samaan aikaan, kenen pubissa, kenen kotona. Vain yksi aikuinen hukkui, kun lähti humaloissaan uimaan vastarannalle meressä, ja voimat loppuivat puolen välin tienoilla. Vainajaa ei koskaan uppeluksista löydetty.
Asioita voi toisaan olla vaikea ymmärtää, kun tarkastelee niitä "minulle ei käynyt mitään, joten muillekaan ei voi käydä" ajatuksella. 80-luvulla hukkui lapsia huomattavasti enemmän kuin 2020-luvulla. Katso vaikka tilastoista jos et usko.
Silloin oli varmaan myös enemmän lapsia?
Ei hukkumistilastot liity mitenkään lasten määrään. Kyllä se on valvonnanpuute, mikä aiheuttaa lasten tapaturmaisia kuolemia. 80-luvulla ajateltiin ihan yleisesti, että 10v on pätevä vahtimaan 4-5v sisaruksia uimarannalla. Nykyisin kukaan normaali vanhempi ei edes harkitse leikki-ikäisen päästämistä 10v:n kanssa rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat vanhemmat eivät vie lapsiaan uimakouluun, eivät itsekään opeta eivätkä edes valvo uimataidottomien uintia. Ihme jos hukkumisia tapahtuu.
Voi v*ttu kun olet pätevä. Lahdessa hukkunut oli 10-vuotias, uimataitoinen ja kavereidensa kanssa uimassa. Ei lapsia voi pumpuliinkaan kääriä, pakko on päästää kulkemaan lopulta ja luottaa parhaimpaan. Joskus käy huonosti, elämä on tosi arvaamatonta.
Ei tulis pieneen mieleenkään päästää 10-vuotiasta ilman aikuisen valvontaa uimaan. Ei, vaikka olisi kuinka uimataitoinen. Eihän tuon ikäinen vielä kuitenkaan täysin ymmärrä veden vaaroja, osaa arvioida matkoja suhteessa omaan jaksamiseen jne. 10-vuotias on vielä pieni lapsi!!
Kyllä vanhemmat pitää näistä saattaa vastuuseen, tä
Tässä maassa ei kyllä lapsistaan saisi huolta kantaa, ilman että on aikuiset ihmiset heti ilkkumaasa ja irvailemassa. Mutta kyllä, kyllä sä voit mennä ihan myös sen 17-vuotiaan uimista valvomaan, ei sitä tarvitse hävetä. Sun vastuulla se on, kunnes täyttää 18v. Moni hukkuu juuri tuossa iässä, koska riskien harkinta- ja arviointikyky on vielä vajaavainen.
Varmasti 17v saa itse uikkarit päälle kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monelta liikenneonnettomuudelta säästyttäisiin, jos vanhemmat valvoisivat lapsiaan. Ja koulukiusaaminen ja -väkivalta koulumatkoilla vähenisi myös, jos matkalla pitäisi olla aikuinen mukana.
Hölpön pölpön. Koulukiusaaminen tapahtuu koulussa aikuisten silmien alla. Täysin harhaista kuvitella, että aikuisten läsnäolo lopettaisi kiusaamisen.
Koulumatkoilla ongelmat vähenisi. Ei olisi Koskelassakaan käynyt niin pahasti, jos olisi joka kakaralla ollut äiti vieressä vahtimassa lastaan.
Lapsia ei voi kääriä pumpuliin ikuisiksi ajoiksi. Ja kyllä sitä aikuisetkin osaa lapsille pahaa tehdä, joten senkin puoleen ontuva teoria sinulta.
Eli pitääkö aikuisten nyt vahtia niitä lapsia vai onko
Riippu tietenkin lapsen iästä ja kehitystasosta, miten paljon valvontaa tarvitaan. Järjenkäyttö on sallittua, kultapieni.
Kun olin lapsi 80-luvulla niin maauimalassa oli keskenään uimataidottomia lapsia jotka osasivat uida sen muutama metriä ja muuten roikkua altaan reunuksilla. Itsekin olin melko uimataidoton
Eli pitääkö aikuisten nyt vahtia niitä lapsia vai onko aikuiset vaarallisia lapsille?
Kuinka vaikea aivovamma sulla olikaan?
En ole antanut tuon ikäisten mennä keskenään uimaan ja tässä syy
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi 80-luvulla niin maauimalassa oli keskenään uimataidottomia lapsia jotka osasivat uida sen muutama metriä ja muuten roikkua altaan reunuksilla. Itsekin olin melko uimataidoton
Etkä yhtään osaa päätellä, miksi 80-luvulla hukkui huomattavasti enemmän lapsia kuin nykyisin?
Ihan järkyttävä määrä hukkumisia tänä kesänä.
Sitä sanotaan että jäätelönsyönti lisää hukkumiskuolemia.
Voihan olla että vanhemmat ovat tuotakin lasta ehdottomasti kieltäneet menemästä uimaan ilman että vähintään toinen heistä mukana. Mutta asiaa ei ole lapsi totellut syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla että vanhemmat ovat tuotakin lasta ehdottomasti kieltäneet menemästä uimaan ilman että vähintään toinen heistä mukana. Mutta asiaa ei ole lapsi totellut syystä tai toisesta.
Todennäköisempää on, että kakru on käsketty pihalle, jotta mamma saa somettaa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisempää on, että kakru on käsketty pihalle, jotta mamma saa somettaa rauhassa.
Kuten sinä teet omalle kakrullesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sinä teet omalle kakrullesi?
Ikävä pilata voimafantasiasi, mutta minulla ei ole eikä tule olemaan kakruja
Poliisin tämän hetken tiedon mukaan lapsi oli rannalla kavereidensa seurassa. Uimarannalla oli tapahtumahetkellä muita ihmisiä ja uimavalvonta.
Eli ketään ei kiinnostanut. Ei vanhempia eikä paikalla olleita.
Itse olin se tiukkis, joka ei päästänyt alakouluikäisiä kavereiden kanssa uimaan. Lähdin aina mukaan. Varmasti oli noloa heille, mutta uskon, että he ymmärtänyt nyt lööppejä lukiessaan, miksi äiti pingotti tässäkin.
Muistan aina kun olin lapsena uimassa, miten joku hukkui järveen. Sen, kun ambulanssi tuli paikalle ja mitään ei ollut tehtävissä. En kertakaikkiaan voinut päästää omiani yksin uimaan. Vaikka he olivat jo uimamaistereitakin ;), sen merkin kuin uimakoulusta sai. Ei se, että osaat uida poista sitä, että lapsilla ei ole samanlaista harkintakykyä kuin meillä aikuisilla ja tehdään älyttömyyksiä porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Poliisin tämän hetken tiedon mukaan lapsi oli rannalla kavereidensa seurassa. Uimarannalla oli tapahtumahetkellä muita ihmisiä ja uimavalvonta.
Et sä voi sanoa, ettei kiinnostanut. Uimarannalle nyt vaan ei lähtökohtaisesti mennä vahtimaan toisten kakaroita. Eikä uimavalvojan ole mahdollista nähdä ihan jokaista tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen voi kiinnosta, mitä ei näe? En minä ainakaan mene uimarannalle kyttäämään toisten lapsia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko tämä hukkunut tyttö vai poika. Mutta mitäpä luulet, että siitä ajateltaisiin, jos tällainen 50+ setämies kulkisi uimarannalla 10v pikkulikkojen perässä?
Kyllä 10-vuotiaan uimataitoisen voi päästää uimaan tutulle rannalle kavereiden kanssa. Ihan siinä missä pyöräilemäänkin. Molemmissa aktiviteeteissa on kuollut lapsia. Oma 8-vuotias ui paremmin kuin suurin osa uimataitoisista aikuisista, mutta harkintakyvyssä on vielä vähän puutteita. Kunhan harkintakykyä tulee vähän lisää niin pääsee kavereiden kanssa uimaan jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista 😭😭
Äärimmäisen. Näitä tapahtuu aivan liikaa. Tosin yksikin tapaus on liikaa. Psyk.sh.
Mikä ihmisiä nykyään vaivaa ? Suntio
Tämä on kyllä ihmeellistä. Terv. Myyntineuvottelija ja puoliso joka on ostoreskontran hoitaja.
no tuollaisiin vastaaviin tilanteisiin pystyisi puuttumaan, jos vanhempi olisi paikalla! olisin samantien tehnyt selväksi että tuollaisen lautan alle ei missään nimessä saa sukeltaa, sanoohan sen jo terve järkikin. toki 15 vuotiasta ei tarvitse enää vahtia, mutta nuorempia kyllä.