Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10 -vuotias hukkui Lahdessa.

Vierailija
25.07.2025 |

Hän ehti olla 20 minuuttia upoksissa. Lämpimässä vedessä se on aivoille ihan liian pitkä aika.

Kommentit (350)

Vierailija
341/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leiri päättyi eilen. Me emme ole vielä tehneet mitään kyseisen ikäryhmän mukana olleiden vapaaehtoistoimijoiden haastatteluja. Tilanne on sen verran herkkä ja raskas, että tällä jälkiselvityksellä ei ole akuutti kiire, Leinonen sanoi."

Tuo pätkä IS:n uutisesta, FC Kontun johtokunnan puheenjohtaja Sami Leinonen.

Vapaaehtoistoimijat. Vaikuttaa sille, että ammattilaisia valvojia ei ole joko ollut tai sitten vapaaehtoisia ei ole koulutettu ja perehdytetty turvallisuussuunnitelmiin.

Vieraiden lasten kanssa ei voi ikinä toimia mm. harrastustoimintaan liittyvissä ja muissa virallisissa tilaisuuksissa rennosti, ihan vaan fiilis- ja hauskanpitopohjalta. Eri juttu on perheretket tai sukutapaamiset, jolloin vanhemmat ovat vastuussa. Ryhmän ohjaus on otettava vakavasti ja koulutusta annettava etukäteen. 

Vierailija
342/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläiset tapahtumat aiheuttavat sen ettei löydy enää vanhempia mukaan leireille ja muuhun toimintaan koska ovat henkilökohtaisesti vastuussa jos jotain tapahtuu

Tämä pitäisi kyllä ymmärtää kaikkien harrastustoiminnan mukana olevien huoltajien. Tietysti he ovat vastuussa, jos virallisiksi valvojiksi ilmoittautuvat.

Vastuu koulutuksesta turvallisuuskäytäntöjen osalta on kaiketi seuralla? Jos vapaaehtoisia ei ole koulutettu ja ohjeistettu riittävästi...silloin kysytään, kuka se päävastuuhenkilö on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskat vanhemmat eivät vie lapsiaan uimakouluun, eivät itsekään opeta eivätkä edes valvo uimataidottomien uintia. Ihme jos hukkumisia tapahtuu.

Voi v*ttu kun olet pätevä. Lahdessa hukkunut oli 10-vuotias, uimataitoinen ja kavereidensa kanssa uimassa. Ei lapsia voi pumpuliinkaan kääriä, pakko on päästää kulkemaan lopulta ja luottaa parhaimpaan. Joskus käy huonosti, elämä on tosi arvaamatonta.

Mutta ei 10 vanhana.

-eri-

Vierailija
344/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LAPSI OLI FUTISLEIRILLÄ, JOSSA KUULEMMA LASTEN MUKANA OLI AIKUISIA NS. VALVOMASSA UINTIA.

Eli leirillä valvomassa olevien aikuisten valvomiskyky pettänyt pahasti, jonka seurauksena yksi lapsi hukkunut ja ehti olla 20 minuuttia veden alla. Lienee oikeutettua sanoa

S A A T A N A N   T U N A R I T   J A  V I T U N  P E L L E T !

Leirin vastuuhenkilön suurin huoli kun pitää tiedottaa ja viestiä ja on nyt niin sekavaa meillä. 

Tainnut valvonta pettää ja toivon mukaan joutuvat vastuuseen

Vierailija
345/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta, Hyvinhän nuo vanhemmat valvovat lapsiaan. . . .

Kaveriporukka oli kyseessä. Ja kymmenvuotias normaali ihminen ei tarvitse mitään vahtimista. 

Mä en vielä päästä mun 10 vuotiasta lasta yksin kavereiden kanssa uimaan, vaikka osaakin uida. Itse kyllä tuossa iässä jo kävin ihan yksin uimassa, mutta olen ehkä ylivarovainen.

Vierailija
346/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tulisi mieleenkään pelätä, että lapsi hukkuisi leirillä, jossa vanhempia valvomassa. Ihan kauhea juttu. Onko lapsia siis valvottu vai ei?

Vierailija
347/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta, Hyvinhän nuo vanhemmat valvovat lapsiaan. . . .

Kaveriporukka oli kyseessä. Ja kymmenvuotias normaali ihminen ei tarvitse mitään vahtimista. 

Mä en vielä päästä mun 10 vuotiasta lasta yksin kavereiden kanssa uimaan, vaikka osaakin uida. Itse kyllä tuossa iässä jo kävin ihan yksin uimassa, mutta olen ehkä ylivarovainen.

Olet ylivarovainen.

Vierailija
348/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tehdä, jos saa suonenvedon uidessaan?

Huh, alkoi pelottaa tämä. 

Vierailija
349/350 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä, jos saa suonenvedon uidessaan?

Huh, alkoi pelottaa tämä. 

Ei pidä uida ikinä liian syvälle, eli sinne missä ei yletä jalat pohjaan, jollei osaa kellua, tai jos ei ole kelluketta mukanaan esim. vyötärölle sidottuna.

Vierailija
350/350 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näin on. Hyvä että ollaan elossa, vaikka välillä tuntuu että olisi voinut hukkua poiskin...

Ei se kuolema ole välttämättä huono asia. Säästyy monelta kurjuudelta...."

Teepä se ja säästä muutkin joutavanpäiväisiltä kurjuuksiltasi.