Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi palstamiehet tuntuvat vihaavan kahviloita, ravintoloita ja matkustelua?

Vierailija
25.07.2025 |

Miten jokin niin tavallinen ja lähtökohtaisesti miellyttävä asia kuin hyvä ruoka ja juoma tai uusien paikkojen näkeminen voi herättää niin paljon ärtymystä? Miksi ette halua  nauttia hetkistä hyvässä seurassa hyvän ruuan ja juoman äärellä ja eikö teistä ole antoisaa nähdä uusia maisemia, tutustua vieraisiin kulttuureihin, maistaa erilaisia ruokia ja ylipäätään kokea jotain uutta? Puhumattakaan siitä, miten tärkeää on joskus vain irtautua arjesta ja rentoutua.

Kommentit (1070)

Vierailija
421/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään tyydy huonoon. Minulle usein työnantajakin tarjoaa eri ravintoloissa käynnit niin sillä tulee testailtua monia. En ole mäkkärissä käynyt sitten nuoruuden... mutta joo, onneksi Suomessa on muutamia hyviä ravintoloita ja ulkomailla sitten niidenkin edestä :) Ei tarvitse suuttua jos kaikki eivät pidä elämyksenä jotain keskitasokamaa. 

Joo, ulkomailla on kaikki aina paremmin. Naurettavaa paskaa.

Ei tietenkään kaikki, Suomi on parempi monessakin asiassa. Mistä vihaisuus?

Vierailija
422/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en varmastikaan samaa kuin monissa laaturafloissa, mutta varmasti parempaa kuin monissa. :) En ole väittänyt missään olevani joku Jamie Oliver

En usko, että teet parempaa ruokaa kuin mitä yhdessäkään (oikeasti) laaturavintolassa tehdään. Voit toki kuvitella, että se sinänsä taidolla paistamasi pihvi tms. olisi sellaista, mutta ei se ole. Ja jos nyt jostain Michelin-tason fine diningistä puhutaan, niin enpä olisi itse valinnut esimerkiksi Jamie Oliveria. Oliverhan tekee enemmänkin sellaista maistuvaa rustiikkia mättöruokaa, eli varmaankin juuri sellaista jossa uskot olevasi itse hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ap olet väärässä. A en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmisillä on niin kauhea hinku syömään ja ravintolaan, koska B se ruoka on pahaa ja C miksi ihmeessä jos haluaa seurustella ja jutella jostain kaverin kanssa tai vaikka jonkun deitin niin pitää hakeutua niin ahdistavaan paikkaan, jossa se mahdollisimman huonosti onnistuu. D sen kyllä huomaa jo usen sen deitin profiilista että juoma maistuu ja sekös joku on turn off. Älä siis koskaan ainakaan laita siitä juomastasi kuvaa tinder profiiliisi tai siitä hetkestä kun olet syömässä. Näillä saat ruksin heti. Haluan että naisen kanssa olisi jotain hauskaa, eikä tuollaista tylsää nysväämistä. Moni nainen on tylsä.

Kuinka hyvä olet laittamaan ruokaa? Kerro vaikka kolme bravuuriasi.

Huono. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa että ruoka harvoin on niin

Kuka teidän perheessä laittaa ruuan? Mikset muuten ole opetellut tekemään ruokaa? Eihän se vaadi kuin vähän vaivannäköä.

Vierailija
424/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juujuu, ihan kahviloista ja ravintoloista oli puhe. Voidaan keskustella ketjukahviloista ja rafloista, tai huippuluokan sellaisista maailmalla, mistä aloitetaan? Onko se joku henkilökohtainen loukkaus, jos toteaa että Suomessa kahviloiden ja ravintoloiden laatu on yleisesti mennyt alaspäin? 

Ei ole loukkaus, vaan sinun subjektiivinen (ja omasta mielestäni virheellinen) näkemyksesi.

Ok :) voit verrata täällä kahvilaa jossa pakastepulla ja muualla itse leivottu, esim.  hintaan. Mutta kiva jos ihmiset on tyytyväisiä kotimaan ravintoloihin ja kahviloihin, kaipa se on sitten hyvä juttu... 

Vierailija
425/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman elämänsä michelin-kokit taas vakuuttelemassa vauvapalstalla tekevänsä itse paljon parempia annoksia kuin joku Olon kokkitiimi. 😂

Edullinen kotiruoka esim. makaronilaatikko on jo riittävän hyvää.

Niin on. Tuon toteaminen on kuitenkin täysin eri asia, kuin väittää tekevänsä itse parempaa ruokaa kuin mitä laaturavintolat tarjoilevat.

Olen varma että aika moni minun läheinen ja minä itsekin, teen omaan suuhuni PALJON MAITTAVAMPAA RUOKAA, kuin joku yliarvostettu kätensä töhrinyt "chef" jossain ylihintaisessa puljussa. Itseasiassa oon aika varma, että "hienon ravintolan" ruoka maistuisi mielestäni aika pahalta. Olet todella hölmö, jos uskot oikeasti että se ruoka olisi jotenkin maukkaampaa ja parempaa kuin kotiruoka. Sinua kustaan linssiin. Kaikki on mielikuvitusta. Ihan kuin master chefin kokitkin, ovat niin töynnä itseään ja kikkailevat tekniikoilla, mutta kyllä parempaa ruokaa voi tehdä ihan kuka hyvänsä. 

Vierailija
426/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea turhaa hössötystä pitääkin vihata.

Illallinen laadukkaassa ravintolassa hyvää ruokaa ja juomaa nauttien ei ole hössötystä. Rauhoittumista ja rentoutumista pikemminkin.

Miten siinä rauhoittuu kun pöytään on toinen toisissaan kiinni ja porukkaa täynnä? Ainakin siinä jää keskustelut erittäin vähille, ei kovinkaan henkilökohtaisista esim viitsi puhua niin ahdistavassa ympäristössä. Voihan sinne mennä toki vaikka treffeille, kunhan sitten huolehtii että löytyy myös mukava ja rauhallinen paikka missä voi myös jutella ja tutustua toiseen. Lähtökohtaisesti ennemmin aika väsyttävä kokemuks ennemmin kuin rauhoittava ja rentouttava 

Vierailija
427/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juujuu, ihan kahviloista ja ravintoloista oli puhe. Voidaan keskustella ketjukahviloista ja rafloista, tai huippuluokan sellaisista maailmalla, mistä aloitetaan? Onko se joku henkilökohtainen loukkaus, jos toteaa että Suomessa kahviloiden ja ravintoloiden laatu on yleisesti mennyt alaspäin? 

Ei ole loukkaus, vaan sinun subjektiivinen (ja omasta mielestäni virheellinen) näkemyksesi.

Ok :) voit verrata täällä kahvilaa jossa pakastepulla ja muualla itse leivottu, esim.  hintaan. Mutta kiva jos ihmiset on tyytyväisiä kotimaan ravintoloihin ja kahviloihin, kaipa se on sitten hyvä juttu... 

En vertaa, koska en käy pakastepullia tarjoavissa kahviloissa. Älä käy sinäkään, käy mielummin niissä paremmissa, niin ei tarvitse valittaa.

Vierailija
428/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan näin naisena, ap asuu pk-seudulla, äänestää vihreitä tai kokoomusta, lukee lifestyleoppaita, maaret kalliota (vai mikä olikaan) ja seuraa "vaikuttajia" ja julkkiksia somessa. 

Asun pääkaupunkiseudulla, mutta en Suomessa. Politiikkaa en seuraa erityisen aktiivisesti. Lifestyle-oppaiden kohdalla kiinnostukseni riippuu sisällöstä. Ylipäätään uusien asioiden oppiminen, henkinen kasvu, psykologia ja itseni kehittäminen kiinnostavat. Maaret Kallio ei ole minulle tuttu. Käytän somea melko vähän, en postaile itse, mutta selaan satunnaisesti. Matkailussa saan inspiraatiota esimerkiksi Lonely Planetista tai National Geographicista. Julkkiksista seuraan esimerkiksi Richard Bransonia ja Tim Ferrissiä.

Vierailija
429/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Suomessa miehet ole perheen pääasiallisia ruuanlaittajia? Eihän vaimokaan hinkuisi ravintolaan, jos kotona olisi huippukokki.

Vierailija
430/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman elämänsä michelin-kokit taas vakuuttelemassa vauvapalstalla tekevänsä itse paljon parempia annoksia kuin joku Olon kokkitiimi. 😂

Edullinen kotiruoka esim. makaronilaatikko on jo riittävän hyvää.

Niin on. Tuon toteaminen on kuitenkin täysin eri asia, kuin väittää tekevänsä itse parempaa ruokaa kuin mitä laaturavintolat tarjoilevat.

Olen varma että aika moni minun läheinen ja minä itsekin, teen omaan suuhuni PALJON MAITTAVAMPAA RUOKAA, kuin joku yliarvostettu kätensä töhrinyt "chef" jossain ylihintaisessa puljussa. Itseasiassa oon aika varma, että "hienon ravintolan" ruoka maistuisi mielestäni aika pahalta. Olet todella hölmö, jos uskot oikeasti että se ruoka olisi jotenkin maukkaampaa ja parempaa kuin kotiruoka. Sinua kust

Et tee. Et sinä, eikä läheisesi. Toki sinun suuhusi ne omatekoiset pöperöt voivat maistua paremmilta.

Vierailija
431/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illallinen laadukkaassa ravintolassa hyvää ruokaa ja juomaa nauttien ei ole hössötystä. Rauhoittumista ja rentoutumista pikemminkin.

Miten siinä rauhoittuu kun pöytään on toinen toisissaan kiinni ja porukkaa täynnä? Ainakin siinä jää keskustelut erittäin vähille, ei kovinkaan henkilökohtaisista esim viitsi puhua niin ahdistavassa ympäristössä. Voihan sinne mennä toki vaikka treffeille, kunhan sitten huolehtii että löytyy myös mukava ja rauhallinen paikka missä voi myös jutella ja tutustua toiseen. Lähtökohtaisesti ennemmin aika väsyttävä kokemuks ennemmin kuin rauhoittava ja rentouttava 

Siksi mä aina pöytää varatessa pyydän sitä jostain rauhallisesta paikasta.

Vierailija
432/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se melkeinpä minua jopa loukkaa väittää, että Suomessa on pääsääntöisesti huonoja ravintoloita koska se vaan ei pidä paikkansa :D Keskinkertaisia kyllä ja alv ja ruoan hintojen takia ei aina hintansa väärti, mutta että kokonaisesta yo-kaupungissa ei löydy ravintolaa jonka ruokaa voi ilolla syödä niin joo ei. Riippuu toki minkälaista ruokaa haluaa syödä koska niitä listalla burgeri ja pizza-paikkoja on toki 12 tusinassa.

Se on eri asia jos siihen ravintola-illalliseen ei halua laittaa sitä rahaa koska kokee sillä hinnalla tekevänsä itse parempaa. Sitten tekee. Oletettavasti on silloin ihminen joka tykkää tehdä ruokaa ja jonka nautintoa ei vähennä se että pitää käydä kaupassa hakemassa raaka-aineet, prepata, valmistaa, tarjoilla ja tiskata. 

Vierailija
433/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan paikasta.

Vierailija
434/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ravintolaelämyksestä puhuva jatkaa että tietenkään ei tarkoita etteikö ravintolassa voi syödä vaikka perinteistä pizzaa ja nauttia siitä hyvällä omallatunnolla, tai etteikö vaikka kotona hitaasti kypsyttämällä tehty hirvipaisti ole todella hyvää sekin. Nämä on vaan täysin erilaisia, eri tilanteisiin tarkoitettuja. Kaikissa omat puolensa.

Hirvipaisti, hyi helvetti. 🤣Mummonmuusi ja kalapuikotkin on herkullisempi ruoka. 

Olet selvästi syönyt huonosti valmistettua hirveä jolloin hirvi onkin kuivaa ja sitkeää, vähärasvainen riista kun on. Pitkä kypsytys matalalla lämmöllä takaa murean paistin :)

Voi anteeksi, en voi sietää riistan makua, ihan sama miten se on valmistettu, hyi helvetti.  Tuoretta ja jalostettua kalaa sitävastoin rakastan, ja ne kalapuikotkin tosiaan ovat oikeasti pannulla rapeaksi paisteetuna paljon herkullisempi ruoka perunamuussin kanssa kuin se sun ylistämä hirvipaistisi. Ei kiinnosta mikään kokolihaköntti paskanmakua suussa, kiitos vaan mutta ei kiitos. 

Vierailija
435/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka lähtökohtaisesti kokee kaiken muun kuin vain ne omat mielenkiinnonkohteet turhana hömpötyksenä ja rahan tuhlaamisena, eivät ole kykeneviä minkäänlaisiin ihmissuhteisiin. Niin ystävyydessä ja parisuhteessa täytyy sietää sitä että se toinen ihminen on itsestä erillinen olento, kaikki mielipiteet eivät voi olla samoja. Ja täytyy pystyä tekemään kompromisseja, siellä ravintolassa voi käydä vaikka vaan ilahduttaakseen sitä toista, ei aina ole pakko olla naama norsun v tuilla jos ei aina saa tehdä just sitä mitä itse haluaa. Sellaista se on se elämä ja yhteiselo tällä planeetalla.

Älkääkä helkkari vieköön ainakaan hankkiko lapsia! Heidän mielenkiinnon kohteisiin ette voi vaikuttaa, ja lapselle tärkeiden asioiden, tämän identiteetin palasien kutsuminen roskaksi on tuhoisaa lapsen kehitykselle. Ei tulisi mieleenkään että sanoisin lapselle että ei mennä koskaan Heurekaan vaikka olisi varaa, että se on ihan ajan ja rahan hukkaa kun se ei minua kiinnosta, että hän voi lukea avaruudesta netistä ja katsoa sieltä kuvia ilmaiseksi. Heurekan kuukävely simulaatiostakin voi ehkä löytää videoita, sehän on ihan sama kuin kokea se itse, eikö vain? En ole sellainen kusipää mutsi. Lapsi pääsi kesällä Heurekaan ja minä nautin yhdessäolosta vaikka ympäristö (meteli) ei ollut mieluisin. Vastavuoroisesti minä pääsin rauhalliseen taidenäyttelyyn ja lapsi oli mukisematta. Kumpikaan ei kokenut että nyt on rahat tuhlattu ihan hulluuteen.

Vierailija
436/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se melkeinpä minua jopa loukkaa väittää, että Suomessa on pääsääntöisesti huonoja ravintoloita koska se vaan ei pidä paikkansa :D Keskinkertaisia kyllä ja alv ja ruoan hintojen takia ei aina hintansa väärti, mutta että kokonaisesta yo-kaupungissa ei löydy ravintolaa jonka ruokaa voi ilolla syödä niin joo ei. Riippuu toki minkälaista ruokaa haluaa syödä koska niitä listalla burgeri ja pizza-paikkoja on toki 12 tusinassa.

Se on eri asia jos siihen ravintola-illalliseen ei halua laittaa sitä rahaa koska kokee sillä hinnalla tekevänsä itse parempaa. Sitten tekee. Oletettavasti on silloin ihminen joka tykkää tehdä ruokaa ja jonka nautintoa ei vähennä se että pitää käydä kaupassa hakemassa raaka-aineet, prepata, valmistaa, tarjoilla ja tiskata. 

Väitän ihan lonkalta, että esimerkiksi näistä top-50 ravintolasta yksikään ei ole huono:

https://viisitahtea.com/50-parasta-ravintolaa-2025/

Lisäksi väitän (perustaen väitteeni omakohtaiseen kokemukseen), että tuon listan ulkopuolellekin on jäänyt moni todella laadukas ravintola.

Vierailija
437/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju täynnä miesvihaa.

yhyy yhyy 

Vierailija
438/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan paikasta.

Kaikki julkiset paikat ihmisineen on minun mielestä rasittavia, joten ei se mulla ravintolasta riipu, kaikki ovat epämiellyttäviä paikkoja. Kotona voin oikeesti rentoutua ja olla vaikka pelkät alkkarit jalassa, jos haluan. 

Vierailija
439/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko yleensä ihmisille ruokapöydässä sukupuolitauti historiastasi vai miksi ihmeessä ahdistaa puhua juuri ravintolassa? Mitä niin syvällistä tarvitsee puhua juuri syödessä? Puhu ne siellä deittiapissa tai kun on ajankohtaista. Deittikumppani jota et tunne vielä ei ole mikään terapeuttisi, eikä hänelle tarvitse kertoa koko elämönhistoriaa heti jos olette vasta tutustumassa toistenne luonteeseen.

Vierailija
440/1070 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki julkiset paikat ihmisineen on minun mielestä rasittavia, joten ei se mulla ravintolasta riipu, kaikki ovat epämiellyttäviä paikkoja. Kotona voin oikeesti rentoutua ja olla vaikka pelkät alkkarit jalassa, jos haluan.

Ok, kyse onkin siis omista rajoitteistasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän