Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita duunareita, jotka ovat ylpeitä duunariammatistaan?

Vierailija
24.07.2025 |

Olen aina ollut ylpeä duunariammatistani, sillä olen oikeasti hyvä työssäni ja opiskellut alaani syventävin kurssein ja koulutuksin vuosien saatossa, mutta kieltämättä joskus tuntuu pahalle, kun kouluttautuneiden suusta olen kuullut useasti miten "elämä menee hukkaan, jos ei käy lukiota, yliopistoa tai amk:ta, vaan tyytyy vähäiseen koulutukseen ja huonoon palkkaan". 

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani tekniikan tohtori, ja mediassa minua kutsutaan tietoduunariksi. Erikoisalaani on monimutkaisten matemaattisten mallien rakentaminen. Olen kirjoittanut 8 tiedekirjaa, joukon tieteellisiä artikkeleita ja tutkimusraportteja. Ei minua haittaa se, että minua kutsutaan duunariksi.

`Hmm, en tiedä lukisinko tohtoria duunariksi. 

Kaikki joilla on esimies ja saavat palkkaa ovat duunareita. Yrittäjät eivät ole.

Se on ihan sama oletko Nasalla laskemassa luotaimen kieroratoja tai siivoamassa lattiaa.

Ei minusta. Kaikki, joilla on esimies ja saavat palkkaa, kuuluvat yrityksen henkilöstöön ja ovat palkansaajia. Mutta duunari tarkoittaa vain niitä henkilöstön jäseniä, jotka tekevät suorittavaa työtä ja määrittelevät itsekin itsensä duunareiksi. 

Vierailija
42/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no. Kyllähän moni näkee sairaanhoitajankin duunarina, vaikka on AMK:n käynyt. Ehkä kaikki tuollainen suorittava ei-akateeminen työ on duunarityötä ja todellakin tärkeää ja aliarvostettua!

Aivan jokainen palkansaaja on duunari.

ai toimitusjohtajatki on duunareita lol. Korkeakoulutetut on monesti toimihenkilöitä tai ylempiä toimihenkilöitä.

Ne tekee siten kuten omistaja sanoo, tai ulos. Tosin kuvittelevat olevansa.... niin jotain muuta kuin duunareita. Mahtaa olla shokeeraava ajatus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no. Kyllähän moni näkee sairaanhoitajankin duunarina, vaikka on AMK:n käynyt. Ehkä kaikki tuollainen suorittava ei-akateeminen työ on duunarityötä ja todellakin tärkeää ja aliarvostettua!

No, en nyt näe vaikka lääkäreitä ja opettajia duunareina sen varsinaisessa merkityksessä.

No mutta duunareita he ovat.  Jotkin lääkärit toki pystyvät toimimaan työssään yrittäjinä.

Jos saat palkkaa=duunari

Jos saat palkkioita,osinkoja,pääomatuloja=ei duunari

Ei. Duunari tekee suorittavaa työtä työnjohtajan valvonnassa. Opettajat ja lääkärit ovat erityisasiantuntijoita. Asiantuntijatyössä on tyypillistä, että esimies ei välttämättä hallitse alaisensa erityisalaa niin hyvin kuin asiantuntija itse, eikä työtä senkään takia voi samalla tavalla johtaa ylhäältä alas. Asiantuntija on itsenäisempi tekemään ratkaisuja. 

Vierailija
44/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ai toimitusjohtajatki on duunareita lol. Korkeakoulutetut on monesti toimihenkilöitä tai ylempiä toimihenkilöitä.

Ne tekee siten kuten omistaja sanoo, tai ulos. Tosin kuvittelevat olevansa.... niin jotain muuta kuin duunareita. Mahtaa olla shokeeraava ajatus!

No, pienessä omistajajohtoisessa yrityksessä voi olla noinkin, mutta se ei yleensä johda mihinkään hyvään. Useimmiten johto kuuntelee asiantuntijoita. Usein asiantuntija voi valita työpaikkansa ja jopa työskentelymaansa. Asiantuntijuus on myös pääomaa. 

Vierailija
45/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan kaikkia OIKEAN työn tekijöitä. Sellaisia, joita ilman yhteiskunta lakkaisi pyörimästä. Esim. maanviljelijöitä, sähköasentajia, terveydenhuollon työntekijöitä ym. 

Näitä en arvosta: tatuointien tekijät, some-influensserit, korukauppiaat.

Esimerkiksi tatuointien tekijät elättävät itsensä yrittäjinä ja tuovat valtion kassaan hyvän potin verotuloja.

Kyllä, mutta yhteiskunta pyörisi ilman heitäkin. Emme jäisi vaille terveydenhuoltoa, rakennuksia, jätehuoltoa, ruokaa ym. jos heitä ei olisi. Tatuoinneilla ei saavuteta mitään välttämätöntä yhteiskuntaan.

Vierailija
46/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus kuin koulutus, en ymmärrä näitä jotka pitää lukiota ja yliopistotutkintoa jotenkin parempana koulutuksena tai yrittää nostaa itseään sillä toisten yläpuolelle.

Vierailija
47/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun tällä hetkellä hallituspuolueissa ei osata arvostaa näitä ammatteja. "Jokaisella on mahdollisuus tulla huippuasiantuntijaksi." Oma valinta. Jos voisin vielä valita - olisin valinnut toisin - aloittaen vanhemmistani, jotka eivät olleet syntyneet kultalusikoitten kanssa.

Vierailija
48/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hoitajat tuntuu olevan usein vähän turhankin ylpeitä.

Mitä tarkoitat? Mikä on turhaa ylpeyttä? Menisitkö itse vaihtamaan vanhusten vaippoja tai puhdistamaan puliukon märkivän haavan peräaukon seudulta? Näin esimerkiksi. He tekevät työtä johon moni ei pysty, kiitos heille siitä!

Vierailija
49/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan kaikkia OIKEAN työn tekijöitä. Sellaisia, joita ilman yhteiskunta lakkaisi pyörimästä. Esim. maanviljelijöitä, sähköasentajia, terveydenhuollon työntekijöitä ym. 

Esimerkiksi tatuointien tekijät elättävät itsensä yrittäjinä ja tuovat valtion kassaan hyvän potin verotuloja.

Kyllä, mutta yhteiskunta pyörisi ilman heitäkin. Emme jäisi vaille terveydenhuoltoa, rakennuksia, jätehuoltoa, ruokaa ym. jos heitä ei olisi. Tatuoinneilla ei saavuteta mitään välttämätöntä yhteiskuntaan.

Sitten he luultavasti olisivat työttöminä, ainakin suuri osa heistä. Olisiko se sitten parempaa ja arvostettavampaa?

Vierailija
50/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että akateeminenkin on nykyään duunari, noh, miksi sitten siivoojan työ on vähemmän arvostettu kuin sosionomin?

Sanopas se. Minäkin olen usein ihmetellyt, miksi juuri siivoojan työ on se vähiten arvostettu. Ei ole harvinaista, että nuoria motivoidaan oiskelemaan ahkerasti, jotta ei joudu siivoamaan. Kuitenkin puhtaus on todella tärkeä asia, ja siivooja huolehtii työpaikan puhtaudesta. Mihin nämä arvostukset oikein perustuvat?

Vierailija
51/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en nyt näe vaikka lääkäreitä ja opettajia duunareina sen varsinaisessa merkityksessä.

No mutta duunareita he ovat.  Jotkin lääkärit toki pystyvät toimimaan työssään yrittäjinä.

Jos saat palkkaa=duunari

Jos saat palkkioita,osinkoja,pääomatuloja=ei duunari

Ei. Duunari tekee suorittavaa työtä työnjohtajan valvonnassa. Opettajat ja lääkärit ovat erityisasiantuntijoita. Asiantuntijatyössä on ty

Toinen vanhemmistani on opettaja ja toinen lääkäri ja kyllä ihan duunareita.

Vierailija
52/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten he luultavasti olisivat työttöminä, ainakin suuri osa heistä. Olisiko se sitten parempaa ja arvostettavampaa?

Ei, vaan he voisivat mennä oikeisiin, tärkeisiin töihin.

Vierailija
53/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, pienessä omistajajohtoisessa yrityksessä voi olla noinkin, mutta se ei yleensä johda mihinkään hyvään. Useimmiten johto kuuntelee asiantuntijoita. Usein asiantuntija voi

Pörssiyhtiöissäkin lakaisee luuta usein. Se ylin duunari saa kenkää epäonnistumisen myötä. Alisuoriutuu näes.

Vierailija
54/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani tekniikan tohtori, ja mediassa minua kutsutaan tietoduunariksi. Erikoisalaani on monimutkaisten matemaattisten mallien rakentaminen. Olen kirjoittanut 8 tiedekirjaa, joukon tieteellisiä artikkeleita ja tutkimusraportteja. Ei minua haittaa se, että minua kutsutaan duunariksi.

`Hmm, en tiedä lukisinko tohtoria duunariksi. 

Kaikki joilla on esimies ja saavat palkkaa ovat duunareita. Yrittäjät eivät ole.

Se on ihan sama oletko Nasalla laskemassa luotaimen kieroratoja tai siivoamassa lattiaa.

Kaikilla meillä ihmisillä on esimies. Suurimmallakin, jos ei muuta niin Jumala.

Vierailija
55/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli parikin kesätyöntekijää akateemisista perheistä, ja heidän puheista ja ilmeistä paistoi se, miten ala-arvoisena he suorittavan työn tekijöitä piti. Toisaalta hienoa, että heitä motivoi kouluttautumaan lisää ettei joudu tekemään paskahommia, mutta kyllä se vastointahtoinen ajatusmaailma näkyi myös heidän työnjäljessä.

Tästä aiheesta keskusteltiin hyvässä hengessä kahvipöydässä, kun yksi näistä kesähessuista tokaisi, että "kukaan meistä tai teistä ei tee tätä työtä siksi että pitää siitä, joten miksi ette ole vielä opiskelleet pidemmälle?" Ei ollut uskoa korviaan, kun moni sanoi, että kyllä tässä omasta työstä tykätään ihan aidosti, joten jatko-opiskeluille ei ole ollut tarvetta...

Niille kesähessuille voi - varsinkin kun he tuovat kypsymättömyytensä noin avoimesti esiin - sanoa, että kyllä hekin sitten viisastuvat kun ikää ja elämänkokemusta tulee lisää.

Vierailija
56/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, kun tällä hetkellä hallituspuolueissa ei osata arvostaa näitä ammatteja. "Jokaisella on mahdollisuus tulla huippuasiantuntijaksi." Oma valinta. Jos voisin vielä valita - olisin valinnut toisin - aloittaen vanhemmistani, jotka eivät olleet syntyneet kultalusikoitten kanssa.

Maailmalla yleensä koulutus on kallista, ja mitä pitempi koulutus, sitä enemmän se maksaa. Sellaisiiin töihin, mihin ei tarvitse pitkää koulutusta, on eniten tarjokkaita, yleensä köyhistä oloista olevia, joiden on pakko tyytyä pieneen palkkaan, jotta saavat perustarpeensa tyydytetyksi (ravinto, suoja, puhtaus). 

Vierailija
57/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylpeyttä pidetään negatiivisena piirteenä. Mutta kun kyse on ammattiin liityvästä, siitä tuleekin haluttu ominaisuus. Se heijastuu projektin (talon rakentaminen, sähkö-, putkityöt) laatuun.

Meillä suomalaisilla on hyvä ammattiylpeys ja sitä kannattaa vaalia.

Suomalaiset ei rakenna suomessa taloja kyllä ne valtaosin on muiden tekemiä.

Mitä helv..? Mistä sinä raukka tuollaisen käsityksen olet saanut? Kyllä suomalaisissa on rakentajia siinä mitä muissakin ammateissa. :D

Vierailija
58/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla yleensä koulutus on kallista, ja mitä pitempi koulutus, sitä enemmän se maksaa. Sellaisiiin töihin, mihin ei tarvitse pitkää koulutusta, on eniten tarjokkaita, yleensä köyhistä oloista olevia, joiden on pakko tyytyä pieneen palkkaan, jotta saavat perustarpeensa tyydytetyksi (ravinto, suoja, puhtaus). 

Siellä menee monen potentiaali hukkaan varattomuuden myötä.

Vierailija
59/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisessa maailmassa en ole koskaan törmännyt vähemmän koulutettujen väheksyntään. Ja väheksyntää ei ole se että suosittelen vaikka omille lapsilleni korkeakoulututkintoa. Kerron vain heille faktoja ja sitä että omassa laajassa tuttavapiirissä keskimäärin enemmän rahaa ja vapautta ja tyytyväisyyttä on mun koulutetummilla tutuilla. Ja sekin huom vain keskimäärin. Ystäviin ja kavereihin tutustuttaessa en edes yleensä muista kysellä mitä töitä tekevät, se tulee sit jossain vaiheessa puheeksi jos on tullakseen. 

Kyllä akateemissa ammateissa myös väheksytään muita. Itselläni oli DI mies, joka alkoi heti suhteen alussa haukkumaan minua, kun olen sairaanhoitaja, että en tee sitä tärkeää työtä. Haukkui minua alusta lähtien, että pukeudun kuin jokin hempukka, vaikka en ole koskaan näin pukeutunut. Haukkui siivoojia, hoitajia, putkimiehiä, ravintolan työntekijöitä ym. tyhmiksi? Ei halunnut harrastaa mitään kanssani, ei kävelylle, ei katsomaan kulttuuria, uimaan ym. Kun pitää ihan minun harrastaa näitä yksin, kun mies makaa vain sohvalla koko päivän? Akateeminen ammatti ei tuo tunnetason älykkyyttä lainkaan. Toki arvostan, jos ovat lukeneet, mutta toisia ei saisi väheksyä työnkuvaan liittyen, kun kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan yhteiskunnassa. Ja on myös niitä, jotka eivät kykene töihin tai saa töitä, en ikinä alkaisi haukkumaan heitä tyhmiksi. 

Vierailija
60/112 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ammatiltani kirjallisuuden suomentaja ja pidän itseäni työläisenä, vaikka verottajan silmissä olen yrittäjä ja apurahojen perusteella taiteilija. Uusimman luokkajaottelun mukaan sinä ja minä olemme asiantuntijoita, koska me teemme ajatustyötä, mutta työtä sekin on. Täsmennettynä olen kirjatyöntekijä/kirjallisuustyöläinen/käsityöläinen/taidekäsityöläinen. Ja ammattiylpeä siitä mitä teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi