Muita duunareita, jotka ovat ylpeitä duunariammatistaan?
Olen aina ollut ylpeä duunariammatistani, sillä olen oikeasti hyvä työssäni ja opiskellut alaani syventävin kurssein ja koulutuksin vuosien saatossa, mutta kieltämättä joskus tuntuu pahalle, kun kouluttautuneiden suusta olen kuullut useasti miten "elämä menee hukkaan, jos ei käy lukiota, yliopistoa tai amk:ta, vaan tyytyy vähäiseen koulutukseen ja huonoon palkkaan".
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli parikin kesätyöntekijää akateemisista perheistä, ja heidän puheista ja ilmeistä paistoi se, miten ala-arvoisena he suorittavan työn tekijöitä piti. Toisaalta hienoa, että heitä motivoi kouluttautumaan lisää ettei joudu tekemään paskahommia, mutta kyllä se vastointahtoinen ajatusmaailma näkyi myös heidän työnjäljessä.
Tästä aiheesta keskusteltiin hyvässä hengessä kahvipöydässä, kun yksi näistä kesähessuista tokaisi, että "kukaan meistä tai teistä ei tee tätä työtä siksi että pitää siitä, joten miksi ette ole vielä opiskelleet pidemmälle?" Ei ollut uskoa korviaan, kun moni sanoi, että kyllä tässä omasta työstä tykätään ihan aidosti, joten jatko-opiskeluille ei ole ollut tarvetta...
Mikä ala kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Kyllähän moni näkee sairaanhoitajankin duunarina, vaikka on AMK:n käynyt. Ehkä kaikki tuollainen suorittava ei-akateeminen työ on duunarityötä ja todellakin tärkeää ja aliarvostettua!
Aivan jokainen palkansaaja on duunari.
No, en nyt näe vaikka lääkäreitä ja opettajia duunareina sen varsinaisessa merkityksessä.
No mutta duunareita he ovat. Jotkin lääkärit toki pystyvät toimimaan työssään yrittäjinä.
Jos saat palkkaa=duunari
Jos saat palkkioita,osinkoja,pääomatuloja=ei duunari
Jaa että akateeminenkin on nykyään duunari, noh, miksi sitten siivoojan työ on vähemmän arvostettu kuin sosionomin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Kyllähän moni näkee sairaanhoitajankin duunarina, vaikka on AMK:n käynyt. Ehkä kaikki tuollainen suorittava ei-akateeminen työ on duunarityötä ja todellakin tärkeää ja aliarvostettua!
No, en nyt näe vaikka lääkäreitä ja opettajia duunareina sen varsinaisessa merkityksessä.
No mutta duunareita he ovat. Jotkin lääkärit toki pystyvät toimimaan työssään yrittäjinä.
Jos saat palkkaa=duunari
"Duunari" on suomenkielinen slangisana, joka viittaa tavallisesti henkilöön, joka tekee fyysistä työtä tai on jollain tavalla perinteisessä työväenluokan ammatissa. Sillä voidaan viitata myös muihin työtehtäviin, jotka eivät ole korkeasti koulutettuja tai johtotehtäviä.
No hoitajat tuntuu olevan usein vähän turhankin ylpeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunari on sellainen joka on palkattu työhönsä. Hänet voi irtisanoa ja hänelle kuuluu kesäloma ja muut duunarin edut ja velvollisuudet.
Työn kuvalla ei ole mitään merkitystä. Työläinen on Työläinen...
Arvostan kaikkia OIKEAN työn tekijöitä. Sellaisia, joita ilman yhteiskunta lakkaisi pyörimästä. Esim. maanviljelijöitä, sähköasentajia, terveydenhuollon työntekijöitä ym.
Näitä en arvosta: tatuointien tekijät, some-influensserit, korukauppiaat.
Olen käynyt lukion, parit amkit ja parit yliopistot. Teen duunarihommia oikein mielelläni. Oman siivuni asiantuntijatöistä Suomessa olen jo tehnyt enkä ole enää palaamassa niihin 😂
Minulla on yhden miehen firma ja olen käynyt vain peruskoulun.
Kuulunko parempaan johtajien porukkaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat palkkaa=duunari
"Duunari" on suomenkielinen slangisana, joka viittaa tavallisesti henkilöön, joka tekee fyysistä työtä tai on jollain taval
Raksamies rakentaa uusia taloja, ts. tuo jotain uutta tähän maailmaan, joten raksamies on tosiasiallisesti osa luovaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet TJ. Miesten aatelia.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lukion, parit amkit ja parit yliopistot. Teen duunarihommia oikein mielelläni. Oman siivuni asiantuntijatöistä Suomessa olen jo tehnyt enkä ole enää palaamassa niihin 😂
Miten paljon tuollaisella koulutuksella on kerennyt olla työelämässä?
Itse teen toimistolla täysin merkityksetöntä työtä. Maailma pyörii ihan yhtä hyvin ilman työpanostanikin.
Kadehdin ihmisiä jotka tekevät tärkeää ja merkityksellistä työtä. Eli Duunareja.
Ihmisiä jotka tuovat veden vesihanaani. Tekevät tiet autolleni. Ruokani. Hoitavat sairauteni. Tekevät minulle lämpimän asunnon..
Kiitos.
Olen kyllä ylpeä ammatistani, ammattinimikettä enemmän siitä että olen tavallaan osa pitkää käsityöläisperinnettä. Tai no, erikoisammattitutkinnon suorittaminen ja mestarikirjan saaminen oli kyllä aika hienoa. Mutta ajattelenko, että olen ylpeä nimenomaan duunariammatista? En. Työ on työtä, enkä pidä mitään duunari-akateeminen -jaottelua tai vastaava mitenkään merkityksellisenä. Ja töissä teen käytännössä tasan samaa työtä kuin perustutkinnon suorittaneet tai jopa amiksen harjoittelijat.
Ehkä lähimpänä duunariammattiylpeys oli silloin, kun suoritin lähes nelikymppisenä ylioppilastutkinnon ihan vain uteliaisuudesta, ilman minkäänlaista aikomusta jatkaa opiskelua, ja moni sukulainen oli siitä huomattavasti enemmän innoissaan kuin aiemmista amatillisista tutkinnoistani.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas arvostan duunareita yli kaiken. Putkimiehiä, rakentajia, siivoojia ym. Ilman heitä tämä yhteiskunta romahtaisi hetkessä.
kaikki nuo mitkä maintitsit on pää asiassa ulkomaalaisia halpatyöntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulut sortajien etujoukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ylpeyttä pidetään negatiivisena piirteenä. Mutta kun kyse on ammattiin liityvästä, siitä tuleekin haluttu ominaisuus. Se heijastuu projektin (talon rakentaminen, sähkö-, putkityöt) laatuun.
Meillä suomalaisilla on hyvä ammattiylpeys ja sitä kannattaa vaalia.
Suomalaiset ei rakenna suomessa taloja kyllä ne valtaosin on muiden tekemiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat palkkaa=duunari
Entä jos saa sekä palkkaa että osinkoja ja pääomatuloja?
Vierailija kirjoitti:
Arvostan kaikkia OIKEAN työn tekijöitä. Sellaisia, joita ilman yhteiskunta lakkaisi pyörimästä. Esim. maanviljelijöitä, sähköasentajia, terveydenhuollon työntekijöitä ym.
Näitä en arvosta: tatuointien tekijät, some-influensserit, korukauppiaat.
Esimerkiksi tatuointien tekijät elättävät itsensä yrittäjinä ja tuovat valtion kassaan hyvän potin verotuloja.
Ylpeyttä pidetään negatiivisena piirteenä. Mutta kun kyse on ammattiin liityvästä, siitä tuleekin haluttu ominaisuus. Se heijastuu projektin (talon rakentaminen, sähkö-, putkityöt) laatuun.
Meillä suomalaisilla on hyvä ammattiylpeys ja sitä kannattaa vaalia.