Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaita pyydetään näyttämään kassit kassalla - näin perustelee kauppias

Vierailija
24.07.2025 |

https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011382105.html

"Yleensä asiakkaat suhtautuvat pyyntöön hyvin, mutta eivät aina. Osa närkästyy ja pitää tilannetta nolona."

Kommentit (509)

Vierailija
421/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-arvoisia kommentteja taas.

Vierailija
422/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä jauha paskaa, vaan lue mitä laki sanoo yleisestä kiinniotto-oikeudesta. Jos sinua epäillään, sinua estetään poistumasta. Jos tahdot tapella niin saat ihan laillisesti mitä ansaitset."

Jos estät minua poistumasta koska epäilet minua jostain, olen oikeutettu hätävarjeluun. Aion kohdistaa sinuun siis väkivaltaa ja sinä saat syytteen pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta.

Kannattaa lukea sitä lakia jos olet jv-hommissa ja luulet jotain muuta.

"Jos estät minua poistumasta koska epäilet minua jostain, olen oikeutettu hätävarjeluun. Aion kohdistaa sinuun siis väkivaltaa ja sinä saat syytteen pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta."

Jos alat tappelemaan vartijan kanssa, sinua sattuu ja saat syytteen järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta ja pahoinpitelystä.

Sanotaan nyt ihan suoraan: Jos käyt vartijaan käsiksi, niin sinua lyödään rautatangolla reisilihakseen niin, että et pysy jaloillasi. Jos jatkat huitelua, niin sinua lyödään rautatangolla hauis- tai käsivarsilihakseen niin, että et pysty hetkeen käyttämään kättäsi.

Molemmat iskut tunnet kuukauden verran. Sitten sinut väännetään vatsallesi lattialle ja saatat siinä satuttaa olkapääsi.

Seuraavaksi sinut pannaan käsirautoihin ja tarvittaessa jalkasi nippusiteisiin ja jäädään odottelemaan poliisia.

Jälkiselvittely tehdään käräjillä ja joudut maksamaan korvauksia ja oikeudenkäyntikulusi. Puhutaan muutamista tuhansista euroista.

Joten älä intä ja yritä käyttäytyä ihmisiksi, vaikka se varmasti vaikealta sinusta tuntuukin.

Ja jos mitään varastettua omaisuutta ei ole, täsmälleen ainoa, joka joutuu mihinkään syytteeseen on pahoinpiteelyyn ja itse asiassa kuvauksesi perusteella törkeään pahoinpitelyyn syylllistynyt vartija. Kun varastettua omaisuutta ei ole, ei ole ollut myöskään kiinniotto-oikeutta. Se on päivänselvää. 

Ja oikeutensa ylittäville vartijoille kannattaa kostaa. Aika helposti saa selville, missä se saasta asuu vähän aikaa seuraamalla. Kosto on aika helppoa toteuttaa niiin, ettei jää kiinni ja hintaakin voi tulla kivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älä jauha paskaa, vaan lue mitä laki sanoo yleisestä kiinniotto-oikeudesta. Jos sinua epäillään, sinua estetään poistumasta. Jos tahdot tapella niin saat ihan laillisesti mitä ansaitset."

Jos estät minua poistumasta koska epäilet minua jostain, olen oikeutettu hätävarjeluun. Aion kohdistaa sinuun siis väkivaltaa ja sinä saat syytteen pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta.

"Jos estät minua poistumasta koska epäilet minua jostain, olen oikeutettu hätävarjeluun. Aion kohdistaa sinuun siis väkivaltaa ja sinä saat syytteen pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta."

Juuri siksi vartijalla onkin pippurisumute, pamppu ja käsiraudat. Jos rupeat tappelemaan ja sinulta löytyy varastettua tavaraa kyseessä on ryöstö, josta lain mukaan tulee aina linnaa.

Jos alat tappelemaan v

Hyvin selitetty. Eivät nämä vassenasset muuten ymmärrä.

Vierailija
424/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla ei taida edes olla sellaista vaitiolovelvollisuutta kuin esimerkiksi terveydenhuollossa, joten ei todellakaan tarvitse näyttää kassalla laukun sisältöä jossa voi olla omat, lapsen tai läheisen lääkkeet jne.

Vierailija
425/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ajoin näkee niitäkin tapauksia jotka pakkaavaat ns painavat tuotteet omaan laukkuunsa/vetolaukkuunsa ennen kassoja mukamas yleisen sujuvuuden nimissä ja asettavat hihnalle sitten jotan pientä ja luettelevat mitä muuta löytyy ja miten monta purkkia näyttämättä laukkua. Jopa kylmälaukullisen verran tavaraa kassan ohi tällä tavalla. Aina ihmetellyt miksei kassa protestoi tätä menettelyä. Pelkäävät vissiin draamaa 

No se on varkaus. Liekö puute rahasta vai joku huumehomma. Ei tavikset sitä tee jotka eivät varasta. Jotkut varkaat kävelevät tulo-ovista ulos ulko-ovelle ja kassi täynnä olutta.

Vierailija
426/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi vartijalla onkin pippurisumute, pamppu ja käsiraudat. Jos rupeat tappelemaan ja sinulta löytyy varastettua tavaraa kyseessä on ryöstö, josta lain mukaan tulee aina linnaa.

Jos alat tappelemaan 

vartijan kanssa, sinua sattuu ja saat syytteen järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta ja pahoinpitelystä.

Sanotaan nyt ihan suoraan: Jos käyt vartijaan käsiksi, niin sinua lyödään rautatangolla reisilihakseen niin, että et pysy jaloillasi. Jos jatkat huitelua, niin sinua lyödään rautatangolla hauis- tai käsivarsilihakseen niin, että et pysty hetkeen käyttämään kättäsi.

Molemmat iskut tunnet kuukauden verran. Sitten sinut väännetään vatsallesi lattialle ja saatat siinä satuttaa olkapääsi.

Seuraavaksi sinut pannaan käsirautoihin ja tarvittaessa jalkasi nippusiteisiin ja jäädään odottelemaan poliisia.

Jälkiselvittely tehdään käräjillä ja joudut maksamaan korvauksia ja oikeudenkäyntikulusi. Puhutaan muutamista tuhansista euroista.

Joten älä intä ja yritä käyttäytyä ihmisiksi, vaikka se varmasti vaikealta sinusta tuntuukin.

Tässä aloituksessa puhutaan tilanteesta, jossa asiakkaalla ei ole varastettua tavaraa mukana. Siinä saa vartija sitten rangaistuksen, kun alkaa mukiloimaan viatonta asiakasta vain sen takia, ettei tämä suostu avaamaan kassiaan.

Vierailija
427/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaupan kassahenkilöt saattavat joskus pyytää asiakkaita avaamaan laukkunsa. Myös vartijat voivat kaupassa

pyytää asiakkaita näyttämään laukkunsa sisällön. Lain mukaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse suostua

pyyntöön. Ainoastaan poliisilla on oikeus tehdä henkilöntarkastus, mutta siihenkin vaaditaan perusteltu syy."

Vartijalla, kuten kenellä tahansa muullakin kansalaisella, on kyllä kiinniotto-oikeus, joten vartija voi siis ottaa kiinni epäillyn rikoksentekijän.

Vierailija
428/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei todellakaan tule paikalle ihan vaan sen takia, että joku ei avaa kassiaan kassalla.

Eri asia on, jos joku on nähnyt ko. henkilön laittavan kassiinsa ostoksia, joita ei maksa kassalla. 

Riittää epäilys. Mitä jankkaatte selvästä asiasta

Kun ei riitä. Usko jo. Pitää nähdä 

Epäilys syntyy siitä, kun maleksit kauppaa  ympäri epämääräisesti, tunget kädet housuihin tai takin alle. Miten ihmeessä sä luulet, että se epäilys muuten syntyisi? 

Kiitos, noin minä olen tosiaan arvellutkin aina, että kaltaisesi vartijat ovat todellakin tyhmänsorttisia vatipäisiä idioottivajakkeja. Näkeehän sen kyllä toki yleensä päälle päinkin, että aivotoimintaa ei juuri löydy. Missähän se imbesille kuvittelee ihmisten vaikkapa lompakkojen tai puhelimien olevan? Itsellään on varmaan perseessään, kun ei kerran ole takin taskussa eikä laukussa. Melkoista ihmispaskaa ovat. 

Vierailija
429/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaupan kassahenkilöt saattavat joskus pyytää asiakkaita avaamaan laukkunsa. Myös vartijat voivat kaupassa

pyytää asiakkaita näyttämään laukkunsa sisällön. Lain mukaan asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse suostua

pyyntöön. Ainoastaan poliisilla on oikeus tehdä henkilöntarkastus, mutta siihenkin vaaditaan perusteltu syy."

Vartijalla, kuten kenellä tahansa muullakin kansalaisella, on kyllä kiinniotto-oikeus, joten vartija voi siis ottaa kiinni epäillyn rikoksentekijän.

Kiinniotto-oikeus on vain silloin, kun varas jää verekseltään kiinni. Eli et voi ottaa kiinni kanssa-asiakasta vain sen perusteella, ettei tämä näytä kassinsa sisältöä myyjälle.

Vierailija
430/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tänään kävin Lidlissä, mutta sen jälkeen piti taas käydä kaupassa, kun jotain unohtui. Jos mun olisi pitänyt lähikaupassani näyttää reppuni niin en tiedä olisinko sitten joutunut kahdesti maksamaan ostokseni, kun ei ollut enää kuittia. Useasti mulla on karkkipussi repussa vähintään pahan hetken varalle.

Kyseenalaista tuo repun/kassin näyttö.

ei mikään ongelma. Heidän tulee osoittaa se että olet vienyt nami pussin heidän kaupasta maksamatta. Siksi on kamerat.

Ei joka paikassa ole kameroita. Ei niitä mikään laki vaadi. Tottele kun sanotaan, niin ei satu!

Laki vaatii että täytyy toteen näyttää rikos eli olla todisteet. Esim. sen takia romaneja seurataan liikkeessä kun halutaan nähdä itse teko. Ei riitä se että henkilö näyttää rikolliselta.

Vierailija
431/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi vartijalla onkin pippurisumute, pamppu ja käsiraudat. Jos rupeat tappelemaan ja sinulta löytyy varastettua tavaraa kyseessä on ryöstö, josta lain mukaan

"Tässä aloituksessa puhutaan tilanteesta, jossa asiakkaalla ei ole varastettua tavaraa mukana. Siinä saa vartija sitten rangaistuksen, kun alkaa mukiloimaan viatonta asiakasta vain sen takia, ettei tämä suostu avaamaan kassiaan."

Kyllä tuossa tapahtumakuvauksessa oli kaikki ihan oikein. Tuo edellinen kirjoittajahan uhkasi käyttää väkivaltaa vartijaa vastaan ja silloin ei minkään varastetun tavaran löytymisellä ole enää merkitystä, vaan kyseessä on yleistä vaaraa aiheuttavan mielipuolen kiinniotto.

Vierailija
432/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellistä ihmistä ei todellakaan haittaa, jos kassinsa avaa. Korkea aika laittaa varkaat kuriin, jotka nostavat hintoja.

Kyllä minua haittaa. Ei kauppiaalle tai kassalle kuulu, mitä mun laukussa on. En avaa, vaan pyydän poliisin paikalle. Ja sen jälkeen syyte kaupalle. 

Vierailija
433/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ajoin näkee niitäkin tapauksia jotka pakkaavaat ns painavat tuotteet omaan laukkuunsa/vetolaukkuunsa ennen kassoja mukamas yleisen sujuvuuden nimissä ja asettavat hihnalle sitten jotan pientä ja luettelevat mitä muuta löytyy ja miten monta purkkia näyttämättä laukkua. Jopa kylmälaukullisen verran tavaraa kassan ohi tällä tavalla. Aina ihmetellyt miksei kassa protestoi tätä menettelyä. Pelkäävät vissiin draamaa 

No se on varkaus. Liekö puute rahasta vai joku huumehomma. Ei tavikset sitä tee jotka eivät varasta. Jotkut varkaat kävelevät tulo-ovista ulos ulko-ovelle ja kassi täynnä olutta.

Onhan tämäkin koko ketju varkaita ja niiden puolustelijoita täynnä!

Vierailija
434/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdalleni osui itsepalvelukassalla satunnaistarkastus, ja oletan ettei siinä ollut mitään henkilökohtaista. Mutta menin hämilleni, kun myyjä, joka tuli tarkastusta tekemään, alkoi lupaa kysymättä tyhjentää ja tonkia laukkuani, missä oli kaikenlaista henkilökohtaista. Olisi pitänyt siinä tilanteessa sanoa jotain, mutta en oikeasti ehtinyt hämmennykseltäni sanoa mitään. Eikä myyjä ollut mitenkään tyly, mutta silti siitä jäi todella outo, urkittu olo.

Joo, ei ole mitään salattavaa, mutta ei silti tee mieli enää käydä siinä kaupassa.

Vierailija
435/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aivoton pelle osaa lukea, kannattaa lukea se pykälä kunnolla. Siinä kiinniotto-oikeus pykälässä todetaan, että saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun epäillyn tietyissä rikoksissa. Se tarkoittaa ihan tosissaan sitä, että pitää olla joko nähty tekemässä jotain varkautta tai sitten olemassa pakosalla. Pelkkä epäily ei riitä. Se, että kieltäytyy avaamasta kaupan kassalla kassia ei tuota pykälää täytä. 

Vierailija
436/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei todellakaan tule paikalle ihan vaan sen takia, että joku ei avaa kassiaan kassalla.

Eri asia on, jos joku on nähnyt ko. henkilön laittavan kassiinsa ostoksia, joita ei maksa kassalla. 

Riittää epäilys. Mitä jankkaatte selvästä asiasta

Kun ei riitä. Usko jo. Pitää nähdä 

Epäilys syntyy siitä, kun maleksit kauppaa  ympäri epämääräisesti, tunget kädet housuihin tai takin alle. Miten ihmeessä sä luulet, että se epäilys muuten syntyisi? 

Kiitos, noin minä olen tosiaan arvellutkin aina, että kaltaisesi vartijat ovat todellakin tyhmänsorttisia vatipäisiä idioottivajakkeja. Näkeehän sen kyllä toki yle

En ole vartija. Mutta valitettavasti epäilyksi riittää muukin kuin nähty tilanne. 

Vierailija
437/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aivoton pelle osaa lukea, kannattaa lukea se pykälä kunnolla. Siinä kiinniotto-oikeus pykälässä todetaan, että saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun epäillyn tietyissä rikoksissa. Se tarkoittaa ihan tosissaan

Jos sinua epäillään rikoksesta ja yrität poistua kaupasta, sinut voidaan pysäyttää. 

jos pysäyttäisoikeutta ei olisi, kaikki ottais sen mikä liikenee ja kävelee ulos kaupasta. 

Vierailija
438/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi vartijalla onkin pippurisumute, pamppu ja käsiraudat. Jos rupeat tappelemaan ja sinulta löytyy varastet

Kyllä tuossa tapahtumakuvauksessa oli kaikki ihan oikein. Tuo edellinen kirjoittajahan uhkasi käyttää väkivaltaa vartijaa vastaan ja silloin ei minkään varastetun tavaran löytymisellä ole enää merkitystä, vaan kyseessä on yleistä vaaraa aiheuttavan mielipuolen kiinniotto.

Ei ollut. Jos vartija ottaa kiinni aiheettomasti, niin silloin kyse on vartijan tekemästä rikoksesta. Itseään saa puolustaa.

Vierailija
439/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tänään kävin Lidlissä, mutta sen jälkeen piti taas käydä kaupassa, kun jotain unohtui. Jos mun olisi pitänyt lähikaupassani näyttää reppuni niin en tiedä olisinko sitten joutunut kahdesti maksamaan ostokseni, kun ei ollut enää kuittia. Useasti mulla on karkkipussi repussa vähintään pahan hetken varalle.

Kyseenalaista tuo repun/kassin näyttö.

ei mikään ongelma. Heidän tulee osoittaa se että olet vienyt nami pussin heidän kaupasta maksamatta. Siksi on kamerat.

Ei joka paikassa ole kameroita. Ei niitä mikään laki vaadi. Tottele kun sanotaan, niin ei satu!

Laki vaatii että täytyy toteen näyttää rikos eli olla todisteet. Esim. sen takia romaneja seurataan liikkeessä kun halutaan nähdä itse teko. Ei riitä se et

Todisteet kerää edelleenkin poliisi. Sitten syyttäjä syyttää. Ensin roisto täytyy tietysti saada kiinni!

Vierailija
440/509 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi vartijalla onkin pippurisumute, pamppu ja käsiraudat. Jos rupeat tappelemaan ja sinulta löytyy varastettua tavaraa kyseessä on ryöstö, josta lain mukaan

Hyvin selitetty. Eivät nämä vassenasset muuten ymmärrä.

En ole vassenainen, mutta kaikille naisoletetuille annan vinkkinä että jos vartija yrittää täysin perusteettomasti pidätellä syytöntä ihmistä, kannattaa ilmoittaa kovaan ääneen olevansa raskaana, ja huutaa apua. 

Kukaan vartija ei tuon jälkeen pidättele väkivaltaisesti. Kännykkäkameroiden huomio on taattu.