Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos eutanasia laillistetaan Suomeen, sitä tullaan lopulta väärinkäyttämään.

Vierailija
23.07.2025 |

Jos olette yhtään historiaa lukeneet niin tiedätte, että se toistaa itseään jos sen antaa. 

Kommentit (318)

Vierailija
141/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomauttaisin, että eutanasiasta puhuttaessa eutanasia sekoitetaan usein avustettuun kuolemaan. Eutanasiassa ihminen ei ole enää itse kykenevä toimimaan, vaan joku muu laittaa häneen tappavaa myrkkyä, jotta elämä päättyisi. Avustetussa kuolemassa ihmiselle annetaan pillerit, jotka hän itse ottaa. Tämä jälkimmäinen on palvelu, jota Sveitsissä, muistaakseni dignitas niminen klinikka tarjoaa. Kirjailija Terry Pratchett teki aiheesta dokumentin "Choosing to die", josta ainakin osia löytyy YouTubesta.

Kuka takaa, että itsemurhapillerit vastaanottanut käyttää niitä kotonaan itseensä eikä, vahingossa tai tahallisesti, toiseen henkilöön?

Ei niitä pillereitä kotiin saa, vaan klinikalla hoitajan läsnäollessa, joka ennen lääkekupin ojentamista kysyy, että ymmärtääkö ja tahtooko henkilö itse ne ottaa. Tästä on pätkä tuosta mainitsemastani dokumentista. Pratchett ja kuvaajat olivat paikalla kun mies otti nämä. Miehen vaimo oli myös paikalla.

Vierailija
142/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajuuden käytännön eri puoliin perehtyneenä toivon, että asia etenee.

En todellakaan halua elää ikivanhana ja avuttomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiaa vastustavat voisivat tulla katsomaan mitä se loppu on. Se ei todellakaan aina ole vain rauhallisesti nukkuessa kuolemista.

Mutta kuka on se joka sen eutanasian sitten totteuttaa? Olisitko itse valmis lopettamaan toisen elämän? Ymmärrän kyllä että loppu ei kaikilla ole hyvä mutta itse en usko että pystyisin tappamaan toisen ihmisen. En tiedä voiko sitä vaatia keneltäkään.

Mieluummin olisin lopettamassa ihmisen elämän rauhaisasti kuin seuraamassa kitumista vieressä kuukausitolkulla.

Vierailija
144/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei nosta äläkkää eläinten olosuhteista, tipujen käytännössä syntymisen jälkeen lihamyllyyn joutumisesta, sademetsien parturoinnista, vesistöjen pilaamisesta..

..mitä ihmeen jeesustelua on eutanasia? Jos joku haluaa kuolla, kuolkoot. Ei näytä se muukaan elämä olevan tärkeää.

Kuoleminen vaikka olen käden kautta on nytkin sallittu. Jos haluaa. 

Itsemurha on laissa kielletty.

Vierailija
145/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiaa vastustavat voisivat tulla katsomaan mitä se loppu on. Se ei todellakaan aina ole vain rauhallisesti nukkuessa kuolemista.

Mutta kuka on se joka sen eutanasian sitten totteuttaa? Olisitko itse valmis lopettamaan toisen elämän? Ymmärrän kyllä että loppu ei kaikilla ole hyvä mutta itse en usko että pystyisin tappamaan toisen ihmisen. En tiedä voiko sitä vaatia keneltäkään.

Siihen koulutettu henkilö tietysti. Kyllähän abortitkin suorittaa siihen koulutettu henkilö

Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä sanoa että kyllä joku hoitaa? Kuka on se joku..? 

Vierailija
146/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain kiinni omista elintavoista.

Vierailija
147/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei nosta äläkkää eläinten olosuhteista, tipujen käytännössä syntymisen jälkeen lihamyllyyn joutumisesta, sademetsien parturoinnista, vesistöjen pilaamisesta..

..mitä ihmeen jeesustelua on eutanasia? Jos joku haluaa kuolla, kuolkoot. Ei näytä se muukaan elämä olevan tärkeää.

Siinä vaiheessa kun yhteiskunta pettää ihmisen ei enää laki paina.

Vierailija
148/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen koulutettu henkilö tietysti. Kyllähän abortitkin suorittaa siihen koulutettu henkilö

Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä sanoa että kyllä joku hoitaa? Kuka on se joku..?&

Tarkoitat varmaankin että KUKA? No aika moni

Vierailija
149/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin olisin lopettamassa ihmisen elämän rauhaisasti kuin seuraamassa kitumista vieressä kuukausitolkulla.

Suostuisitko siis ihan oikeasti lopettamaan ihmisen elämän? työtehtävänä päivittäin.. En minä vastusta eutanasiaa, mutta en vain jaksa uskoa että siihen työhön kovin helposti löytyy tekijää... 

Vierailija
150/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole

Vierailija
151/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Toivottavasti toteutuu. Itse on aio maata hetkeäkään vanhustekodissa märissä vaipoissa.  

Vierailija
152/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä

Aika moni? eli kuka? sinäkö? päivittäin?

Vierailija
153/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikouluun on perustettava pyövelin opintolinja

Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä sanoa että kyllä joku hoitaa? Kuka on se joku..?&

Vierailija
154/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti löytyy ja lopulta sen päätöksen tekee se sairas ihminen itse ja myös ottaa itse sen kuolettavan lääkkeen, vastuu omasta elämästä on hänellä ja vain hänellä, kuten meillä jokaisella. Mä olen seurannut (seurasin) isäni vuosien kärsimystä läheltä ja kun sen toisen ihmisen fyysisen ja henkisen tuskan kerran kokeen, niin mieli muuttuu kummasti eutanasian kannalle. On helppo huudella, jos ei ole itse läheltä kokenut asioita.

Vierailija
155/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli Mikkelin keskussairaalan syöpäosastolla. Oli aivan kauheaa kuunnella, kun monta miestä karjuu täyttä huutoa, että antakaa lääkettä tai tappakaa. Totesin ssinä hoitajalle, että eipä käy kateeksi hänenkään työmaa.

Eikö nykyään sentään lääkitä kipua pois?

Vierailija
156/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti löytyy ja lopulta sen päätöksen tekee se sairas ihminen itse ja myös ottaa itse sen kuolettavan lääkkeen, vastuu omasta elämästä on hänellä ja vain hänellä, kuten meillä jokaisella. Mä olen seurannut (seurasin) isäni vuosien kärsimystä läheltä ja kun sen toisen ihmisen fyysisen ja henkisen tuskan kerran kokeen, niin mieli muuttuu kummasti eutanasian kannalle. On helppo huudella, jos ei ole itse läheltä kokenut asioita.

Minä olen seurannut vuosia sairaanihmisen taistelua. Enkä minä vastusta eutanasiaa. Mutta minusta vaan olisi myös hyvä keskustella asiasta myös siltä kannalta miten ja kuka näitä toteuttaa. Minusta se ei ole riittävä tai hyvä vastaus että kyllä joku jossain hoitaa tai potilas itse. Kuka on se joku? 

Vierailija
157/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo voi säätää yli 64 vuotiaat eutanasian piiriin samoin kuin yli 3 kk työttömänä tai lomautettuna olleet sekä yli 35 vuotiaat naimattomat naiset.

Vierailija
158/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä eutanasioita sitten tekee? Lääkärit vai? Vai ruvetaanko kouluttamaan erikseen "pyöveleitä"? Kauheasti eutanasiaa kannatetaan mutta kuinka moni oikeasti olisi valmis lopettamaan toisen ihmisen elämän? Minä en usko että pystyisin siihen enkä oleta että muutkaan. Niin vaikea on sanoa että pitäisikö se laillistaa.. Aina voidaan olla vaatimassa kaikenlaista kunhan vaan joku muu hoitaa asian. Kuka on se joku?..

Eiköhän ihan sairaanhoitajakin lisälpulutuksella tekemään. Itse voisin aivan hyvin tehdä kuolevalle sen viimeisen palveluksen, en näe siinä ongelmaa.

Vierailija
159/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä eutanasioita sitten tekee? Lääkärit vai? Vai ruvetaanko kouluttamaan erikseen "pyöveleitä"? Kauheasti eutanasiaa kannatetaan mutta kuinka moni oikeasti olisi valmis lopettamaan toisen ihmisen elämän? Minä en usko että pystyisin siihen enkä oleta että muutkaan. Niin vaikea on sanoa että pitäisikö se laillistaa.. Aina voidaan olla vaatimassa kaikenlaista kunhan vaan joku muu hoitaa asian. Kuka on se joku?..

Eiköhän ihan sairaanhoitajakin lisälpulutuksella tekemään. Itse voisin aivan hyvin tehdä kuolevalle sen viimeisen palveluksen, en näe siinä ongelmaa.

Hyvä jos näin on. Mutta epäilen kuitenkin että lopulta tosipaikantullen moni ei siihen pysty... 

Vierailija
160/318 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä

Kaikki eivät ole herkkiä ja pelkää kuolemaa. Käsittele fobiasi muualla