Jos eutanasia laillistetaan Suomeen, sitä tullaan lopulta väärinkäyttämään.
Jos olette yhtään historiaa lukeneet niin tiedätte, että se toistaa itseään jos sen antaa.
Kommentit (318)
Omaishoitajuuden käytännön eri puoliin perehtyneenä toivon, että asia etenee.
En todellakaan halua elää ikivanhana ja avuttomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustavat voisivat tulla katsomaan mitä se loppu on. Se ei todellakaan aina ole vain rauhallisesti nukkuessa kuolemista.
Mutta kuka on se joka sen eutanasian sitten totteuttaa? Olisitko itse valmis lopettamaan toisen elämän? Ymmärrän kyllä että loppu ei kaikilla ole hyvä mutta itse en usko että pystyisin tappamaan toisen ihmisen. En tiedä voiko sitä vaatia keneltäkään.
Mieluummin olisin lopettamassa ihmisen elämän rauhaisasti kuin seuraamassa kitumista vieressä kuukausitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nosta äläkkää eläinten olosuhteista, tipujen käytännössä syntymisen jälkeen lihamyllyyn joutumisesta, sademetsien parturoinnista, vesistöjen pilaamisesta..
..mitä ihmeen jeesustelua on eutanasia? Jos joku haluaa kuolla, kuolkoot. Ei näytä se muukaan elämä olevan tärkeää.
Kuoleminen vaikka olen käden kautta on nytkin sallittu. Jos haluaa.
Itsemurha on laissa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustavat voisivat tulla katsomaan mitä se loppu on. Se ei todellakaan aina ole vain rauhallisesti nukkuessa kuolemista.
Mutta kuka on se joka sen eutanasian sitten totteuttaa? Olisitko itse valmis lopettamaan toisen elämän? Ymmärrän kyllä että loppu ei kaikilla ole hyvä mutta itse en usko että pystyisin tappamaan toisen ihmisen. En tiedä voiko sitä vaatia keneltäkään.
Siihen koulutettu henkilö tietysti. Kyllähän abortitkin suorittaa siihen koulutettu henkilö
Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä sanoa että kyllä joku hoitaa? Kuka on se joku..?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain kiinni omista elintavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nosta äläkkää eläinten olosuhteista, tipujen käytännössä syntymisen jälkeen lihamyllyyn joutumisesta, sademetsien parturoinnista, vesistöjen pilaamisesta..
..mitä ihmeen jeesustelua on eutanasia? Jos joku haluaa kuolla, kuolkoot. Ei näytä se muukaan elämä olevan tärkeää.
Siinä vaiheessa kun yhteiskunta pettää ihmisen ei enää laki paina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen koulutettu henkilö tietysti. Kyllähän abortitkin suorittaa siihen koulutettu henkilö
Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä sanoa että kyllä joku hoitaa? Kuka on se joku..?&
Tarkoitat varmaankin että KUKA? No aika moni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin olisin lopettamassa ihmisen elämän rauhaisasti kuin seuraamassa kitumista vieressä kuukausitolkulla.
Suostuisitko siis ihan oikeasti lopettamaan ihmisen elämän? työtehtävänä päivittäin.. En minä vastusta eutanasiaa, mutta en vain jaksa uskoa että siihen työhön kovin helposti löytyy tekijää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Toivottavasti toteutuu. Itse on aio maata hetkeäkään vanhustekodissa märissä vaipoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä
Aika moni? eli kuka? sinäkö? päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikouluun on perustettava pyövelin opintolinja
Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä suostuu tekemään tätä työtä? On helppo tässä sanoa että kyllä joku hoitaa? Kuka on se joku..?&
Varmasti löytyy ja lopulta sen päätöksen tekee se sairas ihminen itse ja myös ottaa itse sen kuolettavan lääkkeen, vastuu omasta elämästä on hänellä ja vain hänellä, kuten meillä jokaisella. Mä olen seurannut (seurasin) isäni vuosien kärsimystä läheltä ja kun sen toisen ihmisen fyysisen ja henkisen tuskan kerran kokeen, niin mieli muuttuu kummasti eutanasian kannalle. On helppo huudella, jos ei ole itse läheltä kokenut asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli Mikkelin keskussairaalan syöpäosastolla. Oli aivan kauheaa kuunnella, kun monta miestä karjuu täyttä huutoa, että antakaa lääkettä tai tappakaa. Totesin ssinä hoitajalle, että eipä käy kateeksi hänenkään työmaa.
Eikö nykyään sentään lääkitä kipua pois?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti löytyy ja lopulta sen päätöksen tekee se sairas ihminen itse ja myös ottaa itse sen kuolettavan lääkkeen, vastuu omasta elämästä on hänellä ja vain hänellä, kuten meillä jokaisella. Mä olen seurannut (seurasin) isäni vuosien kärsimystä läheltä ja kun sen toisen ihmisen fyysisen ja henkisen tuskan kerran kokeen, niin mieli muuttuu kummasti eutanasian kannalle. On helppo huudella, jos ei ole itse läheltä kokenut asioita.
Minä olen seurannut vuosia sairaanihmisen taistelua. Enkä minä vastusta eutanasiaa. Mutta minusta vaan olisi myös hyvä keskustella asiasta myös siltä kannalta miten ja kuka näitä toteuttaa. Minusta se ei ole riittävä tai hyvä vastaus että kyllä joku jossain hoitaa tai potilas itse. Kuka on se joku?
Orpo voi säätää yli 64 vuotiaat eutanasian piiriin samoin kuin yli 3 kk työttömänä tai lomautettuna olleet sekä yli 35 vuotiaat naimattomat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä eutanasioita sitten tekee? Lääkärit vai? Vai ruvetaanko kouluttamaan erikseen "pyöveleitä"? Kauheasti eutanasiaa kannatetaan mutta kuinka moni oikeasti olisi valmis lopettamaan toisen ihmisen elämän? Minä en usko että pystyisin siihen enkä oleta että muutkaan. Niin vaikea on sanoa että pitäisikö se laillistaa.. Aina voidaan olla vaatimassa kaikenlaista kunhan vaan joku muu hoitaa asian. Kuka on se joku?..
Eiköhän ihan sairaanhoitajakin lisälpulutuksella tekemään. Itse voisin aivan hyvin tehdä kuolevalle sen viimeisen palveluksen, en näe siinä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä eutanasioita sitten tekee? Lääkärit vai? Vai ruvetaanko kouluttamaan erikseen "pyöveleitä"? Kauheasti eutanasiaa kannatetaan mutta kuinka moni oikeasti olisi valmis lopettamaan toisen ihmisen elämän? Minä en usko että pystyisin siihen enkä oleta että muutkaan. Niin vaikea on sanoa että pitäisikö se laillistaa.. Aina voidaan olla vaatimassa kaikenlaista kunhan vaan joku muu hoitaa asian. Kuka on se joku?..
Eiköhän ihan sairaanhoitajakin lisälpulutuksella tekemään. Itse voisin aivan hyvin tehdä kuolevalle sen viimeisen palveluksen, en näe siinä ongelmaa.
Hyvä jos näin on. Mutta epäilen kuitenkin että lopulta tosipaikantullen moni ei siihen pysty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortin määrää tai suorittaa lääkäri. No niin ketähän tälläisiin koulutuksiin sitten menee. Sinä? Ketä
Kaikki eivät ole herkkiä ja pelkää kuolemaa. Käsittele fobiasi muualla
Ei niitä pillereitä kotiin saa, vaan klinikalla hoitajan läsnäollessa, joka ennen lääkekupin ojentamista kysyy, että ymmärtääkö ja tahtooko henkilö itse ne ottaa. Tästä on pätkä tuosta mainitsemastani dokumentista. Pratchett ja kuvaajat olivat paikalla kun mies otti nämä. Miehen vaimo oli myös paikalla.