Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peseytyminen ja runsaat, kivuliaat kuukautiset mökillä. Miten hoidatte?

Vierailija
22.07.2025 |

On se kyllä kun sattuu samalle viikonlopulle kuukautiset ja kutsu suvun mökille, jonne haluan itsekin lähteä. Mutta kuukautisten aikaan olen tottunut pesemään käsisuihkulla monta kertaa päivässä, mökillä on vain padassa lämmintä vettä, jos sitäkään. Huussi sijaitsee kaukana saunasta, ei käsienpesumahdollisuutta tämän yhteydessä. Tuvassa on yksi, pieni ja nopeasti täyttyvä roskis. Kipuun minulla on lääkkeitä, mutta miten hoidan peseytymisen? Vuoto on runsasta! Pahimmillaan suurin mahdollinen tamponi ja side yhdessä riittävät tunniksi. 

Kommentit (314)

Vierailija
161/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ei anna sinun vaihtaa siihen vesiä, tai vaikka tuoda omia käsipyyhkeitäsi sinne huusiin? 

..

Toki antaa. Mutta en halua pestä käsiä vain huljuttamalla yhtään kertaa vedessä, jossa on sitä ennen joku vessakätensä huljuttanut. Enkä halua pestä ilman saippuaa. Enkä halua että lapseni tekee niin. Eli joutuisin vaihtamaan sen vadin veden ennen jokaista omaa vessassa käyntiä ja ennen jokaista lasten vessassa käyntiä. Eli olemaan koko ajan vaihtamassa sitä vettä. Ja siltikään ei voisi pestä saippualla. Yök. 

Miksipä et ostaisi seuraavalla kerralla sinne mökkituliaisiksi hanallista vesikanisteria ja saippuapulloa. Täyttäisi kanisteria ja veisi sinne huussille. Maksa

Mä olen kyllä ihan pokkana ottanut omat pesytymisvälineet mukaan ja käsien pesukanisteri on minulle sellainen, joka kulkee helposti autossa mukana. Vien sen mukanani kotiin. Otan myös mökeille omat ruuat ja juomat mukaan. Myös kantovedet. 

Vierailija
162/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Juuri näin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ei anna sinun vaihtaa siihen vesiä, tai vaikka tuoda omia käsipyyhkeitäsi sinne huusiin? 

..

Toki antaa. Mutta en halua pestä käsiä vain huljuttamalla yhtään kertaa vedessä, jossa on sitä ennen joku vessakätensä huljuttanut. Enkä halua pestä ilman saippuaa. Enkä halua että lapseni tekee niin. Eli joutuisin vaihtamaan sen vadin veden ennen jokaista omaa vessassa käyntiä ja ennen jokaista lasten vessassa käyntiä. Eli olemaan koko ajan vaihtamassa sitä vettä. Ja siltikään ei voisi pestä saippualla. Yök. 

Miksipä et ostaisi seuraavalla kerralla sinne mökkituliaisiksi hanallista vesikanisteria ja saippuapulloa. Täyttäisi kanisteria ja veisi sinne huussille. Maksaa vähemmän kuin kukkakimppu.

Se loukkaisi anoppia, hän kokisi että väheksyn hänen hienoja tapojaan. Eikä minua haittaa käydä saunalla pesemässä käsiä silloin joskus kun siellä pari päivää olemme. Huom. en ole täällä valittanut, että olisi hankalaa, ainoastaan kerroin millainen käsienpesusysteemi anoppini mökillä on, kun täällä moni kirjoittelee että mökeillä on yleensä hyvät käsienpesumahdollisuudet huusseissa. Ajattelin vain kertoa, että ei se aina ihan niin ole.

Vierailija
164/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytä muovipullo vedellä ja käytä sitä alapään pesemiseen. Minä teen aina niin matkoilla ja retkillä. Muovipusseja mukaan roskia varten sekä kosteuspyyhkeitä käsien pyyhkimistä varten. Esim. Lidlistä, Saiturin pörssistä ym. saa aika edullisesti vauvoille tarkoitettuja kosteusservettejä. Niitä minulla on aina pieni paketti mukana käsilaukussa kaupunkioloissakin.

Vierailija
165/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..

Miksipä et ostaisi seuraavalla kerralla sinne mökkituliaisiksi hanallista vesikanisteria ja saippuapulloa. Täyttäisi kanisteria ja veisi sinne huussille. Maksaa vähemmän kuin kukkakimppu.

Se loukkaisi anoppia, hän kokisi että väheksy

"Yleensä" ei tarkoita että "aina". 

Vierailija
166/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkeetkö alottaa menkkojen siirto pillerit

Vierailija
167/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis menkkojen aikana. Kivat kivut, runsas vuoto ja huono olo + kuuma. Ei sellaisesta ns. "mökkeilystä" ainakaan nauti. Ihan sama jos sitten ne pahimmat 2-3 päivää kärvistelee kotona ja menee sitten vasta kun olokin on parempi. 

Vierailija
168/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kuukuppi oli pelastus runsaisiin kuukautisiin. Ei tarttenut enää tunnin välein olla äheltämässä siteiden ja tamponien kanssa, kun se kuppi vetää yllättävän paljon. Riittää kun hoitaa bisnekset aamuin illoin ja kerran siinä välissä, vaikka sitten vain kosteuspyyhkeiden kanssa.

Tässä vaiheessa toki vähän myöhäistä, koska mökin huussi ei ole se kivoin paikka harjoitella kupin asettamista jos ei ole sellaista ennen käyttänyt. Näin tulevaisuutta ajatellen suosittelen kuitenkin!

Vierailija
169/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kuukuppi oli pelastus runsaisiin kuukautisiin. Ei tarttenut enää tunnin välein olla äheltämässä siteiden ja tamponien kanssa, kun se kuppi vetää yllättävän paljon. Riittää kun hoitaa bisnekset aamuin illoin ja kerran siinä välissä, vaikka sitten vain kosteuspyyhkeiden kanssa.

Tässä vaiheessa toki vähän myöhäistä, koska mökin huussi ei ole se kivoin paikka harjoitella kupin asettamista jos ei ole sellaista ennen käyttänyt. Näin tulevaisuutta ajatellen suosittelen kuitenkin!

Jos huussissa ei voi pestä käsiä eikä huuhtaista kuppia, niin miten se kuppeilu alkeellisissa mökkioloissa on tarkoitus hoitaa käytännössä? Ja entä kupin keittäminen? Voiko käyttää samaa kuppia keittämättä viisi vrk ja keittää se sitten vasta kotona? Anoppi ei varmaan halua luovuttaa perunakattilaansa minun kuukautisvermeille perunankeiton välissä. 

Vierailija
170/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on todella runsaat kuukautiset, niin ei todellakaan kuukuppi ole toimiva. Parissa tunnissa tulee yli suurimmasta kuukupista ja läpi siteestä. Ja todella ällöttävä touhuta kuukupin kanssa mökkiolosuhteissa.

Vierailija
171/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huussissa ei voi pestä käsiä eikä huuhtaista kuppia, niin miten se kuppeilu alkeellisissa mökkioloissa on tarkoitus hoitaa käytännössä? Ja entä kupin keittäminen? Voiko käyttää samaa kuppia keittämättä viisi vrk ja keittää se sitten vasta kotona? Anoppi ei varmaan halua luovuttaa perunakattilaansa minun kuukautisvermeille perunankeiton välissä. 

Mä testasin kuukuppia ja vaihdoin sen mökkisaunassa. Hirveää, ällöttävää touhua parin tunnin välein, kun ei todellakaan runsaissa kuukautisissa riittänyt. En suosittele.

Vierailija
172/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se veri kuukupista kaadetaan siellä mökkisaunassa? Lattialle vain vai? Ja sittenkö se kuppi huuhdellaan järvivedessä ja tökätään takaisin sisään?

Vierailija
173/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko siirtää pillereillä?

👍

Kuulostaa kyllä muuten painajaismaiselta.

Vierailija
174/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se veri kuukupista kaadetaan siellä mökkisaunassa? Lattialle vain vai? Ja sittenkö se kuppi huuhdellaan järvivedessä ja tökätään takaisin sisään?

Ei kyllä tee mieli laittaa järvivetistä kuunkuppia tuntikausiksi tonne alakertaan. Se pitäisi keittää puhtaassa vedessä. Järvivedessä on bakteerien lisäksi aina kaikenlaista pientä hitua, jota ei välttämättä edes niin näe mutta sitä on (plankton, levähituset, sadeveden mukana tulleet pienhiukkaset ym). 

Vierailija
175/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Et saa mill'ään toimimaan tolla yhtälöllä. Kuukuppien kanssa voi päivän vielä sinnitellä kunhan ottaa paketin biohajoavia pesupyyhkeitä mukaan. Se on vaan että kaikki äkkiä arvaa miksi juokset vessassa jatkuvasti. Vaikka kyse on luonnollisesta asiasta ei se ainakaan oloa tee mukavammaksi. Siihen päälle tää helle, turvotus ja yleinen vitutus. Joo, en lähtisi.

Vierailija
176/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huussissa ei voi pestä käsiä eikä huuhtaista kuppia, niin miten se kuppeilu alkeellisissa mökkioloissa on tarkoitus hoitaa käytännössä? Ja entä kupin keittäminen? Voiko käyttää samaa kuppia keittämättä viisi vrk ja keittää se sitten vasta kotona? Anoppi ei varmaan halua luovuttaa perunakattilaansa minun kuukautisvermeille

Mun mielestä on kauhea ajatuskin mennä toisen omistamaan saunaan touhuamaan verensä kanssa (oletan että peseydytään samalla, ts ei huussissa). Omissa tiloissaan tehköön mitä haluaa.

Vierailija
177/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä teen väärin mutta minulla ainakin sitä verta on joka paikassa. Siis joka väärässä paikassa. Vaikka käytän päivälläkin isoa yösidettä ja tamponeja. Siteet vuotaa sivusta ohi vaikka miten on siivekkeet, housuihin tulee tahroja. Yöllä takaa tai edestä lakanaan, vaikka miten on pitkä yöside eli lakana ja usein patja tahriintuu. Kun tamponin vetäisee ulos niin verta roiskuu ja tippuilee joka paikkaan (ei tamponista vaan alapäästä). Kädet on takuuvarmasti aina veressä mutta verta on myös vaatteilla, vessan renkaalla, lattialla (joudun nousemaan pöntöltä ylös että saan uuden tamponin sisään). Jopa omassa kylppärissä on rasittava verisotku aina tuo menkkahomma, joka päivä pestävä pöntönreunoja ja lattiaa (ja joskus seiniä) verestä. Pilleriaikana oli niukemmat menkat niin silloin ei ollut näin mutta nykyään on runsaat ja uh en kyllä millään mökille menisi. 

Vierailija
178/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huussissa ei voi pestä käsiä eikä huuhtaista kuppia, niin miten se kuppeilu alkeellisissa mökkioloissa on tarkoitus hoitaa käytännössä? Ja entä kupin keittäminen? Voiko käyttää samaa kuppia keittämättä viisi vrk ja keittää se sitten vasta kotona? Anoppi ei varmaan halua luovuttaa perunakattilaansa minun kuukautisvermeille

MIelikuva: oma pieni kattila mukaan ja siinä välillä keittelet sitä yhteisellä liedellä tai nuotiolla.

Vierailija
179/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilahtuisi, jos meidän mökille tulisi joku mökkivieras joka pesisi alapääverensä monta kertaa  päivässä meidän mökkisaunan lattialle ja uittaisi kuukuppiaan pesuvadissa, mitä me muut sitten käytetään mm. kasvojen pesun vatina. Jotenkin toi potentiaalinen verikontakti toisen ihmisen veren kanssa on vähän nounou.

Vierailija
180/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ilahtuisi, jos meidän mökille tulisi joku mökkivieras joka pesisi alapääverensä monta kertaa  päivässä meidän mökkisaunan lattialle ja uittaisi kuukuppiaan pesuvadissa, mitä me muut sitten käytetään mm. kasvojen pesun vatina. Jotenkin toi potentiaalinen verikontakti toisen ihmisen veren kanssa on vähän nounou.

Sitten teidän mökillä on parasta olla sellainen varustelu, että siellä voi peseytyä kuukautisten aikana kunnolla. Kuukautiset on jokaisella naisella suurimman osan elämää ja normaali kehon toiminto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän