Peseytyminen ja runsaat, kivuliaat kuukautiset mökillä. Miten hoidatte?
On se kyllä kun sattuu samalle viikonlopulle kuukautiset ja kutsu suvun mökille, jonne haluan itsekin lähteä. Mutta kuukautisten aikaan olen tottunut pesemään käsisuihkulla monta kertaa päivässä, mökillä on vain padassa lämmintä vettä, jos sitäkään. Huussi sijaitsee kaukana saunasta, ei käsienpesumahdollisuutta tämän yhteydessä. Tuvassa on yksi, pieni ja nopeasti täyttyvä roskis. Kipuun minulla on lääkkeitä, mutta miten hoidan peseytymisen? Vuoto on runsasta! Pahimmillaan suurin mahdollinen tamponi ja side yhdessä riittävät tunniksi.
Kommentit (314)
Lyhyt vastaus: en lähtisi. Kuten joku sanoi, saunassa yleensä kokoaikainen hässäkkä. Entäs vessassa? Juuri kun pitäisi kiireellä mennä kun veri vuotaa pitkin reisiä siellä päkittää joku ja sitten taas jos sinne pääsee niin oven takana seuraava odottaja. Kun istuu jossain pitempään niin noustessa väriläiskä persuuksissa jne... Ei kiitos, kertakaikkiaan ei.
Nauran ääneen kuukupeille. Nehän täyttyisi hetkessä ja uittaisi heti yli. Nämä kuukupit eivät tajua mitään runsaista kuukautisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viimeksi päätin etten aio kokea enää menkkahäpeää. Oli menossa kuukautiset hlvtistä ja minua maaniteltiin oikein mökille viettämään pitkää viiknloppua kavereiden kanssa. Kaikki oli säällisiä aikuisia. Kun ensimmäinen kieltäytymiseni meni kuuroille korville, niin päästin siinä sitten samalla kasvaa aikuiseksi ja kerroin mökin omistajalle, että minulla on menossa hirviömäiset menkat enkä oikein voi sitten tehdä muuta kuin ravaamaan vessassa kerran tunnissa ja istumaan jätesäkin päällä, kun kaikesta tulee läpi. Ymmärsivät yskän, sanoivat että tuo on meille kaikille tuttua, seurueen miehillekin, jten tulet mukaan siitä huolimatta, siellä on jätesäkkejäkin valmiina muuten. Menin sinne sitten vuotamaan. kukaan ei kiinnittänyt vessssa juoksemiseeni mitään huomiota, kun kaikki tiesivät mistä on kyse: näin kenenkään ei tarivnnut alkaa ihmetellä mitään.
&nbs
Ei minua siellä kukaan tuijotellut ja siellä kyllä oloni oli mukavampi, koska oli hellettä ja heillä siellä ilppi. En muutenkaan halua makoilla kuukautisten aikana
Vierailija kirjoitti:
Noitten hanallisten vesikanisterien kanssa räpläämiset on turhan hankalia ja siinähän sitten sotket kätesi uudelleen bakteereihin, kun te kaikki huussin käyttäjät ensin likaisin käsin yritätte saada sen veden tulemaan ja sitten pestyänne taas suljette sen likaisin käsin. Paljon hygieenisempää ottaa käsidesiä iso pumppupullo ja painaa siitä päältä käsivarrella.
Biitä saa automaattisinakin. Hana aukeaa, kun kädet on alla ja sulkeutuu, kun käsiä ei ole alla. Toimii paristoilla tai vaikka aurinkokennolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.
Siis jaksaisitko rampata ulkohuussissa tunnin välein vaihtamassa tamponia? Yleensä huussit on pihan perällä, monesti jopa pienen metsäpolun päässä. Sinne aina jaksaisit tunnin välein raahautua kaatosateessa? Käsiäkään ei voi pestä ennen tamponin vaihtoa vaan värkättävä jotain käsidesivirityksiä, joka ei edes poista likaa, ainoastaan osan bakteereista. Uhhuh.
Olen eri, mutta kyllä jaksoin. Ympäri vuoden, joka kuukausi. Kädet sai kyllä huussillakin pestyä. Vaihtoehto olisi ollut antaa vaan valua, ei kiitos 😄
Vierailija kirjoitti:
Puutarhaletkua p.lluun. Se on kiinni kaivossa. Kaveri pumppaa: samalla kun saunavedetkin ja saunan pataan veden. Pestävän alapään henkilö ite pitelee letkua huulillaan haara-asennossa. Tätä muutama kerta päivässä. Kuluuhan se päivä niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sukupolvea aiemmin on jopa synnytetty mökkioloissa. Todennäköisesti kyseisellä mökillä on muillakin naisilla ollut kuukautiset aika ajoin. Aloittaja ei maininnut, onko mökillä mahdollisuutta peseytyä joessa, järvessä tai meressä vai onko sauna sopivin paikka?
Aikaisemmin on pesty pyykitkin avannossa.
Itse en juuri välittänyt näistä sukumökkeilyistä juuri näiden olosuhteiden takia. Saunassa on kaksi ovea, joita kumpaakaan ei saa lukkoon. Se on ihan varma, että joka kerta kun olet siellä kyykkysilläsi kylmässä saunassa niin joku lapsista tulee sinne sisään ja huutaa koko porukalle että se pesee pyllyä tuolla saunassa, tai anoppi hakee tiskivettä padasta. Ei sillä ettenkö voisi sitä ihan itsekin joka kerta ilmoittaa, mutta en vaan viehäty tästä jutusta.
meillä on mökin saunan ja huussin ovessa ykisnkertainen pahvilappu, jonka toisella puolella lukee varattu punaisella, toisella vapaa vihreällä. Ei kävele anopit tai apetkaan sisään toimittamaan mitään, jos tila on jo varattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.
Siis jaksaisitko rampata ulkohuussissa tunnin välein vaihtamassa tamponia? Yleensä huussit on pihan perällä, monesti jopa pienen metsäpolun päässä. Sinne aina jaksaisit tunnin välein raahautua kaatosateessa? Käsiäkään ei voi pestä ennen tamponin vaihtoa vaan värkättävä jotain käsidesivirityksiä, joka ei edes poista likaa, ainoastaan osan bakteereista. Uhhuh.
En tiedä huussia, jossa ei sulan maan aikaan olisi käsienpesumahdollisuutta.
Jaa. Mieheni lähisuvulla on kaksi mökkiä, kummassakaan ei käsienpesumahdollisuutta. Molemmissa pitää mennä pihan poikki rantasaunalle pesemään kädet. Äidilläni on mökki, siellä huussi on pitkän metsäpolun päässä, ei mitään käsienpesumahdollisuutta lähelläkään, mökissä olevassa saunassa sitten vain. Isälläni on myös mökki, siellä on sisällä vesivessa ja siis tietenkin normaali lavuaari vesihanoineen. Siellä on kyllä myös huussi, sekin tontin perällä kaukana, lähelläkään ei mitään käsienpesumahdollisuutta. Olen myös vuokrannut useita kesämökkejä, yhdessäkään ei huussilla käsienpesumahdollisuutta. Myöskään ystävien mökeillä ei ole ollut. Eli oman aika ison otokseni perusteella huusseilla ei käytännössä koskaan ole käsienpesumahdollisuutta. Aina on joutunut menemään pihan poikki saunalle pesemään kädet tai sitten mökin keittiöön.
En menisi mökille silloin olkenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt vastaus: en lähtisi. Kuten joku sanoi, saunassa yleensä kokoaikainen hässäkkä. Entäs vessassa? Juuri kun pitäisi kiireellä mennä kun veri vuotaa pitkin reisiä siellä päkittää joku ja sitten taas jos sinne pääsee niin oven takana seuraava odottaja. Kun istuu jossain pitempään niin noustessa väriläiskä persuuksissa jne... Ei kiitos, kertakaikkiaan ei.
Nauran ääneen kuukupeille. Nehän täyttyisi hetkessä ja uittaisi heti yli. Nämä kuukupit eivät tajua mitään runsaista kuukautisista.
Minulle oli runsaimpien menkkojan aikaan käytännössä ihan sama käytänkö kuukuppia, tamponia tai sidettä: kaikki piti vaihtaa tunnin välein. Kuukuppi oli mukavin, koska ei tullut tunnetta veren valumisesta housuihin, mutta kädet oli kovilla, kun sen kanssa tulee enemmän pesemistä. Jos käsie ihon kärsimistä ei oteta lukuun, tai jos en olisi sitä kokenut, niin olisin varmaan itsekin suositellut kuukuppia, mutta en vedettömälle mökille kuitenkaan. Luojan kiitos tajusin mennä lääkärin valittamaan menkoista ja sain sieltä sitten heti lähetteen gynen polille ja samalla kerralla heti sitten traneksaamihapporeseptin gunen polin aikaa odotellessa. gynen polilla oli meillä saatavilla jotain jäätävän ison kokoisia siteitä, sain sieltä kerran kun sattui menkat juuri siellä olon aikaan ja kotona vaihdettu side oli jo yltä päältä veressä ja hyytymissä. antoivat muutaman mukaan kotiinkin vietäväksi. ja hitsi että olivat hyvät. Sain monta tuntia kotona itsua sen siteen kanssa ja se vaan imi kaiken. Silloin suunnittelin, että jos mun menkoille ei voi tehdä mitään, niin aioin ottaa selville mitä ne siteet siellä polilla oli ja mistä niitä voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan mökkeile, anopin mökillä tulee välillä käytyä. Anoppi on rakentanut huussin kuistille käsienpesupaikan. Se on jakkaran päällä oleva pesuvati, johon hän vaihtaa parin päivän välein vedet ja huussin sisällä sateensuojassa oleva käsipyyhe, jonka hän vaihtaa pari kertaa kesässä puhtaaseen. Siinä pesuvadissa pitää huljuttaa kädet ja sitten kuivata siihen pyyhkeeseen. Ei siis saippuaa, ei puhdasta vettä. Vaan ilman saippuaa huljutusta seisovassa vedessä, jossa olet huljuttanut niitä käsiäsi jo monta kertaa vessan jälkeen ja niin on moni muukin ihminen, esim anoppi, miehesi, lapset jne. En suostu käyttämään sitä pesutapaa enkä anna lastenkaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sukupolvea aiemmin on jopa synnytetty mökkioloissa. Todennäköisesti kyseisellä mökillä on muillakin naisilla ollut kuukautiset aika ajoin. Aloittaja ei maininnut, onko mökillä mahdollisuutta peseytyä joessa, järvessä tai meressä vai onko sauna sopivin paikka?
Aikaisemmin on pesty pyykitkin avannossa.
Itse en juuri välittänyt näistä sukumökkeilyistä juuri näiden olosuhteiden takia. Saunassa on kaksi ovea, joita kumpaakaan ei saa lukkoon. Se on ihan varma, että joka kerta kun olet siellä kyykkysilläsi kylmässä saunassa niin joku lapsista tulee sinne sisään ja huutaa koko porukalle että se pesee pyllyä tuolla saunassa, tai anoppi hakee tiskivettä padasta. Ei sillä ettenkö voisi sitä ihan itsekin joka kerta ilmoittaa, mutta en vaan viehäty tästä jutusta.
meillä on mök
Meillä sukumökillä ainakin sauna on lämpimänä klo 14-23. Siellä saunaa käytännössä koko ajan joku. Joku miehistä lämmittää ensin saunaa reilun tunnin eli oleskelee siellä saunassa itsekseen siemailemassa olutta, selaamassa kännykkää ja välillä laittaa puita pesään. Lapset ui koko päivän ja käy siinä aina uintikertojen välillä saunassa lämmittelemässä. Usein mukana on joku aikuinen. Sitten viideltä alkaa naisten saunavuoro, lapset usein siinä mukana edelleen. Kestää parituntia, kunnes jostain seiskasta alkaen melkein puoleen yöhön saunoo miehet. Toki ovat välillä jäähyllä, välillä kukin heistä käy vaikkapa grillaamassa makkaraa, kun joku heistä jää saunaan jne. Eli se varattu-lappu olisi varattu merkinnällä ovessa koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka sanotte etten ole tehnyt asian eteen mitään:
Minulla on ollut elämäni aikana ainakin viidet eri pillerit käytössä, joista yhdetkään eivät sopineet, vaan pahensivat endometrioosikipua. Tuli myös migreeni, huono mieliala jne. On tehty leikkauskin taudin takia, jopa kemialliset vaihdevuodet pistoksella. Nyt olen hormonitta, koska haluaisin tulla raskaaksi.
Ap
Caprilon ei ole hormonivalmiste. Mullekaan ei käy hormonit, mutta tuo toimii. Muuten vuodan kuin hanasta.
Kannattaa mittauttaa ferritiini. Todnäk matala vuotojen takia. Matala ferritiini heikentää myös hedelmällisyyttä. (Jotkut hedelmöityshoitoklinikat ei edes tee hoitoja, jos ferritiini matala, olikohan alle 60 raja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan mökkeile, anopin mökillä tulee välillä käytyä. Anop
Anoppi ei anna sinun vaihtaa siihen vesiä, tai vaikka tuoda omia käsipyyhkeitäsi sinne huusiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa pesupullon (pullo, jossa letku ja suutin). Täytät pullon vedellä ja peset sillä niin monta kertaa päivässä kun on tarvis. Otat muovipusseja mukaan, mihin laitat roskat.
???? Etkö ole ladattavasta retkisuihkusta kuullut? Mä pesin sillä eilen auton.
Vaatii sähköä.
Eri
Olen muutama vuosi sitten joutunut huonoon kuntoon vuodon aiheuttaman anemian vuoksi. Pääsin rautatiputukseen sairaalaan ja sen jälkeen vuoto niukentui hetkellisesti, mutta nyt mennään taas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huussi sijaitsee kaukana saunasta, ei käsienpesumahdollisuutta tämän yhteydessä."
Ei käsienpesumahdollisuutta huussin yhteydessä? Miksi ei???
Miksi huussin yhteydessä pitäisi käsienpesumahdollisuus olla? Yleensä mökeillä on kuitenkin sauna jossa on täydet peseytymismahdollisuudet joten sinne vaan käsipesulle huussin jälkeen. Vai pitääkö tosiaan nykyään joka paikassa olla käsienpesumahdollisuus heti ilman että tarvitsee ottaa askeltakaan?
Ihan hygieniasyistä. Kiva mennä käsiä pesemään kun joku heittää just löylyä. Tai sitten sisään mökkiin heilumaan keittiöön pesemään paskoisia käsiä kun joku yrittää kokkailla, lääppiä siinä mennessään vielä kaikki ovenkahvat.
Tuo mullekin tuli mieleen, että likaantuu ovenkahvat jos vessakäsin koittelee. Ei hyvä.
Anoppi ei anna sinun vaihtaa siihen vesiä, tai vaikka tuoda omia käsipyyhkeitäsi sinne huusiin?
..
Toki antaa. Mutta en halua pestä käsiä vain huljuttamalla yhtään kertaa vedessä, jossa on sitä ennen joku vessakätensä huljuttanut. Enkä halua pestä ilman saippuaa. Enkä halua että lapseni tekee niin. Eli joutuisin vaihtamaan sen vadin veden ennen jokaista omaa vessassa käyntiä ja ennen jokaista lasten vessassa käyntiä. Eli olemaan koko ajan vaihtamassa sitä vettä. Ja siltikään ei voisi pestä saippualla. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutama vuosi sitten joutunut huonoon kuntoon vuodon aiheuttaman anemian vuoksi. Pääsin rautatiputukseen sairaalaan ja sen jälkeen vuoto niukentui hetkellisesti, mutta nyt mennään taas.
Ap
Ei tuo ole normaalia. Kohdunpoisto?
Minullekin olisi ollut mökkeilyä tarjolla täpötäydessä sukumökissä ensi viikonloppuna, ja melko varmasti runsaimmat vuotopäivät juuri silloin, niin päätin, etten mene. Eikä minulla ole edes (vielä?) noin hankalaa, pärjään monta tuntia isoimmalla tamponilla. Mutta on se silti sotkuista ja säätämistä.