Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peseytyminen ja runsaat, kivuliaat kuukautiset mökillä. Miten hoidatte?

Vierailija
22.07.2025 |

On se kyllä kun sattuu samalle viikonlopulle kuukautiset ja kutsu suvun mökille, jonne haluan itsekin lähteä. Mutta kuukautisten aikaan olen tottunut pesemään käsisuihkulla monta kertaa päivässä, mökillä on vain padassa lämmintä vettä, jos sitäkään. Huussi sijaitsee kaukana saunasta, ei käsienpesumahdollisuutta tämän yhteydessä. Tuvassa on yksi, pieni ja nopeasti täyttyvä roskis. Kipuun minulla on lääkkeitä, mutta miten hoidan peseytymisen? Vuoto on runsasta! Pahimmillaan suurin mahdollinen tamponi ja side yhdessä riittävät tunniksi. 

Kommentit (314)

Vierailija
301/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 tamponia ja side. Tää piti noin tunnin niukin naukin minulla kun oli pahimmat vuotopäivät.

Että otan osaa ap.

Voitko kertoa, miten saat laitettua 2 tamponia yhtäaikaa? 

Siis mikä siinä on sulle epäselvää??? Eri

Se, että kuin iso värkki teillä on? 

Vierailija
302/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käytän traneksaamihappoa odotellessa aikaa myooman kirurgiseen poistoon. Onneksi itsellä tuo traneksaamihappo toimii hyvin

Joo, tämä. Caprilon. 

Mulla kokeiltiin kaikkia mahollista, tuo mukaan lukien, vasta ryeqo tehosi. 

Joo, ei toi Caprilon auta kuin vähän, ei se mikään ihmelääke ole. Mulle ei tosta Ryegosta gyne puhunu. Mutta onneksi sain avun hormonikierukasta ja kaikki vuodot loppui.

ryeqo on ilmeisesti viimeisimpiä vaihtoehtoja, koska sen mukana tulee suurempi syöpä- ja veritulppariski. 

Eihän hormoonikierukkakaan ole riskitön. Minulla oli anemia ja kohdun poistoon en suostunut. Veriarvot hyvät. Ei korkeaa kolesterolia ja korkeaa verenpainetta, en tupakoi, ei ylipainoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoon limpsapulloon vettä.

Vierailija
304/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 tamponia ja side. Tää piti noin tunnin niukin naukin minulla kun oli pahimmat vuotopäivät.

Että otan osaa ap.

Voitko kertoa, miten saat laitettua 2 tamponia yhtäaikaa? 

Ensin toinen, sitten toinen. Ei niitä yhtäaikaa laiteta.

No kyllä minä sen ymmärsin! Mutta en sitä, että sinne saa kahta mahtumaan. Ei taida ihan tervettä ja turvallista olla.

jos sinne peniksenkin saa menemään, niin kai sinne kaksi pientä tamponiakin mahtuu.... 

Onhan se ny hieman eri asia 😳

Vierailija
305/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.

Ei se olekaan ongelma jos on sellaisessa työssä, että tunnin välein pystyy poistumaan hetkeksi vessaan. Ja työssä saa olla paikallaan. Mutta jos/kun ei ole, sitten tulee se ongelma.

Ja tuo kahden tamponin yhtäaikaa laitto ei ole ongelma?

Harjoitus tekee mestarin

No ainaki omalla miehelläni on isompi vehje kuin 2 tamponia, eli kyllä, saan ne helposti mahtumaan.

No niin on minunkin miehelläni, mutta kyllähän se on silti eri asia. 

Vierailija
306/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inkontinenssi suojat käyttöön, jos vuotaa paljon. Eipä tule veret läpi mistään, eikä tarvitse olla vaihtamassa sidettä tunnin välein. 

Ei se inkontinenssisuojakaan kovasti vedä.

Vierailija
307/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.

Ei se olekaan ongelma jos on sellaisessa työssä, että tunnin välein pystyy poistumaan hetkeksi vessaan. Ja työssä saa olla paikallaan. Mutta jos/kun ei ole, sitten tulee se ongelma.

Harjoitus tekee mestarin

No ainaki omalla miehelläni on isompi vehje kuin 2 tamponia, eli kyllä, saan ne helposti mahtumaan.

No, mutta onhan synnytys pikkasen eri asia.

Vierailija
308/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoitus tekee mestarin

Siinä liene teillä venyny? Itsellä sektio.

Vierailija
309/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

308 viitaa synnytyksiin, ei lainaus onnistunu.

Vierailija
310/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa pesupullon (pullo, jossa letku ja suutin). Täytät pullon vedellä ja peset sillä niin monta kertaa päivässä kun on tarvis. Otat muovipusseja mukaan, mihin laitat roskat.

Tällainen pullosysteemi kuulostaa todella vaivalloiselta ja hankalalta. Itse ostaisin vauvoille tarkoitettuja kosteuspyyhkeitä.

Ja lisäksi kävisin peseytymässä rannassa, siis toisin sanoen uimassa, ja uinnin yhteydessä voi aina vaihtaa puhtaan siteen.

Vierailija
311/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, ettei ole käsienpesumahdollisuutta, on todella ÄLLÖTTÄVÄÄ - tarkoittaako se siis sitä, että suvun mökillä kukaan ei pese käsiään huussissa käytyään? Oksettavaa. Sinne huussiin voisi kyllä hankkia desinfioivia käsipyyhkeitä, tai esim. huussin viereen vesisäiliön ja nestesaippuapullon - mutta tietysti mökillä kävijöistä ei valtaosa näitä halua käyttää, kun tykkäävät siitä "ihanasta autenttisuudesta" ja "mökkielämästä" johon kuuluu se "rentous" että huussista tultua ei pestä käsiä, vaan mennään suoraan sieltä paskahyyskästä pilkkomaan salaattia koko seurueelle.

Itselleni TÄMÄ olisi syy olla menemättä mökille, menkat on pikkujuttu sen rinnalla, että toiset levittävät käsissään bakteereja kaikkialle.

Vierailija
312/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ihmisiä, jotka ovat valmiita kärvistelemään yhden neljäsosan (viikon joka kuukausi) aikuiselämästään tuskallisen ja elämää haittaavan vaivan kanssa, kun toimivia hoitojakin on. Hormonikierukka tai minipillerit lopettavat monella vuodot lähes kokonaan, mikä on valtava parannnus elämänlaadun ja tuottavuuden suhteen! Oma gynekin ihmetteli, miksi kukaan käyttäisi enää tavallisia e-pillereitä (vuotopäivillä) näiden miedompien, ei-estrogeenia sisältävien vaihtoehtojen sijaan.

Sen toki jollain tasolla ymmärrän, että ei halua mitään hormonaalista hoitoa. Mutta itse en olisi enää valmis olemaan kahta tai kolmea kuukautta vuodesta vajaakuntoisena ja kipulääkittynä (kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten viemä aika yhteenlaskettuna).

No kaikille kuukautiset eivät ole noin vaikeat. Ja monelta pilaa hormonaalinen ehkäisy libidon, ja jos itse pitäisi valita, olisinko vailla seksuaalisia haluja vai sietäisinkö yhden tai kaksi päivää kuukaudesta hankia menkkoja (useimmiten kuukautisten hankalin osuus kestää maksimissaan sen pari päivää), valitsisin kyllä sen, että minulla olisi libodo ja menkat. Aika monen kohdallahan kuukautiset eivät juurikaan edes rajoita elämää. Ei ole todellakaan kaikkein tavanomaisinta se, että olisi viikon hirveissä tuskissa ja vuotaisi verta solkenaan.

Vierailija
313/314 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 tamppoonia ei voi laittaa samaan aikaan, aivan roskapuhetta.

Vierailija
314/314 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kuukuppi oli pelastus runsaisiin kuukautisiin. Ei tarttenut enää tunnin välein olla äheltämässä siteiden ja tamponien kanssa, kun se kuppi vetää yllättävän paljon. Riittää kun hoitaa bisnekset aamuin illoin ja kerran siinä välissä, vaikka sitten vain kosteuspyyhkeiden kanssa.

Tässä vaiheessa toki vähän myöhäistä, koska mökin huussi ei ole se kivoin paikka harjoitella kupin asettamista jos ei ole sellaista ennen käyttänyt. Näin tulevaisuutta ajatellen suosittelen kuitenkin!

Jos huussissa ei voi pestä käsiä eikä huuhtaista kuppia, niin miten se kuppeilu alkeellisissa mökkioloissa on tarkoitus hoitaa käytännössä? Ja entä kupin keittäminen? Voiko käyttää samaa kuppia keittämättä viisi vrk ja keittää se sitten vasta kotona? Anoppi ei varmaan halua luovuttaa perunakattilaansa minun kuukautisvermeille perunankeiton välissä. 

Kuukuppia ei tarvitse keitellä menkkojen aikana. Riittää, että se tehdään kuukautisten päätteeksi, tai ennen niitä. Henkiläökohtaisesti minä en pahemmin sitä keittele ollenkaan. Saippuapesu ja desinfioivat menkkarätit on riittäneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi