Miksi jotkut tosissaan uskovat, että yleistuki tarkoittaisi sitä, että keskiluokalta loppuisi työttömyysturva?
Ja vielä mitenkään asiaa yhteiskunnallisesti keskustelematta? Miten surkea se oma yhteiskunnallinen asema on, että kykenee edes kuvittelemaan, että valtaosalle kansaa tehtäisiin tuon kaltainen iso sääntöjen muutos ihan salaa. Kun asiassahan ei ole edes päätä eikä häntää. Se murskaisi koko sopimusyhteiskunnan. Työssäkäyvät maksavat kuitenkin jokaisesta palkastaan vakuutusmaksua työttömyyden varalta. Markkinavaihteluiden heittelyjä tasaava työttömyysturva on sivistyneinen länsimaiden perusturvia. Kuitenkin samat tyypit ajattelevat, että terveet aikuiset jatkossakin voisivat elää huoletta toimeentulotuen kaltaisella turvalla, jossa veroista maksetaan asuminen ja eläminen täysin.
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeni alkaa 6/28, se tulee olemaan pieni. Sitä varten olen säästänyt työmarkkinatuesta. Se on tarkoittanut totaali ostolakkoa mm. vaatteisiin, meikkeihin, kulttuuriin, ravintoloihin, kaikkeen, aivan kaikkeen. Ruoka on perunoita, kaurapuuroa ja K-menu makkaraa.
Jos 2027 aletaan ottaa huomioon säästöt, ennen kuin saa yleistukea, niin joudun siis ns. syömään kaikki säästöni juuri ennen eläkettä.
Pirun reilua. Miksi tästä ei ole missään medioissa? Yleensä iltapulu ottaa juttuihinsa aiheita täältä
Nyt on aika hoitaa ne säästöt pois tileiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/06/yleistuki_EK_julkistettava_fin…
Sieltä ne tiedot löytyvät. Ei ole siis mitään kolmeosaista tukea, vaan yksi tuki, joka vastaa toimeentulotukea. Työttömyys ei ole vuodesta 27 syy saada mitään tukea. Se on ihan selvästi tuolla sanottu.
Ja selvästi sanotaan myös että osa tuista on yksilökohtaisia ja osa perhekohtaisia.Aivan kuten nytkin.
Niin tässä välivaiheessa, oletko tyhmä vai miksi ei mene jakeluun, että välivaihe kestää vain vuoden 2026? Vuonna 2027 on vain yksi tuki, yleistuki ja siinä huomioidaan tulot ja omaisuus TALOUSkOHTAISESTI.
Vaihe 3 tarkoittaa nimenomaan vuotta 2027.Ja osa tuesta on yksilökohtaista.Sen jälkeisestä ajasta et voi tietää mitään.
Hallitus joutuu runnomaan vaiheet 3 ja 4 vaikka väkisin läpi, koska seuraava hallitus ei tee sitä. Ihan kuten edellinen hallitus joutui runnomaan sote-uudistuksen läpi, koska jos tää nykyinen hallitus olisi tehnyt päätöksen, hyvinvointialueita olisi puolet vähemmän kuin nyt on ja tämä ei olisi Kepulle sopinut. Eletään mielenkiintoisia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa niputtavat kaikki tuet yhteen.
Jatkossa...
Kun jäät työttömäksi niin syöt ensin kaiken omaisuutesi ja sitten vasta harkitaan saatko jotain tukea.
Sittenhän tilanne ei juurikaan muuttuisi ainakaan huonommaksi vaikka Putin miehittäisi Suomen. Eihän sielläkään tukiaisia pahemmin maksella.
Venäläismiehitys on pruukannut tarkoittaa kansanmurhaa.
Samaan tämä tukien poisto on johtamassa tosin oman käden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus joutuu runnomaan vaiheet 3 ja 4 vaikka väkisin läpi, koska seuraava hallitus ei tee sitä. Ihan kuten edellinen hallitus joutui runnomaan sote-uudistuksen läpi, koska jos tää nykyinen hallitus olisi tehnyt päätöksen, hyvinvointialueita olisi puolet vähemmän kuin nyt on ja tämä ei olisi Kepulle sopinut. Eletään mielenkiintoisia aikoja.
Persujen puoluekokous on oikeastaan ainoa taho, joka tämän voi kaataa. Siellä on kuitenkin niin paljon väkeä, jota asia koskettaa. RKP ja uskovaiset ovat liian vässyköitä vastustaakseen EK:ta ja Kokoomuslaiset uskovat oikeasti tämän olevan tie pelastukseen. Nämä esitykset ovat numeronpyörittäjien esityksiä, eikä niille tule mieleenkään että päätös koskee uhreja ihan makaronipussitasolla. Uusi tuki ei tule toimimaan, mutta sen korjaaminen ei ole niin simppeliä ja kestää vuosikausia. Tuho on sukupolvien yli kestävä, kun oikeasti lapsilta viedään osallistumisen mahdollisuus. Jos köyhyys olisi oikasti hyväksi lapsille, niin kehitysmailla menisi paremmin kuin kenelläkään muulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa niputtavat kaikki tuet yhteen.
Jatkossa...
Kun jäät työttömäksi niin syöt ensin kaiken omaisuutesi ja sitten vasta harkitaan saatko jotain tukea.
Mitäs sitten, jos kukaan ei osta sitä omaisuutta? Omistaa Opel Kadettin ja omakotitalon Juuassa, lahon kesämökin suolla? Pitääkö ne polttaa, että pääsee 'omaisuudesta' eroon ja saa tukia?
Niinpä. Ei välttämättä saa taloaan myytyä tai ainakaan omiaan pois missään päin suomea edes etelässä, vaan jää vielä velatkin.
Nyt vielä ns. varmoilla aloillakin alkanut olemaan työttömyyttä. Tosin en edes usko, että nykyään on mitään varmaa alaa.
Ei hätää. Jos ei ole rahaa laskuihin niin sitä varten Suomessa on ulosottovirasto.
Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea nytkään.
Sitä varten on ulosottovirasto. Se vie lapsiperheen asunnon.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Työttömällä ei ole työterveyshuoltoa. Ja kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea joten silloin lääkärikäynnit ja lääkkeet maksetaan 595 työmarkkinatuella ja siitä menee myös osa vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä ei ole työterveyshuoltoa. Ja kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea joten silloin lääkärikäynnit ja lääkkeet maksetaan 595 työmarkkinatuella ja siitä menee myös osa vuokraan.
Tässä tapauksessa nyt saa toimeentulotukea sairauskuluihin. Jos on säästöjä, ei saa nyt eikä jatkossa uuden tukimallin aikana. Jos taas ei ole säästöjä, jatkossakin saa terveyskskuksista hoidon ja lääkkeet maksetaan Kelasta.
Miksette ole ajoissa varautuneet mihinkään? Mulle on aina ollut itsestäänselvyys että huolehdin omasta toimeentulostani enkä vingu muilta rahaa. Mulla on ammatti, jossa riittää aina töitä taitavalle, sekä pienet elämisen kulut. Olen säästänyt itselleni ison rahastosalkun, nyt jo voisin irrottaa nettona kuussa 1300€ ja pääoma säilyisi. Tarkoitus on kuitenkin vielä kasvattaa omaisuutta, ikää vasta 42v ja työt maistuu. Miksi jotkut ovat luottaneet tähän velalla ylläpidettyyn systeemiin sokeasti ja nyt tulee ihan yllätyksenä että "ilmaisen" rahanjaon aika on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole ajoissa varautuneet mihinkään? Mulle on aina ollut itsestäänselvyys että huolehdin omasta toimeentulostani enkä vingu muilta rahaa. Mulla on ammatti, jossa riittää aina töitä taitavalle, sekä pienet elämisen kulut. Olen säästänyt itselleni ison rahastosalkun, nyt jo voisin irrottaa nettona kuussa 1300€ ja pääoma säilyisi. Tarkoitus on kuitenkin vielä kasvattaa omaisuutta, ikää vasta 42v ja työt maistuu. Miksi jotkut ovat luottaneet tähän velalla ylläpidettyyn systeemiin sokeasti ja nyt tulee ihan yllätyksenä että "ilmaisen" rahanjaon aika on ohi.
Kaikki eivät ole kaltaisiasi superihmisiä. Se on yksinkertaisesti mahdotonta suljetussa maailmassa. Sinunkaan alasi ei kaikkia työllistä. Itseäsi kehumalla ei maailma kehity yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikeltiin tuosta vaan, hymyillen ja saksia heilutellen 20% ja 25%. Että näin. Ketään ei kiinnosta eikä kiinnostanut. Yleistuki todellakin tulee poistamaan tarveharkinnallaan ensivaiheessa peruspäivärahan ja seuravassa vaiheessa tarveharkinta ulotetaan myös ansiosidonnaiseen. Korkotulot, osaketulot, omaisuus, puolison tulot ja omaisuus tullaan ottaman huomioon ja suurimpia kärsijöitä ovat iäkkäämmät työnhakijat, joile omaisuutta ja varallisuutta on ehtinyt kertyä.
No ei tule. Ministeriön sivuilla on luonnos yleistukilaista. Siinä käsitellään sana tarveharkinta aivan eri tavalla. Vasemmistolaiset eivät vaan osaa lukea ja tykkäävät valehdella.
Ai että sieltä löytyy oikein joku aivan erilainen, vaihtoehtoinen merkitys sanalle tarveharkinta? 😂 Ja kuitenkaan et halua tässä avata, mikä se toinen merkitys on? Meitä kaikkia niin kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että sairastut vakavasti tai vammaudut pysyvästi ja joku tulee sen jälkeen sulle lällättelemään että hittoako odotat jotain apuja yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikeltiin tuosta vaan, hymyillen ja saksia heilutellen 20% ja 25%. Että näin. Ketään ei kiinnosta eikä kiinnostanut. Yleistuki todellakin tulee poistamaan tarveharkinnallaan ensivaiheessa peruspäivärahan ja seuravassa vaiheessa tarveharkinta ulotetaan myös ansiosidonnaiseen. Korkotulot, osaketulot, omaisuus, puolison tulot ja omaisuus tullaan ottaman huomioon ja suurimpia kärsijöitä ovat iäkkäämmät työnhakijat, joile omaisuutta ja varallisuutta on ehtinyt kertyä.
No ei tule. Ministeriön sivuilla on luonnos yleistukilaista. Siinä käsitellään sana tarveharkinta aivan eri tavalla. Vasemmistolaiset eivät vaan osaa lukea ja tykkäävät valehdella.
Ai että sieltä löytyy oikein joku aivan erilainen, vaihtoehtoinen merkitys sanalle tarveharkinta? 😂 Ja kuitenkaan et halu
Kyllä. Siellä määritetään yleistuen tarveharkinta kuten työmarkkinatuessa tällä hetkellä eikä sen mukaan mikä toimeentulotuessa on.
Käydäänpä lausuntopalvelussa käyneen lakiehdotuksen johdantoa taas läpi. Isolla kirjaimilla korostettu avainsanoja:
Tausta Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus toteuttaa perusturvan uudistuksen, joka parantaa TYÖNTEON KANNATTAVUUTTA, sujuvoittaa sosiaaliturvaa ja yksinkertaistaa etuuksia sosiaaliturvakomitean välimietinnön tekemät suositukset ja selvitykset huomioiden. Uudistuksen tavoitteena on aikaansaada yksi yleistuki sisältäen perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvaraisen osan viimesijaiseksi turvaksi.
Tavoitteet
Yhteen perusturvaetuuteen siirrytään VAIHEITTAIN tukien MÄÄRÄYTYMISPERUSTEITA yhdistämällä. Työttömyyden ajan perustoimeentulon turvaaminen yhdellä etuudella sujuvoittaa sosiaaliturvaa.
Mitä tämä tarkoittaa: Työnteon kannattavuutta parantaa joko palkkojen nosto, tai tukien leikkaaminen. Tällä lailla ei voida nostaa palkkoja, koska se ei ole hallituksen päätettävissä, joten tulkitasoa tai tuen saajien määrää karsitaan.
Vaikka tuolla mainitaan nuo kolme osaa, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisi kolme tukea, vaan kuten Tavoitteissa sanotaan: yhteen perusturvaetuuteen siirrytään vaiheittain tukien määräytymisperusteita yhdistämällä. Eli tässäkin kerrotaan tavoitteena olevan yksi tarveharkintainen toimeentulotuki ja saadakseen toimeentulotukea ei saa omistaa kuin erikseen sovitut omaisuuserät. Tällä hetkellä on sovittu tavanomainen asunto ja alle 5000 euron auto tavanomaisen koti-irtaimiston lisäksi. Koska hallitus tavoittelee säästöjä, ei voida sellaista sosiaaliturvaa rakentaa, jossa saisi olla tilillä rahaa. Sehän olisi täysin päinvastaista tavoitteisiin nähden. Nuo osat eivät siis ole erillisiä tukia, vaan asumisosa on 70% hyväksytyistä asumismenoista, perusosa on muuhun elämiseen ja 30% asumiskuluista tarkoitettu osa ja harkinnanvarainen osa on lähinnä terveyspuolen menoja, muuttoavustusta tai vuokravakuuksi yms. kertaluontoista. Asumisosa ja perusosakin ovat tarveharkitaisia siinä mielessä, että pitää täyttää niitä koskevat varallisuus- ja osallistumisehdot. Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että on työtön työnhakija ja osallistuu annettuihin aktivointeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että sairastut vakavasti tai vammaudut pysyvästi ja joku tulee sen jälkeen sulle lällättelemään että hittoako odotat jotain apuja yhteiskunnalta.
Mulla on kyllä vakuutukset näiden varalle. Kannattaa varoa mitä toiselle toivoo, se yleensä tapahtuu tälle toivojalle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä vakuutukset näiden varalle. Kannattaa varoa mitä toiselle toiv
Vakuutukset on kommunismia.
Niinpä. Ei välttämättä saa taloaan myytyä tai ainakaan omiaan pois missään päin suomea edes etelässä, vaan jää vielä velatkin.
Nyt vielä ns. varmoilla aloillakin alkanut olemaan työttömyyttä. Tosin en edes usko, että nykyään on mitään varmaa alaa.