Huono opastus töihin ja sen jälkeen kritiikkiä työn laadusta ja hitaasta työtahdista
Tällaiseksikö meno on mennyt joka paikassa? Miten nuoret nykyään pääsevät työuran alkuun, kun kokeneemmallekin se alkaa olla uudessa paikassa hankalaa?
Itseohjautuvuuden nimissä odotetaan priimaa, mutta mitään eväitä sen eteen ei työpaikoilla olla valmiita työntekijöille antamaan. Yritä siinä sitten itseksesi keksiä, miten joku uusi ohjelma toimii, mitä käytäntöjä tehtävän eri vaiheissa on, keihin pitää missäkin vaiheessa olla yhteydessä jne. Ei mikään ihme, että moni voi töissä pahoin.
Kommentit (43)
Ja sitten jos ottaa selvää itse, joutuu kyselemään niin paljon että kollegat menee burnoutiin ja alkaa vihata kyselijää
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on.
Mutta mitä tälle voi yksittäinen työntekijä tehdä? Ajat tuntuvat kovenevan. Vaikea pysyä menossa mukana.
Näin se menee. Saat eteesi tyhjän puhelimen, vanhan läppärin ja tavoitteet. Sitten vaan carpediemiä kehiin. Joskus sujuu, joskus ei.
Lohdun sanana se, että kaikki kollegasi ja esimiehesi ovat kulkeneet saman kiirastulen läpi.
Jos se mitä teet olisi kivaa, helppoa - ja siitä saisi rahaa - niin kaikki tekisivät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos ottaa selvää itse, joutuu kyselemään niin paljon että kollegat menee burnoutiin ja alkaa vihata kyselijää
Meillä ei edes niihin kyselyihin vastata. Viestit katsotaan, mutta kokeneempi kollega saattaa vastata vasta päivien viiveellä ettei osaa sanoa (ei mene silloin työaikaa neuvomiseen). Ei ole kovin tervetullut olo.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Saat eteesi tyhjän puhelimen, vanhan läppärin ja tavoitteet. Sitten vaan carpediemiä kehiin. Joskus sujuu, joskus ei.
Lohdun sanana se, että kaikki kollegasi ja esimiehesi ovat kulkeneet saman kiirastulen läpi.
Jos se mitä teet olisi kivaa, helppoa - ja siitä saisi rahaa - niin kaikki tekisivät sitä.
Eivät kaikki ole kokeneet tuota. Aiemmin uudet ihmiset pyrittiin yleensä ottamaan mukaan porukkaan ja auttamaan työssä alkuun. Nyt he ovat täysin omillaan.
Tuo ei ole pelkästään työpaikan ongelma, vaan isompi yhteiskunnallinen ongelma, jos työelämästä putoaa koko ajan pois paljon porukkaa sen takia, että vaatimustaso on aivan ylimitoitettu.
Jos työelämässä ainoastaan nopeasti tehty priima on riittävää, mitä teemme enemmistölle? Suurin osa ihmisistä on kyvyiltään keskinkertaisia. Harva kykenee itsekseen oppimaan mestariksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos työelämässä ainoastaan nopeasti tehty priima on riittävää, mitä teemme enemmistölle? Suurin osa ihmisistä on kyvyiltään keskinkertaisia. Harva kykenee itsekseen oppimaan mestariksi.
Onko hyviä ideoita? Perustulo suurimmalle osalle ihmisistä? Tekoäly ja robotit hoitavat pääosan töistä yhdessä joidenkin huipputuloisten tehotekijöiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei edes niihin kyselyihin vastata. Viestit katsotaan, mutta kokeneempi kollega saattaa vastata vasta päivien viiveellä ettei osaa sanoa (ei mene silloin työaikaa neuvomiseen). Ei ole kovin tervetullut olo.a
Oletko valtiolla työssä?Hyvin tuttua,jengi pomoa myöten etätöissä.Vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiin etsitään 43 eri teams ryhmästä tai katsellaan videoita.Tärkeiin osa prosessia on arkistointi
Olen ollut nyt 2 kuukautta valtiolla, pomoni ja 80 %tiimistäni olen tavannut vain sen saatanan teamsim kautta.Asioita ei tehdä kustannustehokkaasti ja mikään ei kehitu kosna nämä.tollot johtoa myöten tykkää vain himmailla etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei edes niihin kyselyihin vastata. Viestit katsotaan, mutta kokeneempi kollega saattaa vastata vasta päivien viiveellä ettei osaa sanoa (ei mene silloin työaikaa neuvomiseen). Ei ole kovin tervetullut olo.a
Oletko valtiolla työssä?Hyvin tuttua,jengi pomoa myöten etätöissä.Vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiin etsitään 43 eri teams ryhmästä tai katsellaan videoita.Tärkeiin osa prosessia on arkistointi
Olen ollut nyt 2 kuukautta valtiolla, pomoni ja 80 %tiimistäni olen tavannut vain sen saatanan teamsim kautta.Asioita ei tehdä kustannustehokkaasti ja mikään ei kehitu kosna nämä.tollot johtoa myöten tykkää vain himmailla etätöissä.
Oikein arvattu. Otsassa on jo aikamoinen kupla. En taida lähteä tekemään täällä pitkää uraa. Lisäksi organisaatio on todella hierarkinen.
Onko aistittavissa vihamielisyyttä/kateutta (olet uusi ja voit olla vaikka kuinka pätevä, jolloin vanhat rutinoituneet työntekijät näyttävät huonolta)?
Jos ei ole aistittavissa, niin kannattaa yrittää vielä vähän sitä itseohjautuvuuden tietä.
Monessa yrityksissä on esim. intra tai tiedostokansiot, joista löytyy esimerkkejä, ohjeita, linkkejä ohjelmistokehittäjän sivuille jne. Ne ei ole siellä tarjottimella, vaan jokaisella työyhteisöllä tai yksiköllä on ollut oma logiikkansa tallentaa ne sinne mitä mielikuvituksellisempien tai mitäänsanomattomien nimisten kansioiden sisään.
Seuraavaksi kun kysyt apua, niin muista samaan hengenvetoon mainita, että tarkastin jo täältä ja täältä ja niistä edellisen tapauksen esimerkeistä ei tähän sopinut mikään. Eli tuot esiin sen, että olet yrittänyt selvittää muualtakin, etkä odota kadesta suuhun apuja.
Vierailija kirjoitti:
Miten varmistetaan ihmisten jaksaminen työelämässä? Käy yhteiskunnalle kalliiksi, jos moni uupuu ja päätyy pitkille sairaslomille.
Ei mitenkään. Asiasta kyllä valittaa myös päättäjät, mutta silti jatketaan lyhytnäköisellä ja kapeakatseisella linjalla.
Jos joku valittaa työstäni niin voin lopettaa aivan heti. T: Tk-lääkäri
En ymmärrä tätä. Jokaisessa työssähän on omat käytänteet, jotka on pakko oppia. Pitääkö sen työntekijän olla joku meedio? Ihan arpomalla arvata, että miten tässä työssä kuuluu toimia? Ihan järjetöntä.
Sama kokemus. Pääasiallisena syynä se että tiimit on viety mahdollisimman pienelle miehityksen tasolle jolloin kellään ei ole aikaa perehdyttää johdonmukaisesti sillä ne työt ei sitten välillä tee itseään eikä asiakkaat, diilit ja kirjanpito odottele että saadaan uusia uunista ulos.
Olen ollut kerran ennen koronaa työpaikassa jossa oli kaksi ihmistä jotka olivat jäämässä eläkkeelle ja minä ja toinen palkattiin korvaamaan heidät. Meillä oli kaikkeen kunnolliset yksityiskohtaiset sessiot ja kaikki prosessit käytiin läpi. Myös ekassa kesätyöpaikassani toimistossa kesätyöntekijöitä tuli isompi erä ja jokainen ajettiin sisään hyvin tehokkaasti.
Ymmärrän toki ettei ylemmän tason toimihenkilönä ole ketään pitämässä kädestä mutta aiemmasta kokemuksesta harva osaa ennustaa miten asiat toimii uudessa firmassa. Aika harvassa on ne asiantuntijat joiden osaaminen muuntautuu 100% uudessa työssä heti samantien vaan aina on firman sisäistä hiljaista tietoa toimintatavoista, prosesseista ja systeemeistä.
No tuoreeltakin työntekijältä voisi odottaa jonkinlaista osaamista, kun hänet on kerran palkattu.
Kaikkea ei pidä osata ja kysyä saa, mutta jos perushommaan, jonka tekee 15 minuutissa uusi työntekijä käyttää 5 tuntia, niin vika on tekijässä, ei liiallisissa vaatimuksissa tai huonossa perehdytyksessä.
Jotta työntekijää kannattaa pitää, tulee hänen olla tuottava, tämän useat työntekijät unohtavat.
Lisäksi jos jo harjoittelijana/aloittavana työntekijänä homma on liian raskasta ja stressaavaa, niin kannattaa vaihtaa alaa.
Riippuu varmasti paikasta ja kiireestä. Olen ollut samassa firmassa nyt reilut kaksi vuotta ja nyt kolmannessa tehtävässä, kun sijaistettavat ovat palanneet omille paikoilleen. Ekassa oli tosi hyvä perehdytys, ja työparilta sai aina kysyä. Seuraavassa vaihto osui kiireaikaan, joten jäin vähän omilleni - ohjeita kyllä oli onneksi, mutta ei niistä silti aina kaikki kokemattomalle selvinnyt. Kysymyksiin vastattiin kuitenkin. Tällä hetkellä taas perehdytys menossa, ja olen saanut rauhassa opetella, ja eri perehdyttäjät on erilaisia, mutta kysyä saa, niin oon ollut hyvällä mielellä. Mutta millään, ei sitten millään voisi arvailla miten täällä uutena asiat tehdään, jos ei perehdytystä/ohjeita olisi. Joka paikassa on kuitenkin niin omat prosessinsa - ei tosiaan voi olla meedio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki ole kokeneet tuota. Aiemmin uudet ihmiset pyrittiin yleensä ottamaan mukaan porukkaan ja auttamaan työssä alkuun. Nyt he ovat täysin omillaan.
Milloin tarkkaan ottaen oli tämä aiemmin? Olen 53v enkä muista sellaista aikaa.
Miten varmistetaan ihmisten jaksaminen työelämässä? Käy yhteiskunnalle kalliiksi, jos moni uupuu ja päätyy pitkille sairaslomille.