Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vähähiilihydraattinen ruokavalio on joillekin niin suuri raivoamisen aihe?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen sairaalloisen ylipainoinen ja pudottanut painoa vähähiilarisella nyt 16 kg ja olo on hyvä ja pirteä, kun on jättänyt sokerin mässyttämisen minimiin. Joillekin jeesustelijoille tuo silti tuntuu olevan punainen vaate 😄

Kommentit (336)

Vierailija
41/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen auttaa itsessään eniten,sivuseikka laihdutko vähillä vai runsailla hiilihydraateilla.Mitenkäs minä pysyn aina vaan laihana runsailla hiilareilla?

Vierailija
42/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh-ruokavalio tasapainottaa verensokerin, auttaa karkottamaan kakkostyypin diabetesriskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama miten pudotat painoa jos teet sen epäterveellisesti..

Vhh-ruokavalio on juurikin sitä terveellistä syömistä.

Vierailija
44/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus! Olo on hiton paljon parempi ja samoin yleinen jaksaminen, kun ei ole siinä sokeripöhnässä ja ruuan jälkeen ei tule sitä väsymystä. Samaten maha toimii paremmin. Kaikki on parempaa. Kyllä minä kuuntelen ennemmin omaa kehoa kuin jotain jeesustelijaa.

Ap

Vhh-ruokavalio on erinomainen valinta. Hiilihydraattien määrää ei saa laskea liian alas, vie muuten voimat. Vhh ohjaa terveelliseen ruokavalioon. Älä välitä muista, onnittelut valinnastasi.

Ei vie voimia. Tuo on monen yleinen harhaluulo. Itse aikoinaan pudotin todella kovalla ketodieetillä 20 kg ja tein todella raskasta fyysistä työtä. Lihaskunto oli hyvä ja jaksaminen parempaa kuin aikoinaan "riisi ja sämpylä-ruokavaliolla".

Vierailija
45/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mistä hiilarit otat, on merkitystä. Ilmeisesti olet lihonut juurikin niiden hiilareiden vuoksi ja kaikki sitä pullamössöä!

Todellisuudessa vain energian saanti pitkällä aikavälilä ratkaisee. On vain helpompi syödä kaloreita pullasta kuin terveellisestä ruoasta.

Vierailija
46/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä negatiiviset asenteet liittyvät siihen, kun vhh-ruokavaliota noudattava suureen ääneen julistaa ruokavalionsa autuutta ja sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi syödä samalla tavalla.

Näinhän toimii vegaanit ja suositusruokaa syövät ja.....

Vierailija
47/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on epäterveellinen ruokavalio.

Miksi sitten kaikki veriarvotkin ovat yleensä aina huippuluokkaa tuon ruokavalion noudattajilla?

Koska eivät enää ole lihavia ja ensimmäistä kertaa syövät edes jotain vihanneksia rullakebabin ja karkin sijaan.

Vierailija
48/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP! Olet saanut laihdutettua ison määrän. Itse jätin myös sokerin pois enkä valmisruokia ja eineksiä ole muutenkaan koskaan syönyt. Viime marraskuusta tähän päivään olen myös pudottanut 25 kg. En laske mitään kaloreita enkä pidä minkäänlaista dieettiä olen sekasyöjä. Annoskoot ovat pienentyneet kun olen laihtunut ja olo on mitä parhain. Kävin ottamassa veriarvot eikä niissä ollut mitään vikaa. Mitään lääkkeitä en päivittäin syö ja lääkäri ei sellaisista edes puhunut mitään. 

Vierailija
49/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen auttaa itsessään eniten,sivuseikka laihdutko vähillä vai runsailla hiilihydraateilla.Mitenkäs minä pysyn aina vaan laihana runsailla hiilareilla?

Miksikäs jonkun älykkyysosamäärä on 150 ja toisen 85? Eikö viimeksi mainittu ole vain treenannut aivojaan tarpeeksi, siitäkö kaikki johtuu?

Vierailija
50/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä nyt ei suomalaisessa raivoa herättäisi. Jos on lihava, on huono, jos on laiha on huono, jos on normi niin  on huono. Miks pitää olla niin liian normi!?!. Huono, huono! Mikä se luulee olevansa!?

Kun perustunnetila on viha ja kateus, niin silloin oli asia miten oli, oli se sittenniin tai  näin, on kaikki aina väärin päin.

Jos se vähähiilarinen on sulle ok, niin vtut kenenkään nk. mielipiteestä. Samalla periaateella käytät riemunkirjavia kalsareita ja vaikka pierunhajuista dödöä, jos siltä tuntuu.

Vierailija
51/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ymmärrätkös, että sokerihiiriä ahdistaa ajatus elämästä ilman sokerilimuja, karkkia, donitsia ja suklaata?

Pahasti ylipainoinen ystäväni on niin koukussa sokeriin, että hän tulee sairaaksi ilman järjetöntä solerimäärää.

Sittenhän heitä on kaksi sairaalloisen ylipainoista: kaverisi ja ap. Tsempit heille molemmille, varmasti ymmärtävät toisiaan.

Vierailija
52/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverto ihminen suhtautuu vihamielisesti ihmiseen, joka toimii väärin eli eri tavalla kuin on opetettu toimimaan. 

Vierailija
53/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten leijonat, sudet ja muut petoeläimet elää pelkällä lihalla? Lisäksi näiden fyysinen kunto on yleisesti ottaen huipputasoa ja lihaksisto voimakas ja kova kestävyys. Ei ne pullaa tai marjoja tarvitse. Nisäkkäitä ovat siinä missä ihmisetkin.

Ei leijonilla kuten muillakaan kissapedoilla mikään erityisen hyvä kunto ole. Saalistustapana on yllätys, luovuttavat heti jos pitäisi pidempään jahdata. Sudella on hyvä kunto.

Eläinkunnasta jos pitää etsiä parasta kestävyysurheilijaa  se saattasi olla strutsi. Voivat ravata maratonin tunnissa jos sille päälle sattuvat. Tosi pitkillä matkoilla hevoset pesevät ultrajuoksijat myös.

Lihasvoimaa, noh, kannttaisiko vertialukohdetta etsiä vähän lähemää kuin noista nelijalkaisista? Simpanssin ruokavalio on huomattavasti ihmisiä vähemmän lihapitoinen ja lihasvoima on ihan eri sfääreissä. Lähinnä tuokin esimerkki osoittata kuitenkin sen kuinka idioottimaista tuollainen vertailu on.

Vierailija
54/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus! Olo on hiton paljon parempi ja samoin yleinen jaksaminen, kun ei ole siinä sokeripöhnässä ja ruuan jälkeen ei tule sitä väsymystä. Samaten maha toimii paremmin. Kaikki on parempaa. Kyllä minä kuuntelen ennemmin omaa kehoa kuin jotain jeesustelijaa.

Ap

Onneksi olkoon Ap, minä myös olen tasapainottanut ruokavalioni ja jo 4 kg lähtenyt. Olo tuntuu paremmalta. 

Järkevää onkin vähentää noista nopeista hiilareista,  minulla ainakin on ollut tapana vetää karkkia ja mässyttää leipiä iltaisin, pelkästään näistä kahdesta luopuminen riitti. Nyt paino laskee pikkuhiljaa. 

En kuitenkaan usko mihinkään hiilihydraatittomaan luolamiesdieettiin - tarvitsemne hiilareita. Esim aamuisin keitän puuron kuituisista kaurahiutaleista, illalla kokojyväruisleipä ilman päällisiä, joskus sokeriton jugurtti. Peruna ja vihannekset, sekä harvat hedeltmät ovat myös hillaripitoisia. Perunaakaan ei tarvitse määräänsä enempää syödä ja valkoinen riisi on  juhlaruoka - normaalisti kannattaa syödä vaikka ruokakauraa.  

Vierailija
55/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua itse ruokavalio ärsytä, vaan se osa ruokavalioon hurahtaneista jotka julistavat sitä kuin uskontoa ja kyseenalaistavat kaikkien muiden ruokavalioita vaikkei heiltä kysyttäisi mitään.

Itselläni on se käsitys, että juuri vastustajat ovat niitä uskonnonjulistajia. Vhh:ta suosittelevien motiivina on auttaa toisiakin laihtumaan ja voimaan hyvin. Mitä pahaa siinä on? 

Ongelma on siinä, että vhh-uskovaisten "suosittelu" ei ole vain suosittelua, vaan hyvinkin aggressiivista julistamista.

Hyvä esimerkki on tämän palstan laihdutusketjut, missä ihmiset kertovat omista metodeistaan ja kokemuksistaan. Väistämättä se, joka alkaa kyseenalaistaa muiden tapoja on vhh.

Vierailija
56/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen jonkinlaisena kateutena ja noloutena muilta, kun vetävät herkkuja ja sitten huomaavat ettei yksi ota. Sitä sitten ihmetellään, kyseenalaistetaan ja alkaa se tuputtaminen. "Kyllä sitä yhden pullan voi ottaa". Juu voi varmaan, jos haluttaa, mutta kun ei haluta.

Eikä riitä, että sanoo kerran, vaan seuraavalla kerralla sama homma ja samoilta ihmisiltä. 

Absoluuttisille kielloille perustuva ruokavalio ei toimi pidemmän päälle. Tämän voivat todistaa tuhannet lääkärit ja terapeutit. 

Ei vhh-ruokavaliossa tarvitse KIELTÄÄ mitään, vaan valita syömiset sen ruokavalion mukaan. 

Vierailija
57/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä negatiiviset asenteet liittyvät siihen, kun vhh-ruokavaliota noudattava suureen ääneen julistaa ruokavalionsa autuutta ja sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi syödä samalla tavalla.

Ei todellakaan pitäisi minun mielestäni kaikkien syödä samalla tavalla. Minua noissa vhh:n arvostelijoissa taas vituttaa se, että he luulevat jokaisen kehon toimivan samalla tavalla ilman geneettisiä eroja, oli painoa sitten 60 kg tai 160 kg. Esim sokeri sekoittaa oman kehon täysin, eikä mistään kohtuullisista ruokamääristä tule kylläisyyden tunnetta. Näin on ollut pikkulapsesta saakka, mutta vasta vhh:n kautta asian tajusin, kun pienemmistä ruokamääristä tuli riittävän kylläinen olo. Nykyään ei tarvitse määrällisesti syödä kuin puolet siitä mitä aiemmin.

Ap

Totta, minullekaan ei yhtään sovi viljatuotteet vaan heti pomppaa verensokeri huippuun. Silti joka paikassa niitä tuputetaan ja sokeria päälle. Koska hiilareita pitää syödä reilusti. Vaikka tulee sairaaksi? No lääkettähän voi ottaa enemmän, sanovat. Järjetön väite!

Syön kasviksia ja saan niistä hiilarit. Voin paremmin ja vatsa toimii hyvin. Minulla taas ruokamäärät on tuplaantuneet kun aloitin vhh. Silti paino ei ole noussut yhtään vaikka käytän kermaa ja majoneesia lähes joka päivä. Pienemmillä annoksilla nälkä ei pysy poissa. Ollaan kaikki erilaisia.

Hiilihydraatit selkeästi aiheuttaa pahoja sairauksia joillekin, ehkä useimmille. On ollut järkytys huomata että kaupassa voi/saa/joutuu hylätä 90% tuotteista sokerin tai viljojen vuoksi. Käytän hevi, liha, maito ja pakastetuotteita ainoastaan ja niistäkin vain ne puhtaat raaka-aineet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Huomenna verikokeet ja selviää onko ollut oikeita valintoja.

Vierailija
58/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vhh-ruokavalio tasapainottaa verensokerin, auttaa karkottamaan kakkostyypin diabetesriskin.

Niin auttaa millä tahansa muullakin ruokavaliolla laihtuminen.

Vierailija
59/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut hienosta painonpudotuksesta. Minäkin saanut nyt 12 kg pois mutta en vhh ruokavaliolla.

Vierailija
60/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on epäterveellinen ruokavalio.

Miksi sitten kaikki veriarvotkin ovat yleensä aina huippuluokkaa tuon ruokavalion noudattajilla?

Ei ole. Pitkäaikaistutkimuksissa kolesteroliarvot alkavat nousta. Tietysti arvot laskevat ensin kun paino putoaa mutta ne ovat silti korkeammalla kuin sekasyöjillä.

Vhh on sekasyöntiä.