Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi palstalaisten on niin vaikea ymmärtää, että kotirouva voi myös olla itse varakas?

Vierailija
22.07.2025 |

Aina kun kotirouvaketju ilmestyy tänne, se on täynnä kommentteja, jossa puhutaan omasta rahasta, kotirouvan köyhyydestä, pienestä eläkkeestä jne.

Kuitenkin kotirouvalla voi olla takana lähes normaalin pituinen ja hyvätuloinen työura tai hän voi alkujaankin olla varakas.

Kommentit (187)

Vierailija
101/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei selvästikään ole riittävästi tietoa suomalaisnaisten elämästä 1900-luvun alkupuoliskolla. Sitä kyllä on olemassa, vaikkei tämän päivän kotirouvista olekaan. Ap

Koetko eläväsi samanlaista elää kuin he?

Vierailija
102/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

96. Lapsuuteni kotirouvat olivat ihan viralliselta ammatiltaan kotirouvia. Nykypäivänä sellaista ammattia ei ole virallisesti olemassa, mistä  johtuen emme esimerkiksi tiedä kuinka monta kotirouvaa Suomessa on olemassa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

96. Lapsuuteni kotirouvat olivat ihan viralliselta ammatiltaan kotirouvia. Nykypäivänä sellaista ammattia ei ole virallisesti olemassa, mistä  johtuen emme esimerkiksi tiedä kuinka monta kotirouvaa Suomessa on olemassa. Ap

Täytyykö mielestäsi ihmisen itse määritellä itsensä kotirouvaksi vai voiko sinusta määrittely tulla ulkoapäin?

Vierailija
104/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei selvästikään ole riittävästi tietoa suomalaisnaisten elämästä 1900-luvun alkupuoliskolla. Sitä kyllä on olemassa, vaikkei tämän päivän kotirouvista olekaan. Ap

Koetko eläväsi samanlaista elää kuin he?

Elämä lähes sata vuotta sitten oli niin toisenlaista, että olisi hullua kuvitella moista. Jo nykyelämä lapsuuteni kotirouviinkin verraten on hyvin erilaista. Niinpä kotirouvuuskin on muuttanut muotoaan mm. naisten aseman, perhe-elämän ja miehen roolin muuttuessa. Myös suhtautuminen lapsiin on jo omanakin elinaikanani muuttunut monin tavoin saati verrattuna oman äitini tai isoäitini lapsuuteen. Ap

Vierailija
105/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se kotirouva olla vaikka miljonääri, mutta ainakaan hänellä ei ole tekemänsä työn tuomaa itsekunnioitusta ja omanarvontuntoa. Sitä kun ei pelkällä rahalla saa. 

Minä olen jo lapsena oppinut, että ihan itse tienattu euro on monta kertaa arvokkaampi kuin toiselta saatu. 

Vierailija
106/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö mielestäsi ihmisen itse määritellä itsensä kotirouvaksi vai voiko sinusta määrittely tulla ulkoapäin?

Sellaista ammattinimikettä ei enää ole olemassa kuin kotirouva, joten määrittely on väistämättä oma määrittely. Mutta sisältö on edelleen sama. Miehensä rahoilla elävä nainen, jolla on palstalla monta lempinimeä ;)  Ap

Vierailija
107/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se kotirouva olla vaikka miljonääri, mutta ainakaan hänellä ei ole tekemänsä työn tuomaa itsekunnioitusta ja omanarvontuntoa. Sitä kun ei pelkällä rahalla saa. 

Minä olen jo lapsena oppinut, että ihan itse tienattu euro on monta kertaa arvokkaampi kuin toiselta saatu. 

Ahaa, eli omista osakkeista tulevat osinkotulot eivät ole omia rahoja? Mutta palkka on?Surullista myös kuulla että omanarvontuntosi rakentuu vain tekemäsi työn varaan. Olet arvokas ihmisenä vaikka välillä tekisit vähemmän.

Vierailija
108/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ammattinimikettä ei enää ole olemassa kuin kotirouva, joten määrittely on väistämättä oma määrittely. Mutta sisältö on edelleen sama. Miehensä rahoilla elävä nainen, jolla on palstalla monta lempinimeä ;)  Ap

Joo. Aloituksessa puhuit ihan muusta. Puhuit naisista, joilla on omaa varallisuutta. Sellaisia ei sanota kotirouviksi. 

Vierailija
109/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tekemänsä työn tuomaa itsekunnioitusta ja omanarvontuntoa"

Tirsk!

Vierailija
110/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Aloituksessa puhuit ihan muusta. Puhuit naisista, joilla on omaa varallisuutta. Sellaisia ei sanota kotirouviksi. 

Kyllä sanotaan. Kotirouvathan olivat ennenvanhaan ja perinteisesti nimenomaan varakkaampia naisia, joilla oli omaisuutta myös itsellään. Sinulla on vain asiasta väärä käsitys. Ap

Vierailija
111/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tuoma itsekunnioitus ja omantunnonarvo? Ok. Ja muuta sitten ei voi olla? Elämässä on muutakin kuin työ. Minä ainakin olen erittäin tyytyväinen itseeni ja elämääni ilman pakollista työtä. Itsetunto ja muut arvot ihan kohdallaan. En kuvittele olevani parempi kuin muut enkä taatusti ole huonompi. Elän vain erilaista elämää kuin suurin osa suomalaisista. Eikä siinä ole mitään väärää tai muilla sanomista. Tämä on valinta. Ja se on tehty mieheni kanssa yhdessä kun 1.lapsi syntyi. Ja nyt kun lapset ovat maailmalla niin mieskin on hypännyt oravanpyörästä. Mutta sitä kukaan ei ole arvostellut koskaan. Ja ennenkuin joku alkaa marista jostain tuista niin emme saa/tarvitse mitään tukia ja kyllä me molemmat maksamme veroja...pääomaveroa. Niin ja valitettavasti on tullut perintöverojakin maksettua jo 4 kertaa.

Vierailija
112/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli omista osakkeista tulevat osinkotulot eivät ole omia rahoja? Mutta palkka on?Surullista myös kuulla että omanarvontuntosi rakentuu vain tekemäsi työn varaan. Olet arvokas ihmisenä vaikka välillä tekisit vähemmän.

Kuka sanoi, että omanarvontunto rakentuu vain työn varaan? Niin, ei kukaan. 

Ei se silti sitä poista, että on todella  hienoa olla mukana yhteiskunnassa tehden merkityksellistä työtä eikä lekotella kotona. Usko pois:-)

Sinä sanoit. Kotirouvalla ei sitä mielestäsi ole, koska ei käy töissä. Varmasti teet hyvin merkityksellistä työtä, niinhän suurinosa mielestään tekee.. 

Vierailija
113/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että omanarvontunto rakentuu vain työn varaan? Niin, ei kukaan. 

Ei se silti sitä poista, että on todella  hienoa olla mukana yhteiskunnassa tehden merkityksellistä työtä eikä lekotella kotona. Usko pois:-)

Olen ollut edustusrouvana maassa, missä se on tavallista. Rouvat ovat siellä kunnianhimoisia ja korkeasti koulutettuja A-tyypin persoonia. Ei rouvat lekottele, vaan tekevät merkittäviä asioita. Perustavat hyväntekeväisyysjärjestöjä tai poliittisia järjestöjä, pyörittävät hallituspaikoilla paikallisia museoita ja teattereita, ja vanhempainyhdustyksissä keräävät lastensa kouluille satoja tuhansia tai jopa miljoonia vuodessa. Se, että työ ei ole palkallista, ei tarkoita, ettei sitä voi kokea merkitykselliseksi. 

Toki siihen vaikuttaa myös ympäristön asenne. Noita tuntemiani naisia arvostetaan. Heidän työpanoksensa tiedetään korvaamattomaksi. 

Vierailija
114/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirouvan koko päivä menee kotia, lapsia ja illalla miestä hoitaessa, ei siinä jää aikaa millekään työlle, tuo on se työ, jos siis puhutaan kotirouvasta ja hän ei myöskään ole työtön työnhakija, vaan mies hoitaa elatuksen, ei Kela.

Kotiäiti ja kotirouva ovat kaksi eri asiaa. Ennen oli myös käsite "kotivävy", harvemmin käytetty nykyään. 

Vierailija
115/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sanotaan. Kotirouvathan olivat ennenvanhaan ja perinteisesti nimenomaan varakkaampia naisia, joilla oli omaisuutta myös itsellään. Sinulla on vain asiasta väärä käsitys. Ap

Kyllä minä kotirouvan lapsena ja itsekin kotirouvana olleena tiedän, mistä puhun. Sinä itse puhuit miehen rahoilla elämisestä. Siinä on ristiriita, mitä sinä itse kirjoitat. 

Vierailija
116/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"tekemänsä työn tuomaa itsekunnioitusta ja omanarvontuntoa"

Tirsk!

Niin. Suomalainen nainen on kuin suomenhevonen, vähään tyytyvä ja tasainen raataja - tuokin on huolella rakennettua kansallisromanttisen suomalaisuuden kuvastoa 1880-1900-luvun tienoilta. Siinä on myös puhdasoppisuuden perintöä 1600-luvulta. Ap

Vierailija
117/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenniin ei sanota?

Vierailija
118/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kotirouvan lapsena ja itsekin kotirouvana olleena tiedän, mistä puhun. Sinä itse puhuit miehen rahoilla elämisestä. Siinä on ristiriita, mitä sinä itse kirjoitat. 

Mitä ristiriitaa on siinä että itsellä on varallisuutta mutta elää miehen rahoilla? Minulla on kaapissa oma kakku mutta syömme yhdessä miehen kakun. Missä on se ristiriita?

Vierailija
119/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä minkä vuoksi ihmiset pitäytyvät omassa mielipiteessään, vaikka faktat ovat muuta. Itse pyrin korjaamaan käsityksiäni ja tarkistamaan, jos huomaan jonkun esittävän jonkin tiedon, mikä tuntuu väärältä. Ainahan sitä voi olla väärässäkin. Mutta palstalla monet toimivat toisin kuten jo kirjoitin. Ap

Vierailija
120/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä minkä vuoksi ihmiset pitäytyvät omassa mielipiteessään, vaikka faktat ovat muuta. Itse pyrin korjaamaan käsityksiäni ja tarkistamaan, jos huomaan jonkun esittävän jonkin tiedon, mikä tuntuu väärältä. Ainahan sitä voi olla väärässäkin. Mutta palstalla monet toimivat toisin kuten jo kirjoitin. Ap

Tästä tuli mieleen eräs tapaus, kun eräs lääkäri joutui menemään päivystykseen ja kertoi mikä on hätänä ja sen myös mitä pitää tehdä. Hoitaja ei ottanut millään uskoakseen faktoja, vaan käyttäytyi hyvin ylimielisesti ja töykeästi siihen asti, kunnes sai tietää potilaan olevan lääkäri. Tulee väistämättä mieleen, etteivät ihmiset, jotka pitäytyvät itsepintaisesti omissa uskomuksissaan ole ammateissa, joissa vaaditaan pitkä koulutus ja vastuun kantamista. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi