Miksi palstalaisten on niin vaikea ymmärtää, että kotirouva voi myös olla itse varakas?
Aina kun kotirouvaketju ilmestyy tänne, se on täynnä kommentteja, jossa puhutaan omasta rahasta, kotirouvan köyhyydestä, pienestä eläkkeestä jne.
Kuitenkin kotirouvalla voi olla takana lähes normaalin pituinen ja hyvätuloinen työura tai hän voi alkujaankin olla varakas.
Kommentit (187)
"Tottakai perhe on yhteinen, kukas muuta on väittänytkään. Senkus et hyväksy, todella ikävää."
Heh, sanos muuta. Todella ikävää :) Ap
Tottakai perhe on yhteinen, kukas muuta on väittänytkään. Senkus et hyväksy, todella ikävää.
Sinulla on ylimielinen ja negatiivinen tapa kirjoittaa. Kyse on vain sinun ristiriidoistasi. Kehut varallisuudellasi, ja sillä, että silti elät miehesi rahoilla. Mutta ihan sama. Sinä olet selvästikin tyytyväinen elämääsi, etkä kiinnostunut kenenkään muun ajatuksista, joten turha ketju.
Osoittaa ehkä hiukan huonoa historian tuntemusta ja ymmärrystä, jos puhuu nykyajan downshiftaajista kotirouvina - oli downshiftaamisen syy tai mahdollistama taho sitten mikä tahansa (vaikka perintö, sijoitukset, aiemmat tulot ja säästöt, kumppanin rahat, mikä tahansa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen saa lapsen kolmekymppisenä ja jää sen myötä loppuelämäkseen kotiin, niin missä välissä hän on hankkinut hulppean varallisuutensa? Ammattikoulusta valmistunut ehtii olla töissä vain kymmenisen vuotta. Sillä palkalla ei ainakaan.
Etkö ole koskaan kuullut kenestäkään, joka perii. Niin voi käydä jo alaikäisenä, jos käy huonosti eli vanhemmat tai toinen heistä kuolee. Tai sitten kuolee joku muu varakas sukulainen, jonka lapsi tai nuori perii. Ap
Olen kuullut. Olen kuullut myös lottovoittajista. Nuo on yhtä yleisiä tapahtumia.
Tiedän kymmenkunta alaikäisenä isohkon omaisuuden perinyttä ihmisistä, joukossa minä itse. Mutta lottovoittajia en tiedä yhtään. Ap
Minä tunnen läheisesti alaikäisinä omaisuutta perineitä. Ei ole tullut lapsiparkoja mieleenkään pitää voittajina, vaan olen monet itkut itkenyt heidän takiaan. Ja tuen miten osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
96. Lapsuuteni kotirouvat olivat ihan viralliselta ammatiltaan kotirouvia. Nykypäivänä sellaista ammattia ei ole virallisesti olemassa, mistä johtuen emme esimerkiksi tiedä kuinka monta kotirouvaa Suomessa on olemassa. Ap
Täytyykö mielestäsi ihmisen itse määritellä itsensä kotirouvaksi vai voiko sinusta määrittely tulla ulkoapäin?
Sellaista ammattinimikettä ei enää ole olemassa kuin kotirouva, joten määrittely on väistämättä oma määrittely. Mutta sisältö on edelleen sama. Miehensä rahoilla elävä nainen, jolla on palstalla monta lempinimeä ;) Ap
Kaikki miehensä rahoilla elävät naiset eivät ole kotirouvia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut edustusrouvana maassa, missä se on tavallista. Rouvat ovat siellä kunnianhimoisia ja korkeasti koulutettuja A-tyypin persoonia. Ei rouvat lekottele, vaan tekevät merkittäviä asioita. Perustavat hyväntekeväisyysjärjestöjä tai poliittisia järjestöjä, pyörittävät hallituspaikoilla paikallisia museoita ja teattereita, ja vanhempainyhdustyksissä keräävät lastensa kouluille satoja tuhansia tai jopa miljoonia vuodessa. Se, että työ ei ole palkallista, ei tarkoita, ettei sitä voi kokea merkitykselliseksi.
Toki siihen vaikuttaa myös ympäristön asenne. Noita tuntemiani naisia arvostetaan. Heidän työpanoksensa tiedetään korvaamattomaksi.
En oikein ymmärrä, miksi tällaistakin ihannoidaan - naiset tekevät työtä, mutta eivät saa palkkaa. Sitten selitetään silmät kirkkaina, että ei palkattomuus poista työn merkittävyyttä. Enpä ole vähään aikaan paksumpaa juttua kuullut. En vähättele näiden naisten tekemää työtä, mutta kyllähän yhteiskunta kusettaa heitä ja täysillä. Tuokin on yksi keino pitää naiset alisteisessa asemassa. Uskon kyllä, että he kokevat tekevänsä merkittävää ja tärkeää työtä, ja varmasti tekevätkin - mutta kyllähän tuo on lähinnä NÖYRYYTTÄVÄÄ ja todella ALENTAVAA, että sukupuolen perusteella ihminen jätetään ilman palkkaa työstään. Käsittämätöntä, että suomalaisella keskustelupalstalla joku näkee tämänkin ihan hyvänä ja jopa osoituksena siitä, miten eri tavoin voi kokea olevansa merkityksellinen ihminen. Kaikkea sitä kuuleekin!
Sinänsä kiinnostaisi kuulla, mikä tämä maa on, mutta veikkaan, ettet kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kotirouvilla mitään työuraa ole takana, voi niillä jollain yhdellä promillella olla sattumalta jo nuorena tullutta perintöä ja sitä kautta varallisuutta.
Eli joku 45v down shiftaaja, jolla on varaa lopettaa työt, se ei ole se "kotirouva", sille voitte keksiä jonkun ihan oman nimen/termin.
Onhan kun hoitaa lapset ja muun!
Tunsin parikin vanhempaa äitiä, jotk ajäivät kotirouviksi, ei ollut tarvetta mennä työhön lapsen syntymän jälkeen.
Kotirouva ei ole synonyymi käyhälle ja aivottomalle.
Ja hei, kotirouva voi tehä jottain...diy ym
Kotirouvan työ on kodinhoito. Ero on tässä:
Jos nostaa työttömyysetuuksia, on työtön.
Jos elää täysin miehensä siivellä, on kotirouva.
Ei ole ollenkaan välttämättä kodinhoito. Kyllä useimmilla taitaa painottua lasten kasvattamiseen prioriteetit. Kotona voi vaikka käydä siivooja ja mies olla intohimoinen ruoanlaittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
96. Lapsuuteni kotirouvat olivat ihan viralliselta ammatiltaan kotirouvia. Nykypäivänä sellaista ammattia ei ole virallisesti olemassa, mistä johtuen emme esimerkiksi tiedä kuinka monta kotirouvaa Suomessa on olemassa. Ap
Täytyykö mielestäsi ihmisen itse määritellä itsensä kotirouvaksi vai voiko sinusta määrittely tulla ulkoapäin?
Sellaista ammattinimikettä ei enää ole olemassa kuin kotirouva, joten määrittely on väistämättä oma määrittely. Mutta sisältö on edelleen sama. Miehensä rahoilla elävä nainen, jolla on palstalla monta lempinimeä ;) Ap
Joo. Aloituksessa puhuit ihan muusta. Puhuit naisista, joilla on omaa varallisuutta. Sellaisia ei sanota kotirouviksi.
Niin. Lähinnähän kyse on jonkinlaisesta downshiftaamisesta, jota sitten provokaatiomielessä halutaan kutsua kotirouvana olemiseksi - mutta miehen kohdalla puhuttaisiin vain, että mies elää omilla säästöillään/varallisuudellaan/osinkotuloillaan/tms. Samoin olisi sinkkunaisen kohdalla.
Ei ole ollenkaan välttämättä kodinhoito. Kyllä useimmilla taitaa painottua lasten kasvattamiseen prioriteetit. Kotona voi vaikka käydä siivooja ja mies olla intohimoinen ruoanlaittaja.
Jos hoitaa lapsia on kotiäiti. Se on eri asia kuin kotirouva.
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa ehkä hiukan huonoa historian tuntemusta ja ymmärrystä, jos puhuu nykyajan downshiftaajista kotirouvina - oli downshiftaamisen syy tai mahdollistama taho sitten mikä tahansa (vaikka perintö, sijoitukset, aiemmat tulot ja säästöt, kumppanin rahat, mikä tahansa).
Mikä se sellainen downshiftaaja on? Sellaisista puhuttiin 10-15 vuotta sitten naistenlehdissä, sen sijaan kotirouva on ennen ollut ammattinimike, jota on käytetty pääasiallisesti miehensä rahoilla elävistä naisista. Sama elämäntyyli on edelleen olemassa, se vain on hieman muuttanut muotoaan kuten moni muukin asia perhe-elämässä. Kotirouvalla ja aviomiehellä voi olla hyvin tasa-arvoinen työnjako, lapset saavat olla lapsia, eivätkä pikkuaikuisia, jotka kättelivät vanhempiaan ruokapöydässä kuten äitini teki jne. Perhe-elämä muuttuu, mutta osa rakenteista säilyy ennallaan. Heteroseksuaalisen parisuhteen asema ei ole enää itsestäänselvä, mutta samanlaisen perherakenteen voi muodostaa myös naispari jne. Näitä muutoksia historiantutkija tutkii. Ja aika moni allekirjoittaa: ihminen ei muutu, vain käsitteet muuttuvat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitaa lapsia on kotiäiti. Se on eri asia kuin kotirouva.
Ei ole, jos on naimisissa lastensa isän kanssa.
"Minä tunnen läheisesti alaikäisinä omaisuutta perineitä. Ei ole tullut lapsiparkoja mieleenkään pitää voittajina, vaan olen monet itkut itkenyt heidän takiaan. Ja tuen miten osaan. "
Onneksi useimmille kuitenkin jää toinen vanhempi eloon tai kuollut sukulainen on kaukaisempi. Iso omaisuus nuorena voi tosiaan olla myös kirous, se on totta. Itselläni ei onneksi ollut mitään valtavia omaisuuksia. Ap
En oikein ymmärrä, miksi tällaistakin ihannoidaan - naiset tekevät työtä, mutta eivät saa palkkaa. Sitten selitetään silmät kirkkaina, että ei palkattomuus poista työn merkittävyyttä. Enpä ole vähään aikaan paksumpaa juttua kuullut. En vähättele näiden naisten tekemää työtä, mutta kyllähän yhteiskunta kusettaa heitä ja täysillä. Tuokin on yksi keino pitää naiset alisteisessa asemassa. Uskon kyllä, että he kokevat tekevänsä merkittävää ja tärkeää työtä, ja varmasti tekevätkin - mutta kyllähän tuo on lähinnä NÖYRYYTTÄVÄÄ ja todella ALENTAVAA, että sukupuolen perusteella ihminen jätetään ilman palkkaa työstään. Käsittämätöntä, että suomalaisella keskustelupalstalla joku näkee tämänkin ihan hyvänä ja jopa osoituksena siitä, miten eri tavoin voi kokea olevansa merkityksellinen ihminen. Kaikkea sitä kuuleekin!
Sinänsä kiinnostaisi kuulla, mikä tämä maa on, mutta veikkaan, ettet kerro.
No, nuo naiset pitävät itseään yhteiskunnan korkeimmilla portailla olevina ihmisinä. Kun minä katson jonkun hienon tilaisuuden televisiosta, näistä naisista postaa joku kuvan saman gaalan katsomosta. Heille se museon johtokunnan paikka on sinänsä meriitti.
Ja voin minä sen maan sanoa, koska siellä on kuitenkin niin paljon suomalaisia eri tehtävissä, ettei minua pelkästään tästä tunnista. Eli Yhdysvallat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehensä rahoilla elävät naiset eivät ole kotirouvia.
Eivät ole, jos eivät sellaisiksi itseään nimitä, koska sellaista ammattinimikettä ei enää virallisesti ole käytössä niin että ulkopuolinen määrittelisi sen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen saa lapsen kolmekymppisenä ja jää sen myötä loppuelämäkseen kotiin, niin missä välissä hän on hankkinut hulppean varallisuutensa? Ammattikoulusta valmistunut ehtii olla töissä vain kymmenisen vuotta. Sillä palkalla ei ainakaan.
Etkö ole koskaan kuullut kenestäkään, joka perii. Niin voi käydä jo alaikäisenä, jos käy huonosti eli vanhemmat tai toinen heistä kuolee. Tai sitten kuolee joku muu varakas sukulainen, jonka lapsi tai nuori perii. Ap
Olen kuullut. Olen kuullut myös lottovoittajista. Nuo on yhtä yleisiä tapahtumia.
Tiedän kymmenkunta alaikäisenä isohkon omaisuuden perinyttä ihmisistä, joukossa minä itse. Mutta lottovoittajia en tiedä yhtään. Ap
Mutta huomaatkos - sinä olet saanut itsenäisesti hallinnoida perimääsi omaisutta, mutta jos olisit perinyt sata vuotta aikaisemmin, olisi aviomiehesi hallinnoinut sinun perintöäsi. Ja sekin kannattaa huomioida, että valinnan vapaus ja mahdollisuudet ovat nykyisin aivan erilaiset. Sen vuoksi tuntuu omituiselta romantisoida jotain menneen maailman kotirouvan elämää - se todellakaan ei ollut samanlaista downshiftaamista mitä nykyisin. Ei ollut samalla lailla kyse omasta valinnasta tai mistään oravan pyörästä sivuun hyppäämisestä. Jo tuon takia en käyttäisi nykyaikana tuollaista vanhaa termiä. Noh, saahan sitä leikillään puolison kanssaan vitillä heittää tai jonkun oman seksileikin osana, mutta en muille ihmisille puhuessa käyttäisi nykypäivänä sanaa kotirouva.
Mitä väliä varakkuudella on.Kuollaan jokainen.
Downshiftaus on kyllä ihan eri asia. Siinä ihminen tarkoituksella vähentää tienaamista, kuluttamista ja ns. rauhoittaa elämäänsä. Mistä päättelet että kotirouva näin toimii?
156. Mitä tarkoitat romantisoinnilla? En ole mielestäni kirjoittanut mitään romanttista, olen siis hiukan hämmästynyt luonnehdinnasta.
Olisin saanut sata vuotta sitten hallinnoida omaa omaisuuttani, koska olin sen periessäni naimaton nuori nainen, en tosin vielä 25v. täysivaltainen. Se oikeus tuli Suomessa vuonna 1864. Lesket saivat myös hallinnoida omaa omaisuuttaan, mutta vasta 95 vuotta sitten naimisissa oleva nainen sai hallinnoida omaa omaisuuttaan. Ap
Miksi miksi miksi miksi tänne tehdään aina miksi miksi miksi -aloituksia kuin pienet lapset?
Aivan vtun rasittava tapa tehdä aloitus.
Harva ammattikouluun mitään opintolainaa ottaa kun kotona vielä asutaan. Helposti sai muut maksettua ;)