Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaalaiset eivät osaa suomea kymmenenkään vuoden jälkeen

Vierailija
21.07.2025 |

Yksi esimerkki:

https://yle.fi/a/74-20142646

"Reilut kymmenen vuotta sitten Jung muutti Los Angelesista Suomeen ja teki töitä kielikursseja tarjoavassa yrityksessä"

Jutussa on haastattelu ja englantiahan tuo puhuu. 

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pistänyt merkille että Ruotsiin tulleet ukrainalaiset oppivat kielen muutamassa kuukaudessa. Ja somalit ei koskaan. 

Älä viitsi valehdella. Moni ukrainalainen on todella huonosti oppinut ruotsia, myös lapset! Näin on myös Suomessa, ukrainalaiset ovat muiden ukrainalaisen kanssa, kieltä eivät opi. 

Mistä keksit että kukaan somali ei oppisi ruotsia? Ymmärrätkö kuinka typerä tuo väitteesi edes on. Suurin osa Ruotsiin muuttaneista somaleista osaa ruotsia.

Vierailija
22/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki (perus)suomalaisetkaan vaikka ovat syntynästä lähtien pysyneet Suomen rajojen sisäpuolella. Joskus ihan ihme mongerrusta ja örinää kuullut niiden suusta.

Luulitko olevasi hauska?  Olet tylsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan siksi kun "kohteliaat" suomalaiset vaihtavat heti pihekielensä englantiin, jos havaitsevat ulkomaalaisen. Yksikin hoonon soomen sana ja loppu juttu käydään lontooksi. Sillä varmistetaan ettei tulokas kieltä opi.

Jos ulkomaalaisille puhuttaisiin pelkkää suomea, niin oppisivat kielen alle vuodessa.

Enpä ole moista ilmiötä huomannut. Yleensä kyse on kyllä siitä, että ulkomaalainen ei itse edes halua eikä yritä opetella suomea.  Varsinkin korkeakoulutetut länsimaiset ovat näitä, jotka eivät suomea opi. Kokevat ettei tarvitsekaan oppia. Sama asenneongelma on myös monilla ulkomailla asuvilla suomalaisilla. Esimerkiksi Puolassa asuvat suomalaiset, harva edes yrittää oppia puolaa.

Minä puhun aina Suomessa suomea, jos joku ei sitä osaa niin omapa on ongelmansa. En minäkään ulkomailla odota suomen- tai edes englanninkielistä palvelua.

Vierailija
24/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan siksi kun "kohteliaat" suomalaiset vaihtavat heti pihekielensä englantiin, jos havaitsevat ulkomaalaisen. Yksikin hoonon soomen sana ja loppu juttu käydään lontooksi. Sillä varmistetaan ettei tulokas kieltä opi.

Jos ulkomaalaisille puhuttaisiin pelkkää suomea, niin oppisivat kielen alle vuodessa.

Enpä ole moista ilmiötä huomannut. Yleensä kyse on kyllä siitä, että ulkomaalainen ei itse edes halua eikä yritä opetella suomea.  Varsinkin korkeakoulutetut länsimaiset ovat näitä, jotka eivät suomea opi. Kokevat ettei tarvitsekaan oppia. Sama asenneongelma on myös monilla ulkomailla asuvilla suomalaisilla. Esimerkiksi Puolassa asuvat suomalaiset, harva edes yrittää oppia puolaa.

Minä puhun aina Suomessa suomea, jos joku ei sitä osaa niin omapa on ongelmansa. En minäkään ulkomailla odota suomen- tai edes englanninkielistä palvelua.<

Korkeakoulutetut joilla on ne omanlaisensa työpaikat ja vielä usein lyhytaikaiset,  onhan ne eri juttu kuin nämä sosiaalisin syin sinne tänne hajautetut.  Ja tietenkin ne jotka joutuvat koko ajan tekemisiin suomalaisten kanssa.  Jälkimmäisiltä voi vaatia suomen opiskelua.

Vierailija
25/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyvä esimerkki ukrainalaisista, 12-vuotiaana Ruotsiin tullut tyttö ei kolmen vuodenkaan jälkeen osaa ruotsia, haastattelussakin puhuu englantia. Aivan käsittämätöntä! 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Oo1zbl/lera-15-flydde-fran-ukraina…

Vierailija
26/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska enkku on Suomessa asuvien ykköskieli?

Vierailija
27/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sama malli kuin monessa muussa EU-maassa. Jos ei viitsi opetella suomen kieltä, niin turha pyytää maksuttomia tulkkeja ja käännöksiä oikeuteen sitten / jos kun sinne joutuvat. Tässäkin olisi säästöä verovaroista, jotain voisi kuitenkin vaatia. 

Vierailija
28/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää ulkomaille, jonka kieltä ette osaa. Saa tehdä kovasti töitä, että sen oppii. Pelkästään asumalla vieraassa maassa ei opi mitään. Tietysti "minä halua osta lippu XX:ään" on suht helppoa. Mutta tarkoitan sujuvaa puhumista.

Koska en ole ollut koskaan hyvä kielissä, joudun pänttäämään tosissani.

Nimenomaan vain asumalla ei opi. Eikä opi ellei yritä edes. Meilläkin sijaisia jotka sanovat asuneensa täällä esim 3v ja ainoa mitä suusta tulee on "minä ei suomi". Tai ei suomi. Aika totaalisesti siinä on vältelty opettelua. 

Vierailija
29/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki (perus)suomalaisetkaan vaikka ovat syntynästä lähtien pysyneet Suomen rajojen sisäpuolella. Joskus ihan ihme mongerrusta ja örinää kuullut niiden suusta.

Vasuriälykkö taas kommentoimassa

Vierailija
30/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----

Tuo on totta. Suomalainen ekspatti Puolassa, Kiinassa, Japanissa, Brasiliassa, Ranskassa. Eipä sitä maan kieli kiinnosta.

Vierailija
31/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta elämä on liian lyhyt mongerruksen kuunteluun ja selkosuomen puhumiseen.

Harjoitelkoot kurssilla.

Vierailija
32/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korkeakoulutetut joilla on ne omanlaisensa työpaikat ja vielä usein lyhytaikaiset,  onhan ne eri juttu kuin nämä sosiaalisin syin sinne tänne hajautetut.  Ja tietenkin ne jotka joutuvat koko ajan tekemisiin suomalaisten kanssa.  Jälkimmäisiltä voi vaatia suomen opiskelua."

Moni korkeakoulutettu asuu/on asunut Suomessa vuosikausia eikä siltikään ole oppinut suomea. Mielestäni on jo ihan velvollisuus osata asuinmaansa kieltä. Itse en ainakaan edes kehtaisi asua vuosikausia maassa ja olla opettelematta maan kieltä. 

Miksi toisilla olisi suurempi velvollisuus opetella suomea kuin toisen? Tai toisen olisi "oikeus" olla oppimatta suomea?

Vierailija
33/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pistänyt merkille että Ruotsiin tulleet ukrainalaiset oppivat kielen muutamassa kuukaudessa. Ja somalit ei koskaan. 

Pyh. Oon kyllä ollut tekemissä paljon noiden ukranainanpakolaisten kanssa. Ei moni viitsi kieltä opetella vaan venäjää eli ukrainaa tolittavat. Etenkin vanhempi väki ,  vaativat itselleen täyden palvelun kaikkeen. Ja päälle huuto ja teatteriesitys niin avot, läpi menee niinkuin väärä raha . 

Silti kannatan kaikista maista pakolaisten ottamanista ja auttamista. Mutta vaatimukset maahassa olemiseen voisi olla : PAKKO OSATA SUOMEN KIELTÄ viimeistään seitsemässä vuodessa maahan muutosta. On kallista kun he käyttää tulkkauspalveluja mm työnhaussa, sairaalassa jne. 

Vierailija
34/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi valehdella. Moni ukrainalainen on todella huonosti oppinut ruotsia, myös lapset! Näin on myös Suomessa, ukrainalaiset ovat muiden ukrainalaisen kanssa, kieltä eivät opi. 

Mistä keksit että kukaan somali ei oppisi ruotsia? Ymmärrätkö kuinka typerä tuo väitteesi edes on. Suurin osa Ruotsiin muuttaneista somaleista osaa ruotsia.

Somalialaisten tulkkauskulut on hirmuiset.  Fanaattiset puolustelijat kääntää aina kaiken edulliseksi.  Arvostelijat on vain typeriä ym.   Eikä ukrainalaiisilla ole sellaista periaatteellista vastustusta koulua, kieltä eikä sopeutumista kohtaan kuten somaleilla.&nbsp

Kyllä ne ukrainalaisetkin osaa, vaatia nimittäin ja heitä meille saapui monta. Tiedostat varmaan että iso osa ukrainalaisista on aika vastaavanlaisia kuin venäläiset jne slaavit. 

Vierailija
35/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu rasistisena.

Mitä rasistista on siinä, että toteaa joidenkin olevan kielitaidottomia maassa, jossa ovat asuneet vuosia? Jos minä muuttaisin vaikkapa Espanjaan enkä kymmenen vuoden asumisen jälkeenkään osaisi puhua lainkaan espanjaa, kyllä sitä saisi ihmetellä ja siitä huomauttaa. Enkä muuten usko, että jättäisin opettelematta. 

Vierailija
36/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti ulkosuomalaisena noin viisi vuotta opetella paikallista kieltä välttävästi. Toiset viisi vuotta meni siihen, että oppi oikeasti keskustelemaan ihmisten kanssa. Vieläkin joskus menee sanat sekaisin, jos joku tulee vaikka kaupassa kysymään jotain yhtäkkiä :D 

Vierailija
37/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni valittaa aina mm kustannuksista, mutta voi kun he tietäisivät kuinka paljon yksikin ihminen voi maksaa meille tulkkaus- ja käännöskuluineen kun hän hoitaa asioitansa ympäriinsä. Voitte ihan itse miettiä, että siinä ei tonnit riitä vaan ne on vähintään kymppitonnit ja muut kulut päälle. Yksi joka saapuu Suomeen, sen asunnon hankinta, terveyskulut, te-toiminta, kotouttaminen / kielen opetus, oikeuskulut mahdollisesti... 

On yksinkertaisesti väärin, että tänne otetaan henkilöitä jotka syyllistyvät rik okse en ja me maksamme heille tulkit ja kääntäjät jne. Miksi? Miksei näitä vaadita sieltä mistä ovat kotoisin tai lähetetä takaisin? 

Vierailija
38/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen asiantuntija tai johtaja ei opettele kohdemaansa kieltä. Suomalainen Brasiliassa, Puolassa, Kiinassa, Ranskassa, Unkarissa, Thaimaassa, jne. niin ei opi kyllä yhtään.

Vierailija
39/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa ei opi kuin lapset ja esiteinit, tämä on fakta. Kieltä ei tässä iässä tarvitse myöskään erikseen opettaa paitsi se mitä koulussa muillakin on. Ei vaihto-oppilaskaan opi kohdemaan kieltä täysin vaikka viettää vuoden paikallisessa perheessä ja koulussa, usein on vielä kohdemaan kieliopintoja useampi vuosi takana. Kielitaito toki kehittyy, yksilöstä riippuen eri tahtiin. Sitten jos lapsena asuu toisessa maassa ja oppii kielen mutta menettää kosketuksen siihen niin kielitaito osin unohtuu, valitettavasti. 

Suomeakin voi oppia aikuisena jos into ja motivaatio on kohdallaan. Kaikki suomen kielen taidottomat eivät ole suurperheiden äitejä tietyistä maista vaan löytyy myös maassa pitkään olleita asiantuntijoita joilla voi olla jopa suomalainen puoliso. 

Vierailija
40/142 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu rasistisena.

Mitä rasistista on siinä, että toteaa joidenkin olevan kielitaidottomia maassa, jossa ovat asuneet vuosia? Jos minä muuttaisin vaikkapa Espanjaan enkä kymmenen vuoden asumisen jälkeenkään osaisi puhua lainkaan espanjaa, kyllä sitä saisi ihmetellä ja siitä huomauttaa. Enkä muuten usko, että jättäisin opettelematta. 

Espanjassa asuu paljon suomalaisia jotka ei puhu muuta kuin suomea. Tv. Fugessa asunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän