Ulkomaalaiset eivät osaa suomea kymmenenkään vuoden jälkeen
Yksi esimerkki:
"Reilut kymmenen vuotta sitten Jung muutti Los Angelesista Suomeen ja teki töitä kielikursseja tarjoavassa yrityksessä"
Jutussa on haastattelu ja englantiahan tuo puhuu.
Kommentit (142)
Ei se mitään, en minäkään osaa ruotsia edes näin 32 vuoden jälkeenkään kun sitä viimeksi olen opiskellut...
Vierailija kirjoitti:
Täällä Ukrainalaiset oppivat välttävän suomenkielen kahdessa viikossa.
Miten on edes mahdollista kirjoittaa noin päin helvettiä? 🥱🥱
No, rys sät ei oppineet Virossakaan viroa puhumaan 30 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu rasistisena.
Mitä rasistista on siinä, että toteaa joidenkin olevan kielitaidottomia maassa, jossa ovat asuneet vuosia? Jos minä muuttaisin vaikkapa Espanjaan enkä kymmenen vuoden asumisen jälkeenkään osaisi puhua lainkaan espanjaa, kyllä sitä saisi ihmetellä ja siitä huomauttaa. Enkä muuten usko, että jättäisin opettelematta.
"Ilmiannettu rasistisena" -tyyppi on persutrolli. Ei hän mitään ilmianna, kunhan trollaa.
Ei osata. Kun ei vaadita.
Varmaan kannattaisi vähentää tulkkauspalveluita ulkomaalaisilta. Niin alkaisi suomenkielen opiskelu kiinnostaa.
Sitäpaitsi mikä ihmeen hoitokoti tämä Suomi on ulkomailta tulleille ihmisille. Aikuisista ihmisistä kun kumminkin on kyse. Niin luulisi heidän itse ottavan vastuuta maan kielen opiskelusta.
Ei mitään kieltä opi kuin puhumalla.
Oma miesystäväni muutti lapsena Suomeen äitinsä kanssa ja oppi kielen todella nopeasti, koska äitinsä heitti tarkoituksella ihan ummikkona vaan muiden pihan lapsien sekaan. Ja toki lapset omaksuvat kielen muutenkin nopeasti. Mies puhuukin ihan natiivitasoisesti suomea, mutta äitinsä taas todella huonosti. Hänellä oli muuttaessa täällä työpaikka valmiina, missä lähes kaikki työntekijät olivat omankielisiä, samoin kaikki ystävät jne. Sanoikin, että hänen kielitaitonsa on alkanut vasta nyt kehittyä, kun on alkanut keskustelemaan minun kanssani, koska tätä ennen ei ole ollut pahemmin suomalaisia jonka kanssa keskustella suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pärjää niin hyvin pelkällä englannillakin, ainakin pk-seudulla. Mun mies on skotti, ja ollaan oltu naimisissa ja asuttu Suomessa pian 4 vuotta. Ei hän osaa suomea, eikä ilmeisesti aio opetellakaan. Hän on it-alalla töissä, kansainvälisessä firmassa jonka työkieli on Suomen konttorillakin englanti. Joka paikassa asioidessa pärjää englannilla myös. Hän elää aika lailla kuplassa, jossa suomen kieltä ei kerta kaikkiaan tarvitse mihinkään. (Hänen ja kaltaistensa tapauksessa harva siitä valittaakaan, koska on töissä hyvin tienaavana it-konsulttina, eri ääni kellossa olisi jos olisi työtön tukien tarvitsija, ja työllistymistä estäisi kielitaidon puute).
Hän ei taida rakastaa sua ollenkaan. Jos rakastaisi, haluaisi opetella rakkaansa kieltä. Nyt ei viitsi, koska seuraava, mahdollinen tosirakkaus ei ehkä ole suomalainen.
En mä näe mitään yhteyttä tässä rakastamiseen. Alusta asti on puhuttu englantia yhdessä, joten se on luontevaa. Ja jos ja kun tarkoitus on, että on yhteinen kieli jolla toisiamme ymmärretään mahdollisimman sujuvasti ja syvästi, se on ollut alusta asti selvää, että se on helpompaa niin päin että minä opettelen yhä paremmin englantia, koska osasin sitä jo kuitenkin aika hyvin tavatessamme, luin kirjoja englanniksi jne. Sitä luksustahan ei tällaisissa suhteissa toki saa, että olisi yhteinen "sielunkieli", opettelinpa minä englantia tai hän suomea, niin ei siitä äidinkieltä tule koskaan vaan aina jompikumpi kommunikoi vieraalla kielellä.
Tosin, olen minä siitä vähän yllättynyt, ettei häntä ole kiinnostanut opetella kieltä. Ei se minua mitenkään loukkaa, eikä tulisi mieleenkään siitä valittaa, oma on asiansa, mutta hän oli alkuun tosi kiinnostunut kielestä, suomalaisten alkuperästä jne. Se vaan ilmeisesti on niin että kun työssä on paineita ja kiirettä, niin helposti ei-pakollinen suomen opiskelu jää, ja kun tosiaan hänen ympärillään it-alalla on joka puolella ihmisiä jotka ei osaa eikä aiokaan opetella suomea, niin se tilanne on normalisoitunut hänen mielessään. Olemme myös sen ikäisiä, että lapsia ei tule enää, joten ei tarvi miettiä asiaa lasten kasvattamisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Menkää ulkomaille, jonka kieltä ette osaa. Saa tehdä kovasti töitä, että sen oppii. Pelkästään asumalla vieraassa maassa ei opi mitään. Tietysti "minä halua osta lippu XX:ään" on suht helppoa. Mutta tarkoitan sujuvaa puhumista.
Koska en ole ollut koskaan hyvä kielissä, joudun pänttäämään tosissani.
Kaveriperheen usasta tullut vaihtari oppi vuodessa hyvän suomen.
Se ei suostunut puhumaan ollenkaan englantia.
Samoin yks Unkarista tullut mun opiskelukaverini oppi vuodessa. Se kyl puhui aluks englantia, mutta vuodessa suomea sujuvasti.
Ja sinä ap et oppisi arabiaa/farsia/daria/kurdia tai mitään muutakaan kieltä edes 50 vuodessa, sillä olet heikkolahjainen rasseressukka.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä ap et oppisi arabiaa/farsia/daria/kurdia tai mitään muutakaan kieltä edes 50 vuodessa, sillä olet heikkolahjainen rasseressukka.
Partiledarbyte snart?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pärjää niin hyvin pelkällä englannillakin, ainakin pk-seudulla. Mun mies on skotti, ja ollaan oltu naimisissa ja asuttu Suomessa pian 4 vuotta. Ei hän osaa suomea, eikä ilmeisesti aio opetellakaan. Hän on it-alalla töissä, kansainvälisessä firmassa jonka työkieli on Suomen konttorillakin englanti. Joka paikassa asioidessa pärjää englannilla myös. Hän elää aika lailla kuplassa, jossa suomen kieltä ei kerta kaikkiaan tarvitse mihinkään. (Hänen ja kaltaistensa tapauksessa harva siitä valittaakaan, koska on töissä hyvin tienaavana it-konsulttina, eri ääni kellossa olisi jos olisi työtön tukien tarvitsija, ja työllistymistä estäisi kielitaidon puute).
Hän ei taida rakastaa sua ollenkaan. Jos rakastaisi, haluaisi opetella rakkaansa kieltä. Nyt ei viitsi, koska seuraava, mahdollinen tosirakkaus ei ehkä ole suomalainen.
Heh, en muuten tunne yhtäkään suomalaista thai-vaimon miestä joka osaisi edes perusfraajesa thain kielellä. Eli tämän teorian mukaan suomimiesten thai-liitot eivät perustu rakkauteen, vaikka täällä palstalla yritetään muuta hampaat irvessä väittää.
Vierailija kirjoitti:
Norjalainen ystäväni on naimisissa suomalaisen kanssa, eikä osaa edelleenkään kuin muutaman sanan suomea. Hän valittaa siitä, että tervesyskeskuksessa ja neuvolassa ei suostuta puhumaan englantia. Sanoin, että ruotsia heidän on puhuttava... mutta kun tämä norjalainen ei osaa ruotsia. Sen verran eri kielet kumminkin. Missä mahtaa olla vika?
Ei tartte puhua ruotsia kun vastapeluri ei ole ruotsinkielinen. Turska on hvä ja opiskelee suomea jos aikoo täällä pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei taida rakastaa sua ollenkaan. Jos rakastaisi, haluaisi opetella rakkaansa kieltä. Nyt ei viitsi, koska seuraava, mahdollinen tosirakkaus ei ehkä ole suomalaine
Lasten kasvattamisen kannalta olisi joka tapauksessa järkevää, että mies puhuu heille äidinkieltään osasi suomea kuinka hyvin tahansa.
Oikeastihan tätä ei ääneen saisi sanoa, mutta jos työkielesi on englanti, ihmissuhteidesi kieli on englanti ja asuinympäristössäsi pärjäät englannilla, ei ole mitään järkeä tuhlata resursseja globaalisti niinkin turhan kielen kuin suomenkielen opiskeluun.
Pitäisi pistää maasta ulos tuollainen. Ei pysyvää oleskelua ilman kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei taida rakastaa sua ollenkaan. Jos rakastaisi, haluaisi opetella rakkaansa kieltä. Nyt ei viitsi, koska seuraava, mahdollinen tosirakkaus ei ehkä ole suomalaine
Sawadekaa,kapunkha
Jag kan lite thailedska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi kun "kohteliaat" suomalaiset vaihtavat heti pihekielensä englantiin, jos havaitsevat ulkomaalaisen. Yksikin hoonon soomen sana ja loppu juttu käydään lontooksi. Sillä varmistetaan ettei tulokas kieltä opi.
Jos ulkomaalaisille puhuttaisiin pelkkää suomea, niin oppisivat kielen alle vuodessa.
Minä taas pistän muulta tulleet opettelemaan suomea. Torissa kun tulee kysely englanniksi niin estolistalle menee alta aikayksikön.
😂
Onko yhtäkään maata, jossa suomenkielinen saisi valtion piikkiin tulkkauspalvelut terveydenhoitoon, TE-toimistoon yms.? Eipä taida olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinhittoon noita terroristikieliä edes tarvitsee? Itiksessä asiointiin?
Olisi muuten hyvin hommia poliisissa, oikeuslaitoksessa ja jopa FBI:ssä ja CIA:ssa
Osaisivat helvetti nyt edes englantia siedettävästi! Mutta ei.
Ihmetelen, että mitenkäs se kotiutus sitten oikein ollaan saatu tehtyä? Ei varmaan yhtään mitenkään kun toiset eivät osaa puhua suomea edes kolmenkymmenen maassa vietetyn vuoden jälkeen....
Sen kielikokeen voi suorittaa toisen puolesta. Samoin kuin ajokortittomat ja kielitaidottomat saavat taksiluvan Suomessa. Kukaan ei oikeasti valvo tätä touhua.