Ilta-Sanomat: Miro, 5, kuoli merirosvoleikissä ja ystävä lohdutti äitiä sanoilla: "Kaikella on tarkoitus"
Miro oli leikkimässä merirosvoa rannassa sukulaisten luona, kun hän hukkui lyhyen ajan sisällä puhelustaan äidilleen. Aikuiset olivat mökissä, eivätkä nähneet mitä tapahtui. Miro löytyi vedestä elottomana. Äiti Hanna kertoo vuosien mittaisesta syyllisyydestä ja lohduttomasta surusta, johon vääränlaiset lohdutuksen sanat kuten "kaikella on tarkoitus" vain lisäsivät tuskaa. Hänen elämänsä jatkuu toisten lastensa ja uuden, jo eronneen avioliiton kautta, mutta suru ei katoa. Hän korostaa, että hänellä on edelleen neljä lasta - vaikka yksi ei ole enää tässä maailmassa.
"Kaikella on tarkoitus", sanotaan. Mutta kun lapsi kuolee, tällainen latteus pitäisi kieltää lailla. Tämä äiti menetti lapsensa, ja sai päälle vielä sen kuuluisan "ehkä sinulle annettiin tämä koska olet vahva" -lässytyksen. Miten ihmiset eivät tajua, että joskus on parempi vain olla hiljaa? Mutta toinen kysymys on vielä vaikeampi: miksi lapsi oli yksin rannassa? Missä olivat aikuiset? Jos mökiltä oli näköyhteys, miksei kukaan katsonut? Onko Suomessa tullut tavaksi unohtaa, että lapset hukkuvat hiljaa? Ja miksi yhä liian moni kokee, että lasten pitää oppia "vapaasti leikkimällä" myös veden äärellä?
Kommentit (139)
Luultavasti alkuaikoina olisin lyönyt, jos kukaan ois noin mulle sanonut.
T: myös lapsen menettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti tosi vaikea keksiä mitään järkevää sanottavaa tilanteissa, joissa joku on kuollut tai sairastunut. Ihmiset ovat niin herkässä mielentilassa siinä, että loukkaantuvat hyvin herkästi. Kukaan tuskin kuitenkaan tarkoituksella yrittää loukata tai järkyttää.
Olen itse sellaisessa tilanteessa, että ystäväni sairastui syöpään ja ilmeisesti olen sanonut hänen mielestään jotain pahaa, kun ei enää halua pitää yhteyttä. En vain itse tiedä ollenkaan mitä, mutta tuo ystävä on sellainen, että hyvin herkästi ihan normaalitilanteessakin tulkitsee sanomiset jotenkin ikävästi.
Tai sitten sanomisesi ja asenteesi eivät yksinkertaisesti ole hedelmällisiä tilanteeseen nähden ja sinut poistetaan näyttämöltä kuin taapero tai vauva, joka vaan aiheuttaa lisää kaaosta. Ylimielinen ajatus, että voisit olla jotenkin tukena noin isossa vastoinkäymise
No minä en tosiaan tiedä olenko ollut olevinani tukena väärällä tavalla vai olenko ollut sitä liian vähän, olenko sanonut jotain tyhmää vai jättänyt jotain sanomatta. Ehkä voin hyvällä tuurilla joskus lukea iltapäivälehdestä mitä tein väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen on turha takertua lapsen kuolemaan.
Eräs mummo sanoi joskus lapsensa menettäneelle naiselle, että hänen täytyy tehdä uudet lapset ja antaa niille samat nimet. Naisen kohtu tuuttaa joka helvetin kuukausi munasolun ulos, joka voi olla uusi lapsi. Älkää takertuko draamaan ja menneisyyteen.
Kaiveltiin vanhoja kirkonkirjoja ja 1800-luvun puolella isoisovanhemmilleni oli syntynyt ja kuollut kolme Johania reilun vuoden välein. Yhtään ei jäänyt henkiin.
Joillekin pareille ei ole myöskään tarkoitettu lapsia. Siitä johtuu myös hedelmättömyys. Ja näille yleensä löytyy myös syyt, jos niitä viitsi etsiä muualta kuin sekulaarin tieteen parista. Esimerkiksi s eksiorjuus aiheuttaa hedelmättömyyttä, koska se on yksiselitteisesti väärin naista kohtaa
Joillakin ihmisillä on harhakuvitelma, että ihminen syntyisi tyhjänä ja pyhänä. Näin ei ole. Yhtä lailla kuin koiria voi jalostaa ja ne kantavat tietynlaista perimää, myös ihminen sekä syntyy tietynlaisiin olosuhteisiin että kantaa geneettistä muistia, ns. perisyntiä.
Karma ei kuittaannu kuolemalla. Jos uskoo jälleensyntymään, murhaaja saattaa syntyä huonoihin oloihin. Sanotaan, että jos etsii jumalaa, on jo todella hyvä karma.
"Parisuhdenainen" on käytännössä s eksiorja, steroideilla sterilisoitu. Jumala vihaa tällaista enemmän kuin sitä, että nainen saa toteuttaa myös omaa seksuaalisuuttaan, joka on äitiys. Ei miehen siitosten loputon ja ikuinen vastaanottaminen. Tämä on helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vielä pahempi oli minusta tuo, että nyt on koko loppuelämä kokonaan pilalla. Millainen ihminen sanoo toiselle noin?
Lesta?
Vierailija kirjoitti:
Niin no ymmärrättekö miksi jotkut valitsevat kaikota kokonaan kun joku menettää läheisensä? Mitä jos sanoo jotakin tyhmää siinä tilanteessa?
Kyllä niin oli tarkoitettu . Mosse tietää. Mooseksen kirjassa kivet lentää mutta siellä selitetään että aviottomat kuin muut syntymät lähinnä JAHVEN TEKEMIKSI. JAHVE OTTI POIS TAPPOI JA MUUTA SELLAISTA. IHMINEN MUUTENKIN SYYTTÄÄ AINA JUMALIA JA MUITA ENNENKUIN ITSEÄÄN. Kaikki on täällä käymässä hetken. Hillitse naimahimosi jos et halua kenenkään kuolevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti tosi vaikea keksiä mitään järkevää sanottavaa tilanteissa, joissa joku on kuollut tai sairastunut. Ihmiset ovat niin herkässä mielentilassa siinä, että loukkaantuvat hyvin herkästi. Kukaan tuskin kuitenkaan tarkoituksella yrittää loukata tai järkyttää.
Olen itse sellaisessa tilanteessa, että ystäväni sairastui syöpään ja ilmeisesti olen sanonut hänen mielestään jotain pahaa, kun ei enää halua pitää yhteyttä. En vain itse tiedä ollenkaan mitä, mutta tuo ystävä on sellainen, että hyvin herkästi ihan normaalitilanteessakin tulkitsee sanomiset jotenkin ikävästi.
Tai sitten sanomisesi ja asenteesi eivät yksinkertaisesti ole hedelmällisiä tilanteeseen nähden ja sinut poistetaan näyttämöltä kuin taapero tai vauva, joka vaan aiheuttaa lisää kaaosta. Ylimielinen ajatus, että voi
Niin tai sitten vaan hyväksyä sen tosiasian, ettei sinulla ole mitään annettavaa tuolle ihmiselle hänen tuskassaan. Ei kaikilla ole mitään annettavaa presidentin rooliinkaan, etkä sinä siitä urputa ja valita ja syyllistä ketään. Miksi kuvittelet, että olisit jotenkin pätevä tuki ja seuralainen ihmiselle, joka käy läpi jotakin hirvää, mistä sinulla ei ole aavisustakaan. Ehkä olet vain utelias perskärpänen, pervertikko.
Hyväksy se, että jokainen päättää itse, kenen apua ja millaista apua haluaa. Jos et tätä voi hyväksyä, et ole r aiskaajaa kummempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs mummo sanoi joskus lapsensa menettäneelle naiselle, että hänen täytyy tehdä uudet lapset ja antaa niille samat nimet. Naisen kohtu tuuttaa joka helvetin kuukausi munasolun ulos, joka voi olla uusi lapsi. Älkää takertuko draamaan ja menneisyyteen.
Kaiveltiin vanhoja kirkonkirjoja ja 1800-luvun puolella isoisovanhemmilleni oli syntynyt ja kuollut kolme Johania reilun vuoden välein. Yhtään ei jäänyt henkiin.
Joillekin pareille ei ole myöskään tarkoitettu lapsia. Siitä johtuu myös hedelmättömyys. Ja näille yleensä löytyy myös syyt, jos niitä viitsi etsiä muualta kuin sekulaarin tieteen parista. Esimerkiksi s eksiorjuus aiheuttaa hedelmättömyyttä,
Parisuhdenainen" on käytännössä s eksiorja, steroideilla sterilisoitu. Jumala vihaa tällaista enemmän kuin sitä, että nainen saa toteuttaa myös omaa seksuaalisuuttaan, joka on äitiys. Ei miehen siitosten loputon ja ikuinen vastaanottaminen. Tämä on helvetti.
Me ny menemään siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla vain luontoäidin keino vaikuttaa siihen ilmiselvään globaaliin ongelmaan eli liikakansoitukseen? Kun lajien populaatiot läpi historian ovat päässeet liian suuriksi luonnon kantokykyyn nähden, on luontoäidillä ollut tapana karsia populaatiota runsaalla keinovalikoimallaan, johon kuuluvat muun muassa erilaiset tautiepidemiat, luonnonmullistukset ja -katastrofit sekä myös lajien sisäiset konfliktit kuten kiistat reviireistä, ravinnosta tai muusta elintärkeästä pääomasta eli ihmisten tapauksessa sodat, onnettomuudet, jne.
Onko sinun lapsesi kuollut?
Takana on lukuisia keskenmenoja. Siksi olen aiempaa kirjoitustani ihan pohtinut.
Keskenmenoa ja lapsen kuolemaa ei niin millään tasolla voi verrata. Kuoleman tuska on kertaa ääretön. Kokemus on kolmesta keskenmenosta ja lapsen kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin pareille ei ole myöskään tarkoitettu lapsia. Siitä johtuu myös hedelmättömyys. Ja näille yleensä löytyy myös syyt, jos niitä viitsi etsiä muualta kuin sekulaarin tieteen parista. Esim
Miksi menisin. Tuo on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no ymmärrättekö miksi jotkut valitsevat kaikota kokonaan kun joku menettää läheisensä? Mitä jos sanoo jotakin tyhmää siinä tilanteessa?
En ymmärrä. Voi käyttää järkeään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin pareille ei ole myöskään tarkoitettu lapsia. Siitä johtuu myös hedelmättömyys. Ja näille yleensä löytyy myös syyt, jos niitä viitsi etsiä muualta kuin sekulaarin tieteen parista. Esimerkiksi s eksiorjuus aiheuttaa hedelmättömyyttä, koska se on yksiselitteisesti väärin naista kohtaan. Jumala ei halua tällaisten parien lisääntyvän
Lisääntyvät kuitenkin. Jopa pedofiili-isien uhrit ovat saaneet lapsia omille isilleen. Vuosia pedofiilin vankina olleet ovat synnyttäneet vankilassaan lapsia. Bordelleissa ennen oli työntekijöiden lapsiakin kaupan, nykyään käytetään ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sanomisesi ja asenteesi eivät yksinkertaisesti ole hedelmällisiä tilanteeseen nähden ja sinut poistetaan näyttämöltä kuin taapero tai vauva, joka vaan aihe
Niin tai sitten vaan hyväksyä sen tosiasian, ettei sinulla ole mitään annettavaa tuolle ihmiselle hänen tuskassaan. Ei kaikilla ole mitään annettavaa presidentin rooliinkaan, etkä sinä siitä urputa ja valita ja syyllistä ketään. Miksi kuvittelet, että olisit jotenkin pätevä tuki ja seuralainen ihmiselle, joka käy läpi jotakin hirvää, mistä sinulla ei ole aavisustakaan. Ehkä olet vain utelias perskärpänen, pervertikko.
Hyväksy se, että jokainen päättää itse, kenen apua ja millaista apua haluaa. Jos et tätä voi hyväksyä, et ole r aiskaajaa kummempi.
Sulla vissiin joku päähänpinttymä raiskaajista?
Kai minä nyt sen hyväksyn. En minä pakota ketään seuraani. Mutta jos hän on jäänyt hautomaan jotain sanomisiani, niin voisi tehdä hänellekin hyvää puhua siitä. Oltiin kuitenkin ystäviä melkein 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin pareille ei ole myöskään tarkoitettu lapsia. Siitä johtuu myös hedelmättömyys. Ja näille yleensä löytyy myös syyt, jos niitä viitsi
Miksi menisin. Tuo on totuus.
Sulla puskee joku skitsofrenia päälle. Siksi. Kirjoituksesi on aivan sekavia.
Vierailija kirjoitti:
Oisin lyöny takas sua,kovempaa.
Ei tuo oikeuta väkivaltaan.
T.Mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on todella tökeröitä kyllä. Jos on muutenkin paskana menetyksen takia, niin tuollaiset kommentit sattuu.
Ei tarvitse kommentoida asiaa, varsinkaan jos ei ole itse kokenut vastaavaa.
Otan osaa riittää.
Sitten itketään kun kukaan ei osaa sanoa mitään.
Nämä aloitukset saavat sääliä ja sympatiaa vaikka kyseessä olisi kuinka julma syyllistäjä tahansa. Mikään ei kelpaa. En sääli, siinähän kärsii loppuelämänsä ihan rauhassa.
Olet niin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisin lyöny takas sua,kovempaa.
Ei tuo oikeuta väkivaltaan.
T.Mies.
Siinähän olisit. Enkä kirjoittanut, että oikeuttaisi.
Miten ymmärrys ei riitä siihen, että kyseinen äitikin voi lukea tätä? Vai oikeesti vain monet todella julmia, kun ei tarvi kasvojaan paljastaa?
Hakkaisin tuollaisen ystävän ja sanoisin että "muista, kaikella on tarkoitus".
Ennen vain peloteltiin näkillä mikä nappasi kiinni ja vei mukanaan jos sitten kurottelit veteen.