Ilta-Sanomat: Miro, 5, kuoli merirosvoleikissä ja ystävä lohdutti äitiä sanoilla: "Kaikella on tarkoitus"
Miro oli leikkimässä merirosvoa rannassa sukulaisten luona, kun hän hukkui lyhyen ajan sisällä puhelustaan äidilleen. Aikuiset olivat mökissä, eivätkä nähneet mitä tapahtui. Miro löytyi vedestä elottomana. Äiti Hanna kertoo vuosien mittaisesta syyllisyydestä ja lohduttomasta surusta, johon vääränlaiset lohdutuksen sanat kuten "kaikella on tarkoitus" vain lisäsivät tuskaa. Hänen elämänsä jatkuu toisten lastensa ja uuden, jo eronneen avioliiton kautta, mutta suru ei katoa. Hän korostaa, että hänellä on edelleen neljä lasta - vaikka yksi ei ole enää tässä maailmassa.
"Kaikella on tarkoitus", sanotaan. Mutta kun lapsi kuolee, tällainen latteus pitäisi kieltää lailla. Tämä äiti menetti lapsensa, ja sai päälle vielä sen kuuluisan "ehkä sinulle annettiin tämä koska olet vahva" -lässytyksen. Miten ihmiset eivät tajua, että joskus on parempi vain olla hiljaa? Mutta toinen kysymys on vielä vaikeampi: miksi lapsi oli yksin rannassa? Missä olivat aikuiset? Jos mökiltä oli näköyhteys, miksei kukaan katsonut? Onko Suomessa tullut tavaksi unohtaa, että lapset hukkuvat hiljaa? Ja miksi yhä liian moni kokee, että lasten pitää oppia "vapaasti leikkimällä" myös veden äärellä?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Kaikella on tarkoitus -lässyttäjät on uskovaisia.
Kyllä tuo lässytys loppuisi, jos sattuisi itselle.
Joo, ei tuossa tilanteessa kannata tuollaista sanoa. Kannattaa olla hiljaa jos ei tiedä että mitä sanoisi.
Vielä pahempi oli minusta tuo, että nyt on koko loppuelämä kokonaan pilalla. Millainen ihminen sanoo toiselle noin?
Ihmiset on todella tökeröitä kyllä. Jos on muutenkin paskana menetyksen takia, niin tuollaiset kommentit sattuu.
Ei tarvitse kommentoida asiaa, varsinkaan jos ei ole itse kokenut vastaavaa.
Otan osaa riittää.
Minä olin raskaana kun eräs läheiseni kuoli. Ystäväni totesi, että ylireagointini johtuu varmaan hormoneista.
Sitä surua ja tuskaa ei voi tajuta, ennen kuin sen itse joutuu kokemaan. Enkä toivo sitä kokemusta kenellekään.
Vertaistuki oli itselle se paras tuki. Muut ei oikein osaa suhtautua.
Naisen on turha takertua lapsen kuolemaan.
Eräs mummo sanoi joskus lapsensa menettäneelle naiselle, että hänen täytyy tehdä uudet lapset ja antaa niille samat nimet. Naisen kohtu tuuttaa joka helvetin kuukausi munasolun ulos, joka voi olla uusi lapsi. Älkää takertuko draamaan ja menneisyyteen.
Tollanen jokainen saa kannettavaksi niin paljon kun jaksaa kantaa on pahinta mitä toiselle voi sanoa kriisissä.
Kukaan ei saa päättää päivistään, ne määrätään.
Se voi olla vain luontoäidin keino vaikuttaa siihen ilmiselvään globaaliin ongelmaan eli liikakansoitukseen? Kun lajien populaatiot läpi historian ovat päässeet liian suuriksi luonnon kantokykyyn nähden, on luontoäidillä ollut tapana karsia populaatiota runsaalla keinovalikoimallaan, johon kuuluvat muun muassa erilaiset tautiepidemiat, luonnonmullistukset ja -katastrofit sekä myös lajien sisäiset konfliktit kuten kiistat reviireistä, ravinnosta tai muusta elintärkeästä pääomasta eli ihmisten tapauksessa sodat, onnettomuudet, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo lässytys loppuisi, jos sattuisi itselle.
Ei lopu.
- ex lesta
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa päättää päivistään, ne määrätään.
Kuka määrää? Täyttä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin raskaana kun eräs läheiseni kuoli. Ystäväni totesi, että ylireagointini johtuu varmaan hormoneista.
Sitä surua ja tuskaa ei voi tajuta, ennen kuin sen itse joutuu kokemaan. Enkä toivo sitä kokemusta kenellekään.
Vertaistuki oli itselle se paras tuki. Muut ei oikein osaa suhtautua.
Se on hienoa jos sitä on saatavilla. Mutta suruun ei kannata takertua. On myös mentävä eteenpäin ja jätettävä taakseen ikävät asiat
Jouduin itse joskus rikoksen uhriksi, missä iso joukko minulle läheisiä ja luottamiani ihmisiä toimi minua kohtaan täysin väärin ja erittäin hirvittävillä tavoilla. Tapoin melkein itseni tuon seurauksena. Vertaistukea ei ollut saatavilla ennen kuin silloin, kun olin jo pitkällä käsittelyssä. Jopa läheiseni jättivät minut yksin ja osallistuivat vääryyteen
Tuona aikana tuli opittua kaikenlaista. Myös se, että joskus voi käydä niin, että koko kylä r aiskaa yhden naisen. Tapahtuma ei muutu oikeaksi sillä, että koko kylä osallistuu vääryyteen. Käyttäkää järkeänne. Joskus jumala erottaa hyvät ihmiset huonoista näin siirtääkseen paremmat arvoiseensa seuraan, sillä ei muuten koskaan jättäisi niitä huonoja
On mahdotonta tietää tuon lapsen kohtaloa, jos tämä olisi selvinnyt hengissä. Poikalapset eivät ole "omia itsejään" lapsuusaikana, vaan vasta sitten, kun alkaa testosteroni virtaamaan. Jumalan tiet ovat tutkimattomat. Hän myös pelastaa surusta sellaisen, joka turvaa häneen, sen sijaan että hukuttaa itsensä.
Miksi lapsia ei vahdittu??? Se tässä eniten ihmetyttää. Lapsi olisi elossa jos olisi vahdittu. Tästä on turha loukkaantua koska tämä on fakta. Toki tietysti olisi voinut tapahtua joku muu onnettomuus jossain muussa vaiheessa. Mutta, vahtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Eräs mummo sanoi joskus lapsensa menettäneelle naiselle, että hänen täytyy tehdä uudet lapset ja antaa niille samat nimet. Naisen kohtu tuuttaa joka helvetin kuukausi munasolun ulos, joka voi olla uusi lapsi. Älkää takertuko draamaan ja menneisyyteen.
Montako lasta sinulta on kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei tuossa tilanteessa kannata tuollaista sanoa. Kannattaa olla hiljaa jos ei tiedä että mitä sanoisi.
Asiaa on vääristelty, tuo äiti on katkera ja ilkeä, syyttää siitä että häntä on yritetty tukea.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla vain luontoäidin keino vaikuttaa siihen ilmiselvään globaaliin ongelmaan eli liikakansoitukseen? Kun lajien populaatiot läpi historian ovat päässeet liian suuriksi luonnon kantokykyyn nähden, on luontoäidillä ollut tapana karsia populaatiota runsaalla keinovalikoimallaan, johon kuuluvat muun muassa erilaiset tautiepidemiat, luonnonmullistukset ja -katastrofit sekä myös lajien sisäiset konfliktit kuten kiistat reviireistä, ravinnosta tai muusta elintärkeästä pääomasta eli ihmisten tapauksessa sodat, onnettomuudet, jne.
Onko sinun lapsesi kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on todella tökeröitä kyllä. Jos on muutenkin paskana menetyksen takia, niin tuollaiset kommentit sattuu.
Ei tarvitse kommentoida asiaa, varsinkaan jos ei ole itse kokenut vastaavaa.
Otan osaa riittää.
Sitten itketään kun kukaan ei osaa sanoa mitään.
Nämä aloitukset saavat sääliä ja sympatiaa vaikka kyseessä olisi kuinka julma syyllistäjä tahansa. Mikään ei kelpaa. En sääli, siinähän kärsii loppuelämänsä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta sinulta on kuollut?
1.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta.