Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyiset kesätyöntekijänuoret luovuttavat kesken kesän - miten ihmeessä pärjäävät tulevaisuuden työelämässä?

Vierailija
17.07.2025 |

Heti alkuun: muistan itsekin, että meidän alalla kesätyöt eivät aina olleet helppoja. Oli hankalia ihmisiä, kuormittavia tilanteita ja monet asiat olivat nuorelle työntekijälle uusia. Kesätöihin tullessamme takana oli yleensä 1-4 vuotta yliopisto-opintoja tältä alalta. Kesätyöntekijöiden on tarkoitus tuurata lomalla olevia sekä olla vakituisten työntekijöiden apuna niissä tehtävissä, joissa voi olla. Jos kesätöissä oli minun opiskeluvuosinani rankkaa, niin asiasta avauduttiin läheisille, itkettiin kavereiden kanssa ja tarvittaessa oltiin hammasta purren loppukesä töissä, mutta sinniteltiin. Sitten seuraavana kesänä mentiin johonkin toiseen alan paikkaan, jossa oli mukavampi olla. Valmistumisen jälkeen suunnattiin näihin alan työpaikkoihin. Ekat vuodet oli rankkoja, mutta siinä ajassa oppi nopeasti parhaat työtavat ja työ keveni.

Millaista samalla alalla on nyt 15 vuotta myöhemmin? Ne nykyiset parikymppiset opiskelijat eivät kestä koko kesää töissä. Jäävät kesken kesän sairauslomalle, kun eivät selviä perustyötehtävässä, joka on heille henkisesti liian kuormittava. Tänä vuonna eräs kesätyöntekijä teki ennätyksen jäämällä sairauslomalle yhden ainoan työpäivän jälkeen, kun niin kovasti uuvutti. Jätti toiset työntekijät pulaan ja hoitamaan hänen työnsä. Vetosi siihen, kun on ollut niin rankkaa opinnoissa ja osa-aikatöissä kevään aikana. Jaksoi kuitenkin matkustella sairauslomansa aikana. Toinen taas ihmetteli, miksi häntä ei palkattu meille uudestaan, kun oli edellisenä kesänä ollut kuukauden sairauslomalla mt-syiden vuoksi. Kolmas oli toista viikkoa pois pelistä, kun romahti henkisesti sairaan kissansa lopettamisen jälkeen. Ja kun joku kommentoi, niin näitä tapauksia on ollut sukupuolesta riippumatta. Nämä nykyopiskelijat ajattelevat 100 % sitä, miltä itsestä tuntuu ja jos ei tunnu hyvältä/helpolta, niin jätetään homma kesken. Toki omaa fiilistä pitää jonkin verran kuunnella, mutta aikuisuus nyt vaan on sitä, että välillä on turhauttavia/ikäviä/epämukavia velvollisuuksia töissä (tai kotiarjessa).

Joku tulee tänne ihmettelemään, mistä tiedän näistä diagnooseista. Aika moni näistä nuorista työntekijöistä kertoo ihan avoimesti sairauslomansa syyn. Kauhulla odotan, kun tämä sukupolvi tulee työelämään opiskelujen jälkeen. Saadaan sitten me 35 v-65 v työntekijät hoitaa työt, jotka jäävät näillä tapauksilla hoitamatta. Todella on yritetty olla tukena, neuvoa ja opastaa heitä - ei siis ole jätetty yksin tai ilman perehdytystä.

Ja kun joku valittaa, että odotetaan opiskelijoilta täydellisyyttä. Ei odoteta, vaan sitä, että hoitavat työnsä, joihin heidät on palkattu.

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea yksipuolista sepustusta. Arvaan että nuoria on todellisuudessa kohdeltu huonosti.

En ole itse vielä niin vanha etten muistaisi miten nuoret kesätyöntekijät ja harjoittelijat pistetään järjestelmällisesti haukkaamaan paskaa kun kokemattomia on helppo höynäyttää. Ei perehdytetä työtehtäviin, työehtoja muutetaan mielivaltaisesti epäreiluksi, palkanmaksusta yritetään luistaa jne.. Sitä työnlaatua saat mistä maksat.

Meidän alalla ei ole ollenkaan tällaista. Työsopparit tehdään etukäteen tismalleen tesin mukaan ja niissä pysytään. Kesätyöntekijät saavat kunnon perehdytyksen ja heitä neuvotaan myös kesän aikana. Työehtoja ei muuteta, palkka tulee tilille sovitusti (kuten muillekin kymmenille työntekijöille). Eikä ketään todellakaan simputeta, kiusata tai olla muuten törkeitä. Silti meillä on samanlaisia haasteita kesätyöntekijöiden kanssa kuin monilla tässä ketjussa.

Vierailija
122/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua on järkyttänyt se, miten meille tulevien opiskelijoiden taso on laskenut lyhyessä ajassa ihan valtavasti. Esimerkiksi kandin tehnyt opiskelija ei tiennyt ihan perusasioita opiskelemastaan alasta (kysyi tyyliin, että onko olemassa jotain kirjaa, josta lääkäri voi tarkistaa määräämiensä lääkkeiden tietoja). Silmät pyöreänä kuuntelin, kun meillä tuossa vaiheessa opintoja oltiin itse sitä kirjaa käytettykin.

Nyt en oikein usko, ettei lääkiksen kandi pharmaca fennicaa tiedä. Ja käyttääkö sitä fyysisenä kirjana enää juuri kukaan, kun ajantasaisemman tiedon saa netistäkin. 

Tässä ei ole nyt lääkiksestä kyse, vaan ala on muutettu tunnistamissyistä. Silti alan opiskelija ei tiennyt edes perusasioita ja perusteoksia, joita työssä käytetään. Teokset toki löytyvät myös verkosta, mutta ei niiden käyttö ole loppunut.

T. Tuo aiempi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä hoitoala? Jos on niin en yhtään ihmettele, kun siellähän ei normaalit ihmiset viihdy. Vika on työpaikassanne, ei nuorissa.

Kesätöihin tullessamme takana oli yleensä 1-4 vuotta yliopisto-opintoja tältä alalta.

Lue kunnolla ennen vastaamista, niin ei tarvitse kysellä tyhmiä. Tuskinpa nyt ovat lääkiksessä kuitenkaan tuollaiset työntekijät.

Vierailija
124/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat monessa asiassa hyvin osaavia nykyään. Esimerkiksi meidän alalla monilla nuorilla on paljon paremmat sosiaaliset taidot ja sellaista sosiaalista rohkeutta, jota ei itseni ikäisillä ollut tuossa iässä.

Ongelma on vain siinä, että sitten taas perusasioissa tökkii pahasti. Siinä ei mitään, jos joutuu opettamaan asioita kädestä pitäen kesätyöntekijälle. Mutta se on ongelma, jos kesätyöntekijä kesken projektin ilmoittaa, että ei hän voi tullakaan töihin, kun niin väsyttää tai ahdistaa. Se projekti kaatuu muille. Eikä kesällä sille kesätyöntekijälle saa sijaista, vaan on hoidettava vakkarien voimin hänen työpanoksensa puuttuminen.

Vierailija
125/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla työpaikoilla oli hyvin vasemmistolainen ilmapiiri. Siis poliittisesti, ei arvomielessä, ihmiset olivat aika konservatiiveja silti. Ei näkynyt sateenkaarilippuja missään, mutta pomon ei annettu hyppi kenenkään nenille, ihmiset puolustivat toisiaan. Solidaarisuus oli vahvaa, se loi ilmapiirin joka helpotti jaksamista. Nykyään kaikki yrittävät menestyä vain omillaan ja ottaa kaiken kunnian menestyksestään itse, vaikka pärjääminen tarvitsee joukon tuen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö itse muka ole ikinä lopettaneet työpaikassa, jossa ei halua olla??? Vai onko täällä kaikki olleet 35 vuotta samassa työpaikassa? 

Kyllä mä lopetin jätskikioskilla ysärillä. Olin lukiossa silloin. Kioskissa piti olla välillä yksin, vaikka periaatteessa oli sanottu, että on 2 kesätyöntekijää per vuoro. Ei kyllä aina ollut, jos oli yksin, ei päässyt vessaan. Kuumaa oli, kesän alussa jo sisällä kopissa semmoiset 25-30 astetta. Kokeilin vähän aikaa ja totesin, että kesä pilalla täällä. Kuka hullu pystyy olemaan 6 tuntia kusematta? Kun kioskista ei saanut poistua vessaan, jos oli yksin vuorossa. Siellä oli pakko juoda koko ajan, kun oli niin kuumat työolot.

Olen mä myös aikuisena lähtenyt ovet paukkuen. Työ ei ollut sitä, mistä oli sovittu. 

Mä en ole lähtenyt ovet paukkuen yhtään mistään työpaikastani ja kaikissa määräaikaisissa olen ollut sopimuksen loppuun asti. Kasarilla tein ainoastaan määräaikaisuuksia, mutta kyllähän sitä joissain paikoissa ajatteli, että onneksi tämä työsuhde ei ole tämän pidempi. Ja siihen paikkaan ei sitten mennyt enää toista kertaa. Kasarilla oli kuitenkin valinnanvaraa.

Tällä vuosituhannella en ole sitten enää ollutkaan työpaikoissa, joihin palkattaisiin kesätyöntekijöitä. Tai yleensäkään sijaisia. Joten ei ole enää tämän päivän kokemusta sijaisista ja miten heitä työpaikoilla kohdellaan. Kun pandemia alkoi ja meillä porukka siirtyi etätöihin, palkattiin silloin uusi työntekijä. 25v kundi. Olihan perehdytyksen kanssa jonkin verran haasteita, mutta Teamsin kautta kuitenkin onnistui hyvin. On ihan selvää, että uusi työntekijä ei voi hetkessä oppia ihan kaikkea. Jo nk talon tavoille oppiminen vie oman aikansa. Haastavaa varsinkin silloin, kun et edes tapaa työkavereitasi. Meilläkin on hyvin erilaisia ihmisiä töissä. Joku töksäyttää asiat suoraan, joku toinen taas on diplomaattisempi. Mä monesti silloin alussa sanoin tälle uudelle työntekijälle, että älä ota itteesi, koska "Maija" käyttäytyy samalla tavalla ihan kaikkia meitä kohtaan. Vähitellen hän itsekin huomasi, että niin "Maija" tekeekin. Viime kesänä tarjottiin tälle työntekijälle mahdollisuutta ostaa osakkuus firmasta  ja hän osti. Ei siis ole aikeissakaan lähteä - ainakaan vähään aikaan - yhtään minnekään. 

Oma mielipiteeni on, että uusi työntekijä - olipa kyseessä sijainen tai vakituinen - pitää ottaa vastaan siten, että hän ei jo heti alkuunsakin tunne itseään työyhteisössä ei-toivotuksi. Työnantajan pitää tuntea työntekijänsä siten, että mitään "Maijaa" ei laiteta perehdyttäjäksi, koska silloin mennään metsään ja lujaa. Työnantajan hyvä muistaa, että vaikka varsinaisiin työtehtäviin liittyisikin salassapitovelvollisuus, se ei koske työkavereiden mulkeroa käytöstä tai työyhteisön huonoa ilmapiiriä. Ei ole järkevää, että työpaikan maine menee. 

Vierailija
127/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän täysin, miksi työnantajalle on turn off, jos määräaikainen työntekijä on pitkillä saikuilla esim. mt-syistä. Se todennäköisesti povaa sitä, että näitä saikkuja on tulevaisuudessakin. Ja jos ei jaksa lyhyttä kesätyöpätkää, miten voisi jaksaa samaa työtä ympäri vuoden?

Vierailija
128/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa aika kullata muistot. Minä olin mansikanpoiminnassa v. 1993 ja 1994. Heti ekana päivänä yksi tyttö lähti kotiin, selkä ei kestänyt. Sitten tuli ripulitauti. Ensin ylsi alkoi oksentaa, hänet pakotettiin lähtemään, ja huom! me muut oltiin käytetty samaa vessaa. Seuraavana iltana 2 muuta nuorta oli alkanut oksentaa ja ripuloida. Omistaja lähetti heidät kotiin ja sanoi, että ei se muihin tartu. Kas kummaa, sellainen vanhempi nainen tuli minulta hakemaan yöllä apua, oli noussut kuume ja jalat ei kantaneet. Juoksin päärakennukselle, missä omistajat asui ja pyysin soittamaan ambulanssin. Se nainen lähti ambulanssilla nesteytettäväksi ja tarkkailtavaksi. Meitä jäi puolenkymmentä, jotka ei sitten sairastuneet. Kurja kuukausi oli se, siis ne kesätyöt ei minullakaan kestäneet kuin kuukauden, kun ei koko kaudelle tarvita kaikkia poimimaan.

Seuraavana kesänä ehdin itse olla viikon ja liukastuin pahasti illalla märällä kivellä. Polvi turposi pa

Tuossa syyt eivät olleet mt puolelta kuten nykyään. Mansikanpoiminta on fyysisesti todella rankkaa erityisesti selälle, joten jos selässä on vähänkin ongelmaa, on parempi lähteä pois. 

Vierailija
129/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko henkisesti sairas kissa jo mainittu? 

Vierailija
130/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta meinasin kommentoida sitä ainoana hyväksyttävänä selityksenä noista :D varmasti on kuormitttava elämä, jos lemmikkikin kuolee mt-ongelmiin :D

Vierailija
131/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noita kesätöitä lasketa edes eläkkeeseen, joten turha vaivautua. 

Nykyään lasketaan 17 ikävuodesta eteenpäin.

Vierailija
132/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D

Vierailija
133/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua on järkyttänyt se, miten meille tulevien opiskelijoiden taso on laskenut lyhyessä ajassa ihan valtavasti. Esimerkiksi kandin tehnyt opiskelija ei tiennyt ihan perusasioita opiskelemastaan alasta (kysyi tyyliin, että onko olemassa jotain kirjaa, josta lääkäri voi tarkistaa määräämiensä lääkkeiden tietoja). Silmät pyöreänä kuuntelin, kun meillä tuossa vaiheessa opintoja oltiin itse sitä kirjaa käytettykin.

Nyt en oikein usko, ettei lääkiksen kandi pharmaca fennicaa tiedä. Ja käyttääkö sitä fyysisenä kirjana enää juuri kukaan, kun ajantasaisemman tiedon saa netistäkin. 

Tässä ei ole nyt lääkiksestä kyse, vaan ala on muutettu tunnistamissyistä. Silti alan opiskelija ei tiennyt edes perusasioita ja perusteoksia, joita työssä käytetään. Teokset toki löytyvät m

Eli ei ole lääketieteen kandi, mutta tarvitsi kirjaa, josta LÄÄKÄRI voi tarkistaa lääkkeiden tietoja. Ja tiedän kyllä, että muutkin kuin lääkärit tarvitsevat työhönsä näitä tietoja/kirjoja/tietokantoja, mutta itse mainitsit nimenomaan lääkärin.

Vierailija
134/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtaakkaa pystytään jakamaan ja maksamaan kunnon palkkaa, niin työpaikkoja syntyy lisää ja työttömyys vähenee. 

Mikä tässä on ongelma? Ai sekö, että isot pomot joutuu viilaamaan omista ökytuloistaan enemmän työntekijälle? Itse en tule tekemään päivääkään töitä jos ei kuukausipalkka ole vähintään 3900€ inflaation mukaan.

Suomalaisista firmoista joku 2% on isohkoja. On myytti, että pomot olisi kaikki jotain miljoonapalkalla työntekijöitään riistäviä. Pienissä yrityksissä on varsin tavallista että työntekijä voi tienata enemmän kuin pomo. Esim tuttavaperheen maanviljelijät maksaa enemmän kesäapulaisille kuin itselleen. Itse olin harjoittelijana omien vanhempien firmassa ja minulle maksettiin 600€/kk, vaikka varmaan joku työntekijä luuli että omistajan kakara saa varmaan heittämällä enemmän kuin muu porukka. 

Ja isoissakin firmoissa palkkataso menee siten, että alimman tason työntekijöiden kanssa keskustelee liki samalla palkalla oleva työnjohtaja tai toimistopäällikkö. Palkat määräytyvät toimipisteille ja tehtävien mukaan. Isoja johtajia on loppujen lopuksi niin vähän, että heidän palkkansa jakaminen kokonaan alimmille tasoille ei hirveitä palkan nousuja tekisi.

Esim. 10 000 työntekijän pörssiyhtiö. Kolmea ylintä tasoa (lasketaan heidät isoiksi pomoiksi) on vain ehkä 30 henkeä 10 000 henkilön firmassa, jos palkka jaetaan yrityksen 5000:lle asentajalle niin tuleeko siitä kovin suuria summia. Jos olettaa että kolmella ylimmällä tasolla on 30 henkeä ja heistä jokainen tienaa 30 000 siitä tulee 900 000 --> se jaetaan 5000:lle asentajalle niin jokainen saa lisää 180€/kk

Näin palkat suunnilleen menee

Asentaja 3200

työnjohtaja (foreman) 3700

tuotantopäällikkö (manager) 5000

Tuotantojohtaja (director) 8000

Liiketoimintaalueen johtaja (Vice president) 15 000

Liiketoimintayksikön johtaja (senior vice president) 40 000

Toimitusjohtaja 70 000

Huom firmassa siis olisi tietenkin muutakin porukkaa myyntiä yms. 

Onhan se totta että toimitusjohtajien palkat on aivan järkyttävän suuria, mutta kun yleensä vaaditaan että _isojen pomojen_ palkat pitäisi siirtää työntekijöille niin henkilömäärien vuoksi palkan nousut olisivat aika pieniä.

Vierailija
135/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole nyt lääkiksestä kyse, vaan ala on muutettu tunnistamissyistä. Silti alan opiskelija ei tiennyt edes perusasioita ja perusteoksia, jo

Eli ei ole lääketieteen kandi, mutta tarvitsi kirjaa, josta LÄÄKÄRI voi tarkistaa lääkkeiden tietoja. Ja tiedän kyllä, että muutkin kuin lääkärit tarvitsevat työhönsä näitä tietoja/kirjoja/tietokantoja, mutta itse mainitsit nimenomaan lääkärin.

Niin? Kysyi onko kirjaa josta lääkäri voi tarkistaa. Ei se tarkoita, että hänen itsensä tarvitsisi olla lääkäriksi lukemassa, vaikka se kirja hänen pitäisikin tietää.

Lukekaa oikeasti huolellisemmin mitä muut kirjoittavat. Miten pärjäätte omissa töissänne tällä lukutaidolla?

eri

Vierailija
136/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut päivääkään töistä pois näiden 20 työvuoden aikana.

N35

Vierailija
137/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummovainaa tapasi sanoa tuskastuessaan turhaan valitukseen tms, että "Tulis sota ja opettais". Alan vähitellen ymmärtää, mitä mummo tarkoitti. Sotaan olen myps varautunut vapaaehtoisella sotilastaitojen ylläpidolla.

Vierailija
138/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä kehityssuunta, että nuoret tietävät oikeutensa eivätkä alistu mihin tahansa paskaan. Ennen vain kiltisti nieltiin henkinen väkivalta, seksuaalinen ahdistelu jne. jne. "Älä nyt ole tosikko" 

Eivät alistu mihin tahansa paskaan? Onko työnteko paskaa? Siitähän aloituksessa oli kyse.

Vierailija
139/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa sekin kun se nuori kaunis nainen jonka haluaisi savustaa ulos, jääkin ja hoitaa työnsä tunnollisesti, ja sitten se nuori komea mies jonka kanssa synkkaa hyvin, ei selviydykään töistään. Tiettyyn pisteeseen asti pystyy peittelemään toisen virheitä ja korostamaan toisen, muttei rajattomasti.

Vierailija
140/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut päivääkään töistä pois näiden 20 työvuoden aikana.

N35

Tästä ei sitten mitään sankarin viittaa saa, mutta jos itse on tyytyväinen, niin sitten, kuolinvuoteella ihmiset katuvat eniten liiallista työntekoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi