Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyiset kesätyöntekijänuoret luovuttavat kesken kesän - miten ihmeessä pärjäävät tulevaisuuden työelämässä?

Vierailija
17.07.2025 |

Heti alkuun: muistan itsekin, että meidän alalla kesätyöt eivät aina olleet helppoja. Oli hankalia ihmisiä, kuormittavia tilanteita ja monet asiat olivat nuorelle työntekijälle uusia. Kesätöihin tullessamme takana oli yleensä 1-4 vuotta yliopisto-opintoja tältä alalta. Kesätyöntekijöiden on tarkoitus tuurata lomalla olevia sekä olla vakituisten työntekijöiden apuna niissä tehtävissä, joissa voi olla. Jos kesätöissä oli minun opiskeluvuosinani rankkaa, niin asiasta avauduttiin läheisille, itkettiin kavereiden kanssa ja tarvittaessa oltiin hammasta purren loppukesä töissä, mutta sinniteltiin. Sitten seuraavana kesänä mentiin johonkin toiseen alan paikkaan, jossa oli mukavampi olla. Valmistumisen jälkeen suunnattiin näihin alan työpaikkoihin. Ekat vuodet oli rankkoja, mutta siinä ajassa oppi nopeasti parhaat työtavat ja työ keveni.

Millaista samalla alalla on nyt 15 vuotta myöhemmin? Ne nykyiset parikymppiset opiskelijat eivät kestä koko kesää töissä. Jäävät kesken kesän sairauslomalle, kun eivät selviä perustyötehtävässä, joka on heille henkisesti liian kuormittava. Tänä vuonna eräs kesätyöntekijä teki ennätyksen jäämällä sairauslomalle yhden ainoan työpäivän jälkeen, kun niin kovasti uuvutti. Jätti toiset työntekijät pulaan ja hoitamaan hänen työnsä. Vetosi siihen, kun on ollut niin rankkaa opinnoissa ja osa-aikatöissä kevään aikana. Jaksoi kuitenkin matkustella sairauslomansa aikana. Toinen taas ihmetteli, miksi häntä ei palkattu meille uudestaan, kun oli edellisenä kesänä ollut kuukauden sairauslomalla mt-syiden vuoksi. Kolmas oli toista viikkoa pois pelistä, kun romahti henkisesti sairaan kissansa lopettamisen jälkeen. Ja kun joku kommentoi, niin näitä tapauksia on ollut sukupuolesta riippumatta. Nämä nykyopiskelijat ajattelevat 100 % sitä, miltä itsestä tuntuu ja jos ei tunnu hyvältä/helpolta, niin jätetään homma kesken. Toki omaa fiilistä pitää jonkin verran kuunnella, mutta aikuisuus nyt vaan on sitä, että välillä on turhauttavia/ikäviä/epämukavia velvollisuuksia töissä (tai kotiarjessa).

Joku tulee tänne ihmettelemään, mistä tiedän näistä diagnooseista. Aika moni näistä nuorista työntekijöistä kertoo ihan avoimesti sairauslomansa syyn. Kauhulla odotan, kun tämä sukupolvi tulee työelämään opiskelujen jälkeen. Saadaan sitten me 35 v-65 v työntekijät hoitaa työt, jotka jäävät näillä tapauksilla hoitamatta. Todella on yritetty olla tukena, neuvoa ja opastaa heitä - ei siis ole jätetty yksin tai ilman perehdytystä.

Ja kun joku valittaa, että odotetaan opiskelijoilta täydellisyyttä. Ei odoteta, vaan sitä, että hoitavat työnsä, joihin heidät on palkattu.

Kommentit (242)

Vierailija
241/242 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myönnän, että en itse ollut kaksinen työntekijä opiskelijavuosina. Kuvittelin olevani fiksu, vaikka olin ihan raakile. Hyvä minustakin kasvoi lopulta, kun oikeasti opin.

Nuoret työntekijät ovat harvoin ihan supereita millään alalla. Aina on ajateltu nuorison olevan aiempia sukupolvia huonompia.

Ihan sama itsellänikin. Ja olen ollut tosi epävarma ja muuta tällaista, jota en enää ole töissä enkä harrastuksissa. Mutta. En ole kuitenkaan luovuttanut ja jättänyt töitä kesken, se on se pointti tässä. 

Vierailija
242/242 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myönnän, että en itse ollut kaksinen työntekijä opiskelijavuosina. Kuvittelin olevani fiksu, vaikka olin ihan raakile. Hyvä minustakin kasvoi lopulta, kun oikeasti opin.

Nuoret työntekijät ovat harvoin ihan supereita millään alalla. Aina on ajateltu nuorison olevan aiempia sukupolvia huonompia. 

Taitaa johtua tämäkin ajattelutapa siitä ajattelutavasta, joka on siirtynyt sukupolvelta toiselle ja siitä ettei omaa ajattelutapaa haluta muuttaa, koska näin on aina ollut...

Nuoremmillakin työntekijöillä on paljon osaamista esim. tietoteknisiä taitoja, päivittynyttä tietotaitoa. Ja joskus kuulee juttuja miten vanhempi työntekijä ei ota kuuleviin korviinsa nuoremman ajatusta työnteosta, vaikka nuoremman ehdotus helpottaisi työntekoa ja olisi yksinkertaisempi kuin se vanha tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme