Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyiset kesätyöntekijänuoret luovuttavat kesken kesän - miten ihmeessä pärjäävät tulevaisuuden työelämässä?

Vierailija
17.07.2025 |

Heti alkuun: muistan itsekin, että meidän alalla kesätyöt eivät aina olleet helppoja. Oli hankalia ihmisiä, kuormittavia tilanteita ja monet asiat olivat nuorelle työntekijälle uusia. Kesätöihin tullessamme takana oli yleensä 1-4 vuotta yliopisto-opintoja tältä alalta. Kesätyöntekijöiden on tarkoitus tuurata lomalla olevia sekä olla vakituisten työntekijöiden apuna niissä tehtävissä, joissa voi olla. Jos kesätöissä oli minun opiskeluvuosinani rankkaa, niin asiasta avauduttiin läheisille, itkettiin kavereiden kanssa ja tarvittaessa oltiin hammasta purren loppukesä töissä, mutta sinniteltiin. Sitten seuraavana kesänä mentiin johonkin toiseen alan paikkaan, jossa oli mukavampi olla. Valmistumisen jälkeen suunnattiin näihin alan työpaikkoihin. Ekat vuodet oli rankkoja, mutta siinä ajassa oppi nopeasti parhaat työtavat ja työ keveni.

Millaista samalla alalla on nyt 15 vuotta myöhemmin? Ne nykyiset parikymppiset opiskelijat eivät kestä koko kesää töissä. Jäävät kesken kesän sairauslomalle, kun eivät selviä perustyötehtävässä, joka on heille henkisesti liian kuormittava. Tänä vuonna eräs kesätyöntekijä teki ennätyksen jäämällä sairauslomalle yhden ainoan työpäivän jälkeen, kun niin kovasti uuvutti. Jätti toiset työntekijät pulaan ja hoitamaan hänen työnsä. Vetosi siihen, kun on ollut niin rankkaa opinnoissa ja osa-aikatöissä kevään aikana. Jaksoi kuitenkin matkustella sairauslomansa aikana. Toinen taas ihmetteli, miksi häntä ei palkattu meille uudestaan, kun oli edellisenä kesänä ollut kuukauden sairauslomalla mt-syiden vuoksi. Kolmas oli toista viikkoa pois pelistä, kun romahti henkisesti sairaan kissansa lopettamisen jälkeen. Ja kun joku kommentoi, niin näitä tapauksia on ollut sukupuolesta riippumatta. Nämä nykyopiskelijat ajattelevat 100 % sitä, miltä itsestä tuntuu ja jos ei tunnu hyvältä/helpolta, niin jätetään homma kesken. Toki omaa fiilistä pitää jonkin verran kuunnella, mutta aikuisuus nyt vaan on sitä, että välillä on turhauttavia/ikäviä/epämukavia velvollisuuksia töissä (tai kotiarjessa).

Joku tulee tänne ihmettelemään, mistä tiedän näistä diagnooseista. Aika moni näistä nuorista työntekijöistä kertoo ihan avoimesti sairauslomansa syyn. Kauhulla odotan, kun tämä sukupolvi tulee työelämään opiskelujen jälkeen. Saadaan sitten me 35 v-65 v työntekijät hoitaa työt, jotka jäävät näillä tapauksilla hoitamatta. Todella on yritetty olla tukena, neuvoa ja opastaa heitä - ei siis ole jätetty yksin tai ilman perehdytystä.

Ja kun joku valittaa, että odotetaan opiskelijoilta täydellisyyttä. Ei odoteta, vaan sitä, että hoitavat työnsä, joihin heidät on palkattu.

Kommentit (242)

Vierailija
1/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä sitä omaa käytöstään, kun puhutaan nuorten ongelmista. Ei ne ole tyhjästä tulleet..

Vierailija
2/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän, että en itse ollut kaksinen työntekijä opiskelijavuosina. Kuvittelin olevani fiksu, vaikka olin ihan raakile. Hyvä minustakin kasvoi lopulta, kun oikeasti opin.

Nuoret työntekijät ovat harvoin ihan supereita millään alalla. Aina on ajateltu nuorison olevan aiempia sukupolvia huonompia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä sitä omaa käytöstään, kun puhutaan nuorten ongelmista. Ei ne ole tyhjästä tulleet..

Onko minun syyni, jos minua 15 vuotta nuoremmilla on paljon mt-ongelmia? En minä ole heitä kasvattanut.

Ap

Vierailija
4/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on murroksessa. Zetat eivät enää suostu siihen, mihin millenniallit. Enää ei ole ok, että työllä vedetään itsensä piippuun, joustetaan loputtomasti oman vapaa-ajan/henkisen jaksamisen kustannuksella. Hyvä muutos. Se on toki toinen juttu, mitä se tarkoittaa muiden työntekijöiden ja työelämän kannalta.

Vierailija
5/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs koeajalla ollut työntekijä naureskeli tulleensa töihin pitkäksi venyneen baari-illan jälkeen. Ihmetteli, kun työsuhde purettiin koeajalla tuon takia.

Osa ei käsitä, että tietyistä asioista kannattaisi suosiolla olla hiljaa.

Vierailija
6/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minun syyni, jos minua 15 vuotta nuoremmilla on paljon mt-ongelmia? En minä ole heitä kasvattanut.

Ap

Kuinka käyttäydyit heitä kohtaan? Oletko se m*lkku työnantaja jolla työntekijät vaihtuvat ja ammattilaiset kiertävät kaukaa.

Vierailija
7/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sinäkin aikamoinen kyylä ja juoruilija. 

Vierailija
8/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä hoitoala? Jos on niin en yhtään ihmettele, kun siellähän ei normaalit ihmiset viihdy. Vika on työpaikassanne, ei nuorissa.

Vierailija
9/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin kun työkaveri nimitteli minua pomon kuullen eikä tämä puuttunut siihen.

Vierailija
10/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nykyisinhän vaikka et edes tekisi mitään olet henkisesti ihan loppu kokoajan. Patteri näyttää nollaa. Tämä on normaalia. 

Vierailija
11/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on murroksessa. Zetat eivät enää suostu siihen, mihin millenniallit. Enää ei ole ok, että työllä vedetään itsensä piippuun, joustetaan loputtomasti oman vapaa-ajan/henkisen jaksamisen kustannuksella. Hyvä muutos. Se on toki toinen juttu, mitä se tarkoittaa muiden työntekijöiden ja työelämän kannalta.

Nämä zetat tulevat töihin kahvittelemaan ja tekemään vain kivoja juttuja palkan juostessa? 

Vierailija
12/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuinka käyttäydyit heitä kohtaan? Oletko se m*lkku työnantaja jolla työntekijät vaihtuvat ja ammattilaiset kiertävät kaukaa.

En minä ole pomo, vaan ihan rivityöntekijä. Olen ollut aina hyvin reilu jokaista kesätyöntekijää ja uutta työntekijää kohtaan. Muistan itsekin, millaista oli olla alalla uusi. Autan ja neuvon paljon.

Ap

Vierailija
13/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee jälleen yksi askel kohti kolmatta maailmaa.

Vierailija
14/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En minä ole pomo, vaan ihan rivityöntekijä. Olen ollut aina hyvin reilu jokaista kesätyöntekijää ja uutta työntekijää kohtaan. Muistan itsekin, millaista oli olla alalla uusi. Autan ja neuvon paljon.

Ap

Hieno juttu. Arvostan. Kysyn toisin. Onko työpaikkasi sellainen mihin ei löydy työntekijöitä? Onko siellä huono ilmapiiri?

Vierailija
15/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii niitä töitä myöhemminkin tekemään. Ketä kiinnostaa kesätyöt, kesällä otetaan rennosti ja pidetään hauskaa. 

Vierailija
16/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä riittää niin harvalle, että hyvä vaan jos heikoimmat sieltä häipyy soheltamasta.

Vierailija
17/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tullut vastaan viime vuosina mm. seuraavaa:

-kolmekymppinen ihmetteli, miksi häntä kehotettiin pistämään oma puhelin pois kesken työpäivän (meillä ei selata omaa luuria, vaan pitää keskittyä töihin)

-parikymppinen valitti, miten työ häiritsee vapaa-ajan viettämistä ja otti saikkua

-uutena taloon tullut pyysi suosittelukirjeen kirjoittajaksi, jotta voisi hakea muita paikkoja kesken työpestinsä (olisi siis halunnut lähteä kesken kaiken pois)

Vierailija
18/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä zetat tulevat töihin kahvittelemaan ja tekemään vain kivoja juttuja palkan juostessa? 

Kenkää tulee, jos tulosta ei tule. Oli zeta tai mikä tahansa sukupolvi. Tv. Mulkkutyönantaja

Vierailija
19/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki parikymppiset ole tuollaisia. Väkisinkin tulee mieleen, että onko jotain ongelmaa joko teidän työssä/työpaikassa tai sitten rekrytoinnissa. Mutta voihan se tietysti olla huonoa tuuriakin, että osunut monta tuollaista.

Vierailija
20/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti vanhempia hakijoita syrjitään työnhaussa. Onneksi löysin työpaikan, en tee koulutusta vastaavia töitä mutta pysyn nykyisessä työpaikassani koska työnhaku on niin aikaa vievää ja tehtäviin palkataan nuoria ilman työkokemusta mieluummin kuin nelikymppisiä koulutettuja ja työkokemusta hankkineita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän