Miten vaikuttaa ihmiseen, jos hän joutuu usein syrjityksi?
Koulu, yhteisö johon kuuluu, työpaikka, oma perhe? Ja kyllä, jotain vikaa ihmisessä silloin on, jos jokaisessa paikassa joutuu syrjinnän kohteeksi. mutta millainen ihminen tällaisesta kasvaa?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Saattaa kilahtaa päästä, ja kostaa yleisesti ihmiskunnalle.
Tämä. Väkivalta aiheuttaa ymmärrettävästi vihaa ja se sitten usein purkautuu joko ulospäin tai itseen. Moni masennus johtuu syrjinnästä ja moni on siihen kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjityksi voi joutua jos mielipiteet ja käytös eivät vastaa normeja tai valtavirran käytöstä. Myös oma halu eristäytyä ja erakoitua voi johtaa syrjimiseen.
Onko siis pakko kuunnella juoruja ja olla juoruajan kanssa samaa mieltä, jotta muut eivät syrjisi.
Ei aina perustu juoruihin ollenkaan. Vaan ihan nähtävissä oleviin tekoihin, sanoihin ja tosiasioihin.
No kiusaaja näkee joidenkin kohdalla asiat toisin kuin muut. Hän hakee syitä mitä paisutella ja napata värittäen juttua. Nauttii saadessaan valtaa ja hovin hännystelemään.
Projektio on defenssi. Joskin ihan looginen sinänsä psyyken reaktio.
Tätäkin ketjua kun katsoo ei tartte ihmetellä pahoinvoivien ihmisten määrää. Joku hakee oikeutusta ja huvia kiusaamiseen haukkumalla ja syyllistämällä kiusaamisensa uhria. Eikö ole ollenkaan omaatuntoa? Vai oletko se joka salakuvaa kavereistaankin huononhetken kuvia ja julkaisee niitä somessa? Kaikki ihmissuhteesi perustuvat yhdessä kiusaamiseen tai kiusaat myös lähipiiriäsi?
Valitettavasti tömmöisenkin itseään erinomaisena pitävän ihmisen olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jokaisessa paikassa joutuu kiusatuksi ja ulkopuolelle jätetyksi niin kai nyt silloin jotain syytä on siinä itsessäänkin?
Se usein johtuu aiemmista kokemuksista, joiden takia kiusatun on vaikea luottaa ihmisiin ja hän voi olla varautuneen ja epävarman oloinen. Kiusaajatyypit sitten tunnistavat tämän "heikkouden" ja hyökkäävät kimppuun. Olisi hyvä opetella puolustautumaan joo, mutta ei väkivalta ole uhrin syytä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin ketjua kun katsoo ei tartte ihmetellä pahoinvoivien ihmisten määrää. Joku hakee oikeutusta ja huvia kiusaamiseen haukkumalla ja syyllistämällä kiusaamisensa uhria. Eikö ole ollenkaan omaatuntoa? Vai oletko se joka salakuvaa kavereistaankin huononhetken kuvia ja julkaisee niitä somessa? Kaikki ihmissuhteesi perustuvat yhdessä kiusaamiseen tai kiusaat myös lähipiiriäsi?
Jotkut ovat omatunnottomia. Koska oman syyllisyyden myöntäminen hajoittaisi koko hauraan minäkuvan palasiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat omatunnottomia. Koska oman syyllisyyden myöntäminen hajoittaisi koko hauraan minäkuvan palasiksi.
Ja nämä ovat projektion ja kaasuvalotuksen ammattilaisia.
Koska syyttävä sormi on pakko saada käännettyä itsestä poispäin.
Vaikka sitten syyttämällä muita kiusaajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos jokaisessa paikassa joutuu kiusatuksi ja ulkopuolelle jätetyksi niin kai nyt silloin jotain syytä on siinä itsessäänkin?
Se usein johtuu aiemmista kokemuksista, joiden takia kiusatun on vaikea luottaa ihmisiin ja hän voi olla varautuneen ja epävarman oloinen. Kiusaajatyypit sitten tunnistavat tämän "heikkouden" ja hyökkäävät kimppuun. Olisi hyvä opetella puolustautumaan joo, mutta ei väkivalta ole uhrin syytä kuitenkaan.
Uhri käyttää niitä selviämisen keinoja mitä hän on oppinut. Hän saattaa kyllä nähdä tilanteen. Saattaa jopa tuntea itsensä hyvin ja nähdä puutteensa ja kiusaajan puutteet. Hän ei vaan osaa toimia tilanteessa toisin. Hän kantaa mukanaan aiempia kokemuksia ja peilaa asiaa niiden kautta. Toistaa toimimatonta opittua kaavaa. Kiusaaja on rikkinäinen ihminen. Hän vain on sellainen jota muut varoo, koska kiusaaja osaa manipuloida ja käyttää valtaa ikävillä tavoilla. Hän saattaa olla kiva niille joiden kokee tukevan häntä ja tuen Hän testaa kiusaamalla jotakin.
Millä logiikalla kiusatun kuvitellaan muuttuvan halutunlaiseksi, jos häntä kiusaa. Eihän silloin edes kerrota mitä häneltä halutaan. Onko ihmisillä tosiaan niin heikot taidot ettei osata ottaa yhteisöön mukaan erilaista ihmistä. Ottamalla normaali kontakti ihmiseen ja ottamalla mukaan tuo erilainen muuttaa kyllä toimintaansa toivotumpaan suuntaan. Nyt te vahvistatte kiusaamalla käytöstä josta ette pidä ja pidätte sitä tavoille opettamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Minulla on oma kokemus. Lapsuudessa koin väkivaltaa ja en saanut näkyä tai kuulua, joten olin todella arka ja hiljainen lapsi, muutenkin nepsy. Voi arvata, että olen joutunut melkein joka paikassa syrjityksi ja kiusatuksi, mutta ei sitä ymmärrä ihmiset joilla ei koskaan ole ollut vaikeuksia. Minä kärsin vieläkin vaikka olen jo yli 30v
Mä erehdyin pyytämään apua ihmiseltä joka osoittautui kiusaajaksi. Hänellä oli tietoa mitä tarvitsin. Sain tarvitsemani tiedon, mutta samalla hän sai käsiinsä tietoa jolla lähti kiusaamaan. Hän sai sillä yhteisössä vastakaikua. Löytyi joukko joka lähti mukaan. Sittemmin kiusaaminen on vaan laajennut ja pahentunut. Kaikki mitä kerrot elämästäsi käytetään kiusaamisen välineenä. Mikä tavoite siinä opetettiin kiusatulle? Oliko oppi se, että älä kysy koskaan apua?
Mulla on aina ollut ystäviä ja kavereita, mutta paljon on myös ihmisiä jotka vierastavat. Ei se minua enää määrittele niin kuin koulussa, mutta edelleen tiedostan sen että sukulaissieluja on minulle tällä planeetalla aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanaikaisesti kun jotkut pseudokiusatut tekevät läheisilleen tekoja jonka jälkeen näiden läheisten aivan perustellusta syystä voi olla vaikea luottaa toisiin ihmisiin ja varautuneisuus sekä epävarmuus seuraa pitkään heidän elämässään.
Mutta mitä tekee uhriutuva pseudokiusattu?
Polkee heitä maahan ja ivallisella sarkasmillla kehottaa heitä menemään terapiaan.
Vaikka syyllinen kaikkeen tuohon muualla kuin edellä kuvatussa läheisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on syrjityssä itsessään tosiaan kaikki vika. Voi olla väärä ihonväri, väärä sukupuoli, liian ujo, liian äänekäs, lihava, hintelä, lyhyt, pitkä, silmälasit, liian halvat vaatteet/puhelin ym, väärät vanhemmat, väärä harrastus jne.
Milloin myönnetään, että kaikenlainen syrjintä on väkivaltaa ja vika on siinä, joka syrjii?
Pitääkö siis lopettaa väkivallan kritisointi ja hyväksyä se tuolla varjolla?
Vastaapa kysymykseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tällainen traumatisoida ihmisen?
Kyllä
Ihmisellä on luontainen halu kuulua joukkoon. Se, että syrjitään laukaisee liskoaivoissa valtavan stressitilan, sillä ennen se merkitsi kuolemaa.
Totta.
Aivan sama reaktio kuin vaikkapa avioerotilanteissa joissa toinen hyppää salasuhteen kautta lennosta uuteen.
Tutkittu asia.
Mutta kaikella on hintansa.
Ja tekee vielä lapsen sen salasuhteensa kanssa kun toinen kuvittelee, että asioita vielä sovitellaan.
Niinpä.
Mutta tuollaisillekin joskus asiat tulevat vastaan.
Englannin kielellä tuota tilaa kuvataan termillä Narcissistic Collapse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikuttaa ihmiseen, jos hän joutuu usein syrjityksi. Ei siis kysytty miksi syrjitään, vaan miten syrjintä vaikuttaa ihmiseen. Ihminen alkaa uskoa että hänessä itsessään onkin jotain vikaa.
Entä jospa onkin niin että sitä vikaa todella on.
Mutta jos ihminen kieltäytyy sitä kunnolla tunnustamasta edes itselleen ja muuttamaan itseään.
Taas oikeutetaan kiusaaminen. Kiusaaminen on oikein, koska haluamme kiusatun olevan erilainen kuin on nyt siispä kiusaamme. Iloitsemme, jos kiusattu saadaan täysin tuhottua. Eikö tuo kiusaaminen ole sairasta?
Missä on puhuttu tuhoamisesta?
Asioista voi olla eri mieltä.
Ja tottakai jos provosoi itse voimalla niin silloin pitää olla valmis siihen että voi tulla vastareaktioita.
Varsinkin jos provokaatio suuntautuu yleisesti täysin normaaleihin tapoihin toimia yhteiskunnassamme.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut ottavat jopa läheisistään valokuvia heidän huonoina hetkinään ja postaavat niitä someen osoittaakseen omaa valtaansa. Sairastahan se on.
Niin, jos oma perhe syrjii, on selkeää, että vika on vanhemmissa. Vanhempien ja lapsen välinen suhde on ihmisen kehityksen kannalta tärkein suhde ja jos vanhemmat ovat sen ryssineet noin pahasti, on siinä huonot lähtökohdat elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos oma perhe syrjii, on selkeää, että vika on vanhemmissa. Vanhempien ja lapsen välinen suhde on ihmisen kehityksen kannalta tärkein suhde ja jos vanhemmat ovat sen ryssineet noin pahasti, on siinä huonot lähtökohdat elämälle.
Totta. Vanhemmuuden vastuu on iso. Sitä ei voi korostaa liikaa.
Lapselle pitää pystyä antamaan jatkuvaa turvan tunnetta, huolenpitävää rakkautta ja tukea kaikissa tilanteissa sekä eväitä normaaliin vakaaseen elämään.
Moni vaan sössii asiansa tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis syrjityssä ei nimenomaan yleensä ole mitään vikaa. Syrjityksi voi joutua vaikka vaan olemalla varautunut ja hiljainen.
Tai vaikka olemalla iloinen ja elämänmyönteinen. Mikä tahansa käy syyksi.
Pitääkö siis lopettaa väkivallan kritisointi ja hyväksyä se tuolla varjolla?