Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

toivovatko duunarivanhemmat, että heidän lapsistaan tulee duunareita?

Vierailija
17.07.2025 |

Otsikossa kysymys

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan edes ajatellut asiaa kun oman lapsen elämä on soljunut hyvin eteenpäin.

Mutta tuttavapiiristä löytyy lukuisia työttömiä ylioppilaita joiden kohdalla mielessä käy että olikohan järkeä.

Miksi nämä ylioppilaat eivät ole jatkaneet opintojaan lukion jälkeen? Lukiohan on vain välivaihe.

No, kovin huonolla yo-todistuksella ei oikein pääse mihinkään sisään.

Vierailija
22/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan edes ajatellut asiaa kun oman lapsen elämä on soljunut hyvin eteenpäin.

Mutta tuttavapiiristä löytyy lukuisia työttömiä ylioppilaita joiden kohdalla mielessä käy että olikohan järkeä.

Miksi nämä ylioppilaat eivät ole jatkaneet opintojaan lukion jälkeen? Lukiohan on vain välivaihe.

Pääsee sillä nyt vaikka amikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsee sillä nyt vaikka amikseen.

Niin, no ihmettelinkin niitä työttömiä ylioppilaita...

Vierailija
24/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ideaa on yrittää jakaa ihmisiä duunareihin ja akateemisiin, kun koulutuksia, työpaikkoja ja työnkuvia on niin monenlaisia?

Eihän koulutus itsessään merkitse yhtään mitään.

Vierailija
25/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä duunari-akateeminen -hullu liikkeellä🤣Et ole ainakaan älyllä siunattu

Vierailija
26/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän faija on KTM ja mutsi so called kouluja käymätön. Mutsi opiskeli myöhemmin jonkun sisustuskurssin ja tekee toiminimellä hommia. En osaa sanoa olenko duunariperheestä vai en mutta vanhemmat ovat antaneet minun tehdä omat valintani ja tukeneet siinä. Käyn AMK:ia ja en tiedä onko se duunarihommaa vai ei. Onko tämä kysymys nykyään edes kysymys ja miksi joku tekee näitä aloituksia? Pakkomielle? Heikko itsetunto?

Vierailija
27/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti ne duunarivanhemmat pilkkaa korkeasti koulutettuja. Niin miehenikin suvussa.

Hä?!

Vierailija
28/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat itse päättää mitä opiskelevat, heidän tulevaisuutensa, ei minun.

Vierailija
29/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti ne duunarivanhemmat pilkkaa korkeasti koulutettuja. Niin miehenikin suvussa.

Enpä ole moista ennen kuullut.

Vierailija
30/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunareita tai ei mutta luulen, että moni haluaisi lasten menestyvän paremmin kuin itse. Olen duunariperheestä ja itsekin duunari mutta vanhemmilta sai aina apua elämiseen. Isä takasi asuntolainani jotta olen voinut ostaa ja asun nyt velattomassa omistusasunnossa. Nykyään monikaan vanhempi ei lastensa asuntolainaa takaa.

Kyllä, mutta duunarimindset pysyy, vaikka varallisuus lisääntyy. Siihen kuuluvat juuri tällaiset, "rehellinen työ", "asunnon omistaminen", jne.

Ajatellaan, että elämä on jotakin mikä täytyy ostaa ja omistaa, jotta voi alkaa elämään. Synnytään vähän niinkuin velaksi.

No eiköhän tämä mindset löydy suurimmalta osalta suomalaisista. Väittäisin, että keskiluokassa vielä yleisempi. 

Vierailija
31/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisistä on akateemisia duunareita.

Vierailija
32/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat itse valita. Tällä hetkellä esikoinen näyttää myöhemmin suuntaavan lukioon, nuoremmat amikseen.

Vierailija
33/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat itse valita. Tällä hetkellä esikoinen näyttää myöhemmin suuntaavan lukioon, nuoremmat amikseen.

Vanhempansa ovat duunareita.

Vierailija
34/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutu-tuntumalta sanoisin, että olosuhteiden johdosta duunareiksi jääneet toivovat usein lastensa opiskelevan pidemmälle, koska heillä itsellään ei ollut siihen aikoinaan mahdollisuutta. Mikäli duunarius on puolestaan ollut vapaaehtoista ja oma valinta, ovat vanhemmat avoimia kaikille vaihtoehdoille.

Vierailija
35/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauha isäni sielulle, mutta hän toivoi päin näköä, ettei meistä tulisi koskaan mitään, koska olimme vätyksiä. Ei tullut tukea, ei henkistä eikä taloudellista. Kiristi vielä välttämättömyyksilläkin. Muisti aina sanoa, kuinka ei jatkossa osallistu meidän koulu- ja kyytimaksuihin (sitä aikaa oli lukukausimaksut, maksullinen kouluruokailu yms), ei ruoka- eikä vaatekuluihin. Puhumattakaan että tuommosille pennuille pitäis mitään viikkorahaa antaa.

Vierailija
36/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat itse päättää mitä opiskelevat, heidän tulevaisuutensa, ei minun.

Tavallaan samaa mieltä, mutta kun itsellä 40-vuotta enemmän elämänkokemusta, voin sanoa, että kyllä se koulutus olisi kannattanut?

Vierailija
37/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän akateemisuutta ja duunareita ole mitään järkeä vertailla, koska on kyse ihan eri asioista. Akateemisuus liittyy koulutukseen, duunareista taas puhutaan kun on kyse työelämästä.

Vierailija
38/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauha isäni sielulle, mutta hän toivoi päin näköä, ettei meistä tulisi koskaan mitään, koska olimme vätyksiä. Ei tullut tukea, ei henkistä eikä taloudellista. Kiristi vielä välttämättömyyksilläkin. Muisti aina sanoa, kuinka ei jatkossa osallistu meidän koulu- ja kyytimaksuihin (sitä aikaa oli lukukausimaksut, maksullinen kouluruokailu yms), ei ruoka- eikä vaatekuluihin. Puhumattakaan että tuommosille pennuille pitäis mitään viikkorahaa antaa.

No mitä teistä tuli?

Vierailija
39/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun vanhemmat ainakaan. Olivat iloisia kun osoitin akateemisia taipumuksia ja pyysivät koulutetuilta ystäviltään usein vinkkejä. Kauhistuivat kun yhteishakustresseissäni harkitsin amista. 

Vierailija
40/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän akateemisuutta ja duunareita ole mitään järkeä vertailla, koska on kyse ihan eri asioista. Akateemisuus liittyy koulutukseen, duunareista taas puhutaan kun on kyse työelämästä.

Niin me ollaan duunareita kaikki, kun oikein silmin katsotaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi