Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?
Ystävän mielestä ihanaa rötköttää monta tuntia auringossa ihoa ruskettamassa. Kuulemma kotonakin on ihanaa nukkua, kun asunnon lämpötila yölläkin 29 astetta. Ainoa aika vuodesta, jolloin voi kuulemma kokea olevansa elossa.
Itse en tavoita yhtään tuota onnellisuutta. Jatkuvasti vain kurja ja tuskainen olo, liian kuuma.
Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?
Kommentit (357)
Ei mikään. Useampi sairaus aiheuttaa pahoinvointia, pahentaa kipuja, väsyttää, ahdistaa, huimaa, ei saa nukuttua, oksettaa ja pyörryttää. Ruoka ei maistu.
Just olin suunnitellut lähtemistä kauppakeskukseen ihan vaan siksi, että saisin olla ilmastoidussa tilassa. Taitaa vaan migreeni tulla ensin. Onkin tehnyt tuloaan jo monta päivää. Joka päivä särkee helteellä päätä normaalia kovempaa.
En ole valittanut kylmistä ilmoista, mutta helteestä valitan. Kivut ja huono olo pahenevat helteellä eikä se auta, ettei saa nukuttua. Mitään ei jaksa tehdä. Pinna on kireällä ja koko ajan saa hikoilla. Kotona ilmanviilennin pitää olohuoneen inhimillisessä lämpötilassa. Muu asunto, kuten makuuhuone, on aivan pätsi. Joutuu nukkumaan ikkuna auki, ja tänä aamuna joku soitti täysillä musiikkia parkkipaikalla viiden jälkeen aamulla. Tietysti heräsin siihen.
Lisäksi minulla on pitkä antibioottikuuri, jonka kanssa en saisi altistua auringolle. Hyvästi siis rannalla makoilu. En uskalla luottaa edes aurinkosuojan estävän palamista tuon antibiootin kanssa. Rannalla olisi ehkä edes vähän viileämpi mutta en voi mennä sinne tuon lääkkeen takia. En pääse viilentymään työpaikalle, koska hyvinvointialue irtisanoi reilusti työntekijöitä ja itse olin niistä yksi. Työpaikat ihan kiven alla.
En valita yhtään jos lämpötila on esim plus 15 tai 16 kesällä! Kun oli plus 13 ja sade niin sanoin että vähän koleaa. Mulle riittää se 15 kun tiedän miten tukalia helteet mulle on. Ja kestän vielä johonkin 23 asti, mutta 24 ja siitä eteenpäin on mulle liian kuuma. Nuorena ja lapsena rakastin hellettä, en enää. Talven pimeydestä ja pakkasesta en valita myöskään. Kaikki käy paitsi helle.
Helle tappaa ihmisiä ja vahingoittaa luontoa. Vieraslajit siirtyvät lähemmäksi Suomea ja ikirouta sulaa. Maastopalot. Myrskyt. Lemmikit kärsivät. Punkit leviävät. Auringonotto näkyy syöpätilastoissa myöhemmin. Mitä hyvää tässä ihan oikeasti on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden paras aika, tunnen vihdoin eläväni
Tää on mun mielestä niin surullista. Mä ainakin elän ja nautin kaikista vuodenajoista. Kyllä, myös -20 ja lunta vakaasuoraan tuulessa naamaan. Se on kokemus jota kaikki eivät saa. Samoin kesä, kevät, syksy, kaikki on ihanaa aikaa. Ihmiset jotka masentuvat säästä tai "elävät" vain kesällä menettävät niin paljon. Tunnen ihan aikuisia jotka ovat kuin kiukkuisia ampiaisia joka kerta kun sataa. Anteeksi mitä?! Käytät säätilaa tekosyynä käyttäytyä kuin viisivuotias... En voi ymmärtää. Ja pilaavat vielä muidenkin päivän.
Surullistahan se on. Mieheni kärsii joinain talvina ihan kaamosmasennuksesta. Toisina talvina se on "vain" ankaraa väsymystä. Ei taida olla valintakysymys, sen enempää kuin jonkun lämmöstä johtuva kärsimyskään
Jaa mikä on iihanaa helteissä?
Ihan kaikki siinä on ihanaa !
Just uutisoitiin, että kolme espoolaista lasta elvytetty uimarannalla.
Olisko just näitä "elämästä nautiskelijoita", joilla lapsetkin unohtuu, kun ollaan niin elossa ainoana hetkenä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko kellään oikeasti niksejä, miten pitää itsensä viileänä kun joutuu työskentelemään ulkona paahteessa?
Pitäis tänään mennä metsään eikä pilven hattaraa taivaalla, mittari näyttää 28. Reppu täynnä kylmäkalleja ei varsinaisesti auta :D
Kyllä juon tarpeeksi ja kevyt, mutta peittävä vaatetus mutta työteho kärsii.
Kun ei ne metsän marjat odottele viileämpiä kelejä vaan kypsyy koko ajan.
Laita herätyskello soimaan ja mene metsään klo 5 aamulla.On mukava keli olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on mun mielestä niin surullista. Mä ainakin elän ja nautin kaikista vuodenajoista. Kyllä, myös -20 ja lunta vakaasuoraan tuulessa naamaan. Se on kokemus jota kaikki eivät saa. Samoin kesä, kevät, syksy, kaikki on ihanaa aikaa. Ihmiset jotka masentuvat säästä tai "elävät" vain kesällä menettävät niin paljon. Tunnen ihan aikuisia jotka ovat kuin kiukkuisia ampiaisia joka kerta kun sataa. Anteeksi mitä?! Käytät säätilaa tekosyynä käyttäytyä kuin viisivuotias... En voi ymmärtää. Ja pilaavat vielä muidenkin päivän.
Surullistahan se on. Mieheni kärsii joinain talvina ihan kaamosmasennuksesta. Toisina talvina se on "vain" ankaraa väsymystä. Ei taida olla valintakysymys, sen enempää kuin jonkun lämmöstä johtuva kärsimyskään
Ymmärrän miehesi tuskan!
Minä kärsin Suomessa matalapaineesta mitä on n 10kk vuodesta, en kestä kylmää, tuulta enkä sadetta. Tuntuu kuin joku seisoisi rinnan päällä, henkeä ahdistaa, on rytmihäiriöitä ja verenpaine heittelee (yläpaine 98-150 ja alapaine 55-98), on lopen uupunut muttei pysty nukkumaan kovien kipujen ja särkyjen takia. Tätä on nyt tutkittu muutama vuosi mutta syytä ei löydy
Jos ei olisi mahdollisuutta asua lähes puolet vuodesta etellässä olisin varmaan kuollut jo. Täällä olen terve ja energinen, nukun lämmössä kuin vauva
Kuinkahan moni helle nauttija piipahtaa jätskikioskilla tai terassilla ja muuten oleilee sisällä viilennyksen äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaamosmasennus on ihan eri asia kuin se että kiukuttelee kuin pikkulapsi sateen tai pilvisen ilman vuoksi. En tarkoittanut oikeita aivoissa tapahtuvia muutoksia valon vähyydestä johtuen, vaan sitä että aikuinen ihminen tiuskii ja raivoaa ja peruu suunnitelmia yms sen takia että taivaalta ripsii vähän vettä. Ja sillä käytöksellä pilaa muidenkin päivän.
Ihanaa on se, ettei oo kylmä. Eikä pimeetä.
Ja se, että on lämmin ja valosaa.
:P
Uimavedet lämpiävät, tomaatti ja basilika kasvavat viimein kunnolla.
Narubikinit. Milloin muulloin näitä pystyy pitämään?
Kun voi laittaa kaikki viilennyslaitteet päälle ja alkaa nauttimaan helteistä.
Se että kerrankin ei jatkuvasti palella. Ei tarvitse montaa paksua vaatekerrosta vaan voi pukeutua kevyeisiin kauniisiin kesävaatteisiin. On myös kaikin puolin iloisempi mieli kun aurinko paistaa
Vierailija kirjoitti:
Se että kerrankin ei jatkuvasti palella. Ei tarvitse montaa paksua vaatekerrosta vaan voi pukeutua kevyeisiin kauniisiin kesävaatteisiin. On myös kaikin puolin iloisempi mieli kun aurinko paistaa
Tuohon riittää hyvin asteet 20 - 24. Jos ei riitä, pyydä lekurilta kilpirauhaskokeet yms, kropassasi on jotakin vikaa joka tapayksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaamos ei ole säätila! Tuossahan puhutaan ihan eri asiasta.
Helle on ok uimarannalla mutta muuten en tykkää. Nauratti kun olin ainoa t-paidassa oleva 16 asteen lämmössä aiemmin kesällä; kaikilla muilla oli takit tai jopa toppatakit! Olen aikaisemmin asunut kaukana sisämaassa järven rannalla ja täällä etelärannikolla kuumuus on paljon tukalampaa. +22 astetta on ehdoton maksimi.
Mitä ne kauniit ihanat kesävaatteet on kun itse en sellaisia kaupoista löydä enkä muiden päällä näe? Kaikki ihmiset ovat kauniimpia kun on vähemmän lihaa esillä.
Näille ihmisille kun sanoisi että hei mulla on tässä tämmöinen säteilykone, se lämmittää kivasti mutta samalla tuhoaa ihoasi ja voi ihan käräyttääkin sen lopullisesti, lisäksi se vanhentaa huomattavasti - niin haluatko tähän viereen seisomaan moneksi tunniksi kun on niin mukavan lämpöistä? Aika harva sanoisi joo kuulostaa hyvältä. Ja silti ihmiset eivät ihan oikeasti tajua että aurinko on se säteilykone.