Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?
Ystävän mielestä ihanaa rötköttää monta tuntia auringossa ihoa ruskettamassa. Kuulemma kotonakin on ihanaa nukkua, kun asunnon lämpötila yölläkin 29 astetta. Ainoa aika vuodesta, jolloin voi kuulemma kokea olevansa elossa.
Itse en tavoita yhtään tuota onnellisuutta. Jatkuvasti vain kurja ja tuskainen olo, liian kuuma.
Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?
Kommentit (357)
En nauti helteistä. Diabeetikkona mulla tulee huono olo helteessä. Kävin eilen apteekissa ostamassa Siri Piriä. En jaksa mennä ulos helteeseen, vaan pysyttelen sisällä ainakin keskipäivällä. Espanjassakin pidetään siestaa pahimpina helteinä, joten suomalaiset hellehullut menevät käristämään itseään ja hommaamaan melanooman. Esim.Australiassa jopa uimarannalle puetaan PITKÄhihainen ohutkankainen pusero päälle, etteivät käsivarret pala. Mitä tekee suomalainen? Pistää bikinit ja käristää itteään oikein huolella. Veljelläni on ollut melanooma, ja se EI ole naurun asia. Onneksi parani, kiitos hyvien lääkkeiden, jotka on kehitelty Australiassa. Niin, hoen tuota maata, koska siellä on varmaan pahimmat helteet. Paitsi nyt taitaa mennä Espanja ja Italia ohi.
Vaikea ymmärtää kuinka joku ei pidä helteestä. 30 asteen lämpö on ainoa siedettävä ajanjakso eikä sitä ole edes joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
En nauti helteistä. Diabeetikkona mulla tulee huono olo helteessä. Kävin eilen apteekissa ostamassa Siri Piriä. En jaksa mennä ulos helteeseen, vaan pysyttelen sisällä ainakin keskipäivällä. Espanjassakin pidetään siestaa pahimpina helteinä, joten suomalaiset hellehullut menevät käristämään itseään ja hommaamaan melanooman. Esim.Australiassa jopa uimarannalle puetaan PITKÄhihainen ohutkankainen pusero päälle, etteivät käsivarret pala. Mitä tekee suomalainen? Pistää bikinit ja käristää itteään oikein huolella. Veljelläni on ollut melanooma, ja se EI ole naurun asia. Onneksi parani, kiitos hyvien lääkkeiden, jotka on kehitelty Australiassa. Niin, hoen tuota maata, koska siellä on varmaan pahimmat helteet. Paitsi nyt taitaa mennä Espanja ja Italia ohi.
Mittaapa niitä sokereita välillä, ne voivat olla jopa korkealla, vaikka muuta luulet. Itselläni lämmin selvästi vähentää inskan tarvetta, mutta hellelukemat taas nostavat, eli tämä on jatkuvaa mittailua. Onneksi on Libre2 käytössä. SiriPirien tilalla muuten Aakkoskarkit tms viinikumikarkit toimivat paremmin ja ovat paremmanmakuisia.
T DM1
Jos nauttii lämmöstä, ei silti tarvitse käristää itseään auringossa.
Se, että rahaa säästyy kun ei tarvitse lähteä etelään. Tää on niin parasta!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki. Eikö teillä valivaleilla ole suihkuja kotona ? Sieltä tulee kylmää vettä jos on kuuma. Tää on joka kesä 2viikon pätkä Suomessa kun on lämmin, onko se oikeasti valittamisen arvonen aika jos loput 11kk on viileää? Aikuistukaa jo, olisi kiva tulla tänne palstalle joskus niin että tämä ei ole ihan täynnä valittamista koko etusivu
Jos itse olet jo aikuinen, niin kovin olet näköalaton aikuiseksi. Pystyt tarkastelemaan tilannetta vain omasta näkökulmastasi. Ihmiset käy mm. töissä, vaikka onkin kesä. Toiset tekee työnsä ulkona, toiset sisällä rakennuksissa, joissa ei ilma vaihdu kunnolla. Ei kaikilla ole kotonakaan "pelejä ja vehkeitä", joilla saada asunto viileäksi. Tai asuvat vuokralla ja ovat siksi täysin asunnon olosuhteiden armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta on taas marraskuu, kengät ja sukat märkinä loskasta, räntää sataa vaakatasossa ja töihin mennessä ja sieltä lähdettäessä on pimeää. Aloittaja ja muut mielenterveysongelmaiset nauttivat.
Tuskin nämä aloittajan kaltaiset mt-potilaat missään töissä käyvät. Saman koti-ikkunan kautta maailmaa seuraavat kesät talvet ja yhteiskunta antaa elannon.
Tämähän se on. Nämä naukumaijat on niitä kelan elätyksessä olevia talipalloja, jotka joutuu nakkelemaan tissejään olkiensa yli, ja kitisevät kun kelan kustantaman betonikorsunsa sisälämpö nousee, niin alkavat sen naukumisensa. Päivät pääksytysten aikaa kun töissä ei käydä ja muut maksaa sen lojumisen, niin on aikaa kitistä. Kunnon demaripiruja
Ootko vähän harhainen? Omakotitalo ei aina ole kalliimpi kuin kerrostaloasunto. Todellakaan! En nyt näkisi että meidän perhe on mitään keppikerjäisiä, vaikka kerrostalossa asutaankin. Ihan on oma ja vapaaehtoinen päätös. Tällä alueella ei 100 neliöinen kerrostaloasunto irtoa juurikaan alle 400.000€. Upeat on maisematkin avomerelle. Kaikki ei halua niitä omakotitalon ylläpitotöitä, vaan arvostaa asumisen helppoutta ja vaivattomuutta. Meillö ei ole edes kesämökkiä tuosta syystä. Jos mökkeillä halutaan, niin vuokrataan mökki sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki. Eikö teillä valivaleilla ole suihkuja kotona ? Sieltä tulee kylmää vettä jos on kuuma. Tää on joka kesä 2viikon pätkä Suomessa kun on lämmin, onko se oikeasti valittamisen arvonen aika jos loput 11kk on viileää? Aikuistukaa jo, olisi kiva tulla tänne palstalle joskus niin että tämä ei ole ihan täynnä valittamista koko etusivu
Aika isot vesimaksut siitä tulisi, jos neuvoasi noudattaisi... Muuallakin pitäisi liikkua kodin ulkopuolella, eikä vain seistä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nauttii lämmöstä, ei silti tarvitse käristää itseään auringossa.
Tämä.
Olen ruskea kuin papu enkä ole ottanut aurinkoa minuuttiakaan.
Mutta olen jo huhtikuusta lähtien (heti kun aurinko on paistanut) ollut ulkona pihatöissä ja vaatteiden vähenemisen myötä väri on lisääntynyt. Lisäksi ruskettuu heijastuksesta jopa varjossa istuen.
Parasta helteissä onkin se ettei ole pakko olla auringon paahteessa nauttiakseen lämmöstä!
Vierailija kirjoitti:
Helle on ok uimarannalla mutta muuten en tykkää. Nauratti kun olin ainoa t-paidassa oleva 16 asteen lämmössä aiemmin kesällä; kaikilla muilla oli takit tai jopa toppatakit! Olen aikaisemmin asunut kaukana sisämaassa järven rannalla ja täällä etelärannikolla kuumuus on paljon tukalampaa. +22 astetta on ehdoton maksimi.
Rannikolla ei yleensä ole kuuma. Viileä merituuli viilentää.
Nyt on ollut yhdellä kylmä kesä, vihdoin vähän hellettä tänne rannikollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kerrankin ei jatkuvasti palella. Ei tarvitse montaa paksua vaatekerrosta vaan voi pukeutua kevyeisiin kauniisiin kesävaatteisiin. On myös kaikin puolin iloisempi mieli kun aurinko paistaa
Tuohon riittää hyvin asteet 20 - 24. Jos ei riitä, pyydä lekurilta kilpirauhaskokeet yms, kropassasi on jotakin vikaa joka tapayksessa.
Tuohon riittää asteet 18-20. Auringonpaisteessa noilla varjolämmöillä on jo ihan mukavasti lämmintä. Itselleni riittää kun on yli +10, mutta olenkin ehkä poikkeus. Tänä kesänäkään en ole takkia tarvinnut toukokuun alun jälkeen. Olen paljon ulkona kesät talvet, enkä koskaan tuppaa hulluna päälle, niin kroppa on tottunut. Ja olen myös terve ja hyvässä kunnossa.
Joku nauttii, joku ei. Ihmiset ovat niin erilaisia. Toiset kestävät kuumuutta paremmin ja toiset kylmää.
Se, että pääsee nauramaan palsta-incelin "auringonotolle", eli pikkup ilinsä venyttelylle yksiössään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika isot vesimaksut siitä tulisi, jos neuvoasi noudattaisi... Muuallakin pitäisi liikkua kodin ulkopuolella, eikä vain seistä suihkussa.
Mä olen tullut siihen tulokseen että nämä hellehullut viettävät eniten aikaa sisällä, kun hehkuttavat ilmastointejaan (ja muun aikaa kuin helteet on liian kylmä, palelee 11 kk jne jne). Mitä hienoa siinä kesässä on, jos sen joutuu viettämään sisällä ilmastoinnin takia tai suihkussa?
Vierailija kirjoitti:
Helle on ok uimarannalla mutta muuten en tykkää. Nauratti kun olin ainoa t-paidassa oleva 16 asteen lämmössä aiemmin kesällä; kaikilla muilla oli takit tai jopa toppatakit! Olen aikaisemmin asunut kaukana sisämaassa järven rannalla ja täällä etelärannikolla kuumuus on paljon tukalampaa. +22 astetta on ehdoton maksimi.
Sama juttu! Olen toukokuusta asti kulkenut t-paidassa ja monesti kaupassa käydessä ihmiset suorastaan tuijottivat, kun itse olivat takit päällä ja todellakin joillakin myös kevyttoppikset! Kerran yksi mies tuli myös t-paitasillaan vastaan, ja molempia alkoi hymyilyttää. Ilmeisesti hän oli tehnyt saman havainnon, että on valtavirrasta poikkeavasti pukeutunut. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä hellettä ja vatipäiden mielestä maailma vähintäänkin tuhoutuu
Kansa on ylipainoista nykyään. Muutenkin ollaan vieraannuttu luonnosta. Totta kai on kuuma, jos kerrostaloakvaariossa betonin sisällä lusii.
Ei 90-luvulla kukaan valittanut helteistä. Silloin ei myöskään ollut ilmastointeja juuri missään. Kesän kuumuuteen totuttiin ja siitä nautittiin.
Kuule, menepä sinäkin nauttimaan siitä helteestäsi jonnekin kuumentuneelle osastolle hoitotyöhön, jossa ei ilma yhtään kierrä! Tai ihan mihin vaan helteen kuumentamaan rakennukseen, jossa pitäisi jaksaa tehdä töitä.
Tai kokeile vaikka yksi helleviikko tehdä ulkotyötä!
Ei 90-luvulla ollut mitään viikkoja ja kuukaisia kestäviä hellekesiä, kuten tässä on nyt useammat viime kesät olleet! Olen elänyt aikuisena 90-luvun, joten muistan kyllä. Tänä vuonna alkukesä oli todellinen helpostus, kun säät oli inhimilliset. Nuo edelliset kesät tuoreena mielessä kauhistuttaa, että jos nämä helteet jämähtää nyt päälle, ja tätä on monta viikkoa putkeen! Onneksi sai alkukesän nauttia aktiivisesta kesäelämästä. Nyt menee työpäivien jälkeen sisätiloissa kropan lämpötilaa jäähdyttäessä ja aurinkoa pakoillessa. Kyllä harmittaa, jos tätä jatkuu kauan.
T. Luonnosta vieraantunut luonnon parissa työtätekevä 50 kiloinen ylipainoinen
En asu ihan rannikolla, vaan 20km päässä sieltä. Kyllä se kosteus aiheuttaa sen että säät tuntuu ihan eri tavalla tukalalta varsinkin kun meri on lämmennyt. Ihan merenrannalla voikin tuulla enemmän, mutta ei jos menee vähänkin sisämaahan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansa on ylipainoista nykyään. Muutenkin ollaan vieraannuttu luonnosta. Totta kai on kuuma, jos kerrostaloakvaariossa betonin sisällä lusii.
Ei 90-luvulla kukaan valittanut helteistä. Silloin ei myöskään ollut ilmastointeja juuri missään. Kesän kuumuuteen totuttiin ja siitä nautittiin.
Olin lapsi 90-luvulla ja muistan kyllä miten vanhempani valittivat helteistä joka kesä. Varsinkin jos helteet sattuivat työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, menepä sinäkin nauttimaan siitä helteestäsi jonnekin kuumentuneelle osastolle hoitotyöhön, jossa ei ilma yhtään kierrä! Tai ihan mihin vaan helteen kuumentamaan rakennukseen, jossa pitäisi jaksaa tehdä töitä.
Tai kokeile vaikka yksi helleviikko tehdä ulkotyötä!
Ei 90-luvulla ollut mitään viikkoja ja kuukaisia kestäviä hellekesiä, kuten tässä on nyt useammat viime kesät olleet! Olen el
Kesät -97 ja -99 olivat itse helvetistä seuraavia. Muistan ne siitä, että silloinen asunto oli parvekkeeton, kaikki läpi seinän olevat ikkunat länteen kadulle eikä läpiveto onnistunut. Sisällä jatkuvasti päiväaikaan yli kolmenkympin asteita, yöllä vähän vähemmän. Onneksi oli kylpyamme, illoista meni aika pitkiä aikoja viileässä vedessä lilluessa.