Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?
Ystävän mielestä ihanaa rötköttää monta tuntia auringossa ihoa ruskettamassa. Kuulemma kotonakin on ihanaa nukkua, kun asunnon lämpötila yölläkin 29 astetta. Ainoa aika vuodesta, jolloin voi kuulemma kokea olevansa elossa.
Itse en tavoita yhtään tuota onnellisuutta. Jatkuvasti vain kurja ja tuskainen olo, liian kuuma.
Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laihduttaa, niin ei tarvitse valittaa lämmöstä.
Paljonko laihdutan 52 kilosta? T. Vain alle 20 asteesta pitävä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laihduttaa, niin ei tarvitse valittaa lämmöstä.
Mitenkä selität sen, että minä normaalipainoisena kärsin helteistä? Välillä olin alipainon rajoillakin ja kärsin silloinkin. Kannattaa sinun laihduttaa ensin ne aivosi, kommentoi vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron, miksi helteinen sää on minusta ihanaa. Mutta samaan aikaan ymmärrän, että kaikki ei nauti tästä. Jos esim. asunto kuumenee tukalaksi tai sairauden oireet pahenee tai nukkumisesta ei tule mitään, onhan niitä syitä.
Minusta on aivan ihanaa ottaa kylmä juoma tai jäätelö ja istua terassilla nauttimassa lämmöstä. Tuntuu kuin olisi etelänlomalla! Se tunne on vaan jotain niin huikeeta, kun tuulikin on lämmin, eikä mistään hujuta kylmää ja voi olla pikkuisessa mekossa.
Tykkään ripustaa pyykkejä ulos helteellä. Ne tuntuu mukavan viileiltä kädessä ja kuivaa hetkessä, joten tuokin arkinen kotityö saa hymyn huulille näillä keleillä.
Järvissä ja lammissa uiminen helteellä on ehkä parasta mitä tiedän. Se autuas hetki, kun pulahtaa virkistävään veteen, joka ei kuitenkaan ole liian kylmää. Oih, mikä onnentunne! Ja kun voi kellua vedessä sinistä taivasta katsellen ilman että on mikään kiire poi
Ymmärrän näkökulmasi, mutta valitettavasti en pysty samaistumaan, vaikka haluaisin. Mulle helle merkitsee kärsimyksiä, joista pahimpana kroonisten kipujen moninkertaistuminen. Kylmällä ilmalla migreeni on vain migreeni, helteellä se leviää kokovartalokivuksi, joka sattuu jalkapohjissa asti. Makaan pimeässä huoneessa jääpusseja ympäri vartaloa, ja köpöttelen hitaasti ja kivuliaasti vessaan, kun on pakko. Joudun luonnollisestikin ottamaan näinä päivinä saikkua ja tämän kohtauksen vähimmäiskesto on kolme vuorokautta.
Helteellä on muutenkin tukalaa, vaikka kivut olisivat hallinnassa tai jopa poissa. Metriäkään ei voi ulkona liikkua ilman että on hiestä märkä. Ihan sama mitä vaatetta laittaa päälle, aina on ällöttävä ja homssuinen olo. Aurinko polttaa joten varjossa on pysyttävä visusti ja SPF 50:ä on lutrattava parin tunnin välein iholle, jos ei halua seuraavana päivänä kiehnätä tuskissaan (ja vanhentua ennenaikaisesti ja riskeerata ihosyöpää). Kaikkea tekemistä rajoittaa se, pääseekö siellä varjoon vai ei.
Muutkin ihmiset ovat helteellä ällöttävimmillään. Ihmisten hygienia on puutteellista talvellakin, mutta helteillä ne haisevat tyypit ovat senttien päässä sinusta, pilaten jokaisen bussimatkan ja terassi-istuskelun. Kannikkahousuissa penkillä istunut jättää kirjaimellisesti bersshhehikensä seuraavalle muistoksi. Onpa ihanaa.
Tähän päälle vielä ötökät, paarmat, hyttyset, ampiaiset, hämähäkit. Ei kiitos. Kotonakaan ei saa olla rauhassa vaan aina tunkee jotain mönkijöitä sisälle vaikka kuinka on lävet kiinni ja verkot ikkunoissa. Mökkipihassa vaanii käärme ja vedessä hauki. Punkeista nyt puhumattakaan. Ystäväni halvaantui kasvoista toispuoleisesti borrelioosin takia, kun lääkärit eivät ottaneet alkuoireita tosissaan. Menepä siinä sitten huoletta samoilemaan, kun koska tahansa voit itse saada saman.
Ja tässä vain muutama syy, lisääkin on :D. Ymmärrän etteivät kaikki pidä samoista asioista ja että helteistä pitävä lukee tekstini päätään pyöritellen. Mutta näin minä vaan ne helteet koen, eikä siinä auta mikään "ota vain positiivinen asenne".
Mulla ainakin kun on hankala astma niin olo helpottuu huomattavasti kuumalla ja kostealla ilmalla. Ulkomailla oireet hävisi lähes kokonaan ja saman ilmiön havaitsen nyt täälläkin kun on kuumaa. Varmasti hyvin yksilöllistä, mutta joillakin voi tosiaan helpottaa sairauksien oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkas taivas ja aurinko sekä lämoö. Sisällä ilpppi. Helteitä vihaa ne joilla ilppiä ei ole.
Miksi helkkarissa nostattaisin sähkölaskua näillä sähkönhinnoilla, kun saan ikkunoista kunnollisen läpivedon? Ai niin, sinä olet näitä, jotka maksattavat sähkälaskunsa veronmaksajilla eli tukien kautta.
Sähkölasku pörssillä oli kesäkuulta 13 euroa 140m2 omakotitalossa. Tässä kuussa ehkä 15-20 euroa. Ei kait mun talous siitä kaadu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että ihmisten kehot reagoivat eri tavalla lämpötiloihin ja säähän ylipäätään, on sitten terve tai on jokin sairaus.
Mutta vaikea ymmärtää, että joku palelee 24 - 25 asteessa. Että pitää helleraja ylittyä, ettei palele!
Mitä ongelmia tai sairauksia tällaisilla ihmisillä on? Ja kyse siis palelusta, ei esim. siitä, että kivut lievittyvät lämpimässä. Syömishäiriö?
Ei tarvitse kuin reumasta kärsia, kun kivut lieventyvät lämmöstä. Mutta eihän reumainen ihminen ole mielisairaan mielestä sairas ollenkaan
Ei hitto meitä suomalaisia...
"Mun sairaus onkin paljon pahempi kuin sun sairaus!" 🤣
Miksi pitää olla mielisairas (tai ylipainoinen) ettei tykkää helteestä?
Aina
Suomalaiset tai suurin osa on vaan niin tyhmiä. Sama asia kuin syyttäisi persuja (tästäkin) helteestä. Samoin näkevät venäjän salajuonia ja Putinia joka paikassa. Toisaalta kukas se tutkija sanoikaan: helteet on syynä ihmisten käytökseen ja sen huomaa, kun aivot ylikuumenee niin järki ei toimi. Toisaalta ollaan myös tahallaan tyhmiä kaikkina vuodenaikoina.
Vuoden paras aika, tunnen vihdoin eläväni
valittaminen on ihan helvetin turhaa. Turvat kiinni ja tekee asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden paras aika, tunnen vihdoin eläväni
Tää on mun mielestä niin surullista. Mä ainakin elän ja nautin kaikista vuodenajoista. Kyllä, myös -20 ja lunta vakaasuoraan tuulessa naamaan. Se on kokemus jota kaikki eivät saa. Samoin kesä, kevät, syksy, kaikki on ihanaa aikaa. Ihmiset jotka masentuvat säästä tai "elävät" vain kesällä menettävät niin paljon. Tunnen ihan aikuisia jotka ovat kuin kiukkuisia ampiaisia joka kerta kun sataa. Anteeksi mitä?! Käytät säätilaa tekosyynä käyttäytyä kuin viisivuotias... En voi ymmärtää. Ja pilaavat vielä muidenkin päivän.
Mitä kuumempi sitä vähemmän kipuja. Nautin, kun pienen hetken vuodessa saa olla kivuton eikä joudu ottamaan särkylääkkeitä pärjätäkseen.
Oisko kellään oikeasti niksejä, miten pitää itsensä viileänä kun joutuu työskentelemään ulkona paahteessa?
Pitäis tänään mennä metsään eikä pilven hattaraa taivaalla, mittari näyttää 28. Reppu täynnä kylmäkalleja ei varsinaisesti auta :D
Kyllä juon tarpeeksi ja kevyt, mutta peittävä vaatetus mutta työteho kärsii.
Kun ei ne metsän marjat odottele viileämpiä kelejä vaan kypsyy koko ajan.
En minäkään ymmärrä. Päivisin ei pysty tekemään muuta kuin makaamaan katsomaan netflixiä. Illalla vasta voi käydä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
AURINKO PAISTAA, ON VALOISAA EIKÄ TARVITSE KÄYTTÄÄ PIPOA JA HANSKOJA, AHDISTAAAAAAAAAA!!!!!!
Pitää käyttää jotain hellehattua ja tarpeeksi peittäviä vaatteita ettei iho pala ja tule auringonpistosta.
Vierailija kirjoitti:
IHANAA HELLETTÄ. LÄMMINTÄ . AURINKO HYVÄILEE IHOA . VOITTE MUUTTAA TAKAISIN ARABIAAN JOTKA VIHAATTE AURINKOA MUTTA MEILLÄ SITÄ RAKASTETAAN.
Me asutaan pohjoismaassa ja se viileä keli on meille normaali, johon me ollaan adaptoiduttu. Helteet on poikkeustila.
Sulla nyt ei ole mitään logiikkaa tuossa, eikö sun itse pitäis muuttaa sinne arabiaan?
Näkee, että monilla sekoaa pää.
Tuttava saattaa 30 helteellä maata monta tuntia auringossa ja jopa nukahtaa siihen. Nauttii siitä, että on lämpöistä eikä pieni punoitus iholla haittaa. Viime kesänä tosin käsivarsien ihokin kuoriutui ja kädet olivat kipeät. Mutta silti olo kuulemma taivaallinen verrattuna tavalliseen 20 asteen lämpötilaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tarpeeksi lämmin ja minimivaatetis jo noin +22 asteen lämmössä, joten siitä ylöspäin kaikki plussa on miinusta
Ja, arvaanko oikein että sitten toiseen suuntaan kaikki alle, sanotaanko vaikka +19 astetta on "miinusta"? Että jos asunnossa on talvella +18 tai alle, niin se on jo lähes ihmisoikeusrikkomus sitten.
Oletteko miettineet miten kapea on monilla nykyajan ihmisillä mukavuus alue? Jotain 3 - 5 astetta, jos menee siitä alle tai yli, on liian kylmä tai kuuma, tulee huono olo jne, ja tilannetta pitää korjata laittamalla lämmitykseen tai viilennykseen lisää tehoa, ja energiaa menee, ja luonto "kiittää". On tää aika kieroutunutta.
Itselläni on 60-luvulla rakennetussa lauta-sahanpuru OK talossa nyt just kesällä sisälämpötila +29 astetta, talvella oli välillä +11. Ja se on minulle ihan fine. Vaatetuksena nyt kesällä on t-paita, puuvillaiset ohuet housut, ei sukkia. Talvella pitkät alus asut, villa-puuvilla housut tai farkut, flanellipaita, villa takki, villasukat. Sitä kutsutaan pukeutumiseksi olosuhteiden edellyttämällä tavalla, ja joskus aikoinaan ihan suurikin osa ihmisistä piti sitä ihan normaalina menettelynä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava saattaa 30 helteellä maata monta tuntia auringossa ja jopa nukahtaa siihen. Nauttii siitä, että on lämpöistä eikä pieni punoitus iholla haittaa. Viime kesänä tosin käsivarsien ihokin kuoriutui ja kädet olivat kipeät. Mutta silti olo kuulemma taivaallinen verrattuna tavalliseen 20 asteen lämpötilaan.
Järkyttävää välinpitämättömyyttä omasta terveydestä. Onpa kiva hankkia väen väkisin maksimimäärä ihovaurioita ja mahdollisesti syöpää myös.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei koske, kylmä ja viileä ilma koskee reumaattisiin niveliin niin helvetisti. Talvella jokaista niveltä särkee ja joutuu syömään kovia kipulääkkeitä että selviää tavallisesta arjesta. Kesällä tätä ongelmaa ei ole.
Toinen on iho, mulla on vaikea atooppinen ihottuma joka repii kylmässä säässä ihon halki monesta suunnasta. Kesällä ja auringossa se paranee. Nyt on ollut muutama päivä lämmintä ja mulla on ihottuma suurimmaksi osaksi kadonnut.
Mulla on myös atooppinen ihottuma ja se riehaantuu kuumassa ihan täysin. Heti kun vähänkin hikoilee, alkaa sietämätön kutina ja kirvely. Tänä kesänä iho on ollut näihin helteisiin saakka harvinaisen hyvässä kunnossa, vaikka liikun joka päivä niin, etyä hikoilen. Nyt on parissa päivässä ihottuma räjähtänyt kunnon kukoistukseen. Suihkussa saa rampata jatkuvasti, että saa kutinan pysymään jotenkin aisoissa.
Ainoa hyvä asia, jonka itse helteestä keksin, on ettei tarvitse pitää koko ajan sukkia jalassa.
Muuta itse Espanjaan?