Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?

Vierailija
16.07.2025 |

Ystävän mielestä ihanaa rötköttää monta tuntia auringossa ihoa ruskettamassa. Kuulemma kotonakin on ihanaa nukkua, kun asunnon lämpötila yölläkin 29 astetta. Ainoa aika vuodesta, jolloin voi kuulemma kokea olevansa elossa.

Itse en tavoita yhtään tuota onnellisuutta. Jatkuvasti vain kurja ja tuskainen olo, liian kuuma.

Mikä näissä helteissä on oikeasti niin ihanaa?

Kommentit (357)

Vierailija
221/357 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ulkona ei ole kylmä eikä sisälläkään ole kylmä. Mikä on harvinaista.

Vierailija
222/357 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto on todellakin muuttunut. Ei 80-luvulla ollut tällaisia helleputkia joka kesä, eikä kenelläkään tainnut olla kotona edes tuuletinta. Itsekin ostin ensimmäisen tuulettimen vasta 90-luvun lopulla.

Nykyään tuntuu olevan aina joko kylmä tai kuuma. Välimuotoa ei juuri ole, eli 19-22 asteisia, puolipilvisiä kesäpäiviä. Nyt joko on 8-15 astetta, tuulee ja sataa, tai sitten aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta ja lämpötila on 26-32 astetta tai enemmän. Myöskään mahdollinen ukkonen ei tunnu viilentävän ilmaa, toisin kuin ennen. 

Mihin tässä ollaan vielä menossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/357 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä jotka kutsuvat +30c porotusta "lämmöksi" vaikka kuumaa se on. Se että etelässä sattuu nyt olemaan tavallista kuumempaa ei poista sitä faktaa että tämäkin on liian kuumaa. Kai nämä olmit jotka haluavat rötköttää auringossa ja hampaat irvessä todistelevat kuinka ihanaa tämä sairas porotus on yrittävät jotenkin larpata etelän ihmeitä. Osalla suomalaista on tämä ihme perversio yrittää esittää muunmaalaisia. Nämä eivät tajua että ne etelän asujatkin VIHAAVAT kuumaa porotusta, eivät hekään ole siellä rannalla naama irvessä huokailemassa auringon "ihanaa" porotusta ja kuinka sitä pitää saada lisää. 

Vierailija
224/357 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto on todellakin muuttunut. Ei 80-luvulla ollut tällaisia helleputkia joka kesä, eikä kenelläkään tainnut olla kotona edes tuuletinta. Itsekin ostin ensimmäisen tuulettimen vasta 90-luvun lopulla.

Nykyään tuntuu olevan aina joko kylmä tai kuuma. Välimuotoa ei juuri ole, eli 19-22 asteisia, puolipilvisiä kesäpäiviä. Nyt joko on 8-15 astetta, tuulee ja sataa, tai sitten aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta ja lämpötila on 26-32 astetta tai enemmän. Myöskään mahdollinen ukkonen ei tunnu viilentävän ilmaa, toisin kuin ennen. 

Mihin tässä ollaan vielä menossa?

Mulla on alkanut toisen huoneen pimennysverho sulamaan. On kiinni ikkunassa. Voin keski-ikäisenä sanoa että ikinä elämäni aikana ei ole ennen sulaneet verhot ikkunoihin. Tämä aurinko on erilainen ja paljon kuumempi kuin ennen. Huomatuksena myös se että me täällä pohjoisessa (koko Suomi on pohjoisessa) altistumme sille auringon porotukselle vähän eri tavalla kuin vaikka etelässä. Se on "raaempaa" täällä joten voisiko sen nassulin jo pitää kiinni siitä kuinka "suomalaiset eivät kestä lämpöä yhyy" 

Vierailija
225/357 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene muualle valittamaan ja levittämään negatiivisuuttasi, kiitos.  Maailma ei tarvitse ihmisiä jotka kitisevät muutamasta lämpimästä kesäpäivästä, kun suurin osa vuodesta menee pimeässä mörön perseessä kylmyyden keskellä.

Oikeasti, mene roskiin.

Oletpa ikävä ihminen. Ohis

Vierailija
226/357 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama päivä hellettä ja vatipäiden mielestä maailma vähintäänkin tuhoutuu

Kansa on ylipainoista nykyään. Muutenkin ollaan vieraannuttu luonnosta. Totta kai on kuuma, jos kerrostaloakvaariossa betonin sisällä lusii. 

Ei 90-luvulla kukaan valittanut helteistä. Silloin ei myöskään ollut ilmastointeja juuri missään. Kesän kuumuuteen totuttiin ja siitä nautittiin. 

Kuule, menepä sinäkin nauttimaan siitä helteestäsi jonnekin kuumentuneelle osastolle hoitotyöhön, jossa ei ilma yhtään kierrä! Tai ihan mihin vaan helteen kuumentamaan rakennukseen, jossa pitäisi jaksaa tehdä töitä.

Tai kokeile vaikka yksi helleviikko tehdä ulkotyötä!

Ei 90-luvulla ollut mitään viikkoja ja kuukaisia kestäviä hellekesiä, kuten

Kesät -97 ja -99 olivat itse helvetistä seuraavia. Muistan ne siitä, että silloinen asunto oli parvekkeeton, kaikki läpi seinän olevat ikkunat länteen kadulle eikä läpiveto onnistunut. Sisällä jatkuvasti päiväaikaan yli kolmenkympin asteita, yöllä vähän vähemmän. Onneksi oli kylpyamme, illoista meni aika pitkiä aikoja viileässä vedessä lilluessa."

Olen asunut tässä kerrostalossa ysärin alusta asti. Minulla on kaikki ikkunat länteen jotka ovat kaiken lisäksi vielä suuremmat kuin normaalisti. Tämä on pieni koppero, ei oikein voi tuulettaa kuin kadun puolelle joka on lännessä. En ole menneinä vuosikymmeninä kertaakaan kärsinyt tässä asunnossa mutta 2018 ja siitä eteenpäin jokainen kesä on ollut tuskaa kuukausia tässä asunnossa. Tämä on kuin sauna. Menneinä vuosikymmeninä oli joinakin vuosina muutamia päiviä kuumaa, mutta nykyään näitä helleviikkoja ja jopa kuukausia on ollut joka vuosi kohta 10 vuotta. Pieni ero.

227/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni helle nauttija piipahtaa jätskikioskilla tai terassilla ja muuten oleilee sisällä viilennyksen äärellä.

Mä ainakin ajan laitetta koko päivän, ja piipahdan vain kaks kertaa tauolla 🎢🎡🎠😎

Vierailija
228/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesät -97 ja -99 olivat itse helvetistä seuraavia. Muistan ne siitä, että silloinen asunto oli parvekkeeton, kaikki läpi seinän olevat ikkunat länteen kadulle eikä läpiveto onnistunut. Sisällä jatkuvasti päiväaikaan yli kolmenkympin asteita, yöllä vähän vähemmän. Onneksi oli kylpyamme, illoista meni aika pitkiä aikoja viileässä vedessä lilluessa.

Missäpäin Suomea? Muistaisin kyllä koska kesän 97 rakensimme taloa pks. Lämmintä joo muttei sentään kuumaa, lomalla tehtiin 12h päiviä 6 pv viikossa.

99 lomalla rakennettiin autotalli eikä siitäkään ole tuollaista muistikuvaa??

Vierailija
229/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesät -97 ja -99 olivat itse helvetistä seuraavia. Muistan ne siitä, että silloinen asunto oli parvekkeeton, kaikki läpi seinän olevat ikkunat länteen kadulle eikä läpiveto onnistunut. Sisällä jatkuvasti päiväaikaan yli kolmenkympin asteita, yöllä vähän vähemmän. Onneksi oli kylpyamme, illoista meni aika pitkiä aikoja viileässä vedessä lilluessa.

Missäpäin Suomea? Muistaisin kyllä koska kesän 97 rakensimme taloa pks. Lämmintä joo muttei sentään kuumaa, lomalla tehtiin 12h päiviä 6 pv viikossa.

Kaakkois-Suomi, lie sitten ollut Suomen kuumin paikka.

Vierailija
230/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on puhua kun tekee töitä ilmastoidussa toimistossa, menee sieltä viileään parkkihalliin, sieltä ilmastoituun autoon ja sieltä kotiin jossa on ilmalämpöpumput. Ja turha edes aloittaa siitä että elämä on valintoja. Kierrän omassa työssäni eri paikkoja julkisilla, joista noin joka toisessa ei toimi ilmastointi eikä varjossakaan oleminen auta kun odottaa busseja kuumalla ilmalla. Sitten paikkoihin jossa on vielä vähemmän ilmastointia. Asun kerrostalokaksiossa jossa verhot edessä ja parvekkeen lasit auki joten siellä on siedettävää. Rakastan työtäni ja kotiani eikä minulla ole varaa autoon tai satojen eurojen ilmastointilaitteisiin. Muun ajan vuodesta pärjään oikein hyvin mutta tämä pari viikkoa vuodesta on karseaa. Ja ei niistä helteistä ole pakko tykätä. Kotona lepäilen sitten tuulettimien äärellä ja käyn kylmissä suihkuissa. 

Vierailija
231/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta on taas marraskuu, kengät ja sukat märkinä loskasta, räntää sataa vaakatasossa ja töihin mennessä ja sieltä lähdettäessä on pimeää. Aloittaja ja muut mielenterveysongelmaiset nauttivat.

Sateen kestävät kengät on keksitty? Jos ei Suomen sää kelpaa, olisiko sinulla jossain  aavikolla mukavampaa? Kaikki ei vietä kuumia kesäpäiviä viilennetyissä kodeissa ja uimarannalla, vaan osa tekee fyysistä työtä ja haluaisi kotona / ulkonakin tehdä ja liikkua. Kyllähän sitä urheilee vielä näilläkin keleillä, mutta aika hiki ja paahde on. Mutta onneksi ne viileät kelitkin taas tulevat aikanaan :)

Vierailija
232/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä näissä helteissä on ihanaa juuri tuo, minkä ystävä ap:lle jo kertoikin. Ja sitten se, että saa kulkea hameessa ja sandaaleissa. Koko alkukesän kuljin samoissa paksuissa housuissa kuin koko talven. Ei oikein mieltä ylentänyt. Nyt on ihanaa. Illalla aiomme mennä ensimmäistä kertaa terassille juomaan jonkun kylmän juoman ja ajattelin rohkeasti lähteä ensimmäistä kertaa koko kesänä ilman takkia.

Vierailija
233/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja nämä jotka kutsuvat +30c porotusta "lämmöksi" vaikka kuumaa se on. Se että etelässä sattuu nyt olemaan tavallista kuumempaa ei poista sitä faktaa että tämäkin on liian kuumaa. Kai nämä olmit jotka haluavat rötköttää auringossa ja hampaat irvessä todistelevat kuinka ihanaa tämä sairas porotus on yrittävät jotenkin larpata etelän ihmeitä. Osalla suomalaista on tämä ihme perversio yrittää esittää muunmaalaisia. Nämä eivät tajua että ne etelän asujatkin VIHAAVAT kuumaa porotusta, eivät hekään ole siellä rannalla naama irvessä huokailemassa auringon "ihanaa" porotusta ja kuinka sitä pitää saada lisää. 

32,5 (ei Suomessa) ja todellakin on ihana lämpö! 

Tietty jos seison suorassa auringonpaisteessa (yli 50 astetta) pidempään tuntuu kuumalta mutta liikun varjon ja auringon välillä, uin jne ja on täydellistä. Ulkona oltu 07 lähtien

Vierailija
234/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaakkois-Suomi, lie sitten ollut Suomen kuumin paikka.

Ihan mahdollista, etelä-Suomessa on viileämpää meren lähellä. 

Vierailija
235/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että täällä jotkut valittavat kuumuudesta ja toisissa maissa vedetään samassa lämpötilassa kevyttoppaa päälle ja pipoa päähän.

Kun ei vedetä. On tämä muuallakin helle, osoittaa vain sen ettet ole matkustanut juurikaan. 

Vierailija
236/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ettei koske, kylmä ja viileä ilma koskee reumaattisiin niveliin niin helvetisti. Talvella jokaista niveltä särkee ja joutuu syömään kovia kipulääkkeitä että selviää tavallisesta arjesta. Kesällä tätä ongelmaa ei ole.

Toinen on iho, mulla on vaikea atooppinen ihottuma joka repii kylmässä säässä ihon halki monesta suunnasta. Kesällä ja auringossa se paranee. Nyt on ollut muutama päivä lämmintä ja mulla on ihottuma suurimmaksi osaksi kadonnut.

Ei se silti helteitä vaadi. +20c varmaan riittäisi         :)

Minulla ei riitä. Usein 20 asteessa on kylmä tuuli, kostrutta jne. 25 on minimi

Sitten ihmettelen, miksi et ole muuttanut esim: Espanjaan, siellä kuuma jatkuvasti..

Ihmettele sitten myös miksi nämä hellevalittajat ei ole muuttaneet Grönlantiin tai Huippuvuorille.

Vierailija
237/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on ihanaa se ettei ainakaan ole kylmä. Palelen helposti joten olen jäässä suurimman osan vuodesta. Sitten kun viimein on lämmintä en halua valittaa että on liian kuuma koska saan kyllä vapaasti jäätyä sitten taas kuukauden päästä.

Vierailija
238/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatuksena myös se että me täällä pohjoisessa (koko Suomi on pohjoisessa) altistumme sille auringon porotukselle vähän eri tavalla kuin vaikka etelässä. Se on "raaempaa" täällä joten voisiko sen nassulin jo pitää kiinni siitä kuinka "suomalaiset eivät kestä lämpöä yhyy" 

Millä logiikalla se on raaempaa kun auringonvalo on epäsuorempaa ja UV-indeksi matalampi?

Vierailija
239/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myös tyypin, joka nauttii näistä säistä, kun "ei tartte kerrospukeutua" vaan voi pukea kevyet vaatteet. Hän on täysin lihakseton, ja olen varma, että tämä helteistä nauttiminen johtuu juuri siitä. Itsellä on lihaksikas vartalo, vaikka olen hoikka eli ei ole ylimääräistä rasvaa eristeenä, ja helteet ovat sietämättömiä.

Ihmiset ovat niin erilaisia. Minusta helteistä on lupa nauttia, jos on tuollainen lihakseton kroppa, joka ei itse tuota lämpöä ollenkaan. On myös niitä, joilla on esim. huonot polvet tai muita vaivoja, joita kuuma ilma helpottaa. Nauttikaa jos nautituttaa.

Se asia, mitä itse helteen vihaajana en voi sietää, on se, että hellettä ei olisi lupa vihata ja sanoa sitä ääneen. Jos marraskuu on kurjaa, siitä saa kyllä valittaa, mutta helteestä ei muka saisi. Kyllä saa! Se, että vihaan jotain, mistä joku toinen erityisesti tykkää, ei ole loukkaus sitä toista ihmistä kohtaan. En minä sano vihaavani helteitä sen takia, että joku niitä rakastaa. Sanon vihaavani helteitä, koska kärsin hellesäällä. Asunto on liian kuuma, yöunet ovat huonot, olen jatkuvasti väsynyt ja vetämätön, en halua tehdä mitään. Kuitenkin olen aktiivinen ihminen, joka normaalilla säällä tekee paljon. Nyt joudun heräämään aamuneljältä, koska haluan liikkua ja ainoa mahdollisuus liikkumiseen on aikainen aamu. Iltapäivät ja illat menevät lojuessa, aurinkoon en kyllä ikinä menisi.

Antakaa meidän helteistä kärsivien valittaa, ihan kuin mekin annamme valittaa teidän, jotka ette voi sietää talvea ja lunta.

Vierailija
240/357 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene muualle valittamaan ja levittämään negatiivisuuttasi, kiitos.  Maailma ei tarvitse ihmisiä jotka kitisevät muutamasta lämpimästä kesäpäivästä, kun suurin osa vuodesta menee pimeässä mörön perseessä kylmyyden keskellä.

Oikeasti, mene roskiin.

Kyllä saa vaikka valittaa. Helle on raskasta, pelkkää kärsimystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä