Lasun työntekijä on jatkossa mukana kaikissa 1-vuotisneuvolatarkastuksissa
Näin siis Etelä-Savossa: https://etelasavonha.fi/2025/07/14/sosiaalipalvelut-osaksi-1-vuotisneuv…
Enää ei tyydytä pelkkiin lasu-ilmiantoihin vaan lastensuojelusta tehdään kaikkia koskeva rutiini.
Kommentit (396)
Nykyinen systeemi perustuu seurantaan. Loputtomaan seurantaan.
Leikkauksiin ei pääse. Seurataan.
Hammashoitoon ei pääse. Seurataan.
Edes synnyttämään ei pääse. Seurataan.
Ongelmaa ei ratkaista lisäämällä seurantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä liittyykö tähän, mutta ilmeisesti nykyään neuvolassa kysellään, onko turvaverkkoja. Sitten jopa äidit erehtyvät luulemaan, että muilla äideillä niitä on. Ei ollut 80- tai 90- luvuillakaan keskimäärin, jos muuta luulet, elät jossain hattarassa. Isovanhemmat olivat hyvin tarkkoja siitä, että ovat oman velvollisuutensa hoitaneet, kahvilla välilä kävivät pyytämättä Turvaverkkona olivat omat myös lapselliset kaverit.
Kyllähän sitä silloinkin neuvolassa kyseltiin ja jokainen täyspäinen valehteli siihen jotain. "Juu, miehen äiti on sairaanhoitaja ja asuu tuossa 15 km päässä". Jätti kertomatta, että toivoo rouvan pysyvän kaukana omasta kodista.
Neuvolassa täytellään loputtomia lomakkeita, joissa kysellään vaikka mitä, seksistä sukulaisiin.
Toivottavasti et vastannut.... Just kidding. Tietysti vastasit. Ei suomalainen suojaa itseään tai yksityisyyttään tai kyseenalaista ketään, jota pitää "auktoriteettina" (hoitsu auktoriteetti, joku oikeasti uskoo näin), ei koskaan.
Mun lapSella oli poikkeava kasvukåyrå koulun terveystarkastuksessa.
Saatiin kehotus mennä lääkäriin.
Koululla ei ole lääkäriä.
Terveyskeskus ei ottanut koululaista, koska sen mukaan lapsi kuuluu kouluterveydenhuoltoon.
Eli kovasti taas seurattiin, mutta mutään apua ei ollut tarjota.
Onneksi meillä on vakuutus ja kontakti omaan yksityiseen lääkäriin.
Systeemi on rikki.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi syy miksi en hanki lapsia. Valtio kyttää siitä hetkestä lähtien kun raskaustestissä näkyy kaksi viivaa. Ja se verhotaan aina huolenpitoon mutta annas olla jos et tanssi viranomaisten pillin mukaan niin kosto elää.
Ja tämä koko ruljanssi sen vuoksi että sellaiset lisääntyy joiden ei pitäisi hankkia lapsia koskaan. Kyttäys ulottuu sitten myös meihin ihan taviksiin työssäkäyvään keskiluokkaan.
Sama juttu se on työttömien kanssa (viimeistään pitkäaikaistyöttömästä tulee sosiaalipalvelujen asiakas, koska "häntä halutaan auttaa ja tukea", sivuhuomautus: kuinka kuntoutetaan liian vanha työtön?). Kaikkia kytätään ja kontrolloidaan, koska osa työttömistä on päihderiippuvaisia jne. Yksityisyyttä tai itsemääräämisoikeutta ei saisi olla. Sinusta halutaan tietää kaikki ja halutaan määrätä mitä sinä teet ja miten sinun tulee elää. Voin kertoa, että on todella ahdistavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja syntyvyys laskee lisää.
Se ei varsinaisesti ole huono asia silloin, kun päihdeperheet eivät uskalla tehdä lapsia lasin pelossa. 👍
Tavallisia, normaaleja vanhempia tämä ei heilauta paskan vertaa, onko siellä joku tantta kertomassa lapsiperhepalveluista. He ottavat tiedon ilolla vastaan.
Ei se noin mene. Sitten syntyy lapset ilman systeemiä. Ei rekisteriä, ei neuvolaa jne.
Kyllä päihdeperheet haluavat lapsilisän.
Lapsellakin voi tienata.
Totta, eivät narkit jätä lastansa ulos systeemistä, koska on lapsilisät ja korotettu tt-tuki yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus minusta. Tällaiseen ennaltaehkäisevään työhön pitäisikin panostaa enemmän. Eikä vasta sitten kun on ongelmia.
Voisi olla hyvä, jos perheet oikeasti saisivat tarvitsemaansa apua. Sosiaalityö on ennemminkin kyttäämistä ja kontrollointia kuin apua.
Mulla ei ole samanlaisia kokemuksia. Suvun yh-äidit ovat saaneet kodihoitoapua lapsen ollessa vauästasyntynyt. En tiedä mikä on ihmisellä pielessä, jos pelkää kyttäämistä. Varmasti onkin syytä kytätä?
Mistäs sinä tiedät mutä he on saaneet. Olet ulkopuolinen.
Tiedän, koska olen heidän kanssaan tekemisissä. Onko sulla välit poikki omaan sukuusi? Voi, voi.
Et tiedä, sinä luulet. Olet perheen ulkopuolinen ja pelkän puheen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei varsinaisesti ole huono asia silloin, kun päihdeperheet eivät uskalla tehdä lapsia lasin pelossa. 👍
Tavallisia, normaaleja vanhempia tämä ei heilauta paskan vertaa, onko siellä joku tantta kertomassa lapsiperhepalveluista. He ottavat tiedon ilolla vastaan.
Ei se noin mene. Sitten syntyy lapset ilman systeemiä. Ei rekisteriä, ei neuvolaa jne.
Lapsellakin voi tienata.
Totta, eivät narkit jätä lastansa ulos systeemistä, koska on lapsilisät ja korotettu tt-tuki yms.
Mutta ei heidän lastaan tåmä palvelu tavoita sen kummemmin kuinn ennenkään.
vie vain rahaa ja kiusaa viattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi syy miksi en hanki lapsia. Valtio kyttää siitä hetkestä lähtien kun raskaustestissä näkyy kaksi viivaa. Ja se verhotaan aina huolenpitoon mutta annas olla jos et tanssi viranomaisten pillin mukaan niin kosto elää.
Ja tämä koko ruljanssi sen vuoksi että sellaiset lisääntyy joiden ei pitäisi hankkia lapsia koskaan. Kyttäys ulottuu sitten myös meihin ihan taviksiin työssäkäyvään keskiluokkaan.
Sama juttu se on työttömien kanssa (viimeistään pitkäaikaistyöttömästä tulee sosiaalipalvelujen asiakas, koska "häntä halutaan auttaa ja tukea", sivuhuomautus: kuinka kuntoutetaan liian vanha työtön?). Kaikkia kytätään ja kontrolloidaan, koska osa työttömistä on päihderiippuvaisia jne. Yksityisyyttä tai itsemääräämisoikeutta ei saisi olla. Sinusta halutaan tietää kaikki ja halutaan määrätä mitä sinä teet ja mit
Aina voi ryhtyä elämäntapaintiaaniksi. Muuttaa laavuun korpeen asumaan ja syödä marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osan aikaa? Jo nyt on vaikea saada lapselle neuvola-aikaa, mutta tulevaisuudessa joku lastensuojelun henkilön saatavuus määrittää sen, pääsenkö lapsen kanssa 1v-tarkastukseen aamulla vai en?
Kokeilu on varmasti varsin kiva, mutta tulee sulkemaan monen vanhemman suun. Jo se, että vain toinen vanhempi tulee neuvolaan, kirjataan tietoihin ja perhe pääsee erityisen huolen tarkkailuun. Ei auta sanoa, että isä on kotona 3v:n kanssa eikä siksi pääse mukaan.
Miksi ei samantien mukaan kutsuta päiväkodista varhaiskasvatuksen ammattilaista? Pidettäisiin monialainen palaveri, jossa suunniteltaisiin, arvioitaisiin ja pohdittaisiin seurannan kriteerejä, ja samalla unohdettaisiin punnita ja mitata lapsi sekä varmistaa, että kehitys kehittyy.
Eikös sen 3-vuotiaan kanssa voi tulla neuvolaan? Pääsee isäkin osallistumaan.
Kun kävin vaimoni kanssa neuvolassa, minulle ei puhuttu mitään, vain äidille. Kun kävin kahdestaan lapseni kanssa, sanottiin vain pari sanaa. Kun lapseni äiti kävi ilman minua, kerrrottiin hänelle luottamuksellisia tietoja minusta, jota oli pyydetty tutkimustarkoituksiin, eikä pitänyt edes tallentaa henkilöön liittyen. Olin 10 vuotta aiemmin kokeillut kannabista esimerkiksi. Äiti oli sujuvasti valehdellut esimerkiksi päihteidenkäytöstään, kannattaa muuten kaikkien tehdä niin, ja valehdella muutkin yksityisasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu se on työttömien kanssa (viimeistään pitkäaikaistyöttömästä tulee sosiaalipalvelujen asiakas, koska "häntä halutaan auttaa ja tukea", sivuhuomautus: kuinka kuntoutetaan liian vanha työtön?). Kaikkia kytätään ja kontrolloidaan, koska osa työttömistä on päihderiippuvaisia jne. Yksityisyyttä tai itsemääräämisoikeutta ei saisi olla. Sinusta halutaan tietää kaikki ja halutaan määrätä mitä sinä teet ja mit
Monta vuotta olen ollut työtön ja odotan innolla eläkeikää. Ei ole kukaan hakenut sosiaalipalveluihin. Kukaan ei kyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä liittyykö tähän, mutta ilmeisesti nykyään neuvolassa kysellään, onko turvaverkkoja. Sitten jopa äidit erehtyvät luulemaan, että muilla äideillä niitä on. Ei ollut 80- tai 90- luvuillakaan keskimäärin, jos muuta luulet, elät jossain hattarassa. Isovanhemmat olivat hyvin tarkkoja siitä, että ovat oman velvollisuutensa hoitaneet, kahvilla välilä kävivät pyytämättä Turvaverkkona olivat omat myös lapselliset kaverit.
Kyllähän sitä silloinkin neuvolassa kyseltiin ja jokainen täyspäinen valehteli siihen jotain. "Juu, miehen äiti on sairaanhoitaja ja asuu tuossa 15 km päässä". Jätti kertomatta, että toivoo rouvan pysyvän kaukana omasta kodista.
Neuvolassa täytellään loputtomia lomakkeita, joi
Ihana Arvo Ylppö, neuvolajärjestemän isä. Lainaus Wikipediasta:
Eläkevuosinaan Ylpöstä tuli pitkäikäisyyden ja terveiden elämäntapojen kansallinen symboli. Hän söi kaikenlaista ruokaa monipuolisesti, ja nimesi lempiruuikseen voin ja sokerin. Hän piti säännöllisiä elämäntapoja jopa vaarallisina, ja nukkui vain viisi tuntia yössä.[4]Ylppö kuoli 28. tammikuuta 1992 104-vuotiaana. Hänet on haudattu Helsingin Hietaniemeen.[a] [13]
"Et tiedä, sinä luulet. Olet perheen ulkopuolinen ja pelkän puheen varassa"
Haista Sinä pitkä paska! Olet itse se ulkopuolinen, joka ei tiedä mitään!
Minulla on hyvin läheiset välit näihin suvun yh-äiteihin. Heillä ei ole mitään syytä minulle valehdella saamastaan kodinhoitoavusta. Ota lääkkeesi ja mene lepäämään.
Millä tavalla tämä kiusaa jotakuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellakin voi tienata.
On olemassa ikivanha sosiaalipoliittinen julkaisu: Kun ei ollut rahaa, tehtiin lapsi.
Systeemin ulkopuolella syntyvillä voi tienata myymällä vauvan tai vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu se on työttömien kanssa (viimeistään pitkäaikaistyöttömästä tulee sosiaalipalvelujen asiakas, koska "häntä halutaan auttaa ja tukea", sivuhuomautus: kuinka kuntoutetaan liian vanha työtön?). Kaikkia kytätään ja kontrolloidaan, koska osa työttömistä on päihderiippuvaisia jne. Yksityisyyttä tai itsemääräämisoikeutta ei saisi olla. Sinusta halutaan tietää ka
Onhan niitä paljon muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, kunnalta sai tilata matalalla kynnyksellä apua kotiin.
Mm
kun äiti sairasti (sai levätä leikkauksesta kunnolla jne)
kun isä joutui sairaalaan (äidin taakka helpottui)
kun lapset sairastivat urakalla
Ylimalkaan kun tuli arkeen kuormittava tilanne.
Matala kynnys, koulutus apukäsillä ei kunmoinen, ketään ei haastateltu tai raportoitu puhki eikä kyylätty. Tuo oli luonnollista ja luontevaa.
Tuo olisikin todella hyvä systeemi! Nykyään monella paikkakunnalla tuosta on jäljellä enää kyyläys ja raportointi. Ketä sellainen auttaa?
"Et tiedä, sinä luulet. Olet perheen ulkopuolinen ja pelkän puheen varassa"
Haista Sinä pitkä paska! Olet itse se ulkopuolinen, joka ei tiedä mitään!
Minulla on hyvin läheiset välit näihin suvun yh-äiteihin. Heillä ei ole mitään syytä minulle valehdella saamastaan kodinhoitoavusta. Ota lääkkeesi ja mene lepäämään.
Sinä et tiedä. Et ole ollut tapaamisissa mukana, etkä ole nähnyt kirjauksia.
Olet perheen ulkopuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä konkreettista apua tässä muka tarjotaan???
Muuta kuin tietty turvataan omaa työllisyyttå konkreettisesti.
Sain raskausmyrkytyksen ja lapsi oli tehohoidossa heti syntymänsä jälkeen. Tilanteeseen liittyi paljon muutakin, mutta en siis ole esim. päihdeäiti vaan täysin raitis ja joskus masennuksista kärsinyt nuoruudessani. Kuitenkin, meillä kävi sekä perhetyötä että neuvolapsykologia. Vaikka nuo työntekijät ovatkin ihan mukavia niin se oli lähinnä aika kuormittavaa. Jouduin ylipäänsä koko ruljanssiin siksi koska olin liian rehellinen.
Loppuviimeksi viimeisellä tapaamisella oli minun ja vauvan kanssa sekä neuvolapsykologi että sosiaalihuollon työntekijä. Tuli sanomista siitä kun en heidän nähtensä leikittänyt lasta tarpeeksi ts. vuorovaikuttanut.
Nyt on tilanne se, että oikeasti tarvit
No niin. Sitten kun ei enää uskalleta ottaa keneenkään yhteyttä käärmeet ajavat takaa saaliita eli viranomaiset huollettavia. Olen viimeisen vuoden aikana tavannut valtavan määrän eri viranomaisia, hoitajia ja lääkäreitä ja on tehty vaikka mitä kirjausta ja toimenpidettä.
Minulle tuli mielen taustalle jokin ihan outo uusi ahdistus jota en saa enää pois sieltä. Hoidan lastani aivan hyvin ja silti on koko ajan päällä epämääräinen ahdistus, että teen kaiken väärin ja pilaan lapsen mielenterveyden yms.
Olen ihminen joka reflektoi asioita yksin ja tuo ruljanssi pakotti näyttelemään toista ihmistä kuukausiksi JOTTA sain heidät jätettyä minut rauhaan ja OMAN itsereflektointityön alulle. Hauskinta on ettei enää ole edes koko äitiysvapaata jäljellä vaikken ole tuota hemmetin asiaa (lapsen kuoleman pelko ja sossun ajojahti) saanut edes käsiteltyä! Raivostuttaa!
Miten ihmeessä kysely vanhempien seksielämästä liittyy 1-vuotiaan kehitykseen?
Voidaanko muka vanhemmat velvoittaa kertomaan? Entä jos kieltäytyy, nouseeko neuvolantädillä huoli?
Tiedän, koska olen heidän kanssaan tekemisissä. Onko sulla välit poikki omaan sukuusi? Voi, voi.