Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Ai? Minusta juhlien järjestäjän vastuulla on tosiaankin huolehtia vieraiden viihtyvyydestä. Siis oikeasti jonkun mielestä näin ei ole??
Minusta jokaisen aikuisen vastuulla on ihan itse huolehtia itsestään. Hääparin on tarkoitus nauttia päivästään, ei toimia vieraiden holhoojana. Johan siinä menee päivä pilalle, jos jatkuvasti pitää mietiiä "onkohan tuolla Pertti-sedällä nyt kaikkea, mitä hän tarvitsee ja mitenköhän Anja-tädin vatsa kestää sitä kotikaljaa jne."
Voi hyvä luoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä joku hokee sitä, miten vieraan pitää olla kiinnostunut läheisestään. Miksi hääparin ei tarvitse?
Miten niin ei tarvitse? Sinulleko kiinnostus=kakku ja kahvit?
Kiinnostus on halua viettää aikaa, jutella, huolehtia.. muun muassa. Joskus siihen toki liittyy kahvien tarjoaminen, kohteliaisuutta ja huolenpitoa. Kiitos kun tulitte kaukaa kun kutsuimme.
Niin? Ja mitenkään ei ole mahdollista, että menet sinne vihkitilaisuuteen ihan vain sen hääparin takia ilman minkäänlaisia itsekkäitä vaatimuksia ja jätät nuo seurustelut jne. sitten toisenluontoisiin hetkiin? Et osaa tehdä mitään ilman vaatimuksia, että sinä saat jotain?
Ainoastaan todella läheisen ihmisen, ts. Oman lapsen tuollaiseen vihkimiseen voisin
Hyh! Onneksi minulla ei ole noin itsekästä äitiä. Olisi kamalaa, jos äiti rupeaisi päsmäröimään tuolla tavalla. Sehän tarkoittaisi, että äiti pakottaisi minutkin osallistumaan ko. kahvitteluun, koska olisi epäkohteliasta jäädä tulematta. Ja kun minä juuri en halua mitään kahvitteluja, vaan haluan vain vihituksi vaimoksi.
Ainoastaan todella läheisen ihmisen, ts. Oman lapsen tuollaiseen vihkimiseen voisin osallistua. Silloinkin kyllä vaatisin että minä järjestän ja maksan kahvittelut vieraille jos eivät itse aio.
Kuulostaa ksipäiseltä. Oikein VAATISIT, että lapsesi taipuu sinun tahtoosi eikä saa järjestää edes avioliittoon astumistaan ihan niin kuin ITSE haluaa. Mikä vttu teitä oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä joku hokee sitä, miten vieraan pitää olla kiinnostunut läheisestään. Miksi hääparin ei tarvitse?
Miten niin ei tarvitse? Sinulleko kiinnostus=kakku ja kahvit?
Kiinnostus on halua viettää aikaa, jutella, huolehtia.. muun muassa. Joskus siihen toki liittyy kahvien tarjoaminen, kohteliaisuutta ja huolenpitoa. Kiitos kun tulitte kaukaa kun kutsuimme.
Niin? Ja mitenkään ei ole mahdollista, että menet sinne vihkitilaisuuteen ihan vain sen hääparin takia ilman minkäänlaisia itsekkäitä vaatimuksia ja jätät nuo seurustelut jne. sitten toisenluontoisiin hetkiin? Et osaa tehdä mitään ilman vaatimuksia, että sinä saat jotain?
Ainoastaan todella läheisen ihmi
Meillä on selkeästi vähän erilaiset suvut. Sinä olet joku lähiön kasvatti joka karkaa naimisiin kun tulee vahingossa raskaaksi ja meilläpäin järjestetään ihan kunnon juhlat.
Meillä on selkeästi vähän erilaiset suvut. Sinä olet joku lähiön kasvatti joka karkaa naimisiin kun tulee vahingossa raskaaksi ja meilläpäin järjestetään ihan kunnon juhlat.
Olen hyvin kiitollinen, etten kuulu sukuun, jossa tuntemattomille ihmisille puhutaan noin moukkamaisesti vain siksi, että näillä on erilainen tapa elää. Häpeäisin, jos olisin äitisi.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan todella läheisen ihmisen, ts. Oman lapsen tuollaiseen vihkimiseen voisin osallistua. Silloinkin kyllä vaatisin että minä järjestän ja maksan kahvittelut vieraille jos eivät itse aio.
Kuulostaa ksipäiseltä. Oikein VAATISIT, että lapsesi taipuu sinun tahtoosi eikä saa järjestää edes avioliittoon astumistaan ihan niin kuin ITSE haluaa. Mikä vttu teitä oikein vaivaa?
Ainoa syy miksi hän ei haluaisi juhlia vihkimisen jälkeen on raha. Joten ei, auttaminen ja maksaminen ei ole kuspäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt voitte kyllä haistaa ison peen, jotka väitätte häiden ja srk:n tilojen vuokran olevan ilmaista/halpaa!
Luin tässä juuri oman seurakuntani sivuja! Tilavuokra "kahvio" on noin 100€, siis pelkkä vuokra. Kylmätilojen kanssa n. 150€. Astiat sisältyvät vuokraan mutta esim. pöytäliinat maksavat 13 €/kpl. Ja tämä siis pelkkä vuokra.
Itse pitää hommata tietysti syötävät ja juotavat paikan päälle. Ja tarjoilla. Sekä suorittaa loppusiivous.
Ja vaikkei haluaisi edes kirkollista vihkimistä, srk:n tilat ovat kuitenkin halvemmasta päästä. Missä voisi siis järjestää tilaisuuden vaikka +10 henkilölle.
Pieniäkin juhlatiloja/kerhohuoneita/neuvottelutiloja löytyy, ravintolan kabinetteja, mökkejä, hotellin suiteja, omia tai läheisten pihoja/koteja, juhlakatoksen/paviljongin lainaus tai vuokraus jne jne..
Joissain puistoissa myös valmiita kiinteitä paviljonkeja jne jne. Vähän vaivaa näkemällä j suunnittelemalla juhlapaikka löytyy JOKAISELLE budjetille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy miksi hän ei haluaisi juhlia vihkimisen jälkeen on raha. Joten ei, auttaminen ja maksaminen ei ole kuspäisyyttä.
Kyllä on, jos se tapahtuu VAATIMALLA eikä lapsen omasta pyynnöstä. Kaikki eivät halua mitään armopaloja vanhemmiltaan. Varsinkaan väkisin tuputettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, jos se tapahtuu VAATIMALLA eikä lapsen omasta pyynnöstä. Kaikki eivät halua mitään armopaloja vanhemmiltaan. Varsinkaan väkisin tuputettuna.
Enköhän minä tunne lapseni paremmin kuin sinä, ei kehtaisi ikinä pyytää muita maksamaan menojaan, mutta suostuu jos tarjotaan :)
Vierailija kirjoitti:
Naimisiin voi mennä myös ilman vieraita. Tai vaan ihan sen kymmenen läheisimmän nähden. Mitään tarvetta ei ole kutsua muuten ihmisiä vihkimistä seuraamaan. Yksinkertaiset hääjuhlat saa helpolla ja halvalla jos haluaa. Vaikka jonkun läheisen takapihalle. Mutta jos ei halua järjestää mitään, kutsutaan vain muutama läheinen.
Täällä Suomessa sää vaikuttaa siihen, ettei uskalleta laskea pihalla järjestettävän kahvituksen varaan. Tiedän naapurimaasta tapauksen, jossa ahkera perheenäiti järjesti rippijuhlat omakotitalon puutarhaan. Siinä kävi niin ikävästi, että kun porukka oli palaamassa kirkosta, avustajat veivät tarjottavia syötäviä valmiiksi juhlapöytään. He olivat pienen hetken poissa siitä ja palatessaan kohtasivat katastrofin. Lokit ja linnut olivat nauttineet pöydän antimia ja sotku oli hirveä. Paikallislehdessä ei kerrottu miten siitä selvittiin, mutta ehkä perheen pakastimesta löytyi pullaa korvaamaan menetettyjä herkkuja ja joku naapurikin on voinut auttaa.
Surullista, että osalla täällä kirjoittavista ei ole esim. läheisiä ystäviä, joiden vuoksi olisi valmis tekemään jotain ihan pyytettömästi ilman mitään "koska minä tulen paikalle pitää sinun huolehtia minusta" kiristämistä.
Must tälläinen on ihan normi vuonna 2025. Ihmiset pitävät toisiaan liian itsestäänselvyytenä ja ajattelevat vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enköhän minä tunne lapseni paremmin kuin sinä, ei ke
Huonosti olet lapsei kasvattanut siinä tapauksessa. Tai ehkä se ei uskalla pyyttää, kun äitinsä on prittihirmu, joka VAATII asioita eikä kuuntele ollenkaan, mitä lapsi haluaa,
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että osalla täällä kirjoittavista ei ole esim. läheisiä ystäviä, joiden vuoksi olisi valmis tekemään jotain ihan pyytettömästi ilman mitään "koska minä tulen paikalle pitää sinun huolehtia minusta" kiristämistä.
Surullista ettei tuollaista järjestävillä parilla ole yhtään läheistä ystävää kenen kanssa haluaisivat juhlistaa suurta tapahtumaa, vaaditaan muita antamaan mutta itse ei haluta edes kahveja juoda heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista ettei tuollaista järjestävillä parilla ole yhtään läheistä ystävää kenen kanssa haluaisivat juhlistaa suurta tapahtumaa, vaaditaan muita antamaan mutta itse ei haluta edes kahveja juoda heidän kanssaan.
Paitsi ettei vaadita yhtään mitään, koska kutsu ei ole pakote. Ja noin muutenkin meni pahasti metsään tuo copy-pastesi, koska kaikillehan avioliittoon vihkiminen ei ole mikään suuri tapahtuma, jota pitäisi jotenkin juhlistaa. Siksi moni suosii vihkimistä ilman juhlia.
Huonosti olet lapsei kasvattanut siinä tapauksessa. Tai ehkä se ei uskalla pyyttää, kun äitinsä on prittihirmu, joka VAATII asioita eikä kuuntele ollenkaan, mitä lapsi haluaa,
tässä taas näkyy tämä sukujen ero. Sinusta on huonoa käytöstä ettei kehtaa pyytää rahaa muilta. Teilläpäin pientä vippiä ruinataan ihan kaikilta ilmeisesti, takaisin maksu onkin sitten niin ja näin.
Luin kaikki kommentit, enkä voi muuta todeta! Kuin että tuloerot ja varallisuus jakavat ihmisiä näin! Ja samalla katoaa kutsun saaneilta järki!
Vähävaraisella ei välttämättä ole varaa järjestää isoja juhlia. Ei edes vuokrata srk:n kahvilaa (aiempana tiedot meidän srk:n hinnoista! Ovat TOSI KALLIIT!).
Vähävarainen ei välttämättä halua tai tarvitse paikalle paljoa ihmisiä.
Hyvätuloinen (tai liikaan tottunut) olettaa, että häät ovat rahallisesti iso juttu; mitä enemmän rahaa, sen parempi juhla. Samaa olettavat vaikka kaverisynttäreiltä; kunnon kekkerit ja tarjoilut, sen mukavampaa lapsilla. Isot juhlat, kunnon tarjoilut, juotavaa ja syötävää.
Ihan mitkä tahansa juhlat ovat sen kutsujan. Kutsun saaneen pitää asennoitua sen mukaan! Jos ei pidä ökyhäistä, joissa kallis lahjalista netissä, älä osallistu! En itse koskaan menisi tällaisiin.
Jos juhlat ovat liian pienet, eikä tarjottavaa ole, älä mene.
Sinä vieraana päätät, mikä on sinulle tärkeää. Mutta kunnioita juhlan pitäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin noh, kaikille se "tahdon" ei ole mikään elämää mullistava suuri tapahtuma, jota pitää juhlistaa. Monille se on vain käytännönjärjestely, joka toteutetaan vaikkapa puhtaasti taloudellisista syistä. Silloin ei ole mitään tarvitta juoda mitään kahveja. Ystävien kanssa voi kahvitella muutenkin. Ja normaalit ystävän haluavat tulla paikalle ilman kahviakin. Ne, jotka eivät haluat, ovat vapaita jäämään kotiin. Tuskin heitä kukaan edes kaipaa paikalla nyrpistelemään. Menköön sinne kahvihäihin, jotka ovat heille elämää tärkeämmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina törmää ajatukseen, että kutsu=pakko mennä paikalle, vaikka vtuttaa ja on pitkä matka jne. jne.
Siksi koska kutsusta ei kieltäydytä muun kuin oman tai lähiomaisen kuoleman johdosta.
Vähän sama kuin äänestäminen vaaleissa.
Pitääkö ulkomaan loma keskeyttää vai jättää kokonaan menemättä ?
Hääkutsut tulee etiketin mukaan lähettää noin 2 - 3 kuukautta ennen juhlapäivää.
Nykyisen kiireisen arjen myötä Suomessakin on yleistynyt "Save the Date" ja se lähetetään yleensä 6 - 12 kuukautta ennen juhlaa.
Ja uskoakseni sinulla on matkaa varatessasi jo jonkinlainen aavistus seuraavan vuoden häistä.
Minulla on usein matkat ja matkaseura varattuna 6-9 kuukautta ennen matkaa. Tosiaan turha lähetellä kutsuja paria kuukautta aikaisemmin.
Ai? Minusta juhlien järjestäjän vastuulla on tosiaankin huolehtia vieraiden viihtyvyydestä. Siis oikeasti jonkun mielestä näin ei ole??
Minusta jokaisen aikuisen vastuulla on ihan itse huolehtia itsestään. Hääparin on tarkoitus nauttia päivästään, ei toimia vieraiden holhoojana. Johan siinä menee päivä pilalle, jos jatkuvasti pitää mietiiä "onkohan tuolla Pertti-sedällä nyt kaikkea, mitä hän tarvitsee ja mitenköhän Anja-tädin vatsa kestää sitä kotikaljaa jne."