Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
Leipäpussi, missä on 9 palaa leipää maksaa euron.
Minkälaisen salaatin saa tehtyä eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ylipaino on rahasta kiinni.
Jos ihmisillä olisi rahaa he kävisivät uimassa ja ostaisivat kalaa, marjoja, hedelmiä ja kasviksia.
Höpönlöpön. Asia on pikemminkin päinvastoin.
Ei ole. Makaroonipussi maksaa 40 senttiä. Montako tomaattia saa 40 sentillä?
Moniko ihminen Suomessa elää pelkällä makaronilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisillä olisi rahaa he kävisivät uimassa ja ostaisivat kalaa, marjoja, hedelmiä ja kasviksia.
Mitä he sitten ostavat rahoillaan? Kun menee satokausien mukaan, niin hevi-osastolta löytyy myös huokeita vaihtoehtoja. Kalaa saa tarjouksesta välillä todella halvalla, jos ottaa kokonaisen kalan, mistä saakin useamman aterian. Ensisijaisesti toki tulee huolehtia, ettei ostaa liikaa ruokaa.
Perunapussi 2 kg 2 euroa. Makarooni 40 senttiä. 9 palaa leipää euron. Eli 3,40 ja riittää jokusen päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön. Asia on pikemminkin päinvastoin.
Ei ole. Makaroonipussi maksaa 40 senttiä. Montako tomaattia saa 40 sentillä?
Moniko ihminen Suomessa elää pelkällä makaronilla?
No, osa elää.
Työllisille kuuden tunnin työaika, että on aikaa liikkua ja syödä terveellisesti. Kansakunnan parasta ajatellen. Stressi ja kiire pois!
Koska netissä haukutaan ja se on luusereille helppoa kun ei olla naamatusten. Tuleppa sanomaan irl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee sota niin moni työtön on ylipainoinen ja kunto 0.
Asun niin lähellä itärajaa, että luultavasti kuolisin sodan ensimmäisinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden perussyy on se, että kalotiheätä ruokaa liian helposti ostettavissa kaupoista. Ihmiset ostavat pienestä kaupasta terveellisempää ja vähäkalorisempaa ruokaa. Kaupan pitäisi myös sijaita mahdollisemman kaukana kotia.
Miksi kaukana? Tuo 400 m on mulle tarpeeksi. Mä kannan ruoat kotiin. Mulla on mm. selkäsairaus. Jonka takia työkyky on 50%.
Tämän kaltaiset kommentit ovat malliesimerkki siitä miksi näistä keskusteluista ei tule mitään. Ei toimi minulle niin ei se muillekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä he sitten ostavat rahoillaan? Kun menee satokausien mukaan, niin hevi-osastolta löytyy myös huokeita vaihtoehtoja. Kalaa saa tarjouksesta välillä todella halvalla, jos ottaa kokonaisen kalan, mistä saakin useamman aterian. Ensisijaisesti toki tulee huolehtia, ettei ostaa liikaa ruokaa.
Perunapussi 2 kg 2 euroa. Makarooni 40 senttiä. 9 palaa leipää euron. Eli 3,40 ja riittää jokusen päivän.
Itse en syö hedelmiä enkä kasviksia enkä kalaa enkä marjoja ollenkaan. Liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein esitetty myytti on tuo painon palautuminen väkisin korkeimpaan saavutettuun lukemaan. En ole varma että tiede tukee tätä. Siis niin käy, mutta vain siksi että dieetti loppuu ja henkilö pyrkii palaamaan vanhoihin ruokatottumuksiinsa => paino palaa hallitsemattomasti kunnes dieetti alkaa uudelleen.
Jos laihdutuskuurin jälkeen palaa samoihin ruokailu ym. elintapoihin, joilla on ennenkin lihonut, on ihan ymmärrettävää, että paino alkaa taas nousta. Useimmilla nousee yli sen edellisen maksimin, koska niin se olisi tehnyt vaikka ei olisi laihduttanutkaan. Ennen laihduttamistahan se paino nousi koko ajan.
Kenenkään paino ei yleensä nouse koko ajan. Jonain vuonna voi paino nousta ja toisena pysyä paikoillaan. Tietenkin esimerkkiä sadasta ylimääräisestä valmiista pastagrammasta vuorokaudessa ja sen aiheuttamasta vuosittaisesta lihomista on helppo käyttää avaamaan silmiä sille, kuinka vähäisellä määrällä ihminen voi lihoa merkittävästi vuodessa ja etenkin kymmenessä vuodessa normaalipainoisesta sairaalloisen lihavaksi. Se paino lisääntyy ihan kotoisalla ruoalla useimmilla enemmän kuin satunnaisilla herkutteluilla. Askeesissa ei neuvota edes ravitsemussuosituksissa elämään. Tutkimuksessa on saatu selville, että ateriaan yhdistetty herkku jälkiruokana ei lihota toisin kuin ilman kuitua jne yksinään syöty herkku. Kannattaa siis todellakin palauttaa menneiden vuosien suomalainen tapa syödä jälkiruokaa aterian päätteeksi. Etenkin kun jälkiruoat ovat kevyitä kiisseleitä, joihin on yhdistetty lusikallinen kermavaahtoa ja annos on syöty jälkiruoka-astiasta eikä mistään soppalautaselta. Jos kammoaa kermavaahtoa, voi tehdä vaikka kerroskiisselin. Makeuttaa vaikka Hermesetaksen liuoksella, jos ei halua sokeria.
Itse söin eilen pelkkää leipää. Maksoi euron. Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen.
Jos vain ihmiset ajattelisivat omaa terveyttään vuosiksi eteenpäin, nytkin kesällä saa perunaa, porkkanaa, kaalia, marjoja eli terveellistä ja tuoretta ruokaa, josta suolisto ja muu elimistö kiittää, ei lihota nuo ruoka-aineet. Ja liikuntaa vaikka kävelyä lisäksi parempi kuin ei mitään. Pizzat, hampurilaiset, sokerilimut, ranskalaiset, vaalea leipä pois pois, ei paljon vaadita.
Kun katsoo miten ruokakaupassa herkku-, snacks-, virvoitusjuoma-, energiajuoma- ja alkoholihyllyt lisääntyvät, niin ei mikään ihme että suomalaiset lihovat. Ihan turha selittää köyhyydellä, koska joku noita tuotteita ostaa kun kauppa lisää niiden tarjontaa. Kaikki nuo ovat ihan ylimääräistä nautiskelua.
Viime viikolla juttelimme työpaikan kahvitauolla keratiinin käytöstä osana salitreeniä. Joku kauhisteli 10-15 euron purkin hintaa. Purkki kestää pari kuukautta. Toinen sitten totesikin, että hassua miten tuota kulua kauhistellaan mutta poikkeaminen terassille 1-2 oluelle, mitkä maksavat 8-10 euroa per tuoppi ei monikaan päivittele.
Kunpi ostoskori tulee halvemmaksi?
1.
makkara
jauheliha
lihapiirakkapaketti
makaroni
peruna
leipä
2.
kala
liha
peruna
salaatti
tomaatti
paprika
kurkku
omena
kiwi
appelsiini
lanttu
leipä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla tulee kylläisyys aterian paljon hitaammin kuin kuin laihoilla. Se on merkittävä syy lihavuuteen. Silloin tulee syötyä valtavan kokoisia annoksia.
Onko jotain tekemistä sillä että vatsalaukku kun se on kasvanut melkoisesti liikakilojen kertyessä niin ruokaa on saatava enemmän ennen kuin nälkä lähtee.
Itsellä ei kokemusta mutta jos jollain on niin kertoisitteko. Ja jos aloititte laihduttamisen niin miten vaikeaa oli kestää sitä nälän tunnetta syömisen jälkeenkin? Missä vaiheessa alkoi helpottaa.
Vastaukset olis hyviä niille jotka ehkä monet kerrat yrittäneet laihduttaa mutta tyssää tuohon. Vai onko noin kertoisitteko te jotka tuon mahdollisesti kokeneet.
Kannattaa päättää joka päivälle jo edellisenä päivänä syötävät 500-800 grammaa hevi-ryhmän tuotteita. Kasviksia voi opetella syömään vaikka alkupalasalaattina. Jo aikaisemmin on suositeltu täyttämään puoli lautasellista hevi-ryhmän tuottein ja ottamaan lisäksi 1 rkl salaatinkastiketta tai siemeniä pehmeiden rasvojen saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkökeskeiset ihmiset käsittelevät aihetta lähinnä siitä näkökulmasta, että kaikilla muilla ihmisillä tulisi olla esteettisiä velvoitteita heitä kohtaan. He eivät kykene keskustelemaan asiasta puhtaasti terveysvaikutusten tai tilastojen näkökulmasta.
Vaikka olen itse hoikka, niin laitan kyllä luiskaan heti sellaisen deitin, joka haukkuu ketään ylipainosta, ihonväristä, vammaisuudesta tms.Sama juttu, deitit loppuisi sillä sekunnilla.
Jättäkää ihmiset rauhaan, prkl. Keskittykää omiin asioihinne.
Mua ihmetyttää myös. Oon nykyään hoikka, mut olin lapsena js nuorena ylipainoinen.
En ymmärrä, miks esim. hevostallilla reilu 20v tutulla oli tarve kommentoida 9v pulskaa tyttöä tyyliin "on ollut ruoka-aikana kotona'. Tai terveydenhuollon ammattilainen alkoi minulle ihmetellä, kun jotkut päästää itsensä repsahtamaan. Kerroin sitten oman tarinani ja oli vähän suu auki, että "ei olis uskonut ".
Ylipainon taustalla voi olla esim. liian hiilihydraattipitoinen ruokavalio (terkkuja äidille), vitamiinipuutokset (esim. rauta ja d), kilpirauhasen vajaatoiminta, huonot suolistobakteerit, insuliiniresistenssi, kortisonilääkitys, masennuslääkitys. Omalla kohdalla voin laittaa kaikkiin muihin ruksin paitsi masennuslääkitykseen.
(Ja KYLLÄ: lääkitys lihottaa. Kortisonia syödessä keho huusi kuin nälkäkuolemassa ja söin 50% enemmän kuin yleensä.)
"Syö vähemmän kuin kulutat". Jos 20v 170/62kg liikkuva ihminen lihoo 1500kcla/pv, niin kaikki ei oo ihan kunnossa? Mut aina sain terveen paperit.
Enemmän pitäis tutkia ylipainosilta labroja yms. Nuoruuden n. 100kg tutulla oli ohut tukka, valkoinen naama, jännä haju kehossa ja käveli tosi paljon. Yhä on samanlainen habitus 20v jälkeen. (Jos ei löydy jotain lääketieteellistä, väh raudanpuute, niin ihme on)
Ylipaino on rikkaiden maiden ongelma. Tällä palstalla ongelmaa ei ratkaista, edes syitä ei voida poistaa. Keskustelua käydään vain ihmisten lyömiseksi.