Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?

Vierailija
15.07.2025 |

Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?

Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.

Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (686)

Vierailija
301/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä järkytyin tuoreesta uutisesta, että Suomessa on 1,2 miljoonaa naista joiden bmi on yli 30.

Noin 1,2 miljoonan AIKUISEN painoindeksi ylittää lihavuuden rajan (30 kg/m2).

Sulla on aika heikko tuo tekstin ymmärtäminen.

Vierailija
302/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.

Siksi että me muut maksamme noiden huonojen valintojen kustannuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on kyllä helppo lihoa. Passiivisuus, ruuan liian helppo saatavuus ja mielenterveyden ongelmat ovat varmaan suurimpia lihavuusepidemian aiheuttajia.  En syyttäisi yksilöitä lihavuusepidemiasta. Eiköhän tällaisessa yhteiskunnassa olisi lihoneet samalla tavalla ne meidän hoikat esivanhemmatkin.

Yksi ongelma on ruokahäly ja ruokapaljous. Ruuasta puhutaan kaikkialla ja koko ajan, ihmisiä houkutellaan herkuttelemaan, ja ruoka tuntuu olevan kaikkien juhlien, matkojen ja jopa vuodenaikojen tärkein asia. Monilla ruokahäly jatkuu myös pään sisälle, eli ruoka on jatkuvasti mielessä. Aivan kuin juhlia, kesää tai hyvää mieltä ja tunnelmaa ei tulisi ilman suurta määrää orgastisen hyvää ruokaa.

Tänään jossain iltalehdessä kerrottiin, mistä saa kaikkein suurimmat jäätelöt ja pehmikset, ja ne oli aivan valtavia. Mielestäni on väärin mainostaa ja normalisoida tällaista ylensyömistä.

Ruuan pitäisi saada ylipäätä

Syöminen on viihteellistynyt Suomessa. Jo pikkulapset odottavat omaa naposteluhetkeään, kun käyvät kaverin luona kylässä. Sellaisen kaverin luokse ei haluta, jossa on tarjolla vain hedelmiä. Kodeissa ovat erilliset herkkukaapit kuten TV-ohjelmissa. Niistä lapset saavat hakea mielensä mukaan herkkuja. Oma lapseni alkoi lihoa ja jäi kiinni siitä, että teki luokkakaverinsa läksyt karkkipalkalla ennen kuin tuli kotiin.

Sellainen ei tullut mieleenkään ja saimme selittää pitkään, kuinka siitä koituu haittaa kaverille kun kaveri ei opi asioita ja lapselle itselleen kun hampaat kärsivät. Painon lisääntymistä en maininnut, koska jo esikoululaiset laihduttavat. Rohkaisin lasta liikkumaan ja katsoin tarkkaan, että lapsi kasvaa pituutta ja säilyttää jo saavuttamansa painon. Tarjosimme kevyempää ruokaa ja perheen yhteistä liikuntaa entistä enemmän. Sen olen huomannut, ettei kukaan oikein halua tehdä mitään yhdessä. Esimerkiksi pelata vaikka mölkkyä. Aina on sitä iänikuista syömistä ja kahvittelua. Se puolestaan tekee sen, ettei itse jaksa alkaa ruoka- ja leipomistalkoisiin ja sen vuoksi ei tule tavattua kun mölkkyhetki puistossa kahvitermoksen kera ei kelpaa yhteiseksi ohjelmaksi. Kommentoidaan sitten toistemme somepäivityksiä!

Vierailija
304/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiin pohtia myös sitä, ovatko mielenterveysongelmat lihavuuden syy vai seuraus. On nimittäin tehty tutkimuksia, joiden mukaan ns huonot suolistobakteerit vaikuttaisivat aivoihin niin, että ihminen masentuu. Se taas johtaa lääkkeiden syöntiin ja painonnousun noidankehään. On siis tärkeää syödä terveellisesti. 

Onhan se selkeä kierre. Eikä vain suoliston osalta, mutta oma peilikuvakin ja saamattomuus masentaa todennäköisesti vain lisää.

Moni mt-lääke lihottaa. Sen lisäksi masentunut voi syödä samaa lääkettä vuodesta toiseen ymmärtämättä sitä, että lääkkeen pitäisi auttaa jo kuudessa viikossa. Aika harva osaa vaatia Voxraa. Sen lisäksi on monia sairauksia ja luonnollisiakin tiloja, joita pidetään tutkimatta masennuksena kuten B12-vitamiinin puutos, raudanpuutos, kilpirauhasen vajaatoiminta, testosteronivaje ja esivaihdevuosien ja vaihdevuosien estrogeenivaje. Kaikki edellämainitut tilat pitäisi hoitaa muulla kuin masennuslääkkeellä, vaikka yhtenä oireena on masennus.

Vierailija
305/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei liiemmin kiinnosta toisten kilot, mutta omaa painoani 20 kg pudottaneena minulta ovat muutamat ihmiset kysyneet neuvoa miten saisivat itse pudotettua painoa. Kiinnostus ohjeisiini lopahtaa heti, kun kerron, että muuta keinoa pudottaa painoa ei mielestäni ole kuin ruokavalion ja ruokailurytmin muutokset ja liikunnan lisäys ja näillä keinoilla minä tuon 20 kg pudotin ja näillä keinoilla painoni myös pysyy tavoitelukemissa. Jos ei pysty edes vaihtamaan kovia rasvoja pehmeisiin ja luopua joka päiväisestä makean syönnista, niin on turha haaveilla kilojensa vähenevän ellei sitten ryhdy kuluttamaan lähes jokaista syömäänsä kaloria jollakin urheilusuorituksella.

Muuten hyvä, mutta kaikki eivät syö makeaa. Sen vuoksi neuvo makean syömisen lopettamisesta turhauttaa ihmisiä. Monet luulevat, että kaikki syövät makeaa/makkaraa/liikaa kovaa rasvaa jne. Sen lis

Ohiksena sanon, että ei välttämättä kaikki syö makeaa, mutta kaikki minun tuntemat syö. Ja olen elämäntapamuutoksen jälkeen törmännyt moneen kommenttiin, että ei se yksi pulla haittaa tai kaksi grillattua makkaraa tms, jos olen kieltäytynyt. Ja nimenomaan ne pienetkin asiat ratkaisee. Syön ennemmin niillä pullan kaloreilla vaikka ruokaisan salaatin. Ja väitän, että melkein kaikki laihtuu, kun syö vaan tarpeeksi vähän. Nykyään on kaikilla suolistohormoneissa tai muussa ongelmaa. Tuota samaa valehtelua minä jatkoin itselleni vuositolkulla ennen kuin aloin oikeasti laittamaan ylös kaiken syömäsi ja syömään ns. oikein. 

Vierailija
306/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei voi yleistää. Koska keskustelua ylipainosta haluavat ne, jotka eivät ole ylipainoisia. Koska kaikki ylipainoiset eivät ole sairaita. Ylipainon syyt ovat  moninaiset. Kaikki ylipainoiset eivät ole laiskoja ja välinpitämättömiä. Ja, kuten lääketiedekin jo tunnustaa, taipumus ylipainoon on geneettistä.

Minulla ja isosiskollani on pieni ikäero, ja jo lapsuuskuvissa näkee, että olen paljon häntä isompi ja rotevampi. Sama omien lasteni kohdalla.

Meillä lapsuuden perheessä oli melko yksinkertainen ruokavalio. Jo pienenä kävimme marjassa ja sienessä ja totuimme liikkumaan paljon. Olen jatkanut samaa aikuisena. Silti minä, fyysistä työtä tekevänä ja paljon hyötyliikkuvana olen edelleen isompi, kuin siskoni, joka tekee istumatyötä, liikkuu autolla ja harrastaa liikuntaa erikseen.

En ole saanut lääkäreiltä moitteita. Lääkärit näkevät varmasti, että suuri osa painostani on lihasta. Arvoni ovat hyvät eikä min

Oikea lihavuus on yleensä sairaus - mielenterveysongelma johon liittyy ahmimista, tunnesyömistä ja ruokamelua. Pääkoppaa pitäisi huoltaa yhtä hyvin kuin fyysistä kroppaa. Laihdutuksen aikana ja sen jälkeen. 

Vierailija
307/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuusliike on yksi syyllinen tähän ongelmaan.

Vierailija
308/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei mene jakeluun? Liikaa syötävää, liikaa syödään. En vain ymmärrä, miksi edes pitää miettiä tuota enempää. Syö vähempi laihdut. Tämä on sitä heinäntekoa, helppoa. Syyllinen yritetään löytää muualta, kuin itsestä. Toki se on ihmiselle luontaista, projisoidaan omat virheet mokat toisten hartioille, jotta maailma tuntuisi itselle siedettävämpi.

Ja sinä kuvittelet, että oma hoikkuutesi on omaa ansiotasi? Odotapa, kun sairastut vaikkapa syöpään, joudut läpikäymään rankat hoidot ja saat päälle kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Yhtenä aamuna jaksat mennä vaa'alle ja huomaat saaneesi kahdessa vuodessa 20kg ylipainoa. No, oma moka. Olisi pitänyt osata säädellä ruokavaliotaan muuttuneissa olosuhteissa. 

Minulla kävi syöpää sairastaessa noin, koska vastustuskyky laskee (tarkoituksellakin, jotta hoito toimisi) ja sain virtsatietulehduksen toisensa jälkeen ja antibiootteja hoidoksi ja lopulta estolääkitykseksi. Nehän muuttavat suolistomikrobiston lihavuutta suosivaksi. Söin samoja ruokia samoja määriä ja lihoin 12 kiloa. Suolistomikrobiston ansiosta sain arviolta 20% enemmän energiaa ravinnostani.

Syövän sairastamisen jälkeen ja estohoidon antibioottien lopettamisen jälkeen minulla meni kaksi vuotta laihduttaa syöpäkilot pois. Menin ravitsemusterapeutille, joka teki minulle keventävän ja suolistomikrobistoa palauttavan ruokavalion.

Kombuchasta ja kylmästä piimästä tuli herkkujani! Syön määrällisesti grammoina enemmän kuin syöpää sairastaessani. Nyt syön tuoreita porkkanoita huuhdellaan ne kevyesti juoksevan veden alla tietäen, kuinka paljon hyvää ne sisältävät sellaisenaan suolistomikrobistolleni, joka oli totaalisen tuhon kierteessä syöpää sairastaessa.

Vierailija
309/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei mene jakeluun? Liikaa syötävää, liikaa syödään. En vain ymmärrä, miksi edes pitää miettiä tuota enempää. Syö vähempi laihdut. Tämä on sitä heinäntekoa, helppoa. Syyllinen yritetään löytää muualta, kuin itsestä. Toki se on ihmiselle luontaista, projisoidaan omat virheet mokat toisten hartioille, jotta maailma tuntuisi itselle siedettävämpi.

Ja sinä kuvittelet, että oma hoikkuutesi on omaa ansiotasi? Odotapa, kun sairastut vaikkapa syöpään, joudut läpikäymään rankat hoidot ja saat päälle kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Yhtenä aamuna jaksat mennä vaa'alle ja huomaat saaneesi kahdessa vuodessa 20kg ylipainoa. No, oma moka. Olisi pitänyt osata säädellä ruokavaliotaan muuttuneissa olosuhteissa. 

Syöpä hoidoissa ei todellakaan lihota!

Muun muassa Prednisolonia voi joutua syömään niin paljon, ettei uni tule. Siinä paino nousee silmissä ja unettomuus lihottaa vielä lisää.

Vierailija
310/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi syöpää sairastaessa noin, koska vastustuskyky laskee (tarkoitu

Mitä muuta tuohon ruokavalioon kuuluu/ei kuulu?

Vierailija
311/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on rikkaiden maiden ongelma. Tällä palstalla ongelmaa ei ratkaista, edes syitä ei voida poistaa. Keskustelua käydään vain ihmisten lyömiseksi. 

Jep, siksi osalla kuninkaallisista on ylipainoa. Ei ole rahaa ruokaan.

Kuninkaallisilla on todella tarkka ruokavalio, ravitsemusterapeutit, lääkärit ja personal trailerit sekä tiukka treeniohjelmansa. Ei tule nuorista kuninkaallisista mieleen kuin pari, jotka ovat pyöreämpiä ja sekin johtunee siitä, että ovat lapsena ja nuorena sairastaneet antibiootteja vaativia bakteeritulehduksia. Hehän saavat yhtä lailla maksimaalisen painonhallinnan tuen aivan kuten muutkin kuninkaalliset. He osaavat tasan tarkkaan sulkea älypuhelimensa ajoissa ja nukkua yönsä rauhallisesti tietäen vartijoiden suojaten heitä koko pahalta maa

Niin, mutta te sanoitte, että jos on ylipainoa niin on rahaa ruokaan ja jos on hoikka niin on köyhä eikä ole rahaa ruokaan. No, joo kuninkaallisten linnat omistaa valtio. Ei ole varmaan rahaa ruokaan, kun ovat hoikkia.

Vierailija
312/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko täällä on esitetty lihomisen syynä Dr. Phil -tason teoria kivikautisista geeneistä?

Eli satu kivikauden ruokailutottumuksista.

Minäkin haluaisin kuulla tieteellisen todisteen kivikautisesta ahmimisgeenistä, joka ihmisillä edelleen on.

Eihän ahmiminen ja ylensyönti luonnonvalinnan eli evoluution kannalta ole voinut olla lauma- ja osittain saaliseläimen kannalta minkäänlainen etu.

Vierailija
313/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka = Köyhä

Ylipainoinen = Rikas

Kunpaan kuulut?

Vierailija
314/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen kuningaskuntaan pitäisi kyllä laittaa varmaan viestiä, että antaisivat edes joskus ruokaa prinsessalle. Nyt ei saa ruokaa, niin hoikka. Köyhiä.

Vierailija
315/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Monelle tämä palsta tuntuu olevan tunkio, jonne oksentaa omaa pahoinvointiaan. Suomessa on monenlaisia ihmisiä, osalla lukutaito heikko ja moraalista ei hajuakaan. Eläneet lapsuuden kyseenalaisissa oloissa. Tulos näkyy täällä.

Vierailija
316/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla on terasseilla välillä köyhiä hoikkia alkoholisteja.

Vierailija
317/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.

Siksi että me m

Myös ylipainoiset ja lihavat maksavat veroja.

Vierailija
318/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei liiemmin kiinnosta toisten kilot, mutta omaa painoani 20 kg pudottaneena minulta ovat muutamat ihmiset kysyneet neuvoa miten saisivat itse pudotettua painoa. Kiinnostus ohjeisiini lopahtaa heti, kun kerron, että muuta keinoa pudottaa painoa ei mielestäni ole kuin ruokavalion ja ruokailurytmin muutokset ja liikunnan lisäys ja näillä keinoilla minä tuon 20 kg pudotin ja näillä keinoilla painoni myös pysyy tavoitelukemissa. Jos ei pysty edes vaihtamaan kovia rasvoja pehmeisiin ja luopua joka päiväisestä makean syönnista, niin on turha haaveilla kilojensa vähenevän ellei sitten ryhdy kuluttamaan lähes jokaista syömäänsä kaloria jollakin urheilusuorituksella.

Muuten hyvä, mutta kaikki eivät syö makeaa. Sen vuoksi neuvo makean syömisen lopettamisesta turhauttaa ihmisiä. Monet luulevat, että kaikki syövät makeaa/makkaraa/liikaa kovaa rasvaa jne. Sen lis

Hyvä muistutus keskusteluun, että kaikki eivät ikinä tee kaikkea! Totta kai on yksilöllisiä eroja ja elämäntarinoita. Ihmisillä on tarve selittää että No koska mulla tuli 50kiloa tyhjästä, tai lääkäri on kieltänyt liikunnan tai muuta vastaavaa, niin nämä elämäntarinat eivät selitä miksi painotrendi on ylöspäin ja mitä sille kansallisella tasolla tulisi tehdä. Jos jonkun Mirkun budjettivalinta on ostaa lihiksiä ja ranskanleipää, ja Taiston mt-lääkkeet ovat hänet lihottaneet ei nämä henkilökohtaiset kokemukset valaise yhtään tai tarkoita jotain yleistä otantaa tai selitystä.

Vierailija
319/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungilla on terasseilla välillä köyhiä hoikkia alkoholisteja.

Eivät syö,  sossuraha menee alkoholiin, tunnistat siitä, että on hoikka.

Vierailija
320/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että me m

Ja lisäksi joudumme odottamaan jonossa pidempään, jotta saisimme itse hoitoa.