Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako teistä kesämökkiä hankkia, jos on jo iso omakotitalo?

Vierailija
14.07.2025 |

Mitä ajattelet?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso omakotitalo järvenrannalla ja kesämökki järvenrannalla. Kesämökki suurimmaksi osaksi lasten käytössä. Kannattaa.

Vierailija
2/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin talosta ja mökin tarpeesta, mutta minulla on yhden hengen taloudessa omakotitalo korvannut myös tarpeen mökille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos et ole ahkeraa sorttia. 

Vierailija
4/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivanmaan talo kaipaa järvenranta mökin lisäkseen.

Vierailija
5/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Kuka kaipaa kahta työleiriä. Eikö yhden kiinteistön työt riitä?

Vierailija
6/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi rahaa kesämökkiin laittaisin ne rahat visusti matkatilille ja käyttäisin matkusteluun. Aika monta matkaa saisi varmaan tehdä. Haluan lomilla matkustaa, en löhöillä samassa mökissä viikkotolkulla. 

Vierailija
7/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mökki järven rannalla mutta se on kyllä lähinnä hirsitupa jossa sauna. Éi pihatöitä, kanervikkoa ja mäntyjä. Kalasteltua siellä tulee enimmäkseen.

Sopivan erilainen taloon verrattuna.

8/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina vuokraan mökin jos haluan sellaiseen mennä. Omaa en ostaisi koskaan.

Vierailija
9/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut tarvetta mökille, asutaan maalla muutenkin. Järvenrantatontti, jonne talon voi rakentaa on kyllä haaveena. Lomalla lähden mielummin katselemaan uusia paikkoja, jos kotoa poistun.

Vierailija
10/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se vähän riippuu. Jos haaveena on kesämökki, ja rahaa on, niin kannattaa. Mutta jos on tiukkaa rahasta tai vapaa-ajasta ja haluaa mieluummin matkustella eri paikkoihin, niin ei ehkä kannata. 

Vierailija
11/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahdo toista työleiriä lyhyiden lomien kiusaksi. Mielummin vuokraan mökin aina eri paikoista tai reissaan ulkomailla. Se tulee paljon halvemmaksikin. 

Vierailija
12/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jos et ole ahkeraa sorttia. 

Asiat voi järjestää myös niin, ettei tarvitse olla ahkera, jos ei ole. 

Vastaus AP:n kysymykseen: kannattaa.

Meillä on okt ja ympärivuotinen vapaa-ajan asunto järven rannalla. Mökillä kaikki on alusta asti suunniteltu niin, että siellä pääsee helpolla. Siis todella helpolla. Se on paikka, johon mennään rentoutumaan. Hommia kyllä löytyy, jos niitä haluaa järjestää, mutta pakolliset on aivan minimissä (tasoa takasta täytyy joskus tuhkat tyhjätä jos tulta tahtoo pitää ja polttopuita täytyy kantaa sisään kiuasta ja takkaa varten). 

Kotona on lähinnä nurmikonleikkuuta, mutta sekin hoituu nopeasti ajettavalla leikkurilla ja on ihan hauskaa. Kukkapenkkejä on, mutta ovat vanhoja perennapenkkejä jotka pärjäävät täysin ilman mitään kitkemisiä. Kotona on myös pyritty helppoon arkeen ja ns. pakolliset hommat ovat tosi vähissä. 

Asioista voi omilla valinnoilla tehdä vaikeita tai sitten tosi helppoja.

Vierailija
13/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olisi rahaa kesämökkiin laittaisin ne rahat visusti matkatilille ja käyttäisin matkusteluun. Aika monta matkaa saisi varmaan tehdä. Haluan lomilla matkustaa, en löhöillä samassa mökissä viikkotolkulla. 

Noin minäkin ennen ajattelin. Nyt olen 40v ja parasta on oma mökki. Ei huvita matkustaminen enää tippaakaan.

Vierailija
14/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsuudessani aina käytössä joko matkailuvaunu tai matkailuauto. 

Plussat oli että pääsi halvemmalla ainakin tuolloin kun hotelliyöpymiset ja lennot, vaikka olisi tehnyt Euroopan tourneen. Sopii siis sellaiselle myös, joka ei halua jumittaa samassa paikkassa tyyliin kesämökki. 

Miinukena tietenkin ajamiset, asettuminen camping alueelle ja ahtaat tilat, sekä avuttomat WC ja suihku tilat. Kotihommia sielläkin kuten mökissä, mutta ahtaammisssa tiloissa. 

Parhaimmat muistot onkin Euroopan kiertomatkalta, jollain mentiin Pariisiin ssti. Enimmäkseen vaan kotimaassa. 

Kyllä tuolloinkin äitini joskus marmatti aiheestakin, että olisi ollut joskus kiva ulkomaanmatkat ja hotellit sen matkailuauton sijaan, nimittäin olihan siinä ne kokkaamiset ja kodinhoidolliset tehtävät ahtaissa tiloissa eli ei mitään rentoutumista mukavassa sängyssä aina. Lisäksi matkailu lähinnä keskittyi kotimaahan, koska liian työlästä ne ulkomaille asti ajelut eli jos halusi nähdä muita maita, niin ei miin hyvä. 

Pääsin kyllä ulkomaillekin lentsikalla muutaman kerran, mutta koko poppoolla ei menty kun kerran. 

Monta ulkomaanmatkaa olisi niillä matkailuauton hinnalla tehty, kuten myös mökkihinnoilla. Kumpikin tietenkin kiva, jos saa ilmaiseksi kuokkia esim. saimme käyttää vanhempieni matkailuautoa joka kiva kun lapset pieniä. Enää en tykkäisi. Kesämökkigani en ikinä ole ollut, paitsi siinä mielessä että sen voi myydä jos sellaisen omistaa. Joskus jos ulkomaille asti ei ole päässyt, niin muutaman päivän vuokramökki porealtaalla ihan kiva vaihtoehto, varsinkin kun lapset pieniä. En maksaisi maltaita kesämökeistä ja matkailuautoista. 

Vierailija
15/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tahdo toista työleiriä lyhyiden lomien kiusaksi. Mielummin vuokraan mökin aina eri paikoista tai reissaan ulkomailla. Se tulee paljon halvemmaksikin. 

Meillä käy pihapalvelu, koska me reissataan, vaikka on myös talo ja mökki. Ei se tietenkään halvemmaksi tule, mutta ei se erityisen kalliskaan ole. 

Vierailija
16/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työleiri riittää meillekin. Tarvittaessa vuokramökki tai ajamme äidille, jos pihasaunaan kaipaamme. 

Jossain vaiheessa äiti ja mun mies etsi yhteistä mökkiä, en luvannut lähteä siihen mukaan, kun mulla oli haasteita oman kotipihan hoidossakin. Äitikin päätyi rakentamaan talon maalle vakituiseen asumiseen. 

Vierailija
17/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että en haluaisi mökkiä jos olisi talo. Nyt kun on rivari, on pieni mökki järven rannalla ihan kivaa vaihtelua.

Vierailija
18/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kumpaakaan, mutta jos olisi iso (tai pieni) omakotitalo niin en mökistä edes haaveilisi. 

19/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

M60

Vierailija
20/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työleiri riittää meillekin. Tarvittaessa vuokramökki tai ajamme äidille, jos pihasaunaan kaipaamme. 

Jossain vaiheessa äiti ja mun mies etsi yhteistä mökkiä, en luvannut lähteä siihen mukaan, kun mulla oli haasteita oman kotipihan hoidossakin. Äitikin päätyi rakentamaan talon maalle vakituiseen asumiseen. 

Miksi ajattelet että työleiri? Voihan se mökki olla vaikka kallioisella rannalla meren saaressa, ilman mitään pihatöitä. Tai voi ottaa mökkitalkkarin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän