Kannattaako teistä kesämökkiä hankkia, jos on jo iso omakotitalo?
Kommentit (71)
Mulla on kotipihassa vain nurmikko jota pitää leikata ja kivetys joka pitää pitää siistinä. Mökillä Saimaan rannassa onkin sitten nurmikon lisäksi perennapenkit ja marjapensaat ja muut hyötykasvit. Onneksi mulla on pitkä loma.
On omakotitalo kaupungissa ja kuivan maan mökki maaseudulla eli ex mummolani. Onneksi on oma vene- ja uimapaikka n. kilsa mökistä.
omakotitalo järven, joen tai meren rannassa, vene lisäksi
Riippuu ihmisestä.Meillä oli molemmat pari vuotta ja haluttiin olla vain mökillä(talvilämmin).Okt oli täysin tarpeeton,joten myytiin pois.
Meillä on omakotitalo luonnonkauniilla kuivan maan tontilla. Tontti on reilu puoli hehtaaria ja suurimmaksi osaksi luonnontilainen, mitä nyt puita on sieltä täältä kaadettu pois. Löytyy pihasauna, kota ym. "mökkivarusteet". Vain se ranta puuttuu. Kunnan uimaranta on puolen kilometrin päässä eli uimaan kyllä pääsee vaikka kävellen. Mutta on se ranta liian kaukana että viitsisi esim. saunasta lähteä uimaan välillä.
Meillä on myös matkailuauto, jota käytetään ympäri vuoden, talvella vähemmän kuin kesällä. Matkailuautoyöpymiset on ollut vuosittain jossain 40-50 yön haarukassa. Enemmänkin tekisi mieli reissata, mutta kun työ haittaa harrastamista ja on muutakin elämää niin ei pysty ennen kuin aikanaan eläkkeellä (joka ei ole enää kaukana)
Tähän yhtälöön ei sovi kesämökki ollenkaan. En näe siinä mitään järkeä.
Asumme okt pääkaupunkiseudulla. Aika paljon meillä on neliöitä kahdelle hengelle. Piha on varsin helppohoitoinen, kun on vain muutama perennapenkki ja nurmikko. Kesämökistä en osaa sanoa, mutta meillä on ympärivuotiseen asumiseen tehty mökki ison järven rannalla. Matkaa mökille on yli 400 km, kun halutaan vähän kontrastia luonnon suhteen ja takuuvarmempi talvi, kun selkeistä vuodenaikarajoista tykkäämme. Rentouttavia lomia olemme pitäneet, vaikka ensimmäiset kymmenen vuotta mökillä olikin isompia rakennusprojekteja. Ehkä okt:n rakentamisesta jäi vähän päälle yhteinen innostus viedä projekteja. Mökillä ei ole yhtään istutusta ja mökki on puolen hehtaarin mäntykangastontilla. Voisi eläkkeellä sitten matkustellakin.
Riippuu ihan täysin ihmisistä. Lapsuuden kotini sijaitsi 50m meren rannasta idyllisessä paikassa. Eli periaattessa mitään mökkiä ei olisi tarvinnut. Vanhempani halusivat kuitenkin mökkeillä kesän järven rannalla. Nykyään mökillä käy vain veljeni muutaman kerran vuodessa. Itse en aio hommata mökkiä. Meillä on omakotitalo kivalla alueella. Lapset pääsevät leikkikentälle ja metsään takapihalta. Keskustan kahviloihin on lyhyt matka. Koen, että voidaan viettää omassa kodissa ihan kivaa kesäelämää. Yhdessä talossakin on ihan riittävästi puuhaa. Ei kiinnosta ylläpitää jotain mökkiä. Toiset taas tykkäävät sellaisesta.
Olen mökkihöperö! Asutaan maalla, melkein metsän keskellä. Meillä on kesämökki järven rannalla, mummon mökki aika lähellä ja kun reissaamme, majoitumme aina mökkeihin. Mökkeily on ihan parasta ja joka paikassa se oma tunnelma ja omat mahdolliset puuhailut.
Jos kysyt juuri minulta niin ei. Olen minimalisti. EN tarvitse omakotitaloa, mökkiä, kylpypaljua, kahta autoa, dubain matkoja, uusia vaatteita jne. Olen onnellinen pieneistä asioista
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyt juuri minulta niin ei. Olen minimalisti. EN tarvitse omakotitaloa, mökkiä, kylpypaljua, kahta autoa, dubain matkoja, uusia vaatteita jne. Olen onnellinen pieneistä asioista
Voi sitä noinkin meriselittää oman köyhyytensä hyveeksi.
Itse koen näin omakotitalon omistajana, että ei kannata. Vuokrataan mökki aina viikoksi kesällä ja aina eri paikoista, järven rannalta. Ei ehdittäisi pitää molemmista huolta.
Jos olisin lottovoittaja, ettei tarvitsisi töissä käydä, niin sitten ostaisin modernin mökin jostain etelämpää, kun nyt asutaan Oulussa. Olisi aikaa pitää molemmista huolta.
Etenkään kuivanmaan mökissä ei olisi niinkuin mitään järkeä, kun miten se eroaa okt-asumisesta.