Teettekö ulkomaan reissun jälkeen matkatavaroille mitään erityistä ötököiden takia, esim. pesu 60 asteessa tai pakastus?
Siis varalta, esim. luteiden takia? Tiedän, että jotkut laittavat matkalaukun tavaroineen saunan lauteille moneksi tunniksi, mutta se ei taida auttaa, koska ei se kuumuus sinne laukun sisälle mene ja jos sen aukaisee, mahdolliset lutikat kipittää lattian rajaan, siellä kun ei ole sitä 60-80 astetta.
Ja minun useat vaatteet menisivät pilalle 60 asteen pesussa eikä pakastimeen oikein mahdu koko matkalaukku.
Kommentit (34)
En oo tehnyt. Ja ollaan ihan asuttukin ulkomailla.
Omassa huushollissaan on se ja sama, muttta saadaan kyllä selville aiheuttaja, jos joku levittää niitä tuliaisiaan kerrostalossa.
Luteiden varalta pitäisi tarkistaa jo ennen kotiin menemistä. Jos on selvinpäin lomalla, luteidenpuremat huomaa kyllä.
Itse suihkutan desinfiointiainetta sanytolia laukun ympärille heti kotiin päästyä. Onhan niitä muitakin bakteereita.
Valelen kaikki tavarat bensiinillä ja poltan pihalla.
Lähes kaiken pesen 60 asteessa, kyllä. Tosin uikkarit ja jotkut vaatteet ei kestä kovia lämpötiloja, mutta useimmat kestää. Matkalaukut imuroin ja pyyhin. Eihän se luteita hävittäisi, mutta ainakin tulee tsekattua näkyykö mitään.
Meillä oli ludeuhka, kun lapsi yöpyi paikassa jossa lutikoita oli. Sen jälkeen olen ollut tarkka erityisesti matkoilla.
Hajut tulee siis bakteereista eikä haise kun desinfioi.
Opetelkaa tekemään ludetarkastus heti hotelliin mennessä.
On näköjään olemassa joku palvelukin, mihin voi viedä koko laukun pakastettavaksi. No, ei mun laukun koko sisältö mitään pakastamista kestä. Haluan myös matkalta kotiin ja matkatavarat myös sinne.
En tee mitään. Pesen vaatteet normaalista ja pyyhin matkalaukun ulkoa ja sisältä. Matkustan paljon ja majoitun eri tasoisissa paikoissa, eikä koskaan ole ollut lude- tai muitakaan ötökkäongelmia.
Aina! Luteen puremat näkyvät ensikertalaisella vasta kahden viikon kuluttua puremasta! Kokemusta on.
Miten teette ludetarkastuksen hotellihuoneessa? Monestihan luteet tulevat esiin öisin, miten ne päivällä näkee? Ja onhan petareissa yms. muutakin likaa, eihän ne nyt valkoisena pysy hotelleissa, joten mistä tietää mikä on luteen "likaa" ja mikä vaan ihan normaalia likaa?
Vierailija kirjoitti:
Valelen kaikki tavarat bensiinillä ja poltan pihalla.
Tilaan kentälle kaksi taksia, toinen vie minut kotiin ja toinen vie matkatavarat kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Luteiden varalta pitäisi tarkistaa jo ennen kotiin menemistä. Jos on selvinpäin lomalla, luteidenpuremat huomaa kyllä.
Itse suihkutan desinfiointiainetta sanytolia laukun ympärille heti kotiin päästyä. Onhan niitä muitakin bakteereita.
En ymmärrä miten tämmöistä Sanytol-desinfiointiainetta voi käyttää kaikkiin matkatavaroihin? Ei kaikki ole suihkutettavaa ja pyyhittävää pintaa.
https://sanytol.fi/tuotteet/monikayttoinen-puhdistus-ja-desinfiointiain…
Kyllä. Vien matkalaukut suoraan pihavarastoon säilytykseen. Vaatteet muovipussissa 60C pesuun. Luteita saa paremmistakin hotelleista.
Matkalaukku kannetaan avaamatta suoraan parvekkeelle ja sieltä sitten vaatteet suoraa pesukoneeseen, tavarat tarkistetaan. Jos on talviaika, niin matkalaukku seisoo siellä pakkasessa tavaroineen sopivan ajan. Kesäajalla, kun matkalaukku on tyhjennetty, se puhdistetaan pesuaineella pyyhkien, odotetaan kuivumista ja sitten laitetaan muovisäkkiin ja muovisäkissä varastoon. Koskaan ei ole tullut tuolla tavalla ylläritulaisia. Kerran oli mukana tullut hepokattioletettu.
Vierailija kirjoitti:
Aina! Luteen puremat näkyvät ensikertalaisella vasta kahden viikon kuluttua puremasta! Kokemusta on.
No mitä teet matkalaukulle? Sitä ei voi pestä 60 asteessa. Ja olen kyllä ymmärtänyt, että luteen puremat tulevat esille kyllä aika äkkiä, ei kahden viikon kuluttua.
Saunotan rinkat ja matkalaukut jätesäkissä muutamaan kertaan kovassa kuumuudessa.
Minulla on aina kaikki vaatteet matkalaukussa muovipusseissa, henkarille laitan hotellin kaappiin sellaiset mekot, paidat ym. mitkä laukussa rypistyisivät. Mutta muut vaatteet koko reissun 'pussitettuina', samoin likavaatteet.
Kotiin tullessa suljen pussit (joihin myös henkarivaatteet päätyneet) ja kotona avaan pusseja sitä mukaa kun pesen vaatteet (pyykköilen saman tien, ellei ole yö kun kotiudumme) joko 40C pidemmässä pesussa tai 60C.
Olen huomannut, että aika moni vaate kestää kuumanki pesun, vaikka pesulapussa olisi 40C on kuulemma kestänyt. En uikkareita, rintaliivejä, silkkiä, villaa jne. pesisi, mutta puuvilla, pellava jne.
Laitan kaiken matkakaman pakastearkkuun. Se on tosi kätevää, eikä tarvitse stressata, tuleeko ötököitä. Laukkuni ovat sen kokoisia, että mahtuvat siihen pakastimeen kenkien ja ulkovaatteiden kanssa.
En tee