Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako teistä kesämökkiä hankkia, jos on jo iso omakotitalo?

Vierailija
14.07.2025 |

Mitä ajattelet?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt täysin riippuu siitä, millaisia ihmisiä olette. Pärjäisin itse ilman mökkiä, jos omakotitalo sijaitsisi järven rannalla ilman lähinaapureita, mutta iso talo itsessään ei muuten korvaa mökkiä yhtään sen enempää kuin pienempi kerrostaloasunto. En myöskään haluaisi mökkiä, jossa naapureihin on näköyhteys, minulle mökissä on tärkeintä rauhoittuminen luonnon keskellä.

Vierailija
42/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, jos haluaa rentoa lomailua. Kesämökki on kuitenkin aina enemmän tai vähemmän työleiri. Lapsuudessa oli kiva olla omalla kesämökillä kun sai uida ja leikkiä rannalla/lähimetsässä. Mutta näin jo silloin, ettei se vanhemmilleni ollut samanlaista rentoilua. Mökki on myyty jo ajat sitten. Silloin tällöin saatan vuokrata kesämökin jos kaipaan järven/meren ääreen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso omakotitalo järvenrannalla ja kesämökki järvenrannalla. Kesämökki suurimmaksi osaksi lasten käytössä. Kannattaa.

Meillä OK-talo järvenrannalla ja perintönä tullut askeettinen kesämökki korvessa, saaressa ja puolison puolelta tulossa toinen kesämökki lisää kohta, perintönä. Alkaa olla tekemistä. Mutta toistaiseksi on kannattanut,

Vierailija
44/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jos et ole ahkeraa sorttia. 

Asiat voi järjestää myös niin, ettei tarvitse olla ahkera, jos ei ole. 

Vastaus AP:n kysymykseen: kannattaa.

Meillä on okt ja ympärivuotinen vapaa-ajan asunto järven rannalla. Mökillä kaikki on alusta asti suunniteltu niin, että siellä pääsee helpolla. Siis todella helpolla. Se on paikka, johon mennään rentoutumaan. Hommia kyllä löytyy, jos niitä haluaa järjestää, mutta pakolliset on aivan minimissä (tasoa takasta täytyy joskus tuhkat tyhjätä jos tulta tahtoo pitää ja polttopuita täytyy kantaa sisään kiuasta ja takkaa varten). 

Kotona on lähinnä nurmikonleikkuuta, mutta sekin hoituu nopeasti ajettavalla leikkurilla ja on ihan hauskaa. Kukkapenkkejä on, mutta ovat vanhoja perennapenkkejä jotka pärjäävät täysin ilman mitään kitkemisiä. Kotona on myös pyritty helppoon arkeen ja ns. pakolliset

Kuulostaa kivalta ja hyvin suunnitellulta. 

Mitä perennoja sulla on kukkapenkissäsi?

Vierailija
45/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaa puuhastella, 2 työmaata tiedossa tuolla konseptilla. 

Vierailija
46/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on stressaava ympäristö, niin kannattaa vaihtaa välillä maisemaa. Ekologisinta tietysti suhteuttaa tarpeet, tarvitaanko isoa taloa, jos on myös loma-asunto. Mutta niitähän saa aina vaihdettua ja myytyä, jos kertyy liikaa neliöitä tai muuta vastuuta.

Vierailija
47/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mökki on ns. huoltovapaa, eli ei ole hoidettavaa puutarhaa, puuceetä tmv.

Vierailija
48/56 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua mökkiä, kun on okt maaseudulla, iso tontti ja puutarha. Vanha talo, jossa on vielä paljon rempattavaa, ja mökissäkin on kuitenkin aina jotain fiksattavaa, jollei ole ihan uusi.

Jos hankkisin mökin, sen pitäisi olla massiivihirrestä rakennettu, mahdollisimman simppeli, kantovedellä, eikä välttämättä tarvitsisi olla edes sähköjä. Ihan ehdottomasti järven/lammen/meren rannalla, koska toisella kuivanmaan kiinteistöllä en todellakaan tekisi yhtään mitään. Tontti pitäisi olla kalliota tai kangasmetsää, ei yhtään neliötä nurmikkoa, eikä mitään hoitoa vaativia istutuksia. Joku erämaakämppä pohjoisessa tai pikkumökki meren saaressa olisi ainut, mitä voisin harkita. 

Mä olen aina ajatellut, että jos olisi ylimääräistä rahaa, niin semmoinen 20neliön mökki merenrannalla tai saaressa olisi ihana. Kantovesi ja huusi tietysti. Minusta olisi hienoa, että se olisi pieni, niin kattohommat ja maalaukset hoituisivat normi tikkailla.

Järvenranta on minulle kauhistus (olen saaristosta lähtöisin) tai semmoinen "mökki", joka ei ole mökki tai huvila ollenkaan, vaan kopio jostain rivarista

Vierailija
49/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä vähän hankalaa - ei niinkään raskasta.

Meillä on talot pks ja ulkomailla, aina on vähän väärään aikaan paikalla vaikka kuinka vaihtelee.

Huhti-toukokuu on ihanat etelässä, tuokdut, värit ja alkukesän lämpö mutta suomenkodin tulppaanit jää näkemättä.

Tänävuonna lähdettiin lomalle kesäkuun lopussa ja ajattelin että näkisin tälläkertaa pionien kukinnat ja saisin maistaa oman pihan mansikat mutta kylmä kesäkuu teki sen että ne kukki ja kypsyivät vasta heinäkuussa kun olemme taas etelässä. Ja kirsikat puolestaan kypsyi kesäkuun alussa kun olimme Suomessa.

No en valita, täällä etelässä on kuitenkin lämmintä ja miellyttävää, puutarhassa kypsyy kaikenlaista hyvää joka päivä. Nyt kun on kuumempi ruohikkokaan ei kasva 20cm viikossa 

Vierailija
50/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keaämökkiä ei kannata hankkia, riippumatta kodin asumismuodosta. Kesämökkiä kannattaa mielummin lainata, jos on pakko sellaiselle päästä kerran kesässä.

Sama pätee soutuvenettä isompiin veneisiin.

Vierailija
51/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, jos on varaa käyttää ulkopuolisia palveluita esim. pihanhoidossa, siivouksessa, kunnossapidossa jne. 

Ei kannata, jos meinaa itse suoriutua kaikesta ja tehdä itse. Se on työleiri. 

Kaavoitetuilla asuinalueella kun jo viranomaiset vaativat pihanhoitoa yms. En itse ainakaan tykkää, jos likaista ja huonosti hoidettua ympäristöä. Hoitamatta ei pärjää mökillä edes luonnonniityt, vaan niitäkin pitää hoitaa, ellei halua punkki ja käärmeryteiköitä. 

Vierailija
52/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat voi järjestää myös niin, ettei tarvitse olla ahkera, jos ei ole. 

Vastaus AP:n kysymykseen: kannattaa.

Meillä on okt ja ympärivuotinen vapaa-ajan asunto järven rannalla. Mökillä kaikki on alusta asti suunniteltu niin, että siellä pääsee helpolla. Siis todella helpolla. Se on paikka, johon mennään rentoutumaan. Hommia kyllä löytyy, jos niitä haluaa järjestää, mutta pakolliset on aivan minimissä (tasoa takasta täytyy joskus tuhkat tyhjätä jos tulta tahtoo pitää ja polttopuita täytyy kantaa sisään kiuasta ja takkaa varten). 

Kotona on lähinnä nurmikonleikkuuta, mutta sekin hoituu nopeasti ajettavalla leikkurilla ja on ihan hauskaa. Kukkapenkkejä on, mutta ovat vanhoja perennapenkkejä jotka pärjäävät täysin ilman mitään kitkemisiä. Kotona on myös pyritty helppoon arkeen ja ns. pakolliset

Sama tilanne meillä, mutta nurmikon ajelua ei ole missään. Kumpikin talo on kalliolla katajien ympäröimänä. Okt:n pihassa joitakin maanpeittokasveja.😍

Vierailija
53/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, jos on varaa käyttää ulkopuolisia palveluita esim. pihanhoidossa, siivouksessa, kunnossapidossa jne. 

Ei kannata, jos meinaa itse suoriutua kaikesta ja tehdä itse. Se on työleiri. 

Kaavoitetuilla asuinalueella kun jo viranomaiset vaativat pihanhoitoa yms. En itse ainakaan tykkää, jos likaista ja huonosti hoidettua ympäristöä. Hoitamatta ei pärjää mökillä edes luonnonniityt, vaan niitäkin pitää hoitaa, ellei halua punkki ja käärmeryteiköitä. 

Miten hoitaisimme kaliolla sijaisevia pihoja katajineen ja poronjäkälineen? Ei ole käärmeitä näkynyt eikä punkkejakaan. Ihan oma valinta sijainnin suhteen ellei joku pakota muuhun.

Vierailija
54/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan niin mukavuudenhalusia, että omakotitalo ostetuilla palveluilla on ehdottomasti meidän juttu. Jos kotoa lähdetään, niin sitten johonkin palveluiden pariin myös eli hotelliin. Mökkilife ei kiinnosta.

Vierailija
55/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää riippuu ihan rakennusaikaisista ratkaisuista, että paljonko siellä on myllätty ja miten rakennuspaikka on valittu. 

Luontoahan siellä on ennenkin ollut, jos sen jättää sellaiseksi, niin pärjää hyvin ilman huoltoa.

Vierailija
56/56 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten liitua senverran että voi ostaa palvelut ulkopuolisilta ja maksaa mökin juoksevat kulut mitkä nousee vuosi vuodelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi